چرا دندان‌ها بعد از جرم گیری حساس می‌شوند؟

جرم تجمع پلاک‌های میکروبی بر روی دندان، علت‌های جمع شدن جرم بر روی دندان‌ها، جرم گیری دندان افراد سیگاری، شناخت فواید و مضرات جرم گیری، عوارض احتمالی و دلایل حساسیت دندان بعد از جرم گیری، لزوم خود مراقبتی بعد از جرم گیری و روش‌های خانگی از بین بردن جرم دندان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جرم دندان متشکل از رسوباتی است که روی سطح دندان‌ها و لثه تشکیل می‌شود و باعث ایجاد بوی بد دهان شده، رنگ و سلامت دندان‌ها را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد مانند سیاهی دندان کودکان که می‌تواند به پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه منجر شود، جرم دندان حاوی میکروب‌های متفاوتی است که با مسواک زدن هم برطرف نمی‌شود و جرم‌های دندان به مرور زمان بافت لثه را تخریب می‌کنند.

در واقع جرم دندان لایه‌ای است که از تجمع پلاک‌های میکروبی بر روی دندان تشکیل می‌شود، اگر پلاک دندان به طور کامل پاکسازی نشود باعث تشکیل لایه‌های رسوبی روی سطح دندانی و خط مرزی میان لثه می‌شوند. جرم روی دندان باعث ایجاد بوی بد دهان و به خطر افتادن سلامت دندان و لثه می‌شود. مصرف مواد غذایی و رنگی از جمله چای و قهوه باعث ایجاد جرم روی دندان‌ها می‌شود و از بین بردن آن نیازمند یک روش کاملاً سالم و پزشکی است تا لایه‌های انباشته شده جرم را از سطح دندان از بین ببرد.

آیا جرم گیری دندان مضر است؟

وجود جرم در دهان زنگ خطری جدی است برای ایجاد عفونت در بافت لثه و آسیب جدی به دندان‌ها. درمان جرم گیری دندان باعث از بین رفتن تمامی رسوبات داخل دهان می‌شود. باور غلطی که در میان عموم رواج دارد این نکته است که جرم گیری دندان باعث نازک شدن مینای دندان و از بین رفتن مینای دندان می‌شود اما باید این نکته را بدانید که وجود جرم در دهان خطرناک است نه عمل جرم گیری. اگر از عوارض وجود جرم بر روی دندان آگاه باشید متوجه خواهید شد که جرم دندان به مرور زمان باعث از بین رفتن بافت لثه، تحلیل لثه و در نهایت لق شدن و افتادن دندان خواهد شد.

جرم گیری دندان چه فوایدی دارد؟

برخلاف تصور عامه مردم در مورد جرم گیری دندان، این روش فقط برای سفید کردن دندان نیست بلکه یک روش درمانی نیز هست که بهتر است بیشتر به آن توجه شود. جرم گیری دندان باعث از بین رفتن جرم‌های روی دندان می‌شود که می‌توانند علاوه بر ظاهر دندان، به ریشه دندان و لثه‌ها نیز آسیب بزنند.

بعضی افراد فکر می‌کنند جرم گیری به مینای دندان آسیب می‌زند که این طرز تفکر اشتباه است و برخلاف تصور افراد وجود جرم است که باعث آسیب به همه زوایای دهان و دندان می‌شود. در جرم گیری دندان به دلیل اینکه دندان تراشیده نمی‌شود و فقط برای جداسازی جرم‌ها از دندان با دستگاه خاصی ضربه‌های ریز به جرم دندان می‌زنند، آسیبی به مینای دندان وارد نمی‌شود.

چرا دندان‌ها بعد از جرم گیری حساس می‌شوند؟

جرم گیری دندان در زیبایی دندان و درنتیجه در ظاهر فرد تأثیر بسیار زیادی دارد و لبخند افراد را تقویت می‌کند. ازآنجاکه زیبایی و لبخند در اعتمادبه نفس فرد تأثیر خیلی زیادی دارد، درنتیجه باعث افزایش اعتمادبه نفس نیز می‌شود. این روش به دندان شما هیچ آسیبی نمی‌رساند و برعکس باعث می‌شود آسیب‌هایی که به دندانتان می‌رسد کمتر شود و در آینده نیز آسیب‌ها به حداقل برسند. با از بین بردن جرم‌هایی که محیط بسیار مناسبی برای رشد میکروب‌ها هستند، آسیب و پوسیدگی دندان را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد.

جرم گیری دندان افراد سیگاری

افراد سیگاری که تمایل دارند دندان‌های سفید داشته باشند، در ابتدا باید بدانند که بهترین و مؤثرترین راه داشتن دندان‌های سالم و زیبا، ترک سیگار است، ولی اگر قصد انجام این کار را ندارند، بهتر است متن زیر را در این مورد حتماً بخوانند.
سیگار باعث می‌شود که جرم‌های دندان بسیار بیشتر از سایر افراد باشد و تأثیر زیادی بر پوسیدگی و تغییر رنگ دندان دارد. مسواک زدن مرتب نیز تأثیر چندانی در از بین بردن اثرات سیگار بر دندان‌ها ندارد؛ بنابراین افراد سیگاری باید نسبت به سایر افراد به دوره جرم گیری بیشتری در طول سال نیاز دارند و باید چند بار در سال جرم گیری کنند.

