لبیک ایران به انتقام سخت

تشییع شهید سردار سلیمانی در کرمان، انتقام سخت و تعلق بسته معیشتی دولت به خانوارها از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ چهارشنبه ۱۸ دی ماه _ است

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بربخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی،  در صفحه نخست امروز با تیتر «وداع ١۱ کیلومتری با فرمانده! » به بررسی مراسم تشییع شهید سردار سلیمانی در کرمان پرداخت و نوشت: دیروز کرمان غوغا بود و مردم شهیدپرور این شهر با حضور میلیونی خود آمده بودند که برای آخرین بار با سردار قلب‌ها وداع کنند. سردار پس از طواف حرمین شریفین در کاظمین، کربلا، نجف و مشهد و پس از بدرقه حیرت‌آور مردم اهواز و تهران این بار آمد که برای همیشه در زادگاهش بماند، آمد که به جای یک عمر نخوابیدن تا ابد در آغوش وطن و در کنار یاران دیرین و همرزمان قدیم آرام بگیرد. دیروز سیدالشهدای مدافعان حرم پذیرای پرچم گنبد حرم حضرت زینب (س) بود که سال‌ها برای دفاع از حرمش در مقابل تکفیری‌های داعش جنگید. اجتماع و حضور مردم کرمان از میدان آزادی تا گلزار شهدا حیرت‌انگیز و بی‌سابقه بود که به رغم تشییع باشکوه و بی‌نظیر پیکر سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی و همرزم شهیدش سردار پورجعفری و به‌رغم وداعی ۱۱ کیلومتری با فرمانده خود، به دلیل ازدحام جمعیت خاکسپاری به زمان دیگری موکول شد. سردار سلامی فرمانده سپاه پاسداران در این اجتماع میلیونی خطاب به تشییع کنندگان گفت: انتقامی سخت، محکم، پشیمان کننده، قاطع و تمام کننده از آمریکا می‌گیریم.

روزنامه ابتکار،  در صفحه نخست امروز با تیتر «دشواری هدف‌گیری خانوارهای هدف» به بررسی تعلق بسته معیشتی دولت به خانوارها پرداخت و نوشت: هم‌زمان با اصلاح نرخ بنزین از بامداد ۲۴ آبان ۹۸، دولت از اجرای طرح حمایت معیشتی خبر داد. طبق بررسی دولت، ۶۰ میلیون ایرانی معادل ۱۸ میلیون خانوار واجد شرایط دریافت این بسته حمایتی اعلام شدند. در این میان بسیاری نسبت به نحوه شناسایی ۱۸ میلیون خانوار با ابهام روبه‌رو بودند.

