۱۰ ماده غذایی مفید برای سلامت کبد

کبد یکی از اندام‌های مهم بدن ما است که وظایف مختلف، از تولید پروتئین، کلسترول و صفرا گرفته تا ذخیره ویتامین‌ها، مواد معدنی و حتی کربوهیدرات‌ها را بر عهده دارد.

این اندام مهم سموم بدن مانند الکل، داروها و ضایعات طبیعی متابولیسیم را تجزیه می‌کند که برای سم زدایی بدن ضروری می‌باشد، به همین دلیل حفظ سلامت کبد برای محافظت از سلامت بدن اهمیت زیادی دارد.

در ادامه قصد داریم به معرفی ۱۰ ماده غذایی مفید و دوستدار کبد بپردازیم، با ما همراه باشید.

بهترین مواد غذایی برای کبد

۱. روغن زیتون

خواص روغن زیتون به دلیل فواید فوق‌العاده‌اش برای سلامتی به عنوان یک چربی سالم شناخته شده است، از جمله فواید این روغن می‌توان به اثر مثبت آن روی سلامت قلب و متابولیسم و همچنین سلامت کبد اشاره کرد.

گفته شده مصرف روزانه روغن زیتون احتمالاً به بهبود سطح آنزیم کبدی و چربی کمک می‌کند و سطح پروتئین مرتبط با اثرات متابولیک مثبت را افزایش می‌دهد.

همچنین مصرف این روغن با تجمع کمتر چربی در کبد، بهبود حساسیت به انسولین و بهبود سطح خون آنزیم‌های کبدی همراه بوده است. ناگفته نماند تجمع چربی در کبد اولین مرحله بیماری کبدی است.

۲. قهوه

قهوه یکی از بهترین نوشیدنی‌هایی است که می‌توان برای سلامت کبد میل کرد. به نظر می‌رسد این نوشیدنی، کبد را در برابر بیماری‌ها محافظت کرده و نوشیدن آن حتی برای افرادی که قبلاً دچار مشکل کبدی بوده‌اند نیز مفید است.

به عنوان مثال قهوه می‌تواند به کاهش خطر ابتلاء به سیروز کبدی یا آسیب دائمی کبد و همچنین میزان مرگ و میر در افراد مبتلا به بیماری کبدی مزمن کمک کند، همچنین خطر ابتلاء به نوع شایع سرطان کبد را کاهش داده و اثر مثبت روی بیماری کبد و کاهش التهاب داشته باشد.

بیشترین مزیت این نوشیدنی در افرادی دیده شده که روزانه حداقل ۳ فنجان از آن نوش جان می‌کنند.

به نظر می‌رسد مزیت‌های ذکر شده از توانایی قهوه در جلوگیری از تجمع چربی و کلاژن که هر دو از نشانگرهای اصلی بیماری کبد هستند نشأت می‌گیرد.

به علاوه قهوه التهاب را کاهش داده و سطح آنتی‌اکسیدان گلوتاتیون بدن را افزایش می‌دهد. همان طور که می‌دانید آنتی‌اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد مضر را که به طور طبیعی در بدن تولید شده و باعث آسیب به سلول‌ها می‌شوند خنثی می‌کنند.

۳. چای

چای نوشیدنی دلپذیر دیگری است که به نظر می‌رسد برای سلامتی کبد مفید باشد. ژاپنی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند مصرف ۱۰ فنجان چای سبز در روز می‌تواند به بهبود نشانگرهای خون مرتبط با سلامت کبد کمک کند.

همچنین گفته شده چای سبز سطح آنزیم کبدی در بیماری کبد چربی غیر الکلی را بهبود بخشیده و برای کاهش استرس اکسیداتیو و رسوبات چربی کبد مفید است. به علاوه افرادی که چای سبز می‌نوشند (به خصوص کسانی که روزانه ۴ فنجان یا بیشتر می‌نوشند) احتمالاً کمتر به سرطان کبد مبتلا می‌شوند.

با وجود همه این ها برخی افراد، به خصوص کسانی که دچار مشکلات کبدی هستند، لازم است در مصرف مکمل چای سبز احتیاط کنند زیرا تاکنون چند مورد آسیب کبدی ناشی از مصرف مکمل‌های حاوی عصاره چای سبز گزارش شده است.

۴. گریپ فروت

گریپ فروت حاوی آنتی‌اکسیدان هایی همچون نارینگنین و نارینگین است که به نظر می‌رسد به طور طبیعی از کبد محافظت می‌کنند.

این میوه باعث کاهش التهاب شده و به محافظت از سلول‌های کبدی کمک می‌کند. همچنین گفته شده آنتی‌اکسیدان های موجود در آن می‌توانند سرعت پیشرفت فیبروز کبدی را کاهش دهند. در این بیماری خطرناک مقدار بیش از حد بافت همبند در کبد جمع می‌شود که معمولاً از التهاب مزمن نشأت می‌گیرد.

