نقش تغذیه در دوران بارداری

در دوران بارداری تغذیه و داشتن یک رژیم غذایی مناسب و خوب از مهمترین عوامل برای رشد و سلامت مادر و جنین است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بارداری یکی از مهمترین مراحل و تجربه‌های زندگی مادران است که نیاز به توجه و مراقبت از آنان را افزایش می‌دهد تا با حفظ سلامت جسمی و روحی مادر، سلامت جنین و کودک نیز تأمین شود؛ از این رو اهمیت تغذیه در بارداری امری انکارناپذیر و بسیار حائز اهمیت است و سالم بودن تغذیه دوران بارداری فواید زیادی برای مادر و جنین دارد. یک مادر باید در دوران بارداری خود از یک رژیم غذایی مناسب پیروی کند تا بتواند تمامی نیازهای خود و جنینش را برآورده سازد. غذای مادر در دوران بارداری باید سالم باشد.

برای آگاهی بیشتر درباره رژیم غذایی دوران بارداری و اهمیت آن در تأمین سلامت مادر و جنین با حسن انتظاری، متخصص تغذیه گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

بهترین منبع تأمین آنتی‌اکسیدان برای مادران باردار چیست؟

مادران باردار باید از میوه‌ها و سبزی‌های متنوع و رنگین که سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است، استفاده کنند، این آنتی اکسیدان‌ها نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن به ویژه در دوران همه‌گیری ویروس کرونا دارند که به مادران باردار و شیرده توصیه می‌شود از هر یک از میوه‌ها و سبزی‌های سبز، زرد و قرمز در وعده‌ها و میان وعده‌های غذایی روزانه به صورت متنوع و متعادل دریافت کنند.

مادران باردار باید به مصرف منابع پروتئینی توجه ویژه‌ای داشته باشند و به میزان نیاز از لبنیات کم چرب، تخم مرغ، گوشت‌های سفید و قرمز و حبوبات در برنامه غذایی روزانه مصرف کنند، مادران باردار باید فست‌فودها، غذاهای پرچرب و سرخ شده، چربی‌های جامد، قندهای ساده و شیرینی‌های ناسالم را از رژیم غذایی روزانه حذف کنند و تا حد امکان از مغز دانه‌ها و روغن‌های گیاهی که سرشار از اسیدهای چرب امگا سه هستند به اندازه کافی مصرف کنند.

چرا نیاز است زنان باردار به میزان کافی آب و فیبر دریافت کنند؟

مادران باردار باید بر اساس دستور پزشک خود، مکمل‌های تغذیه‌ای را دریافت و از مصرف خودسرانه مکمل‌ها و گیاهان دارویی پرهیز کنند. نیاز است زنان باردار برای پیشگیری از ابتلاء به یبوست در این دوران به عواملی از جمله دریافت کافی آب و فیبرها و فعالیت بدنی به توجه داشته باشند؛ چرا که اگر هر یک از این موارد به دلیلی به میزان کافی وجود نداشته باشد، احتمال ابتلاء به یبوست در زنان باردار افزایش می‌یابد و علاوه بر آن تأمین آب بدن به اندازه کافی برای سلامت مادر باردار و جنین اهمیت دارد و مصرف سبزی‌ها همراه با وعده‌های غذایی، نان و غلات سبوس‌دار، روغن زیتون، میوه‌های، حبوبات و حذف مواد غذایی حاوی کافئین در دوران بارداری برای عدم ابتلاء به یبوست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و مادران بارداری که از مکمل آهن استفاده می‌کنند، ممکن است تغییر نوع مکمل آهن در بهبود یبوست آنها مؤثر باشد.

مصرف اسید فولیک برای مادران باردار در کدام ماه بارداری ضروری است؟

کمبود اسیدفولیک در ماه‌های اول بارداری بیشترین تأثیر را بر رشد جنین دارد، باید بدانیم منظور از مکمل‌های غذایی، انواع ویتامین‌ها، پروتئین و مواد معدنی است، کمبود یا مازاد نیاز بدن مادر نسبت به مکمل‌ها در دوران بارداری در هر دو حالت برای جنین ایجاد مشکل خواهد کرد، پس نیاز است تعادل در تغذیه زنان باردار حفظ شود، همچنین اسیدفولیک، کمبود ید و روی از مکمل‌هایی هستند که لازم است مادر در دوران بارداری استفاده کند. تمام گیاهانی با برگ سبز و میوه‌ها به ویژه مرکبات منبع غنی از اسیدفولیک هستند.

