نگاهی به فیلم‌های پرفروش جهان در سال ۲۰۲۲

پلنگ سیاه: واکاندا تا ابد، دنیای ژوراسیک قلمرو، آواتار ۲، تاپ گان: ماوریک، دکتر استرنج در چندجهانی دیوانگی، مینیون‌ها: ظهور گرو، ثور: عشق و صاعقه و چند فیلم دیگر از پرفروش‌ترین فیلم های سال ۲۰۲۲ میلادی بودند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال ۲۰۲۲ میلادی تعداد زیادی از فیلم‌هایی که اکران آن‌ها به‌خاطر فراگیری ویروس کرونا در همه کشورها به تعویق افتاده بود اکران شد، به همین دلیل ترافیک اکران فیلم‌های سینمایی در سال گذشته میلادی به صورت چشمگیری افزایش یافت.

«آواتار ۲» به کارگردانی «جیمز کامرون» در روزهای پایانی سال ۲۰۲۲ اکران شد اما خیلی سریع توانست خود را به صدر جدول‌های فروش برساند.

از سوی دیگر «تام کروز» بعد از گذشت ۳۶ سال با ساخت قسمت دوم «تاپ گان: ماوریک» نیز توانست بسیاری از رکوردهای فروش تاریخ سینما را جابه‌جا کند. در این نوشتار فیلم‌های پرفروش جهان را در سال ۲۰۲۲ معرفی کرده‌ایم.

نگاهی به فیلم‌های پرفروش جهان در سال ۲۰۲۲

دنیای ژوراسیک قلمرو

کارگردان: کالین تروروف

بازیگران: کریس پرت، سم نیل و ایزابلا سرمون

تاریخ اکران: ۱۰ ژوئن ۲۰۲۲ (بیستم خرداد ۱۴۰۱)

ژانر: اکشن، ماجراجویی، علمی- تخیلی

میزان فروش: یک میلیارد و ۴ میلیون دلار

این فیلم جدیدترین اپیزود از سری فیلم‌های «پارک ژوراسیک» است که در سال ۲۰۲۲ اکران شد. «دنیای ژوراسیک قلمرو» در ادامه اپیزود قبلی ساخته شده و ماجراهای مربوط به نابودی جزیره دایناسورها را دنبال می‌کند.

در اپیزود قبلی، شاهد نابود شدن پارک دایناسورها و فرار آن‌ها از مناطق حفاظت‌شده بودیم. در این قسمت، دایناسورها در کنار انسان‌ها حضور دارند و در جوامع بشری شکار می‌کنند. حالا مرز باریکی میان بقای انسان‌ها و نابودی بشریت وجود دارد.

آواتار: راه آب

کارگردان: جیمز کامرون

بازیگران: سم ورتینگتون، زوئی سالدانیا، سیگورنی ویور، استیون لانگ و کیت وینسلت

تاریخ اکران: ۱۶ دسامبر ۲۰۲۲ (۲۵ آذر ۱۴۰۱)

ژانر: حماسی، علمی- تخیلی

میزان فروش: یک میلیارد و ۷۴۹ میلیون دلار

فیلم «آواتار: راه آب»، پرفروش‌ترین فیلم هالیوود در سال ۲۰۲۲ است. این فیلم در ادامه آواتار ۲۰۰۹ ساخته شد و داستان «جیک سالی» و خانواده‌اش را به تصویر می‌کشد که با یک تهدید جدید از سوی انسان‌ها مواجه می‌شوند و باید به دنبال راهی برای نجات خود باشند.

فیلم آواتار ۲ پرفروش‌ترین فیلم سینمایی ۲۰۲۲ و هفتمین فیلم پرفروش تاریخ سینما است. این فیلم تنها در ۱۴ روز از مرز فروش یک میلیارد دلار عبور کرد درحالی‌که تنها پنج فیلم دیگر در تاریخ سینما وجود دارند که زودتر از آواتار این رکورد را شکستند. آواتار جوایز و افتخارات متعددی کسب کرد.

نگاهی به فیلم‌های پرفروش جهان در سال ۲۰۲۲

تاپ گان: ماوریک

کارگردان: جوزف کوزینسکی

بازیگران: تام کروز، مایلز تلر و جنیفر کانلی

تاریخ اکران: بیست‌وهفتم می ۲۰۲۲ (ششم خرداد ۱۴۰۱)

ژانر: اکشن، درام

میزان فروش: یک میلیارد و ۴۸۹ میلیون دلار

داستان فیلم درباره کاپیتان «پیت میچل» ملقب به «ماوریک» بعد از ۳۰ سال خدمت در نیروی هوایی ارتش ایالات متحده، به عنوان یک مربی تاکتیک‌های نظامی باید گروهی از خلبان‌های جوان نیروی هوایی را آموزش دهد. در میان افسران تحت فرمان ماوریک، ستوان بردلی برادشاو فرزند دوست قدیمی ماوریک که سال‌ها قبل در یک مأموریت کشته شده نیز حضور دارد.

