نشانه‌های اعتماد به نفس پایین در نوجوانان چیست؟

داشتن اعتماد به نفس در نوجوانی یعنی باور داشتن به توانایی‌ها است و باعث می‌شود که او احساس کارآمدی کرده و در موقعیت‌های مختلف بتواند توانمندی‌های خود را به کار بگیرد؛ در مقابل عدم اعتماد به نفس در نوجوانی ترس از شکست را در او ایجاد می‌کند و احتمال دست یابی به موفقیت‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان با وجود چالش‌های دوران نوجوانی کاری بس دشوار است، کمبود اعتماد به نفس و نداشتن تصویر خوشایند در مورد ظاهر و سایر ویژگی‌های فردی، در بسیاری از موارد منجر به اختلال‌های رفتاری در نوجوانان می‌شود و آینده آن‌ها را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این مشکلات زمانی شدیدتر می‌شوند که نوجوان در کودکی نیز دارای شخصیتی خجالتی و دوری گزین بوده باشد.، ادامه این روند باعث از بین رفتن بسیاری از فرصت‌های نوجوان برای شکوفایی استعدادهایش است، شما با استفاده از روش‌هایی نه چندان پیچیده می‌توانید به فرزندتان برای افزایش اعتماد به نفسش کمک کنید.

در واقع دوران نوجوانی چیزی شبیه به گرگ‌ومیش صبحگاهی است، زمانی که نه متعلق به شب است و نه روز هنگام تلقی می‌شود، فرزند دلبندتان دیگر نه کودک است و نه به‌اندازه‌ی کافی بزرگ شده است، اغلب نوجوانان در این دوره از زندگی، آشفته، بی‌ثبات، خجالتی و تبدیل به فردی حساس می‌شوند.

نشانه‌های اعتماد به نفس پایین در نوجوانان و دانش آموزان

نوجوانانی که از اعتماد به نفس بالایی ندارند معمولاً الگوهای رفتاری خاصی را از خود نشان می‌دهند که از جمله مهم‌ترین عبارتند از:

- تمایل به گوشه گیری و انزوا

- عدم برقراری ارتباط چشمی مناسب با دیگران

- به کار بردن اظهارت منفی در مورد خود هنگام گفت‌وگو

- حرف زدن با صدای خیلی بلند و داشتن حالتی از پرخاشگری یا بالعکس داشتن تن صدای بسیار پایین

- اجتناب از رفتن به موقعیت‌های اجتماعی

- احساس وابستگی افراطی به والدین

- داشتن وضعیت بدنی خاص نظیر خم بودن شانه‌ها و پایین بودن بیش از حد سر

نداشتن اعتماد به نفس با زندگی افراد چه می‌کند؟

افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند همیشه در تیررس مشکلات مختلف به سر می‌برند. هر مشکل کوچکی می‌تواند ضربه بزرگی به این افراد بزند همچنین به دلیل نداشتن اعتماد به نفس بالا خیلی از اوقات تصمیماتی می‌گیرند که از منطق خودشان نبوده و به دلایل دیگری گرفته شده است که عبارتند از:

سردرگمی در عشق و احساسات

افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند تقریباً هیچ موقع مورد احترام قرار نگرفته‌اند از همین جهت وقتی که کسی بآ آنها محترمانه برخورد کند آنها این رفتار را خیلی سخت پردازش می‌کنند و از طرفی نه تجربه این رفتار را دارند و نه تجربه واکنش به این رفتار را بنا بر این بیش از حد احساسی به موضوع واکنش نشان می‌دهند و این باعث کیج شدن فرد مقابل می‌شود.

فرد در رابطه خود را دست پایین می‌گیرد

فرد با اعتماد به نفس پایین همیشه در بحث‌های احساسی دچار مشکل است چرا که ارتباط بر قرار کردن با افراد معمولی به اندازه کافی دشوار است چه برسد به ارتباط با فردی خاص و از طرفی هیچ وقت نمی‌دانید که واقعاً عاشق شده‌اید یا فقط نمی‌توانید با فرد مورد نظر صحبت کنید

در کار و حرفه خود را به خوبی نشان نمی‌دهند

اعتماد به نفس پایین هیچ موقع دلیل بر بی استعدادی یا ناتوانی فرد نیست. اما افراد با اعتماد به نفس کم همیشه در نشان دادن این استعداد دچار مشکل می‌شوند. آنها در زمان جلسات و بازدیدها نمی‌توانند خود را به خوبی نشان دهند و ایده‌های خود را مطرح کنند و همیشه ساکت و گوشه گیر به نظر میرسند. این موضوع سبب می‌شود این افراد بی استعداد به نظر برسند

نمی‌توانند از پیروزی‌هایشان لذت ببرند

وقتی کمبود اعتماد به نفس داشته باشید، از پیروزی‌هایتان هم لذت نمی‌برید. افرادی که این ویژگی را دارند، نقش خود را در تمام وقایع، چه مثبت و چه منفی کم‌رنگ می‌بینند. بنابراین همه موفقیت‌های خود را به پای شانس می‌گذارند و مطمئن هستند، دفعه دیگری در کار نیست و شانس همین یک‌بار در خانه‌شان را زده است.

