والدین بر روی نقاط قوت آموزش مجازی تاکید کنند

یک دکترای روانشناسی بالینی، گفت: والدین به منظور ایجاد نگرش مثبت و تأمین بهداشت روان خود و فرزندان بر روی امتیازها و نقاط قوت آموزش مجازی تاکید کنند و تفریح‌هایی در چهارچوب خانه و بازی کردن با اعضای خانواده را فراهم کنند.

ملینا شیرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص اهمیت تاکید والدین بر موارد مثبت آموزش مجازی برای فرزندان، اظهار کرد: باید والدین به منظور ایجاد نگرش مثبت و تأمین بهداشت روان خود و فرزندان بر روی امتیازها و نقاط قوت آموزش مجازی تاکید کنند متأسفانه برخی والدین بر روی نگرش‌های منفی این نوع آموزش تاکید دارند.

بدبینی نسبت به آموزش‌های مجازی ایجاد نکنیم

وی اضافه کرد: این گروه از والدین مرتب به فرزندان می‌گویند «چرا همه در خانه هستید»، «چقدر خوب بود اگر به مدرسه می‌رفتید» و «کی می‌شود که این دوره آموزش مجازی در خانه تمام شود» و موارد دیگر که گفتن آنها سبب می‌شود در ذهن ناهوشیار فرزندان حالتی از بدبینی نسبت به آموزش‌های مجازی اتفاق بیفتد و خود به خود آنها این نوع آموزش را دوست نداشته باشند.

این مشاور خانواده، تاکید کرد: والدین می‌توانند بر روی امتیازهای آموزش مجازی با نگاه مثبت‌تری با فرزندان صحبت کنند و از جملاتی مانند «در آموزش حضوری مجبور بودید که هر روز با سرویس به مدرسه بروید»، «اکنون نیازی به رفتن روزانه مدرسه را ندارید»، «در مدرسه احتمال داشت بیماری واگیردار و سرماخوردگی بگیرید و در خانه مبتلا نمی‌شوید» یا «در کلاس درس و مدرسه شما نمی‌توانید خوراکی بخورید و باید مدام سکوت را رعایت کنید» و «در آموزش آنلاین در خانه آزادی بیشتری دارید» استفاده کنند که گفتن همه این موارد باعث می‌شود انگیزه بیشتری در فرزندان اتفاق بیفتد و بتوانند آموزش مجازی را در کرونا تحمل کنند.

مدیریت زمان در آموزش آنلاین مهم است

وی تصریح کرد: مدیریت زمان برای خانواده‌ها یکی دیگر از مهم‌ترین مسائل در آموزش آنلاین است، به دلیل اینکه قبلاً در سیستم حضوری مدراس مدیریت زمان به خوبی صورت می‌گرفت و تحت هر شرایطی فرزندان مجبور بودند برای ساعت‌های خاصی از روز در مدرسه حضور داشته باشند.

شیرانی گفت: در حال حاضر با آموزش آنلاین انعطاف پذیری بیشتر شده است، متأسفانه برخی خانواده‌ها به دلیل عدم مدیریت زمان در آموزش آنلاین وقت خاصی را به درس خواندن دانش‌آموزان اختصاص نمی‌دهند و این حرکت باعث می‌شود خانواده‌ها به جایی برسند که کنترل امور و درس خواندن فرزندان از دست آنها خارج شود.

وی اظهار کرد: احتمال دارد والدینی به فرزند خود بگویند «ایرادی ندارد این ساعت درس نخوان»، «این ساعت می‌خواهیم برای خرید بیرون برویم»، «آموزش و درس خواندن را به وقت دیگری موکول کن» و موارد دیگر که این نوع رفتار والدین باعث می‌شود دانش‌آموزان بیشتر از درس و آموزش آنلاین عقب بمانند.

خانواده‌ها اطلاعات خود را به روز کنند

شیرانی، خاطرنشان کرد: در آموزش آنلاین باید برای گذراندن وقت کلاس‌ها و انجام تکالیف مدیریت زمان وجود داشته باشد تا بهم ریختگی ایجاد نشود به خصوص در خانواده‌هایی که دارای چند فرزند هستند.

این دکترای روانشناسی بالینی، اضافه کرد: در کلاس‌های حضوری تعامل بین دانش‌آموزان با معلمان و همکلاسی‌ها حکمفرما بود و در آموزش حضوری تعامل چهره به چهره، بحث و مباحثه وجود داشت، در کرونا و آموزش آنلاین باید خانواده‌ها اطلاعات خود را به روز کنند و با فرزندان همکاری داشته باشند.

وی افزود: والدین از فرزندان در مورد درس آنلاین که از معلم آموخته‌اند، نظرخواهی کنند و ایده‌های آنها را جویا شوند، این اتفاق کمک می‌کند تعامل انسانی از دست رفته در محیط خانه و قرنطینه کرونایی جبران شود و مشکل دانش‌آموزان در خانه و آموزش آنلاین کاهش پیدا کند.

به تفریح دانش‌آموزان توجه شود

شیرانی، تصریح کرد: مسئله‌ای که در دوران اپیدمی کرونا و قرنطینه‌های خانگی و آموزش آنلاین فرزندان باید بیشتر مورد توجه خانواده‌ها قرار بگیرد توجه به تفریح دانش‌آموزان است، در کرونا به طور طبیعی بیرون رفتن دانش‌آموزان و تفریح و نشاط آنها بسیار کمتر شده است.

این دکترای روانشناسی بالینی، توصیه کرد: والدین در خانه و در قرنطینه‌های کرونایی مرتب به فرزندان تاکید نکنند «برو درس بخوان»، «حالا کلاس آنلاین شروع می‌شود»، «تکلیف‌هایت را انجام بده» و موارد دیگر که با گفتن آن یک محیط خشکی را در خانه فراهم می‌کنند و در عمل از تفریح، بازی و نشاط دانش‌آموزان هیچ خبری نخواهد بود.

وی اظهار کرد: لازم است حتماً تفریح‌هایی در چهارچوب خانه و بازی کردن با اعضای خانواده فراهم شود تا با انجام آن والدین بتوانند به بهداشت روان کودکان و نوجوانان کمک کنند و آنها حس امنیتی داشته باشند تا بتوانند درس خواندن و تحصیل مجازی را در کرونا ادامه دهند.

کد خبر 525926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.