سرباز روز نهم؛ روایتی درباره شهید مدافع حرم مصطفی صدرزاده

«سرباز روز نهم» نام کتابی در زمینه دفاع مقدس است که به شرح زندگی، رشادت‌ها و نحوه شهادت شهید مدافع حرم اهل شوشتر استان خوزستان، «مصطفی صدرزاده» می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نعیمه منتظری، نویسنده کتاب «سرباز روز نهم» در مقدمه این کتاب خود آورده است:

«تلاش کردیم شهید و زندگی‌اش را آن‌طور که می‌تواند در میدان زندگی اجتماعی مردم الگو شود، نشان دهیم و نه صرفاً روایتی ماورایی یا معنوی و احساسی از شهید ترسیم کنیم. شاید گشتی در زندگی‌نامه‌ها و خاطرات شهدا آن‌طور که نشر شده‌اند، ما را به این رهنمون کرد که «ملموس و واقعی تصویر کنیم، نه دست‌نیافتنی!» آنچه شهدا را الگو می‌کند، همه زندگی ایشان است. مصطفیِ شهید، زندگی فردی و خانوادگی شیرینی دارد که همین برای مخاطب خواندنی و لذت‌بخش خواهد بود؛ اما شقوق فرهنگی، اجتماعی، اندیشه‌ای و حتی سیاسی زندگی ایشان، افقی را پیش رویمان باز می‌کند.

سعی کردیم جامعه را آن‌طور که هست نشان دهیم؛ با همه خوبی‌ها و بدی‌هایش، با زیاد و کمش. به همین دلیل، کمی بیشتر از زندگی مصطفی را گفتیم؛ کمی نزدیک شدیم به محله‌اش، به ریشه‌هایش و به زمانه‌اش. حتماً خاطرات سال ۸۸ برای مردم تلخ است؛ ولی نباید فراموش شود که مایه عبرت است.»

پژوهش و مصاحبه‌های کتاب «سرباز روز نهم» توسط محمدمهدی رحیمی، پریسا وزیرلو و فرزانه مردی انجام شده و تدوین آن به عهده نوید نوروزی و پریسا وزیرلو بوده است و نعیمه منتظری نیز این مجموعه را بازخوانی و بازنویسی کرده است.

استفاده از فایل‌های صوتی و ضبط‌شده شهید مصطفی صدرزاده که در موقعیت‌های مختلف ثبت شده است از جمله سخنرانی شهید قبل از عملیات‌ها یا خاطره‌گویی برای دوستانش از ویژگی‌های این کتاب به‌شمار می‌رود.

گفت‌وگو با برخی فرماندهان ایرانی جبهه مقاومت که شاید برای اولین و آخرین بار فرصت مصاحبه با آن‌ها فراهم شد نیز از جمله مطالب مفید سرباز روز نهم است.

از نکات قابل تأمل در زندگی شهید صدرزاده، جدّیت در انجام کارهای فرهنگی و تربیتی برای نوجوانان، ارادت به شهدا به‌خصوص شهدای گمنام و همچنین اصرار در تهیه و استفاده از رزق حلال است تا حدی که باعث می‌شود شهید با وجود دانشجو بودن به کار و تلاش در گاوداری بپردازد.

از دیگر نکته‌های جالب در زندگی این شهید مدافع حرم، اصرار او برای حضور در صحنه نبرد با داعش و دفاع از حریم اسلام است. با توجه به اینکه مصطفی سربازی نرفته و اجازه خروج از کشور را نداشته است، دو مرحله با رفتن به عراق سعی می‌کند از آن طریق خود را به سوریه برساند که موفق نمی‌شود، ازاین‌رو تصمیم می‌گیرد که به‌عنوان افغانستانی و همراه با تیپ فاطمیون عازم سوریه شود و نهایتاً با سعی و تلاشِ پیگیر موفق می‌شود.

در سوریه به لحاظ نبوغ و شجاعتی که از خود بروز می‌دهد مسئولیت تعدادی از رزمندگان افغانستانی را به عهده می‌گیرد و موفق به آزادسازی مناطق مهم و استراتژیکی از خاک سوریه می‌شود که ضمن مورد تقدیر و تمجید قرار گرفتن از طرف سردار قاسم سلیمانی، تا سطح فرمانده تیپ فاطمیون رشد می‌کند.

مصطفی صدرزاده، نوزدهم شهریور ۱۳۶۵ در شهرستان شوشتر استان خوزستان در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد. پدر او پاسدار و جانباز جنگ تحمیلی و مادرش از خاندان جلیله سادات است.

او ۱۱ ساله بود که از اهواز به همراه خانواده به استان مازندران و پس از دو سال به شهرستان شهریار استان تهران نقل مکان کرد و در آنجا ساکن شد. صدرزاده دوران نوجوانی خود را با شرکت در مساجد و هیئت‌های مذهبی، انجام فعالیت‌های فرهنگی و عضویت در بسیج و یادگیری فنون نظامی سپری کرد. در دوران جوانی در حوزه علمیه به فراگیری علوم دینی پرداخت، سپس در دانشگاه دانشجوی رشته ادیان و عرفان شد و هم‌زمان مشغول جذب نوجوانان و جوانان مناطق اطراف شهریار و برپایی کلاس‌ها و اردوهای فرهنگی و نظامی و جلسات سخنرانی برای آن‌ها بود.

نتیجه ازدواج شهید در سال ۸۶، دختری به نام فاطمه و پسری به نام محمدعلی است.

مصطفی صدرزاده در سال ۹۲ برای دفاع از دین و حرم نورانی حضرت زینب (س) با نام جهادی سید ابراهیم، داوطلبانه به سوریه عزیمت کرد و به علت رشادت در جنگ با دشمنان دین، فرماندهی گردان عمار و جانشین تیپ فاطمیون شد. سرانجام بعد از چندین بار زخمی شدن در درگیری با تروریست‌های داعش، ظهر روز تاسوعا مقارن با یکم آبان‌ماه ۹۴ در عملیات محرم در حومه حلب سوریه به آرزوی خود، یعنی شهادت در راه خدا رسید و به دیدار معبود شتافت و در گلزار شهدای بهشت رضوان شهریار آرام گرفت.

پیش از این، کتاب «اسم تو مصطفاست» در رابطه با مصطفی صدرزاده و در مصاحبه با سمیه ابراهیم‌پور، همسر شهید صدرزاده و با همت راضیه تجار گردآوری و منتشر شده بود.

کتاب «سرباز روز نهم» از سوی انتشارات راه یار، با شمارگان هزار نسخه در ۶۳۲ صفحه و با قیمت ۱۲۰ هزار تومان راهی بازار کتاب شده است.

کد خبر 566384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.