زود تسلیم می‌شوند

افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند، قبل از رسیدن به اهداف و رویاهای خود تسلیم می‌شوند. آن‌قدر انرژی‌های منفی دارند که توانی برایشان باقی نمی‌ماند. همیشه باید خود را باور داشت و به دنبال آرزوها رفت و از شکست نهراسید.

دلیل اهمیت اعتماد به نفس در نوجوانان

اعتماد به نفس به نوجوانان کمک می‌کند با چالش‌ها، تردیدها، نارضایتی‌ها و فرازونشیب‌هایی که در زندگی پیشِ روی‌شان قرار خواهد گرفت، روبه‌رو شوند. روابط، احساسات، فشارهایی که از طرف همسالان گریبانگیر نوجوان می‌شود، رقابت و سطح توقعات خودش و دیگران، همگی روی اعتماد به نفس نوجوان تأثیر می‌گذارند. اعتماد به نفس به نوجوان کمک می‌کند اهدافش را پیگیری کند و آنها را به‌دست بیاورد، دوران جوانی‌اش را به شیوه‌ی مناسبی سپری کند، روابط بهتری برقرار کند و به فردی شاد با ذهنی قدرتمند تبدیل شود. بنابراین اعتمادبه‌نفس نقش مهمی در زندگی یک نوجوان موفق دارند.

والدین چه تأثیری دارند؟

«والدین» بیش از هر فرد دیگری، در ایجاد اعتماد به نفس در نوجوانان نقش دارند. والدین با حمایت خود می‌توانند تأثیر عمیق و مهمی در شکل‌گیری شخصیت نوجوان داشته باشند. همان‌طور که حتماً خودتان هم می‌دانید، رفتار و گفتار شما تأثیر زیادی روی فرزند نوجوان‌تان دارد. نوع احساس و میزان باور شما نسبت فرزند نوجوان و رویکرد او نسبت به خودش، مستقیماً روی اعتماد به نفس او تأثیر می‌گذارد.

شیوه‌هایی برای افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان

۱. با نوجوان‌تان محترمانه برخورد کنید

فراموش نکنید فرزند شما دیگر یک کودک نیست بلکه دارد به یک جوان بالغ تبدیل می‌شود، پس مانند هر بزرگسال دیگری شایسته‌ی احترام است. همواره نوجوان‌تان را با احترام مورد خطاب قرار بدهید. هرگز نگذارید لحن و آهنگ صدایتان اهانت‌آمیز یا تحقیرکننده باشد. همیشه به مشکلات و نگرانی‌هایش اهمیت بدهید و با ترس‌های او مانند ترس‌های زمان کودکی‌اش برخورد نکنید، رفتار با فرزند در سن بلوغ حساسیت‌های خودش را دارد.

۲. نوجوان‌تان را تحسین کنید

در تعریف کردن از فرزندتان سخاوتمند باشید. وقتی نوجوان‌تان را به‌خاطر خصوصیات و کارهای خوبش تمجید می‌کنید، اعتماد به نفس او را بالا می‌برید و به تکرار کارهای خوب و بهتر شدن، تشویقش می‌کنید.، احساسات خود را ابراز کنید، اجازه بدهید فرزندتان بداند به وجودش افتخار می‌کنید و به‌خاطر داشتن چنین فرزندی، به خود می‌بالید.

۳. تا جایی که ممکن است، از نوجوان‌تان انتقاد نکنید

انتقاد و نکوهش، اعتماد به نفس فرزند نوجوان شما را کم می‌کند. اگر نوجوان‌تان درگیر چیزی است که شما دوست ندارید یا نمی‌پسندید، درباره‌اش با او صحبت کنید. نوجوانان معمولاً انتقاد را تمسخر تلقی و تصور می‌کنند که مایه‌ی سرافکندگی شما شده‌اند. وقتی مجبورید از او انتقاد کنید، به لحن خود دقت کنید.

۴. او را به انجام فعالیت‌های فوق‌برنامه تشویق کنید

بگذارید نوجوان‌تان علایق خود را دنبال کند. او را به شرکت در فعالیت‌های بیشتر تشویق کنید. فرزندتان می‌خواهد در کار مورد علاقه‌اش، برتر باشد. فعالیت‌های فوق‌برنامه فرصت خوبی برای درس گرفتن از موفقیت‌ها و شکست‌ها، چالش‌های متفاوت و سنجش میزان اعتماد به نفس فرزند شماست. این نوع فعالیت‌ها روحیه‌اش را بالا می‌برند و به او می‌آموزند برای دستیابی به اهداف مشترک مشترک، باید با دیگران همکاری کند.

