تاریخچه پیدایش زمین‌های بازی برای سالمندان + مزایا

کودکان به طور معمول نقطه تمرکز مدیران شهری برای ایجاد پارک‌ها یا زمین‌های بازی هستند و این در حالی است که سایر اعضای جامعه نیز، متناسب با سن خود به سرگرمی یا انجام فعالیت‌های جسمی در فضاهای بیرون از منزل نیاز دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طی چند دهه اخیر در بسیاری از نقاط دنیا، برنامه‌ریزان بسیار بیشتر از گذشته در طراحی شهرها توجه خود را بر افراد پیر متمرکز کرده‌اند. در زمان‌های قدیم، زمین‌های بازی تنها سازگار با نیاز کودکان و نوجوانان طراحی می‌شد اما این روزها در بسیاری از نقاط دنیا افراد پیر نیز در طراحی فضاهای بازی مورد توجه مدیران شهری قرار می‌گیرند. جنبش طراحی زمین‌های بازی بزرگسالان برای اولین بار در چین شکل گرفت که در آن زمان، فضاهای عمومی کوچکی در سراسر نقاط کشور شکل گرفت که همگی از تجهیزاتی متناسب با سن افراد پیر و برای سرگرم کردن آن‌ها برخوردار بود. با پیشرفت علم، ارتباط بین ورزش، سلامت و تناسب اندام برای این قشر خاص بر همگان به ویژه برنامه‌ریزان شهری بیشتر آشکار شد و در نتیجه سراسر اغلب نقاط دنیا را زمین‌های بازی بزرگسالان فرا گرفت. امروزه پارک‌های بازی بزرگسالان در بسیاری از شهرهای دنیا نه تنها از طریق افزایش انجام فعالیت‌های جسمی میان آنان به بهبود سلامت جسمی و روانی این گروه آسیب‌پذیر منجر شده بلکه زمینه را برای سرگرمی آنان نیز فراهم آورده است.

تاریخچه پیدایش زمین‌های بازی برای سالمندان + مزایا

ویژگی‌های اصلی زمین‌های بازی بزرگسالان

زمین‌های بازی بزرگسالان امروز از حیث امکانات، کاربرد و هدف با نوع قدیمی آن‌ها که در چین ایجاد می‌شد، بسیار متفاوت است. در زمین‌های بازی قدیمی نه تنها فضاهایی در اختیار افراد پیر برای سرگرم کردن خود قرار می‌گرفت، بلکه بخشی از آن نیز مملو از تجهیزاتی نظیر سرسره، تاب، الاکلنگ و سایر موارد مشابه بود که برای بازی کودکان نصب می‌شد.

امروزه زمین‌های بازی بزرگسالان با دستگاه‌هایی برای تقویت عضلات و افزایش قدرت و انعطاف طراحی می‌شود ضمن اینکه به طور اختصاصی در اختیار افراد پیر قرار می‌گیرد. علاوه بر این، بسیاری از این فضاها دارای امکاناتی است که انجام حرکات ورزشی را برای کهن‌سالان دارای معلولیت جسمی تسهیل و عضلات آسیب‌دیده این گروه‌ها را نیز تقویت می‌کند. جالب است بدانید که در بعضی از زمین‌های این نوع، تاب‌ها و الاکلنگ‌هایی نیز به چشم می‌خورد که توسط همین گروه سنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تاریخچه پیدایش زمین‌های بازی برای سالمندان + مزایا