دکتر استرنج در چندجهانی دیوانگی

کارگردان: سم ریمی

بازیگران: بندیکت کامبربچ، الیزابت اولسن، هایلی اتول و بندیکت وانگ

تاریخ اکران: ششم می ۲۰۲۲ (شانزدهم اردیبهشت ۱۴۰۱)

ژانر: اکشن، فانتزی، ماجراجویی

میزان فروش: ۹۵۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار

درحالی‌که «واندا ماکسیموف» کنترل خودش را از دست داده و قصد دارد تمام دنیا را به آشوب بکشد و با دستیابی به جادوهای سیاه، جهان را تغییر دهد، دکتر «استرنج» با یک دختر نوجوان مرموز ملاقات می‌کند که پیش از این او را در رویاهایش دیده است. این دختر توانایی سفر میان دنیاهای موازی را دارد. حالا دکتر استرنج به کمک این دختر نوجوان باید هرطور که شده جلوی واندا را بگیرند.

مینیون‌ها: ظهور گرو

کارگردان: جاناتان دل وال و برد آبلسون

صداپیشگان: استیو کارل، پیر کافین و آلان آرکین

تاریخ اکران: یک جولای ۲۰۲۲ (دهم تیر ۱۴۰۱)

ژانر: انیمیشن، کمدی، ماجراجویی

میزان فروش: ۹۳۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار

این فیلم که دنباله انیمیشن «مینیون‌ها» است، درباره یک پسر نوجوان به نام «گرو» است که عاشق عضویت در یک گروه شرور به نام «ویشس ۶» است. گرو به همراه دوستان مینیون خودش، کوین، استوارت، باب و اوتو تلاش می‌کنند تا شایستگی حضور در گروه ویشس ۶ را پیدا کنند. در همین راستا گرو به همراه مینیون‌ها یک سری کارهای شرورانه انجام می‌دهند تا توجه اعضای گروه ویشس ۶ را جلب کند.

پلنگ سیاه: واکاندا تا ابد

کارگردان: رایان کوگلر

بازیگران: لتیشیا رایت، لوپیتا نیونگو، دانای گوریرا، وینستون دوک و آنجلا باست

تاریخ اکران: یازدهم نوامبر ۲۰۲۲ (بیستم آبان ۱۴۰۱)

ژانر: ابرقهرمانی

میزان فروش: ۸۳۱ میلیون دلار

این فیلم دنباله‌ای بر فیلم «پلنگ سیاه»، محصول ۲۰۱۸ و سی‌امین فیلم دنیای سینمایی مارول است.

در فیلم «پلنگ سیاه: واکاندا تا ابد»، از پرفروش‌ترین فیلم‌های ۲۰۲۲، داستان سرکرده‌های واکاندا را دنبال می‌کنیم که در تلاش هستند از سرزمینشان دفاع کنند.

این فیلم از فیلم‌های پرفروش ۲۰۲۲ پس از اکران با نظرات مثبت منتقدان و استقبال بینندگان مواجه شد. این فیلم، جایگاه ششم را در فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۲۲ را از آن خود کرد، همچنین جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مکمل زن را برای «آنجلا باست» به ارمغان آورد.

بتمن

کارگردان: مت ریوز

بازیگران: رابرت پتینسون، زوئی کراویتز و جفری رایت

تاریخ اکران: چهارم مارس ۲۰۲۲ (سیزدهم اسفند ۱۴۰۰)

ژانر: اکشن، جنایی، درام

میزان فروش: ۷۷۰ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار

وقتی یک سری قتل‌های زنجیره‌ای مرموز سیاستمداران و افراد پرنفوذ شهر «گاتهام» را هدف قرار می‌دهد، بتمن تلاش می‌کند تا با دنبال کردن سرنخ‌ها به قاتل برسد. هرچه بتمن بیشتر جلو می‌رود به فساد در مراکز زیرزمینی گاتهام بیشتر پی می‌برد. این سرنخ‌ها در نهایت او را به یک راز عجیب خانوادگی می‌رساند.

