دورکاری مادران و تاثیر مثبت بر سلامت فرزندان

دورکاری بخشی از دنیای جدید کاری در سال‌های گذشته و دارای طرفداران بسیار زیادی است این روش وابسته به استفاده موثر از تکنولوژی اطلاعات بوده و به مادران این فرصت را می‌دهد که با وجود بودن در کنار خانواده و پرداختن به وظایف خانه‌داری و فرزندپروری همزمان به وظایف شغلی خود نیز رسیدگی کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دورکاری تأثیر قابل توجهی در زندگی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان داشته است با همه‌گیری ویروس کرونا بسیاری از مشاغل برای جلوگیری از ابتلاء به این ویروس دورکاری برای کارکنان خود انتخاب کردند، دورکاری سابقه‌ای بالغ بر ۵۰ سال دارد و در کلان شهرها و شهرهای بزرگ نسخه‌ای نجات دهنده در خصوص معضلات ترافیک، آلودگی هوا، آلودگی صوتی، کمبود زمان‌خواهد بود.

امروزه تکنولوژی‌های نوین، امکان انجام کار حرفه‌ای را با روش‌های غیرمرسوم امکان‌پذیر می‌کنند، این امر موجب شده است تا بازار کار به‌طرز چشمگیری تکامل پیدا کند. بسیاری از شرکت‌ها متوجه مزایای دورکاری شده‌اند، از همین رو، ممکن است شمار مشاغل انعطاف‌پذیر نیز همچنان گسترش یابد.

آیا دورکاری یک نوآوری جدید است؟

این طور نیست، مفهوم کار در خانه از سال ۱۹۷۳ وجود دارد که جک نیلز اصطلاح “دورکاری” را در کتاب خود، Telecommunication-Transportation، ابداع کرد. اما اولین بار در سال ۱۹۷۹ زمانی که IBM به پنج کارمند خود اجازه داد به طور آزمایشی در خانه کار کنند، این عبارت عملی شد. از آن زمان به بعد، رشد گسترده‌ای در این زمینه صورت گرفته و فرهنگ استارتاپی نقشی عظیم در آن بازی کرده است. این بدان دلیل است که استارتاپ‌ها از با کارمندان اولیه خود درخواست می‌کنند در خانه یا فضای شخصی کار کنند، زیرا اکثر بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها توانایی خرید دفاتر را ندارند.

این افزایش در تعداد کارمندان از راه دور، نیاز به وضع قانون مناسب داشت و در سال ۲۰۰۰ دورکاری قانونی شد که شرکت‌ها را موظف به ایجاد سیاست‌های دورکاری کرد. فرهنگ دورکاری تازه از آنجا شکل گرفت و بیش از ۵۹٪ از کارمندان از راه دور در شرکت‌های بزرگ خصوصی کار می‌کردند. شرکت‌هایی که در ابتدا این موضوع را جدی نگرفته بودند، موضع خود را تغییر دادند و محبوبیت دورکاری افزایش یافت. به گفته گتاپ، از سال ۲۰۱۰ تعداد افرادی که از خانه کار می‌کنند ۴۰۰ درصد افزایش یافته است، اما این میزان محبوبیتی است که این فرهنگ کار فقط طی دو دهه به دست آورده است.

اهمیت دورکاری برای زنان

دورکاری در کاهش طلاق‌های ناشی از کم بودن میزان روابط بین زن و شوهر مؤثر است، همچنین استفاده از طرح دورکاری و حضور زن در خانواده در تربیت کودک تأثیر بسزایی دارد چرا که والدین به دلیل اشتغال مجبور هستند فرزندانشان را به مهدکودک بسپارند، همین امر موجب از بین رفتن ارتباط عاطفی بین والدین و فرزندان می‌شود.

دور بودن کودک از مادر در سنینی که به حضور او احتیاج دارد می‌تواند موجب مشکلات زیادی شود، افسردگی مشکلات تربیتی و بزهکاری در آینده از مشکلات دور بودن مادر از فرزند خود در سنین کودکی و شکل‌گیری شخصیت اوست که این امر در آینده و زمانی که این کودکان با مشکلات شخصیتی بزرگ می‌شوند سیستم دولتی را به لحاظ مالی تحت فشار قرار می‌دهد.

دورکاری فرصت مناسبی برای حضور زنان در کنار خانواده است، بودن در کنار خانواده از افسردگی و اضطراب زنان می‌کاهد و اگر این طرح به طور کامل و موفق انجام شود آمار طلاق کاهش یافته و حتی می‌تواند به یک سوم آمار فعلی برسد و آمار ازدواج نیز افزایش یابد همچنین کاهش ترافیک، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش آسیب‌های اجتماعی از آثار مستقیم اجرای طرح دورکاری است.