گزارش‌ها حاکی است که اولین زمین بازی بزرگسالان در سال ۱۹۹۵ و در چین ساخته شد که این اقدام جدید در پی اعمال قانون ملی طرح تناسب اندام عمومی شکل گرفت. در این قانون، قرار بود برنامه‌هایی توسط مدیران در سراسر شهرها پیاده شود تا نه تنها افراد جوان، بلکه کودکان و بزرگسالان نیز برای رسیدن به وضعیت جسمی مناسب از طریق انجام فعالیت‌های فیزیکی انگیزه پیدا کنند. طرح تناسب اندام عمومی چین نظر بسیاری از برنامه‌ریزان سایر نقاط دنیا را نیز به خود جلب کرد و اغلب آن‌ها اقدام به اعمال اقدامات مشابه در کشورهای خود کردند. به عنوان مثال در سال ۲۰۰۳، مدیران فنلاند پارکی با تجهیزات کامل برای افراد پیر طراحی کردند و سپس به مطالعه اثرات آن بر وضعیت جسمی و روانی کاربران پرداختند. در سال ۲۰۰۴، ژاپن نیز اقدام به ایجاد پارک‌های مشابه زیادی در سراسر کشور کرد و پس از آن نیز مدیران کانادایی، آلمانی، بریتانیایی و آمریکایی به طور گسترده زمین‌های بازی بسیاری را در گوشه و کنار شهرهای خود به وجود آوردند.

تاریخچه پیدایش زمین‌های بازی برای سالمندان + مزایا

تجهیزات و امکانات لازم برای ایجاد زمین‌های بازی بزرگسالان

مدیران در ایجاد پارک‌های مخصوص افراد پیر شرایط متفاوتی را مورد نظر قرار می‌دهند، با این حال، همه آن‌ها بر زمینه‌سازی برای افزایش قدرت جسمی، انعطاف و همچنین انجام فعالیت‌های هوازی توسط بزرگسالان تاکید می‌کنند. در این زمین‌ها اغلب نشانی از سرسره و گودال‌های شنی به چشم نمی‌خورد با این حال دوچرخه‌های ثابت و متحرک، تردمیل، دستگاه‌های اسکی و اره، صندلی‌های دراز و نشست و سایر وسیله‌های مشابه که به قدرت و انعطاف بدنی جوامع پیر کمک می‌کند در این زمین‌ها نصب می‌شود. علاوه بر این، مسیرهای پیاده‌روی با امکان تردد راحت و بدون مانع برای افرادی که مایل به انجام فعالیت جسمی با دستگاه نیستند نیز قابلیت دسترسی را برای تمام اعضا این گروه سنی با هر توانایی و سلیقه‌ای امکان‌پذیر می‌کند.

تاریخچه پیدایش زمین‌های بازی برای سالمندان + مزایا

فواید زمین‌های بازی برای بزرگسالان

بدیهی است که ورزش مؤلفه بسیار مهمی در حفظ سلامت روحی و روانی به شمار می‌رود که در کنار رژیم غذایی سالم می‌تواند در پیشگیری از ابتلاء به بیماری بسیار مؤثر واقع شود. اگرچه توصیه می‌شود انسان از همان دوران کودکی ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهد با این حال، برای افرادی نیز که تا سنین کهن‌سالی موفق به انجام فعالیت‌های جسمی نشده‌اند زمان کافی برای آغاز ورزش وجود دارد. در این راستا، برنامه‌ریزان می‌توانند زمینه لازم را برای تشویق تمام گروه‌های سنی و به ویژه افراد پیر جهت انجام فعالیت‌های فیزیکی فراهم آورند که ایجاد زمین‌های بازی مخصوص بزرگسالان می‌تواند بهترین ایده برای تحقق این هدف باشد.

بدون شک، ایجاد زمین‌های بازی مخصوص افراد پیر این گروه را به انجام فعالیت‌های جسمی با انگیزه و نشاط بیشتر تشویق می‌کند ضمن اینکه در تقویت حافظه و عضلات آن‌ها نیز نقش مهمی به عهده دارد. نصب دستگاه‌های ویژه در این فضاها نیز به سهم خود در استحکام اندام‌های مختلف بدن این افراد مؤثر است و می‌تواند از آسیب‌پذیری آن‌ها در سنین بالاتر نیز خودداری به عمل آورد.

تاریخچه پیدایش زمین‌های بازی برای سالمندان + مزایا

کد خبر 528317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.