ثور: عشق و صاعقه

کارگردان: تایکا وایتیتی

بازیگران: کریس همسورث، ناتالی پورتمن، کریستین بیل و تسا تامپسون

تاریخ اکران: هشتم جولای ۲۰۲۲ (هفدهم تیر ۱۴۰۱)

ژانر: اکشن، ماجراجویی، کمدی

میزان فروش: ۷۶۰ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار

کریستین بیل هیچ وقت در نقش «بتمن» به عنوان یک ابرقهرمان کشته نشد و بالاخره در دنیای مارول به یک شرور تبدیل شد. کریستین بیل در فیلم نقش گور را ایفا می‌کند. وقتی گور برای نجات دختر خردسالش طلب کمک می‌کند، با بی‌توجهی روبه‌رو می‌شود و دخترش را از دست می‌دهد. گور تصمیم می‌گیرد انتقام بگیرد. سکانس‌های خنده‌دار و دیالوگ‌های طنز یکی از دلایل اصلی تبدیل شدن نسخه جدید ثور به فیلمی پرفروش است.

پل واترگیت

کارگردان: هارک تسویی

بازیگران: جینگ وو، جکسون یی و مایکل کولتس

تاریخ اکران: یکم فوریه ۲۰۲۲ (دوازدهم بهمن ۱۴۰۰)

ژانر: اکشن، درام، تاریخی

میزان فروش: ۶۲۶ میلیون دلار

اگرچه «پل واترگیت» پرفروش‌ترین فیلم سینمای در سال ۲۰۲۲ نیست ولی حضور یک فیلم از سینمای چین جالب توجه است. در سال ۲۰۲۰ بعد از خدشه‌دارشدن روابط سیاسی چین و آمریکا و یک سری اتفاقات دیگر، مردم چین فیلم‌های آمریکایی به خصوص آثار ابرقهرمانی را تحریم کردند و همزمان کیفیت آثار سینمایی به شدت افزایش یافت.

به همین دلیل چند فیلم چینی در فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۲۲ قرار گرفتند. پل واترگیت پرفروش‌ترین فیلم سینمایی ۲۰۲۲ چین است که به‌عنوان دنباله فیلم «نبرد در دریاچه چانگجین» ساخته شده است. در این فیلم، داستان گروهی از سربازان داوطلب چینی را می‌بینیم که در جنگ جهانی قصد دارند کشور خودشان را از هجوم نیروهای بیگانه نجات دهند.

مردی از ماه

کارگردان: ژانگ چیو

بازیگران: شن تنگ و ما لی

تاریخ اکران: بیست‌ونهم جولای ۲۰۲۲ (هفتم مرداد ۱۴۰۱)

ژانر: کمدی، علمی- تخیلی

میزان فروش: ۴۶۰ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار

فهرست پرفروش‌ترین فیلم در سال ۲۰۲۲ را با یک فیلم چینی دیگر ادامه می‌دهیم. فیلم مردی از ماه، از پرفروش‌ترین فیلم‌های ۲۰۲۲ درباره آخرین انسان باقی‌مانده در جهان است که روی سطح ماه سرگردان است.

جانوران شگفت‌انگیز: اسرار دامبلدور

کارگردان: دیوید ئیتز

بازیگران: جود لاو، ازرا میلر و مدز میکلسن

تاریخ اکران: ۱۵ آوریل ۲۰۲۲ (۲۶ فروردین ۱۴۰۱)

ژانر: اکشن، ماجراجویی، فانتزی

میزان فروش: ۴۰۵ میلیون دلار

وقتی جادوگر شرور، «گلرت گریندل والد» برای تسلط بر دنیای جادوگران به جمع‌آوری جانوران شگفت‌انگیز و استفاده از نیروهای سیاه اقدام می‌کند، پروفسور دامبلدور چاره‌ای جز مقابله با او ندارد اما دامبلدور به تنهایی توان مقابله با این جادوگر قدرتمند را ندارد. اگرچه دامبلدور خیلی به نیوت اسکامندر اعتماد ندارد ولی وقتی ارتش گریندل والد قدرت زیادی می‌گیرد، دامبلدور چاره‌ای جز سپردن فرماندهی گروهی از جادوگران به نیوت اسکامندر ندارد.

