«لشکر فاطمیون» دارای بیشترین تعداد شهدای جبهه مقاومت

«لشکر فاطمیون» از زمان تاسیس تا امروز بیشترین تعداد شهدای جبهه مقاومت را به دلیل حضور قدرتمند و باشکوه رزمندگان افغانستانی در جبهه‌های نبرد با تروریست‌های تکفیری از آن خود کرده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از دفاع پرس، با ظهور «داعش» در سوریه و در شرایطی که دولت این کشور در مناطق مختلف با «داعش» درگیر بود، این گروه تروریستی دست به تخریب حرم‌ها و بقاع متبرکه فرق مختلف اسلامی و ترور شخصیت‌های شیعه و سنی زد. در چنین شرایطی افرادی از خارج از سوریه برای دفاع از حرم و بقاع متبرکه راهی این کشور شدند.

یکی از این افراد «علیرضا توسلی» بود که بعدها با اقدامات و برنامه‌های خود «لشکر فاطمیون» را پایه‌ریزی کرد. از طرف دیگر هم با قدرت گرفتن «داعش» در سوریه، در نهم ژوئن ۲۰۱۴ (نوزدهم خرداد ۱۳۹۳) این گروه تروریستی وارد کشور عراق شد. با گسترش «داعش» در عراق، ایران از تشکیل گروه‌های داوطلبانه با ملیت‌های مختلف برای مقابله با «داعش» حمایت کرد.

بسیاری از کارشناسان و متخصصان امور نظامی اعتقاد داشتند یکی از مهمترین دلایل حمایت‌های «ایران» از تشکیل گروه‌های داوطلبانه برای مقابله با «داعش» این بود که اگر این حمایت در آن مقطع زمانی شکل نمی‌گرفت، «داعش» به کشورهای ایران و افغانستان حمله می‌کرد و مقابله با این گروه تروریستی و کنترل اقدامات و برنامه‌های آن‌ها بسیار سخت و دشوارتر می‌شد.

برای بررسی بهتر «لشکر فاطمیون» باید به این موضوع توجه کنیم که نیروهای مدافع حرم این لشکر اهل «افغانستان» هستند که علیه «داعش» در سوریه مبارزه می‌کنند. «فاطمیون» در اردیبهشت سال ۱۳۹۲ شمسی فعالیت خود را آغاز کردند. در حال حاضر تعداد نیروهای این لشکر به بیش از ۲۰ هزار نفر می‌رسد و حضور فاطمیون در سوریه حامل این پیام است که برای دفاع از اسلام، مرزهای جغرافیایی معنایی ندارد.

اگر بخواهیم هسته اولیه شکل‌گیری «تیپ فاطمیون» را بیشتر و بهتر بشناسیم باید بدانیم که این نیروهای لشکر از تعدادی از رزمندگان افغانستانی معروف به سپاه محمد (ص) تشکیل شده بودند. در سوابق این گروه شرکت در جنگ علیه «شوروی» در افغانستان و حضور در جنگ هشت ساله ایران و عراق در حمایت از انقلاب اسلامی ایران دیده می‌شود.

البته نکته جالب و قابل تأمل پیرامون هسته اولیه «تیپ فاطمیون» این است که این لشکر با ۲۲ نفر شکل گرفت. این تیپ نظامی اوایل با گروه‌های عراقی «کتائب سیدالشهدا» و سایر گروه‌ها همکاری می‌کردند. این در حالی است که این لشکر در اردیبهشت سال ۱۳۹۲ با نام «تیپ فاطمیون» فعالیت خود را آغاز کرد.

بر اساس گزارش‌ها و اطلاعات منتشر شده نخستین اعزام مدافعان حرم افغانستانی «تیپ فاطمیون» در بیست‌ودوم اردیبهشت سال ۱۳۹۲ شمسی به کشور سوریه انجام شد و در حال حاضر تعداد نیروهای این لشکر به بیش از ۲۰ هزار نفر می‌رسد. در واقع حضور فاطمیون در «سوریه» حامل این پیام است که برای دفاع از اسلام، مرزهای جغرافیایی معنایی ندارد.

موضوع دیگر علت نامگذاری «لشکر فاطمیون» به این نام است. در واقع از آنجایی که این لشکر در ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) شکل گرفت از همین‌رو نام «فاطمیون» را روی آن گذاشتند.

حال بهتر است به سراغ ساختار «لشکر فاطمیون» برویم. این لشکر شبه‌نظامی از سه دسته (افغانستانی‌های مجاهد زمان حمله شوروی به افغانستان و دوران طالبان، افغانستانی‌های حاضر در جنگ ایران و عراق و افغانستانی‌های مقیم ایران و سوریه) تشکیل شده است. همچنین یگان‌های این لشکر شامل یگان «اطلاعات شناسایی» و یگان «پهبادی» است.

«لشکر فاطمیون» در سوریه عملیات‌ها و اقدامات بسیار مهم و باارزشی را انجام داده که از جمله مهمترین و تاثیرگذارترین این عملیات‌ها می‌توان به عملیات‌های مُلَیحه، حندرات، دیرالعدس، تل قرین، بصری‌الحریر، فتح تدمُر، نُبل و الزهرا، آزادسازی حلب، فتح بوکمال اشاره کرد. در واقع این تیپ دستاوردها و پیروزی‌های بسیار مهمی را در جریان درگیری‌های خود با تروریست‌های تکفیری به دست آورده است.

مقامات مختلف ایران نیز پیرامون «لشکر فاطمیون» نظرات و دیدگاه‌های مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد که گفته بود: «فاطمیون یک کوثر، یک خیر ارزشمند نه تنها برای مسلمانان در اینجا، بلکه برای کل جهان اسلام است. مجاهدت‌های رزمندگان فاطمیون خاک مظلومیت را از چهره افغانستانی‌ها زدود. فاطمیون منشأ تحول در جامعه ما هم شدند.»

همچنین آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی نیز در مورد «لشکر فاطمیون» گفته بود: بی‌شک جبهه مقاومت افغانستان جریان نوظهوری نیست و امروز در مجاهدات لشکر فاطمیون برای دفاع از حرم اهل بیت (ع) متجلی شده است؛ شجاعت این رزمندگان غیور که در مبارزه با دشمن مرز و خاک نمی‌شناسند و امت واحده تشکیل داده و برای پاسداری از فرهنگ فاطمی خوش درخشیده‌اند و شهدای بزرگی را به اسلام تقدیم کرده‌اند.

آیت‌الله عباس کعبی نیز در یکی از سخنرانی خود گفته بود: فاطمیون با پرچم صبر و مقاومت حضرت زینب (س) نقطه عطف تاریخی را در پیروزی اسلام ناب محمدی (ص) احیای مکتب اهل بیت و پیروزی جبهه مقاومت را به نام خود رقم زدند.

کد خبر 564826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.