گفته شده نارینگنین مقدار چربی کبدی را کاهش و تعداد آنزیم‌های مورد نیاز برای چربی سوزی را افزایش می‌دهد که همین امر به جلوگیری از تجمع چربی اضافی کمک می‌کند. نارینگین نیز احتمالاً برای بهبود توانایی متابولیسم الکل و خنثی کردن برخی اثرات منفی الکل در بدن مفید می‌باشد.

۵. بلوبری و کرن بری

بلوبری و کرن بری هر دو حاوی آنتوسیانین ها هستند، آنتی‌اکسیدان هایی که رنگ متمایز توت‌ها از آن‌ها نشات گرفته و فواید زیادی برای سلامتی از جمله سلامت کبد دارند.

گفته شده مصرف این دو میوه می‌تواند به محافظت کبد در برابر آسیب‌ها کمک کند. همچنین بلوبری باعث افزایش پاسخ سلول‌های ایمنی و آنزیم‌های آنتی اکسیدانی می‌شود و احتمالاً رشد ضایعات و فیبروز در کبد را کاهش می‌دهد.

استفاده از این توت‌ها به عنوان بخشی از رژیم غذایی، روش خوبی برای تأمین آنتی‌اکسیدان های مورد نیاز کبد و سلامت این اندام حیاتی می‌باشد.

۶. انگور

انگور به خصوص انگور قرمز و بنفش حاوی انواع مختلفی از ترکیبات گیاهی مفید از جمله رسوراترول می‌باشد که فواید زیادی برای سلامتی دارند.

انگور میوه‌ای دوستدار کبد است. گفته شده انگور و آب آن احتمالاً برای سلامت کبد مفید بوده و به کاهش التهاب، جلوگیری از آسیب کبدی و افزایش سطح آنتی‌اکسیدان‌ها کمک می‌کنند.

۷. گلابی خاردار

گلابی خاردار از انواع کاکتوس خوراکی و بسیار محبوب است که معمولاً میوه و آب آن مصرف می‌شود. این میوه در طب سنتی شناخته شده و برای درمان زخم، خستگی و بیماری‌های کبدی کاربرد دارد.

به نظر می‌رسد عصاره گلابی خاردار باعث کاهش التهاب شده، به متعادل سازی آنزیم‌ها و کلسترول کبد کمک می‌کند و برای کاهش خماری ناشی از نوشیدن الکل مفید می‌باشد.

گفته شده آب این میوه نیز آسیب اکسیداتیو و آسیب کبدی بعد از مصرف الکل را کاهش می‌دهد و به ثابت ماندن سطح آنتی‌اکسیدان و التهاب کمک می‌کند.

۸. آب چغندر

آب چغندر منبع غنی نیترات و آنتی‌اکسیدان هایی به نام بتالائین است که احتمالاً برای سلامت قلب مفید بوده، آسیب اکسیداتیو و التهاب را کاهش می‌دهند و باعث افزایش آنزیم‌های سم زدایی می‌شوند.

به نظر می‌رسد چغندر نیز فواید مشابه داشته باشد.

۹. سبزیجات چلیپایی

سبزیجات چلیپایی همچون جوانه بروکسل، کلم بروکلی و سبزی خردل همگی به دلیل فیبر فراوان و طعم منحصر به فردشان شناخته شده اند، به علاوه سرشار از ترکیبات گیاهی مفید هستند.

به نظر می‌رسد جوانه بروکسل و عصاره جوانه بروکلی باعث افزایش سطح آنزیم‌های سم زدایی شده و از کبد در برابر آسیب محافظت می‌کنند.

توصیه می‌شود هنگام مصرف این سبزیجات آن‌ها را با سیر و آبلیمو یا سرکه بالزامیک کمی تفت دهید تا به یک غذای خوشمزه و سالم تبدیل شوند.

۱۰. آجیل‌ها

آجیل‌ها از خوراکی‌های خوشمزه و سرشار از چربی، مواد مغذی از جمله آنتی‌اکسیدان ویتامین E و ترکیبات گیاهی مفید هستند که فواید زیادی برای سلامتی داشته و به خصوص برای سلامت قلب و کبد مفید می‌باشند.

به نظر می‌رسد رژیم غذایی سرشار از آجیل با کاهش خطر ابتلاء به بیماری کبد چرب غیر الکلی همراه است.

به علاوه دیده شده مردانی که مقدار کمی آجیل و دانه‌ها می‌خورند در مقایسه با مردانی که مقادیر زیادی آجیل و دانه می‌خورند بیشتر در معرض ابتلاء به کبد چرب غیر الکلی قرار دارند.

منبع: healthline

کد خبر 559193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.