سونیک خارپشته ٢

کارگردان: جف فاولر

بازیگران: جیم کری، بن شوآرتز و ادریس آلبا

تاریخ اکران: هشتم آوریل ۲۰۲۲ (نوزدهم فروردین ۱۴۰۱)

ژانر: اکشن، ماجراجویی، کمدی

میزان فروش: ۴۰۲ میلیون دلار

در انتهای اپیزود قبلی شاهد این اتفاق بودیم که دکتر «روبوتنیک» توسط «سونیک خارپشته» به یک دنیای دیگر تبعید شد، حالا در این نسخه، دکتر روبوتنیک با یک خارپشت با قدرت‌های مشابه سونیک متحد می‌شود و دوباره برای شکار سونیک و تصاحب حلقه‌های جادویی قدرت به زمین بازمی‌گردد. در این میان، سونیک به همراه دوستان جدید و قدیمی خودش باید جلوی دستیابی دکتر روبوتنیک به حلقه‌های قدرت را بگیرد.

سونیک خارپشته ۲، یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمایی ۲۰۲۲ است که طبق اعلام رسانه‌ها آخرین فیلم دوران بازیگری جیم کری افسانه‌ای خواهد بود.

نگاهی به فیلم‌های پرفروش جهان در سال ۲۰۲۲

آنچارتد

کارگردان: روبن فلشر

بازیگران: مارک والبرگ، تام هالند و آنتونیو باندراس

تاریخ اکران: هجدهم فوریه ۲۰۲۲ (بیست‌ونهم بهمن ۱۴۰۰)

ژانر: اکشن، ماجراجویی

میزان فروش: ۴۰۱ میلیون دلار

«آنچارتد» از آثاری است که در سال‌های اخیر براساس بازی‌های ویدئویی ساخته شده است. در این فیلم، تام هالند نقش ناتان دریک، یک جیب بر خیابانی را بازی می‌کند که توسط یک سارق بین‌المللی به نام «ویکتور سولیوان» برای سرقت یک گنج که بیش از ۵۰۰ سال است گم شده، استخدام می‌شود.

این گنج به یک خانواده سلطنتی قدیمی به نام «مونکادا» تعلق دارد. در این میان، «سانتیاگو مونکادا» نواده خاندان مونکادا معتقد است که این گنج به خانواده او تعلق دارد و خودش تنها وارث گنجینه است.

آنچارتد به سبک فیلم‌های ژانر ماجراجویی شبیه مجموعه «ایندیانا جونز» ساخته شده است. حالا سارقان باید با رمزگشایی و دنبال کردن سرنخ‌ها به محل اصلی گنجینه برسند. آنچارتد یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های ۲۰۲۲ است که از هیجان و آدرنالین خاصی برخوردار است.

الویس

کارگردان: باز لورمن

بازیگران: آستین باتلر، تام هنکس، اولیویا دی‌یونگ و هلن تامسون

تاریخ اکران: بیست‌وچهارم ژوئن ۲۰۲۲ (سوم تیر ۱۴۰۱)

ژانر: درام، بیوگرافی

میزان فروش: ۲۸۷ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار

معرفی پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۲۲ را با الویس ادامه می‌دهیم. این فیلم در فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های جهان در سال گذشته میلادی، اثری بیوگرافی است که زندگی «الویس پارزلی»، خواننده مشهور آمریکایی را از زاویه دید مدیربرنامه‌های او به تصویر می‌کشد.

الویس از فیلم‌های پر افتخار ۲۰۲۲ بود که علاوه بر راهیابی به فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های جهان، توسط انجمن فیلم آمریکا به عنوان یکی از ۱۰ فیلم برتر سال انتخاب شد.

این فیلم در مراسم گلدن‌گلوب نامزد دریافت سه جایزه شد و به فهرست نامزدهای اولیه جایزه بفتا در ۱۲ رشته مختلف راه یافت. «آستین باتلر» نیز برای ایفای نقش «الویس»، جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد.

بلک آدام

کارگردان: ژاومه کویت- سرا

بازیگران: دوئین جانسون، آلدیس هاج، نوحا سنتینو و سارا شاهی

تاریخ اکران: بیست‌ویکم کتبر ۲۰۲۲ (بیست‌ونهم مهر ۱۴۰۱)

ژانر: ابرقهرمانی

میزان فروش: ۳۹۲ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار

فیلم، داستان یک ابرانسان باستانی را دنبال می‌کند که توسط گروهی از باستان‌شناسان از زندان جادویی‌اش آزاد می‌شود تا سرزمین خندق را از شر جنایتکاری به نام «اینترگنگ» نجات دهد.

جالب اینکه اگرچه فیلم «بلک آدام» در فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های جهان در سال ۲۰۲۲ قرار دارد، اما به‌خاطر بودجه بالایی که داشت (بین ۱۹۰ تا ۲۶۰ میلیون دلار)، بسیاری فروش آن را ناموفق دانستند و حتی آن را یک شکست اقتصادی خواندند.

کد خبر 565097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.