عاداتی که خطر ابتلا به زوال عقلی را افزایش می‌دهد

پیروی کردن از رژیم غذایی نامناسب، بی تحرک بودن، منزوی بودن، کمبود خواب و توجه نکردن به سلامت قلب خطر ابتلا به زوال عقلی را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زوال عقلی یک اصطلاح کلی برای بیماری‌های عصبی است که باعث بروز اختلالات شناختی و از دست دادن حافظه می‌شود و زندگی روزمره افراد و مهارت‌های ارتباطی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری عمدتاً به دلیل تغییرات فیزیکی ایجاد شده در مغز بروز پیدا می‌کند و به شدت به عواملی مانند سن، ژنتیک، سابقه خانوادگی، سبک زندگی و آسیب‌های مغزی بستگی دارد. در ادامه به بررسی عاداتی می‌پردازیم که خطر ابتلاء به زوال عقلی را افزایش می‌دهد:

پیروی از رژیم غذایی نامناسب

کمبود ویتامین B12 خطر ابتلاء به زوال عقلی و از دست دادن حافظه را افزایش می‌دهد، این نوع ویتامین با وجود اینکه تأثیر مستقیمی بر عملکرد ذهن ندارد، اما یک ماده مغذی مهم است که باید در رژیم غذایی روزمره افراد جای داشته باشد. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی مانند DASH و مدیترانه‌ای خطر ابتلاء به زوال عقلی را کاهش می‌دهند زیرا حاوی مقدار مناسبی ویتامین B12 است.

بی تحرک بودن

بی تحرک بودن و ورزش نکردن باعث می‌شود سرعت عملکرد مغز کاهش پیدا کند، ورزش کردن فواید زیادی به همراه دارد و قادر است خطر ابتلاء به اختلالات ذهنی را کاهش دهد. ورزش کردن باعث می‌شود اندورفین کافی در بدن تولید شود، ضربان قلب فرد افزایش پیدا کند و جریان خون به مغز نیز تقویت شود، در نتیجه مغز سالم می‌ماند. توصیه شده است که افراد روزانه تقریباً بین ۳۰ تا ۴۰ دقیقه ورزش کنند تا خطر ابتلاء به زوال عقلی و اختلالات شناختی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

منزوی بودن

همه‌گیری بیماری کووید -۱۹ باعث شده است افراد نوعی انزوای شدید را تجربه کنند که اثرات منفی بر سلامت افراد دارد. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که انزوای اجتماعی سلامت روان افراد را در معرض خطر قرار می‌دهد و باعث بروز بیماری‌هایی مانند زوال عقلی و فراموشی می‌شود. برقراری روابط اجتماعی به بهبود عملکرد ذهن و کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های ذهنی کمک شایانی می‌کند.

کمبود خواب

کمبود خواب ممکن است تأثیر منفی قابل توجهی بر سلامت افراد داشته باشد. بی‌خوابی نه تنها باعث می‌شود خسته به نظر برسید، بلکه سرعت پیشرفت زوال عقلی را افزایش می‌دهد و باعث بروز اختلالات ذهنی می‌شود. نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که کمبود خواب منجر به بروز مشکلات ذهنی و فکری می‌شود.

توجه نکردن به سلامت قلب

متخصصان معتقدند که نادیده گرفتن سلامت قلب باعث می‌شود خطر ابتلاء به زوال شناختی و زوال عقلی افزایش پیدا کند، زیرا عوامل خطر مربوط به این بیماری ذهنی به سلامت قلب و ریه مرتبط است. متخصصان معتقدند که فشار خون بالا، دیابت و التهاب نیز خطر ابتلاء به زوال عقلی را افزایش می‌دهد.

کد خبر 537716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.