پس از افزایش نرخ بنزین، دولت تصمیم داشت تا تمام درآمدهای حاصل از این گرانی را در قالب بسته‌های معیشتی به خانوارها اختصاص دهد. از ابتدای ماجرا، پرداخت این بسته‌های حمایتی چندان منظم نبود، این در حالی است که عده‌ای هم در این میان از دریافت این بسته محروم ماندند. برخی از افراد که مشمول گروه‌های هدف بودند می‌گویند این بسته را دریافت نکرده‌اند. به عنوان نمونه هستند خانوارهایی که وضعیت مالی مطلوبی ندارند و یارانه نقدی ۴۵ هزار ۵۰۰ تومان را دریافت می‌کنند، اما کمک حمایتی را نگرفته‌اند. این در حالی است که به عقیده بسیاری از افراد در بحث کمک‌های حمایتی هستند خانوارهایی که وضعیت مالی مطلوب دارند و عملا نیازی به دریافت این بسته حمایتی ندارد، اما آن را دریافت کرده‌اند. نمونه این مشکل را در جریان پرداخت یارانه نقدی ۴۵ هزار ۵۰۰ تومان هم داشته‌ایم. از همان ابتدای ماجرای پرداخت یارانه نقدی بسیاری از صاحب‌نظران، کارشناسان و مسئولان منتقد پرداخت یارانه نقدی به دهک‌های بالای جامعه بوده‌اند. به عبارتی دیگر، حذف یارانه پردرآمدها چالشی بود که مسئولان با آن مواجه بودند، در این میان هرگاه پرسیده می‌شد که چرا دهک‌های بالا یارانه نقدی را دریافت می‌کنند، تنها یک پاسخ وجود داشت و آن هم، این بود که بانک‌اطلاعاتی دقیقی برای شناسایی دهک‌های بالای جامعه در اختیار نیست و نمی‌توان به سرعت این اقدام را عملی کرد. اما سرانجام پس از فرازونشیب‌های بسیار حذف گام به گام یارانه پردرآمدها کلید خورد. حالا از این سوی ماجرای بسته‌های معیشتی به میان آمده، چگونگی شناسایی افراد مشمول دریافت بسته‌های حمایتی مطرح می‌شود. شنیده‌ها حاکی از آن است که شروطی را برای پرداخت بسته های حمایتی دولت به خانوارها در نظر گرفته‌اند. اخیرا هیئت‌ دولت آیین‌نامه نحوه شناسایی خانوارهای مشمول دریافت بسته حمایت معیشتی را تصویب کرده است. مطابق این آیین‌نامه، بسته حمایت معیشتی به خانوارهای یک نفره با حداقل درآمد ماهانه و سالانه به ترتیب ۴۰ و ۴۸۰ میلیون ریال، دونفره با حداقل درآمد ماهانه و سالانه ۵۰ و ۶۰۰ میلیون ریال، سه نفره با حداقل درآمد ماهانه و سالانه ۶۰ و ۷۲۰ میلیون ریال، چهارنفره با حداقل درآمد ماهانه و سالانه ۷۰ و ۸۴۰ میلیون ریال و پنج نفر و بیشتر با حداقل درآمد ماهانه و سالانه ۸۰ و ۹۶۰ میلیون ریال تعلق نمی‌گیرد. همچنین، خانوارهایی که دارای واحد مسکونی، شغل و خودرو به طور «همزمان» یا دارای دو واحد ملکی هستند، خانوارهای دارای ملک به ارزش ۱۲ میلیارد ریال در تهران و کلان‌شهرها و ۹ میلیارد ریال در سایر شهرستان‌ها، دارای خودروی سواری به ارزش بیش از سه میلیارد ریال یا خودروی عمومی با ارزش بیش از چهار میلیارد ریال، خانوارهای دارای بیش از سه سفر خارجی غیرزیارتی، کارفرمایان دارای بیش از سه بیمه‌پرداز و گیرندگان تسهیلات بانکی جمعاً به مبلغ بیش از سه میلیارد ریال که در حال بازپرداخت اقساط باشند، مشمول بسته معیشتی نمی‌شوند. مبلغ بسته حمایت معیشتی به صورت ماهانه به خانوارهای یک نفره مبلغ ۵۵۰ هزار ریال، دونفره مبلغ یک میلیون و ۳۰ هزار ریال، سه نفره یک میلیون و ۳۸۰ هزار ریال، چهارنفره یک میلیون و ۷۲۰ هزار ریال و پنج نفره و بیشتر دو میلیون و ۵۰ هزار ریال تعلق می‌گیرد.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جنایت جنگی به رسم داعش و طالبان» به بررسی موافقت دولت و در قالب طرح سه فوریتی مقابله با عاملان و آمران شهادت سردار سلیمانی پرداخت و نوشت: دیروز نمایندگان مجلس در قالب طرح سه فوریتی «انتقام سخت»، عاملان و آمران شهادت سردار قاسم سلیمانی را تروریست معرفی کردند. این در حالی است که همزمان فرمانده سپاه پاسداران نیز در کرمان و در مراسم تدفین پیکر مطهر سردار سلیمانی به وضوح انتقام سخت از رفتار وحشیانه دولت آمریکا در ترور سردار شهید سلیمانی را تایید و خاطرنشان ساخت که مردم باید آرام و مطمئن باشند که تروریست ها از کرده خود پشیمان خواهند شد. درواقع دیروز یکبار دیگر هم از سوی مجلس و هم از سوی مقام های بلند پایه نظامی، انتقام سخت تایید وبر ضرورت آن پای فشاری شد. بی شک باید این روند و یا مطالبه عمومی در برخورد با عاملان ترور شهید سلیمانی را در راستای اتحاد و همگرایی سراسری در کشور توصیف و تحلیل کرد که سلیمانی با جانفشانی خود به عنوان یک سرباز وطن، تصویری ماندگار از آن را برای قوام تاریخ کشور به یادگار گذاشت. نمایندگان مجلس، اقدام خود را در راستای کلیات و جزئیات طرح سه‌فوریتی اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا برای انتقام سخت، به تصویب رساندند.

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی طرح سه فوریتی اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا در دستور کار صحن قرار گرفت.

نمایندگان مجلس سرانجام کلیات طرح سه فوریتی «اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا» با موافقت دولت و در راستای زمینه‌سازی برای «انتقام سخت» تصویب کردند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مثلث خطر اقتصاد جهان» نوشت: سه موسسه معتبر بین‌المللی «مودیز»، «گلدمن ساکس» و «اکونومیست» در گزارش‌های تحلیلی، مثلث خطر اقتصاد جهان را تشریح کردند. این موسسات «تنش‌های اخیر در خاورمیانه»، «انتخابات پیش روی آمریکا» و «تداوم تنش‌های تجاری آمریکا و چین» را به‌عنوان سه ریسک بزرگ در اقتصاد جهان عنوان کردند. در وجه نخست، تنش‌های اخیر خاورمیانه یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که می‌تواند علاوه بر نوسان در بازار نفت، صنعت بانکی و گردشگری دنیا را مورد تهدید قرار دهد و همچنین جریان تجاری و صادرات را در کشورهای در حال توسعه مختل کند. در وجه دوم، انتخابات پیش‌روی آمریکا می‌تواند با توجه به تضاد فکری دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، دو قطبی سیاسی را در مجلس سنا و نمایندگان آمریکا تشدید کند و تحت تاثیر این شکاف سیاسی، فضای اقتصاد آمریکا و سایر کشورهای دنیا نیز تحت تاثیر قرار گیرد. همچنین در وجه سوم، اگرچه آمریکا و چین در نخستین گام در نیمه ژانویه احتمالا به یک توافق اولیه دست پیدا خواهند کرد، اما از نگاه تحلیلگران، این توافق می‌تواند فریبنده باشد. زیرا بسیاری از چالش‌های و تفاوت نگاه‌ها میان این دو اقتصاد بزرگ باقی خواهد ماند. در مجموع این سه گزارش نشان می‌دهد خطر اقتصاد جهان، از جانب ریسک‌های سیاسی تهدید خواهد شد و این ریسک‌ها، مسیر آینده اقتصاد را مشخص خواهد کرد.

کد خبر 404786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.