دورکاری مادران و تاثیر مثبت بر سلامت فرزندان

اثرات اجتماعی دورکاری

مجید ابهری مشاور کمیسیون اجتماعی مجلس و استاد دانشگاه درباره اثرات اجتماعی دورکاری تاکید دارد با توجه به اینکه زنان شاغل در کشور ما نقش مهمی به عنوان همسر و مادر بر عهده دارند، اشتغال ممکن است موجب کمرنگ شدن نقش آنها در خانواده شود. اجرای طرح دورکاری، مزایای بسیاری برای زنان و جامعه دارد، فرصت بیشتر زنان برای رسیدگی به همسر و فرزندان خود و کاهش فاصله عاطفی میان مادر و فرزند از ویژگی‌های اجرای این طرح است.

وی اظهار کرده است انجام وظایف خانه داری در کنار مشاغل مختلف همواره از مشکلات زنان شاغل بوده که با اجرای طرح دورکاری، این قشر می‌توانند علاوه بر انجام وظایف اداری به نقش مهم همسری و مادری خود بپردازند. بودن در کنار خانواده از افسردگی و اضطراب زنان می کاهد و اگر این طرح به طور کامل و موفق انجام شود آمار طلاق کاهش یافته و حتی می‌تواند به یک سوم آمار فعلی برسد و آمار ازدواج نیز افزایش یابد همچنین کاهش ترافیک، صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش آسیب‌های اجتماعی از آثار مستقیم اجرای طرح دورکاری است.

ابهری گفته است هم اکنون افراد یک خانواده فرصت کمی برای در کنار هم بودن دارند، در صورتی که یکی از فاکتورهای مهم سلامت جامعه، حضور کافی افراد در کنار یکدیگر است و دورکاری، گامی بلند برای خدمت نظام کاری به استحکام بنیان خانواده محسوب می‌شود. این طرح موجب افزایش توجه به خانواده، فرهنگ و اخلاق در جامعه می‌شود.

وی تاکید دارد برخی از افراد تصور می‌کنند که کاهش ساعات کاری زنان یا اولویت آنها در طرح دورکاری، امتیازی برای کارمندان زن است در حالی که اجرای این قوانین، بهایی است که برای سلامت خانواده و جامعه پرداخت می‌شود …طرح دورکاری در جوامع غربی مدت‌ها ا ست که در حال انجام بوده و موفقیت آمیز است؛ اجرای موفق این طرح در کشور ما نیز به کاهش میزان ترافیک و صرفه‌جویی در میزان انرژی کمک بسیاری خواهد کرد همچنین در اولویت بودن زنان برای اجرای این طرح می‌تواند موجب استحکام بنیان خانواده‌ها شود اما نکته‌ای که در این میان مطرح می‌شود این است که نباید با اجرای دورکاری، زنان از فعالیت‌های اجتماعی به حاشیه رانده شوند. در نگرش اسلامی و در قانون اساسی کشور به حضور محوری زن در خانواده اشاره شده است.

مشارکت اجتماعی زنان بدون صدمه به بنیان خانواده

سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها باید به گونه‌ای باشد که زنان در ابتدا به ایفای مهمترین وظیفه خود یعنی نقش همسری و مادری بپردازند و در عین حال مشارکت اجتماعی آنها بدون ایجاد دغدغه و لطمه به بنیان خانواده صورت پذیرد. کاهش ساعات کاری زنان می‌تواند به حضور بیشتر آنها در جایگاه اصلی خود یعنی نقش همسری و مادری کمک کند؛ ساعات کار طولانی، موجب حضور همراه با خستگی زنان در خانه شده و رسیدگی به امور خانه پس از پایان فعالیت اجتماعی نیز سبب خستگی روحی و روانی آنها می‌شود.

در بخش خصوصی، کارفرمایان به دنبال منافع خود هستند و به همین دلیل با کاهش ساعات کاری زنان مخالفت می‌کنند، در کشور باید به بحث حضور اجتماعی زنان به صورت کلان رسیدگی شود و بخش دولتی می‌تواند ساعات کاری کمتری را برای زنان در نظر بگیرد. عده دیگری از افراد به دلیل نگرش‌های فمینیستی با موضوع کاهش ساعات کاری زنان مخالفت می‌کنند، از نظر فمینیست‌ها، اشتغال موضوع محوری زندگی زنان بوده و بسیار مهمتر از نقش همسری و مادری آنهاست و به همین دلیل برای حضور اجتماعی برابر زنان و مردان در جامعه تلاش می‌کنند. این موضوع که گفته می‌شود هدف از کاهش ساعات کاری زنان، خانه نشین کردن آنهاست، صحت ندارد چرا که به دلیل فشار مضاعفی که به زنان با توجه به نقش‌های متفاوتشان وارد می‌شود، باید تسهیلاتی برای آنها پیش بینی شود.

