مسافرت نوروزی و کاهش استرس اعضای خانواده

یکی از اموری که موجب ایجاد تحول‌ و پویایی در خانواده می‌شود، توجه به تفریح و سفر است، مسافرت رفتن در تعطیلات نوروزی خستگی‌های ناشی از روزمرگی و فعالیت مداوم را از بین می‌برد و خانواده را شاد کرده و فشارهای روحی و روانی را از آنها دور می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تعطیلات نوروز، یکی از شلوغ‌ترین تعطیلات سال است که تمام خانواده‌های ایرانی را به سفر دعوت می‌کند. ورود کرونا به ایران اوایل بهمن ۹۸ اعلام شد و اواخر اسفندماه همان سال نه تنها تعطیلی بسیاری از بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و آموزشی کشور از جمله اماکن زیارتی و حرم‌های مقدس، مراکز تفریحی و گردشگری را در پی داشت، بلکه امور عادی مردم را متوقف کرد.

مردم ایران در حالی سال ۹۹ را تحویل کردند که در شوک و هراس بی سابقه‌ای از ویروس نوپدید و ناشناخته کرونا خانه نشین شدند و عطای سفر و حتی دید و بازدیدهای نوروزی را به لقای آن بخشیدند. فروردین ۱۴۰۰ نیز این ویروس مرموز در اوج ماند و هرچه جمعیتی از مردمان این سرزمین که دیگر خانه‌نشینی را آن هم در نوروز این زمان حیات دوباره طبیعت، تاب نداشتند با وجود جریمه‌های نیم میلیونی از سفر و حذر نگذشتند، اما اکثریت در شهر و دیارشان ماندند.

در حالی که کرونا سفرهای نوروزی ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ را به تعطیلی و رکود کشاند، اواخر اسفندماه سال گذشته بود که در اخبار اعلام شد شواهد نشان می‌دهد ایرانیان از دریچه نوروز ۱۴۰۱ سلامی‌دوباره به سفر دارند که در عین تازگی دیدارها و حال نو و احوال بهتر برای این مردمان، خود امیدی به رونق مجدد گردشگری است صنعتی که رونق دیگر فعالیت‌های اقتصادی کشور را نیز به همراه دارد.

مسئولان ستاد ملی کرونا امسال نیز اعلام کردند که امسال محدودیت سفر وجود ندارد و رئیس پلیس راهور هم در این رابطه گفته بود ورود به شهرهایی با رنگ بندی‌های مختلف با عدم محدودیت همراه است. کسانی که دو دز واکسن زده باشند، می‌توانند بدون محدودیت و پرداخت جریمه به شهرهای قرمز، نارنجی، زرد و آبی وارد شوند.

اکنون در آستانه فروردین ۱۴۰۱، گرچه سویه امیکرون کرونا هنوز فعال است و آمار فوتی‌های روزانه به حدود ۲۰۰ نفر می‌رسد، اما از یک سو واکسیناسیون گسترده از شدت این بیماری کاسته و از سوی دیگر مردم خسته از این قرنطینه طولانی و مسائل ناشی از این بحران و فشارهای اقتصادی در نوروز امسال سفر می‌کنند. آنها به زندگی با کرونا خو گرفته و آموخته‌اند که چگونه هم زندگی و فعالیت‌های روزمره و عادی خود را انجام دهند و هم تا حد ممکن از این ویروس ایمن و مصون بمانند.

سفرهای نوروزی و کاهش استرس‌ها

روانشناسان تاکید دارند انجام سفرهای نوروزی باعث کاهش استرس به ویژه اضطراب‌های محیط کار در بین افراد می‌شود، اگر سفرهای نوروزی با مدیریت خانواده همراه باشد و فقط مقصد و رسیدن به مقصد مطرح نباشد، در کاهش استرس‌های افراد بسیار چشمگیر است، این سفرها موجب کاهش استرس در افراد بزرگسال و بروز روحیه خلاقیت در کودکان و نوجوانان خواهد شد.

کاهش اضطراب‌ها در دید و بازدیدها و سفرهای نوروزی علاوه بر افزایش سطح سلامت فرد، موجب فراهم شدن شرایط جدید زندگی در افراد خواهد شد، انجام صله رحم و دید و بازدیدها که در متون اسلامی نیز بر آن تاکید شده، در علوم جامعه شناختی و روانشناسی بسیار مهم است و یکی از عوامل کاهش دهنده استرس محسوب می‌شود.

مسافرت کردن می‌تواند تأثیرات بسیار خوبی روی ذهن و سلامت روان افراد داشته باشد، مسافرت می‌تواند تغییرات زیادی در ذهن ایجاد کند، جامعه شناسان تاکید دارند متأسفانه مردم جامعه ما نسبت به جوامع دیگر کمتر به امر تفریح و ورزش توجه می‌کنند به طوری که امر مسافرت و سفر در بین بسیاری از خانواده‌ها تعریف نشده و جایگاهی ندارد این در حالی است که در کشورهای پیشرفته مردم به اوقات فراغت خود بسیار اهمیت می‌دهند.