لازم است مادران در دوران بارداری برای تأمین نیازهای بدن روزانه دو تا سه وعده سبزی و سه یا چهار وعده میوه مصرف کنند، اما متأسفانه این رژیم غذایی در دوران بارداری رعایت نمی‌شود و در صورت رعایت رژیم کامل غذایی در بارداری، تقریباً نیازی به مصرف هیچ مکمل غذایی از جمله قرص‌های مکمل نیست.

اهمیت مصرف اسید فولیک برای مادران و جنین در چیست؟

اسیدفولیک برای رشد و تقسیم سلولی سیستم عصبی در جنین لازم است، اگر مادر باردار اسیدفولیک مورد نیاز بدن را دریافت نکند، علاوه بر کندی رشد، ممکن است جنین از نظر مغز و نخاع نیز دچار مشکل شود، علاوه‌بر این مصرف اسیدفولیک در شکل‌گیری ستون فقرات جنین نقش دارد و با کمبود این مکمل ممکن است شکل‌گیری ستون فقرات به درستی انجام نشود و جنین دچار نقص شود، ماه اول تا سوم بارداری سیستم عصبی جنین در حال شکل‌گیری است و کمبود اسیدفولیک منجر به بروز ناهنجاری‌های مادرزادی در سیستم عصبی می‌شود.

مادران باید توجه کنند که در روز نباید بیش از یک قرص اسیدفولیک مصرف کنند، چرا که زیاده‌روی در مصرف نتیجه نامطلوبی را برای جنین به همراه دارد، لازم است در دوران بارداری تعادل غذایی و دستورات پزشک به خوبی رعایت شود تا این دوران مهم که سلامتی نادر و جنین حائز اهمیت است به خوبی طی شود.

علاوه بر دارو کدام مواد غذایی منبع خوبی برای تأمین اسید فولیک مادران باردار است؟

مادران بهتر است از گیاهان سبز استفاده کنند، زیرا گیاهان سبز منبع خوبی برای تأمین اسیدفولیک هستند و اگر زنان و مادران در دوران بارداری، شیردهی و پس از آن از رژیم‌های غذایی حاوی این مواد استفاده کنند دچار کمبود انواع ویتامین‌ها نیز نخواهند شد و مصرف هر کدام از انواع مکمل‌ها و ویتامین‌ها باید توسط متخصص تجویز شده باشد، چرا که استفاده خودسرانه از مکمل‌ها سلامتی مادر و جنین را تهدید می‌کند.

مادران باردار روزانه باید چه میزان میوه، سبزیجات و لبنیات مصرف کنند؟

زنان در دوران بارداری رژیم‌های کاهش وزن نداشته باشند، لازم است مادران از تمام گروه‌های غذایی به ویژه میوه‌ها و سبزیجات زیاد استفاده کنند و یک خانم باردار حداقل باید روزی نیم کیلو میوه و سبزی مصرف کند، البته ذکر شد که مصرف لبنیات نیز برای مادر ضروری است و لازم است مادر روزی سه تا پنج لیوان شیر و یا ماست و دوغ مصرف کند، همچنین لازم است اگر مادر کم خونی شدید دارد، بر اساس دستور پزشک مکمل آهن دریافت کند؛ اگر شدت کم خونی خفیف است باید از گوشت به همراه لبنیات استفاده شود.

تأثیر مصرف ید در دوران بارداری در چیست؟

منشأ اصلی ید برای بدن انسان غذاهای دریایی است، استان‌های مرکز ایران که دریا دور هستند باید غذاهای دریایی را در برنامه غذایی خود قرار دهند و بعد از غذاهای دریایی، بهترین منبع برای تأمین ید، نمک‌های یددار است که به تأیید وزارت بهداشت و درمان رسیده باشد، مهمترین مشکل ناشی از کمبود ید، ابتلاء به بیماری گواتر و بزرگ شدن غده تیروئید است.

غده تیروئید موتور محرک بدن است و کمبود ید موجب اختلال در عملکرد آن و در نتیجه بی‌حوصلگی، چاقی، ورم پاها، چربی خون و خستگی می‌شود و یکی از موارد مهم و خطرناک در کمبود ید، مربوط به مادران باردار است، چرا که این مساله موجب کاهش رشد و هوش نوزاد خواهد شد.

کمبود ید در بدن زنان باردار چه خطراتی را برای جنین در پی دارد؟

اختلالات مغزی در نوزاد می‌تواند ناشی از کمبود ید در بدن مادر باشد، زنان باردار باید هفته‌ای یک بار از غذاهای دریایی استفاده کنند تا نیاز ید و امگا سه در آنها برطرف شود، البته از مصرف بیش از اندازه نمک برای تأمین ید به ویژه در دوران باید خود داری شود و این ماده باید از مواد غذایی دیگر که منبع آن است، استفاده شود.

کد خبر 525196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.