مزیت‌های دورکاری را بدانیم

۱. تعادل بهتر میان کار و زندگی

با کار از خانه به خوبی می‌توانید برنامه‌ها و وظایف تان در خانه مثل خرید و رسیدگی به فرزندان را انجام دهید. - بیشتر می‌توانید با اعضای خانواده و دوستانتان وقت بگذرانید.

کارکنان از طریق دورکاری به برنامه زمانی می‌رسند که متناسب با اولویت‌هایشان است و دیگر تحت فشار برنامه کاری دقیق در محل کار قرار نمی‌گیرند. برنامه‌های کاری دقیق، نیازهای شخصی و خانوادگی افراد را مدنظر قرار نمی‌دهند.

یکی از مزایای دورکاری این است که دیگر وقت خودتان را صرف رفت و آمد به محل کار نمی‌کنید پس این زمان را برای عزیزانتان یا رفع نیازهای شخصی خودتان صرف می‌کنید. با این روش به تعادل میان کار و زندگی رسیده و شادی بیشتری را در کنار اعضای خانواده تجربه می‌کنید.

۲. فواید سلامت مزایای دورکاری

هنگامی که به طور تمام وقت در محل کارتان هستید، حفظ رژیم غذایی سالم و سبک زندگی بهینه برایتان دشوار است. کارکنان معمولاً غذای سالم و خانگی با خودشان به محل کار نمی‌برند و در عوض از نزدیک ترین رستوران، غذا می‌گیرند.

کارکنان تمام وقت در بین ساعات کاری فعالیت مطلوبی ندارند. داشتن رژیم غذایی سالم با دورکاری (از طریق دسترسی به آشپزخانه مجهز) ساده‌تر است و زمان بیشتری برای فعالیت ورزشی در بین ساعات کاری دارید. در نتیجه دیرتر دچار فرسودگی شغلی می‌شوید.

۳. افزایش بهره‌وری کارکنان در دورکاری

دورکاری یعنی کارکنان می‌توانند در هنگامی که بیشترین بهره وری را دارند به فعالیت بپردازند. برخی از افراد در هنگام صبح، برخی در عصر و برخی هم در هنگام شب، بهره وری کاری بالایی دارند و برخی هم ترکیبی از این ساعت‌ها را مدنظر دارند.

هر کارمند با انجام دورکاری می‌تواند فعالیت‌های کاری را در بهترین زمان ممکن برای خودش انجام دهد که باعث افزایش بهره وری کاری او می‌شود. در اینجا هر کارمند با استفاده از نقاط قوت خودش به فعالیت بهینه روی می‌آورد.

۴. کاهش هزینه‌ها

تهیه دفاتر کاری، گران تمام می‌شود، تجهیزات دفتری هم گران هستند. تیم‌های کاملاً دورکار این هزینه‌ها را به صفر می‌رسانند. هزینه‌های تجهیزات سنگین اداری به همراه هزینه‌های رفت و آمد به محل کار، سرسام آور هستند.

دورکاری مادران و تاثیر مثبت بر سلامت فرزندان

راهکارهایی برای دورکاری بهتر

- برای دورکاری بهتر ساعات معینی را کار کنید

- در کار کردن از راه دور، تمرکز کردن را یاد بگیرید

- برای دورکاری مؤثر قواعد دورکاری را رعایت کنید

- برای دورکاری بهتر اعتماد کارفرما را به باد ندهید

- برای دورکاری بهتر زمانی برای دیدار و تعامل با دیگران بگذارید

- با همکاران و مدیران ارتباط برقرار کنید تا دورکاری بهتری داشته باشید

- برای خانواده و دوستانتان مشخص کنید که چه روزها و ساعاتی سرکار (در خانه) هستید.

شش توصیه برای مدیریت زمان در دور کاری

۱. کار و زندگی را یکی نکنید

۲. عادت معینی برای پایان کار داشته باشید

۳. حجم کار روزانه را محدود کنید

۴. زمانی را به تمرکز آگاهانه بر کارهای مهم اختصاص دهید

۵. از معاشرت غافل نشوید

۶. روش‌های جدید مدیریت زمان را امتحان کنید.

کد خبر 539731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.