انتشار کتاب «مختصری از جغرافیای اماکن مذهبی عراق»

کتاب «مختصری از جغرافیای اماکن مذهبی عراق» با محوریت عتبات عالیات به قلم قاسم رضایی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پنج فصل از کتاب «مختصری از جغرافیای اماکن مذهبی عراق» به اماکن و شهرهای مقدس نجف اشرف، کوفه، کربلا، کاظمین، بغداد، مدائن و سامرا اختصاص دارد و جغرافیای مذهبی و تاریخی این مناطق را بررسی و معرفی کرده است.

در بخشی از این کتاب آمده است:

"این سرزمین را از آن رو عراق گفته‌اند که از دیگر سرزمین‌های عربی، پست‌تر و در نزدیکی دریا است. کلمه عراق را از عراق القربه گرفته‌اند، یعنی مشکی که پایین آن سوراخ است. عده‌ای هم گفته‌اند که عراق جمع عرق به معنای ساحل دریا و منظور از آن، ساحل دجله و فرات است که به هنگام مد به سطح دریا می‌رسد و به آن وصل می‌شود. برخی دیگر معتقدند که از عروق الشجر، ریشه‌های درخت، گرفته شده است. به همین سبب در زبان انگلیسی آن را ایراک تلفظ می‌کنند، به معنای جای پرنخل و درخت که برگرفته از کلمه فارسی ای راه است."

عراق از حدود ۱۰ هزار سال پیش از میلاد همراه با آسیای صغیر و سرزمین شام یکی از مراکز فرهنگ پیش‌نوسنگی نژاد قفقازی شناخته می‌شود که در آن برای نخستین‌بار کشاورزی و گله‌داری پدید آمد. دوره نوسنگیِ بعدی در این منطقه با خانه‌های مستطیلی قابل تشخیص است. مردم در زمان نوسنگی پیش از سفال از ظروف سنگی، سنگ گچ و آهک استفاده می‌کردند. در این منطقه ابزارهای ساخته‌شده از مواد آتشفشانی مربوط به آناتولی یافت شده است که نشان‌دهنده وجود روابط تجاری ابتدایی است.

نجف و کربلا شهرهای مهم مذهبی این کشور است که همه ساله شمار بسیاری از ایرانی‌ها و سایر شیعیان برای زیارت عتبات عالیات به این شهرها سفر می‌کنند.

کتاب «مختصری از جغرافیای اماکن مذهبی عراق» در دو هزار جلد و با با بهای ۲۵۰ هزار ریال از سوی انتشارات خرسندی راهی بازار کتاب‌فروشی‌ها شده است.

کد خبر 567356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.