۵. به او کمک کنید مهارت‌های دوستی را یاد بگیرد

همه ما می‌دانیم که نمی‌توانیم دوستی‌ها و روابط فرزندمان را انتخاب یا کنترل کنیم، اما می‌توانیم در مواردی همچون احترام در روابط و پذیرش افراد مختلف، او را راهنمایی کنیم. مهارت‌های دوست یابی و اهمیت احترام و درک متقابل در روابط را به فرزندتان آموزش بدهید. دوستی‌هایی که نوجوان شما تجربه می‌کند، روی اعتماد به نفسش تأثیر می‌گذارند، به او از فواید دوستی بگویید و یاد بدهید چگونه دوستی‌های خوب و بد را از هم تفکیک کند.

۶. به نوجوان‌تان بیاموزید بعضی چیزها واقعاً مهم نیستند

بسیاری از نوجوانان تحت فشار رقابت با همسالان خود یا دیگران قرار می‌گیرند. نوجوان آرزو دارد شبیه مدل‌ها، بازیگران یا دیگر افراد مشهور باشد و وقتی در این راه شکست می‌خورد، اعتماد به نفسش لطمه می‌بیند. با فرزندتان صحبت کنید و به او بگویید که این موضوع آن‌قدرها هم مهم نیست. به او کمک کنید که دست از مقایسه خود با دیگران بردارد. به او یاد بدهید آنچه اهمیت دارد رفتار مناسب، بهداشت و سلامت جسم و ذهن است.

۷. به او بیاموزید روی توانایی‌هایش تمرکز کند

به نوجوان خود بیاموزید بیشتر روی نقاط قوت خود تمرکز کند و هرگز او را با همسالان، دوستان، خواهر، برادر و دیگر بچه‌های فامیل مقایسه نکنید. نوجوان‌تان باید درک کند که افراد مختلف نقاط قوت متفاوتی دارند. مقایسه فقط باعث چشم‌وهم‌چشمی می‌شود. به نوجوان‌تان بیاموزید که او فقط باید با خودش رقابت کند و مدام به فکر بهتر کردن خودش باشد. بهترین راه برای پیشرفت در زندگی رقابت با خودش است و برای این کار، باید بر نقاط قوتش تمرکز کند.

نشانه‌های اعتماد به نفس پایین در نوجوانان چیست؟

۸. به او بیاموزید روحیه قوی داشته باشد

به نوجوان‌تان بیاموزید در برابر آزاری که از سوی جامعه و افراد دیگر به او می‌رسد، صبور باشد و آستانه تحمل خود را بالا ببرد تا روحیه قوی داشته باشد. این موارد اعتماد به نفس او را تحت تأثیر قرار می‌دهند. آرامش، لبخند زدن بر مشکلات و صبوری، از قواعدِ خوبِ زندگی هستند. نوجوان باید یاد بگیرد اخساسات منفی خود را به شیوه‌ای درست مدیریت کند. نوجوان شما باید بداند دیگران با تمسخر یا آزار، نمی‌توانند به او لطمه بزنند و این کار به‌هیچ‌عنوان نباید اعتماد به نفس او را تحت‌الشعاع قرار بدهد.

۹. در صورت نیاز، از افراد حرفه‌ای کمک بگیرید

اگر نوجوان شما شدید از کمبود اعتماد به نفس رنج می‌برد تا جایی که این موضوع روی فعالیت‌های درسی یا روابط اجتماعی او تأثیر قابل ملاحظه‌ای گذاشته است، بهتر است از دیگران کمک بگیرید. ابتدا از فردی که با فرزندتان رابطه‌ی خوبی، کمک بخواهید. چنانچه راه‌حل اول نتیجه نداد، بهتر است به یک مشاور حرفه‌ای مراجعه کنید تا مشکل واقعی فرزندتان را پیدا و برطرف کند.

۱۰. حامی نوجوان خود باشید

شاید متوجه نباشید که کوچک‌ترین رفتارتان، بی‌اهمیت‌ترین چیزهایی که می‌گوئید و حتی معمولی‌ترین کارهای روزمره‌ای که انجام می‌دهید، چقدر در اعتماد به نفس فرزندتان تأثیر دارند. او باید مطمئن باشد که شما «همیشه» پشتیبان او هستید. حمایت شما مانند یک کاتالیزور در رشد اعتماد به نفس فرزند نوجوان‌تان عمل می‌کند. وقتی فرزندتان بداند کسی هست که می‌تواند به او تکیه کند، زندگی‌اش را با اعتماد به نفس و قدرت بیشتری پیش می‌برد.

هر زمان که نوجوان شما درگیر موقعیتی مثبت یا منفی می‌شود، به خاطر داشته باشید که این فقط مرحله‌ای از زندگی است و خیلی زود می‌گذرد. نوجوانی و مشکلات آن بخشی از روند رشد فرزند شماست، پس برای گذر از این دوران، صبور باشید و تمام تمرکزتان را روی همراهی و کمک به فرزند نوجوان‌تان بگذارید.

کد خبر 548409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.