از دیگر مزیت‌های جرم گیری دندان عبارتند از:

جرم گیری دندان و بروساژ دندان باعث از بین رفتن التهاب و ورم لثه می‌شود، حذف جرم از روی دندان باعث کاهش پوسیدگی دندان و بیماری لثه می‌شود همچنین از دیگر مزیت‌های جرم گیری دندان عبارتند از:

- جلوگیری از انتشار عفونت در دیگر قسمت‌های بدن

- از بین رفتن لکه‌های طراف دندان

- در صورت وجود بیماری لثه‌ای بوی بد دهان نیز از بین خواهد رفت.

دلایل حساسیت دندان بعد از جرم گیری

بعد از عمل جرمگیری دندان، ممکن است دندان‌ها دچار حساسیت شوند و نسبت به گرما یا سرما واکنش نشان دهند. اما نگران نباشید این یک امر طبیعی است و بعد از گذشت چند روز از بین خواهد رفت. دلیل حساس شدن دندان‌ها بعد از جرمگیری از بین رفتن و حذف جرم‌های روی لثه است که با حذف آن قسمتی از ریشه دندان به قسمت بیرونی اکسپوز می‌شود، حساس شدن دندان بعد از جرمگیری دندان امری طبیعی است.

مدت زمان جرم گیری دندان

با رعایت درست و اصولی بهداشت دهان و دندان و استفاده درست از مسواک و نخ دندان ممکن است در طولانی مدت به جرم گیری دندان نیاز نداشته باشید، اما افرادی که به طور مرتب از نخ دندان و مسواک استفاده نمی‌کنند نیاز به درمان جرمگیری دوره‌ای (هر شش ماه یکبار و یا حداقل سالی یکبار) خواهند داشت. در صورت بی توجهی به رعایت بهداشت دهان و دندان فرد دچار عفونت دندان و مشکلات پرهزینه تر خواهد شد.

لزوم خودمراقبتی بعد از جرم گیری دندان

توجه کنید که رعایت موارد زیر پس از جرم گیری دندان‌ها، بسیار مفید و کمک کننده است:

- روزی دو الی سه بار دهان خود را با آب نمک رقیق و ولرم بشویید. برای ایجاد ترکیب درست آب نمک، یک چهارم قاشق غذاخوری نمک را در یک لیوان آب حل کنید.

- ممکن است بعضی از افراد حتی بعد از سال‌های متمادی مسواک زدن، هنوز هم روش صحیح مسواک زدن را ندانند و به روش غلط مسواک بزنند؛ پس روش صحیح مسواک زدن را یاد بگیرید و به روش صحیح مسواک بزنید.

- یادتان باشد اولین دفعه‌ای که پس از جرم گیری دندان مسواک می زنید، با ملایمت این کار را انجام دهید.

- زمان مسواک زدن بهتر است دو الی چهار دقیقه باشد و کمتر یا طولانی‌تر از این زمان نشود وگرنه یا به اندازه کافی دندانتان را تمیز نمی‌کند و جرم‌ها را از بین نمی‌برد یا اینکه زیادی دندانتان را با مسواک می‌سابید و ممکن است با تکرار مداوم این روند به مینای دندان کمی آسیب برسانید.

- ضروری است که هر ۹ ماه یا یک سال یک بار، بهداشت دهان و دندان فرد کنترل شود.

- بهتر است روزی یک بار از نخ دندان استفاده کنید.

عوارض احتمالی پس از جرم گیری دندان

بعضی از عوارض احتمالی پس از جرم گیری دندان را می‌توان با رعایت برخی از مراقبت‌های پس از جرم گیری بهتر کرد و از بین برد. برای مثال موارد زیر را می‌توانید با این مراقبت‌ها کنترل کنید:

- در صورت ایجاد خونریزی در دندان که موضوعی بسیار طبیعی است، می‌توانید با آب نمک ولرم و رقیق دهان را شستشو دهید و این مشکل را به سادگی برطرف کنید.

- ممکن است بعد از جرم گیری دندان، به گرما و سرما و مواد شیرین حساسیت داشته باشد که این مورد خودبه خود پس از چند روز از بین می‌رود و نیازی به نگرانی نیست. در صورتی که دوست داشته باشید می‌توانید از خمیردندان ضد حساسیت نیز استفاده کنید.

بعد از جرم گیری دندان اگر احساس درد خفیف می‌کردید، موردی طبیعی است که برطرف می‌شود و اصلاً جای نگرانی ندارد.

