هنرنمایی هنرمندان جنوب استان در چهلستون اصفهان

آیین نوروزگاهِ شهرستان‌های استان اصفهان از روز چهارم تا ششم فروردین‌ماه به مناطق جنوبی این استان شامل شهرستان‌های سمیرم، شهرضا و دهاقان اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هنرمندان شهرضا، دهاقان و سمیرم در روزهای آغازین سال ۱۴۰۱ میزبان مسافران و گردشگران نوروزی در باغ موزه چهلستون اصفهان شده‌اند.

در اولین روز از آیین نوروزگاه شهرستان‌های جنوب استان اصفهان در باغ موزه چهلستون، علیرضا ایزدی، مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان از نمایشگاه‌های صنایع دستی و اجرای آیین‌های سنتی از جمله اجرای موسیقی محلی، تئاتر با مضامین آداب و رسوم محلیِ ویژه سه منطقه سمیرم، شهرضا و دهاقان دیدن کردند.

در دومین روز اجرای برنامه‌های شهرستان‌های جنوب استان اصفهان که پنجم فروردین‌ماه برگزار شد، هنرمندان موسیقی سنتی و شاهنامه‌خوان شهرستان سمیرم با حضور در برنامه نوروزگاه به هنرنمایی پرداختند.

حضور گروه موسیقی سنتی به سرپرستی داوود صادقی و شاهنامه‌خوانی ایلیا غنی، ازجمله برنامه‌های پرنشاط و جذاب سومین روز برنامه سه شهرستان جنوبی استان اصفهان در نوروزگاه باغ موزه چهلستون بود.

حضور هنرمندان صنایع دستی و آثار ماندگار هنری آن‌ها از روستای مهرگرد بخش وردشت سمیرم به‌عنوان روستای ملی بافته‌های داری و همچنین برگزاری نمایشگاهی از آثار سفالگران هنرمند شهرضایی و فرش‌های زیبای یلمه دهاقانی‌ها از نقاط قوت و ارزشمند این نوروزگاه بهاری بود.

در کنار همه این جذابیت‌ها، برپایی سیاه چادر عشایر ایل قشقایی و هم‌زمان بافت فرش، گلیم و جاجیم زنان هنرمند عشایر، صحنه‌ها و مناظر بکر دیگری در باغ موزه چهلستون خلق کرده بود که تحسین مسافران و گردشگران بهار را برانگیخت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز از طبخ بیش از پنج تُن سمنوی نذری در نوروزگاه اصفهان توسط فعالان فرهنگی و گردشگری شهرستان شهرضا خبر داد و گفت: با توجه به ثبت مهارت پخت سمنوی شهرستان شهرضا در فهرست میراث ناملموس ملی، امسال نیز فعالان حوزه فرهنگی و گردشگری شهرضا در نوروزگاه اصفهان روز گذشته اقدام به پخت بیش از پنج تُن سمنوی نذری کردند.

آئین‌های ویژه نوروزگاه شهرستان‌های سمیرم، شهرضا و دهاقان تا ششم فروردین‌ماه در باغ موزه چهل‌ستون اصفهان ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایمنا، شهرضا، سمیرم و دهاقان به ترتیب در ۷۵، ۱۶۰ و ۹۵ کیلومتری جنوب استان اصفهان واقع شده‌اند و هر سه در شش‌ماهه ابتدای سال پذیرای عشایر قشقایی هستند.

کد خبر 563845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.