رایج‌ترین علائم کمبود ویتامین D

رایج‎‌ترین علائم کمبود ویتامین D شامل خستگی، ضعف، افزایش استرس و اضطراب می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویتامین D یا ویتامین نور خورشید به بهبود عملکرد بدن کمک شایانی می‌کند. این نوع ویتامین از مواد غذایی مصرفی، مکمل‌های تجویز شده و مهم‌تر از همه از طریق نور خورشید جذب بدن می‌شود. بهترین و طبیعی‌ترین روش برای افزایش سطح ویتامین D بدن قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. ویتامین D نقش مهمی در بهبود سلامت استخوان‌ها، کاهش اضطراب و تقویت سیستم ایمنی به عهده دارد.

نقش ویتامین D در بدن انسان چیست؟

همانطور که مشخص است ویتامین D به صورت طبیعی در پاسخ به نور خورشید تولید می‌شود، این ویتامین را می‌توان از طریق مصرف بعضی از مواد غذایی و مکمل‌ها نیز دریافت کرد. ویتامین D کافی در بدن به تنظیم میزان جذب کلسیم و فسفر کمک شایانی می‌کند، این نوع ویتامین عملکرد سیستم ایمنی را بهبود، با عفونت‌ها و بیماری‌های مختلف مقابله و رشد و تکامل استخوان‌ها و دندان‌ها را تسهیل می‌کند. ویتامین D به کاهش استرس و اضطراب نیز کمک می‌کند، نتایج مطالعات انجام شده نیز نشان می‌دهد که دریافت این نوع ویتامین باعث می‌شود افراد آسان‌تر به وزن ایده آل خود دست پیدا کنند.

چه زمانی خطر ابتلاء به کمبود ویتامین D بیشتر است؟

در حالی که ویتامین D فواید بسیار زیادی دارد، کمبود این ماده در بدن باعث بروز مشکلات سلامتی خاصی می‌شود. معمولاً افراد در فصل زمستان با کمبود ویتامین D روبه‌رو می‌شوند، زیرا آب و هوا به شدت غیر قابل پیش بینی، مه آلود و ابری است و افراد نمی‌توانند به اندازه کافی نور خورشید دریافت کنند.

علائم کمبود ویتامین D چیست؟

معمولاً افرادی که از کمبود ویتامین D رنج می‌برند، دچار خستگی و ضعف می‌شوند و قادر نیستند کارهای روزمره خود را انجام دهند. ضعف عضلانی باعث می‌شود بالا رفتن از پله‌ها یا بلند شدن از روی زمین یا صندلی بسیار دشوار باشد. علاوه بر این، کمبود ویتامین D خطر ابتلاء به راشیتیسم را افزایش می‌دهد، این نوع اختلال منجر به نرمی و ضعیف شدن استخوان کودکان می‌شود.

متخصصان معتقدند که ویتامین D به جذب کلسیم و فسفر کمک شایانی می‌کند، بنابراین باعث تقویت استخوان‌ها می‌شود. استخوان‌های نرم و ضعیف در میان بزرگسالان خطر بروز استئومالاسی (نرمی استخوان) را افزایش می‌دهد. پزشکان با استفاده از آزمایش خون می‌توانند میزان ویتامین D موجود در بدن افراد را تشخیص دهند.

کد خبر 535593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.