برای تقویت عادت‌های سالم در زندگی چه اصولی را رعایت کنیم؟

عادت، به گرایش یک فرد برای تکرار رفتارهای مختلف اشاره دارد که از بارزترین آن‌ها می‌توان به پرخوری، ورزش، تفکر و جویدن ناخن اشاره کرد؛ تقویت عادت‌های سالم می‌تواند تمام زندگی و طول عمر افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، عادت‌های هر فرد اغلب به صورت خودکار زندگی او را مدیریت می‌کند، ضمن این‌که بدون هدف‌گذاری و مبتنی بر علائم درونی مانند گرسنگی یا بیرونی مانند زمان تمام عمر فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در واقع، همیشه محرک‌های بیرونی و درونی در شکل دادن یک رفتار در یک فرد نقش اصلی را به عهده دارد که البته تبدیل آن به یک عادت نیز مستلزم گذر زمان است.

به عنوان مثال، دوش گرفتن روزانه، خوردن غذاهای ناسالم در مدرسه، خوابیدن به موقع در شب، پیاده‌روی روزانه، جویدن ناخن‌ها و خوردن تنقلات در هنگام تماشای تلویزیون همگی عاداتی است که به مرور زمان و بدون هدف بر زندگی افراد غالب می‌شود. این عادت‌ها در دو دسته سالم و ناسالم قرار می‌گیرد که هریک می‌تواند در درازمدت سلامت جسمی و روانی افراد را تحت تأثیر قرار دهد و حتی به افزایش یا کاهش طول عمر آن‌ها منجر شود. در ادامه به ارائه اصولی پرداخته می‌شود که می‌تواند عادات سالم را در میان مردم پرورش دهد و به سهم خود در بهبود کیفیت زندگی آن‌ها نقش مهمی ایفا کند.

عادت‌ها مستقل از هدف هستند

اگرچه اغلب عادت‌هایی که در افراد پرورش می‌یابد، بدون هدف است و در واقع، به طور تقریباً ناخودآگاه به بخشی از زندگی آن‌ها تبدیل می‌شود، با این حال مردم می‌توانند هدفمندانه عادت‌های سالم را به جزئی جدایی‌ناپذیر در زندگی خود تبدیل کنند. به عنوان مثال، زود خوابیدن یا ورزش کردن روزانه از عادت‌های سالم به شمار می‌رود که می‌تواند سلامت جسمی و روانی افراد را تحت تأثیر قرار دهد که مردم می‌توانند برای تبدیل آن به بخشی از زندگی خود، تکرار آن‌ها را تمرین کنند.

در این راستا، ابتدا لازم است یک فرد هدفی سالم (مثلاً پیاده‌روی روزانه) را درسر بپروراند و سپس روزانه به انجام آن بپردازد تا در نهایت این رفتار سالم را به یک عادت تبدیل کند.

عادت‌های سالم می‌تواند متأثر از محرک‌های مختلف در افراد پرورش یابد

محرک‌های درونی مانند گرسنگی یا استرس و همچنین عوامل بیرونی نظیر ترغیب توسط دیگران می‌تواند به شکل دادن عادات سالم یا ناسالم میان افراد نقش مهمی ایفا کند. در این راستا، افراد باید برای پرورش عادت‌های درست در هر موقعیتی، تلاش کنند رفتار مناسب را از خود نشان دهند و کم‌ترین اثرپذیری را از محرک‌های بیرونی و درونی تجربه کنند. به عنوان مثال، افراد می‌توانند به هنگام گرسنگی شدید به جای خوردن غذاهای آماده و پرکالری، مصرف میوه‌هایی مانند سیب را که گرسنگی آن‌ها را تا حد زیادی برطرف می‌کند را به یک عادت دائمی تبدیل کنند.

رفتارها با تکرار به عادت تبدیل می‌شود

تکرار، مهم‌ترین اصل در تبدیل یک رفتار به یک عادت به شمار می‌رود که می‌تواند به بهبود مهارت‌ها و کاهش تلاش‌های مضاعف نیز منجر شود. زندگی قابل پیش‌بینی نیست، بنابراین افراد برای تبدیل یک رفتار درست به یک عادت باید از تکنیک‌های مؤثر حل مسئله بهره گیرند و در واقع، یک طرح و هدف کلی را برای تقویت عادت‌های سالم در خود از قبل آماده کنند.

به عنوان مثال، اگر یک فرد قصد کم کردن وزن خود را دارد، باید نبودن دائمی میوه و سبزیجات را در خانه پیش‌بینی کند و از قبل، آمادگی لازم را برای جایگزینی آن‌ها داشته باشد تا از روی آوردن به مصرف غذاهای پرکالری مانند کیک شکلاتی یخچال اجتناب کند.

عادت‌ها به شکل خودکار در افراد شکل می‌گیرد

کنار گذاشتن رفتارها یا عادت‌های ناسالم چالش‌های زیادی را برای افراد درپی دارد چرا که به صورت خودکار و اغلب به طور ناخودآگاه در آن‌ها شکل می‌گیرد. البته محیط نیز در شکل دادن عادات سالم و ناسالم میان افراد نقش مهمی ایفا می‌کند؛ به عنوان مثال، بدیهی است افرادی که برای رفع گرسنگی به خارج از منزل می‌روند در صورت مشاهده میوه‌فروشی به خرید از آن روی می‌روند حال آن‌که، افرادی که به هنگام خروج از منزل ابتدا با یک پیتزافروشی برخورد می‌کنند، گرسنگی خود را با خوردن یک ساندویچ یا پیتزا برطرف می‌کنند و همین امر، به پرورش عادت‌های سالم و ناسالم در میان این دو گروه افراد منجر می‌شود.

در این صورت، افراد باید تفکرات تغذیه‌ای مثبت را به صورت خودکار در خود پرورش دهند و مثلاً با خود تکرار کنند که غذای سالم برای من بهتر است، آن‌گاه عادت مصرف غذای سالم به طور خودکار در ضمیر آن‌ها بهینه می‌شود.

کد خبر 565859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.