روش‌های خانگی از بین بردن جرم دندان

آسان‌ترین راه از بین بردن جرم دندان، مسواک زدن دو بار در روز است، بهتر است از مسواک نرم استفاده کنید و هر سه تا چهار ماه آن را تعویض کنید. علاوه بر این استفاده از مسواک برقی به نسبت مسواک‌های دیگر به میزان بیشتری جرم دندان‌ها را از بین می‌برد. قبل از مسواک زدن نخ دندان بکشید تا مواد غذایی که بین دندان‌ها گیر افتاده به سادگی در حین مسواک زدن از مابین دندان‌ها خارج شوند. فقط دقت کنید حجم خمیر دندان مورد استفاده برای بزرگسال در حد یک نخود و برای کودکان در حد یک دانه برنج باید باشد.

سایز مسواک نیز باید متناسب با دهان شما باشد تا بتوانید انتهای دهان و پشت دندان‌ها را نیز مسواک بزنید. متأسفانه جرم‌های دندان پس از حذف با مسواک به سرعت دوباره روی دندان‌ها تشکیل می‌شوند. برخی متخصصان روش‌های خانگی از بین بردن جرم دندان را توصیه می‌کنند که عبارتند از:

ماساژ روغن

مالیدن روغن (روغن نارگیل یا زیتون) به دندان و لثه‌ها علاوه بر از بین بردن جرم دندان، باعث کاهش پوسیدگی دندان و افزایش قوام لثه‌ها می‌شود. برای استفاده از روغن به اندازه یک قاشق غذاخوری از آن را در داخل دهان بگذارید و ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در دهان قرقره کنید (بیش از زمانی که دهان شویه را در دهان قرقره می‌کنید). روغن نارگیل در این زمینه مفیدتر به نظر می‌رسد زیرا دارای اسیدهای چربی چون لوریک اسید می‌باشد. این ماده علاوه بر از بین بردن جرم دندان، خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی نیز دارد.

نوع خمیر دندان انتخابی

خمیردندان‌های حاوی فلوراید استفاده کنید. فلوراید به ترمیم آسیب‌های مینای دندان کمک می‌کند، برخی از خمیردندان‌ها حاوی تریکلوسان می‌باشند که با باکتری‌ها مبارزه می‌کنند.

استفاده از دهان شویه

روزانه از دهان شویه استفاده کنید تا به شما کمک کند که باکتری‌ها را از بین ببرد و جرم دندان را به میزان موثرتری کاهش دهد.

رژیم غذایی

نوع رژیم غذایی شما در کنترل باکتری‌ها مؤثر است، زیرا مواد قندی باعث ازدیاد باکتری‌ها می‌شوند و باکتری‌ها وقتی در معرض مواد قندی قرار می‌گیرند نوعی اسید مضر تولید می‌کنند که به دندان‌ها آسیب وارد می‌کند. پس رژیم غذایی مناسبی برگزینید و میزان مصرف مواد غذایی قندی را کنترل کنید.

چرا دندان‌ها بعد از جرم گیری حساس می‌شوند؟

جوش شیرین

محققان اثبات کرده اند که افرادی که دندان‌های خود را با خمیردندانی مسواک می‌زنند که حاوی جوش شیرین است به مدت بیشتری در ۲۴ ساعت آینده دندان‌هایشان تمیز باقی می‌ماند. علاوه بر از بین بردن بیشتر جرم‌های دندان، جرم‌ها دیرتر رشد می‌کنند. جوش شیرین یک تمیز کننده و لایه بردار طبیعی دندان است.

کاهش دخانیات

جرم دندان و رسوبات دندانی در افرادی که سیگار یا تنباکو استفاده می‌کنند چندین برابر سایرین است.

استفاده از سرکه سفید

استفاده از سرکه سفید یکی دیگر از راه‌های از بین بردن جرم دندان است. سرکه سفید را با آب ولرم و نمک مخلوط کنید و روزانه یک بار استفاده کنید. این مخلوط به از بین بردن جرم دندان در بین دندان و لثه‌ها کمک می‌کند. این مخلوط با دو قاشق غذاخوری سرکه سفید و یک لیوان آب نمک درست می‌شود. اسید طبیعی سرکه باعث از بین بردن باکتری‌ها می‌شود و عفونت دندان جلوگیری می‌کند.

پرتقال

استفاده از پوست پرتقال نیز یکی دیگر از راه‌های از بین بردن جرم دندان است. فقط کافی ست لایه داخلی پوست پرتقال را به دندان‌های خود بسابید تا جرم دندانی را کاهش دهید. راه دیگری نیز وجود دارد که با لایه له شده داخل پوست پرتقال و آب نوعی خمیردندان بسازید و با آن مسواک بزنید. خاصیت ضد میکروبی پوست پرتقال و وجود ویتامین C در آن به کاهش تعداد باکتری‌ها در دهان و ایجاد دیرتر پلاک روی دندان‌ها کمک می‌کند.

کد خبر 546060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.