مهم‌ترین تأثیرات سفر در سلامت روانی

پزشکان معتقدند بسیاری از اختلالات و بیماری‌ها، ریشه در اعصاب و روان انسان‌ها دارند. در جهانی که ما در آن زندگی می‌کنیم، استرس‌ها و نا آرامی‌ها گریبان همه را گرفته است. تنش‌ها و خستگی‌های جسمی، از هر سو به هر کدام از ما فشار می‌آورد. بنابراین نیاز است انسان با سفر کردن، بهترین و مؤثر ترین درمان را در جهت بهبود روح و روان خود انتخاب کند، مهم‌ترین تأثیرات سفر در نوروز و تعطیلات سال در سلامت روان فرد، تأمین نیازهای روان از طریق دستیابی به نشاط و آرامش فکری است.

از مهم‌ترین تأثیرات سفر در سلامت روان عبارتند از:

- کاهش استرس‌ها و دغدغه‌های فکری

- کاهش تنش‌های روحی و روانی

- خارج شدن انسان از حالت‌های روزمرگی زندگی و رفتن به سوی نشاط و شادابی

- دستیابی به تنوع دیداری و شنیداری و همچنین تعالی روابط اجتماعی

- دستیابی به تجربه‌های مختلف و متنوع زندگی

- افزایش حس صمیمیت و روابط دوستانه میان فرد و جامعه

- تحکیم بنیان خانواده

- دست یافتن به حس روحیه ی جمعی و حس مشترک گروهی

ضرورت‌های اجتماعی سفر و افزایش نشاط

یکی از ضرورت‌های یک سفر سالم درنوروز، کاهش میزان خشونت‌های اجتماعی فرد و نیز جلوگیری از انحرافات اجتماعی است. در واقع می‌توان گفت سفر کردن و آشنایی با فرهنگ‌های مختلف، رابطه مستقیمی با پویایی روابط اجتماعی و نیز زندگی شخصی دارد. سطح سلامت جسمی و روانی فرد ارتقا می‌یابد و میزان آسیب‌های فردی و اجتماعی تا حد بسیار بالایی کاهش می‌یابد.

از دیگر ضرورت‌های اجتماعی سفر تغییر در نگرش اجتماعی افراد است، هر چقدر تفریحات و سفر کردن در میان جوامع افزایش یابد، میزان تصورات و باور افراد به کاهش تنش‌ها و استرس‌های اجتماعی نیز به همان اندازه افزایش می‌یابد و باعث پیشرفت جامعه به سوی دنیایی پر از نشاط و شادابی می‌شود.

اهمیت نهادینه شدن فرهنگ مسافرت

اگر نگاهی به جوامع پیشرفته بیندازیم، متوجه می‌شویم با وجود تمامی پیشرفت‌ها و رشد و تعالی که در زمینه‌های مختلف داشته‌اند اما باز هم به تفریحات و سفرهای مختلف که باعث شود آنها از درگیری‌های کاری و روزمره به دور کند اهمیت بسیاری می‌دهند. چه خوب است که اگر در جوامع ما هم تا این حد به سفر و تأثیر آن در سلامت روح و روان فرد اهمیت داده شود. لازم است فرهنگ سفر کردن در تمامی خانواده‌های ایرانی نهادینه شود تا جامعه ما به سوی یک جامعه سالم و شاد هر چه تمام تر پیش رود.

لزوم پیشگیری از ابتلاء به کرونا در سفر

با آغاز تعطیلات نوروزی در کشور سفرهای نوروزی بیشتر شده است، اما از آنجایی که هنوز کرونا دست از سرمان برنداشته باید اصول سفر و توجه به نکات بهداشتی را در روزهای کرونایی رعایت کرده تا سفر همراه با سلامتی داشته باشید.

توصیه‌های کلی سازمان جهانی بهداشت برای عموم مردم به منظور کاهش در معرض قرار گرفتن با عوامل میکربی بیماری‌زا و جلوگیری از انتقال طیف وسیعی از بیماری‌ها در سفر عبارتند از:

- دست‌های خود را به طور مکرر با آب و صابون به مدت ۱۵ تا ۲۰ ثانیه یا مواد ضدعفونی کننده به‌ویژه پس از سرفه و عطسه شست و شو دهید.

- هنگام سرفه و عطسه جلوی دهان و بینی خود را با آرنج یا دستمال بگیرید و بلافاصله دستمال را دور بیندازید و دست‌های خود را بشویید.

- از تماس مستقیم با کسانی که نشانه‌هایی از علائم تنفسی دارند، خودداری شود و از افراد مشکوک به بیماری یک متر فاصله بگیرید.

- تا حد امکان از دست دادن، روبوسی کردن و در آغوش گرفتن خودداری کنید.

باید توجه کرد که افراد در گروه‌های پرخطر، از جمله افراد بالای ۶۰ سال، مبتلایان به بیماری‌های مزمن و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند قبل از برنامه‌ریزی برای سفر، خطرات و پیامدهای سفر و خطرات بیماری کرونا را به دقت در نظر بگیرند.

کد خبر 563541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.