خطرات خوردن زیاد سه نوع ادویه چیست؟

تشدید بیماری با خوردن زیاد ادویه ها، بالا بودن دوز مصرف زردچوبه و عوارض آن، پنج خطر مصرف زیاد غذاهای تند و مضرات خوردن زیاد دارچین را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زردچوبه، یکی از ترکیبات طبیعی است که برای درمان مشکلات کبد استفاده می‌شود. با این حال، اگر دوز مصرفی آن تحت نظر پزشک نباشد، می‌تواند به اثرات معکوس منجر شود، اگر از زردچوبه بیش از اندازه استفاده در تهیه غذاها، استفاده می‌کنید، شانس تحریک شدن بدن و درهم‌ریختگی چرخه قاعدگی را افزایش می‌دهید.

درواقع این وضعیت، شانس شکل‌گیری چرخه قاعدگی را بالا می‌برد و حتی می‌تواند روی بارداری هم، تأثیر منفی بگذارد. حتی شیردهی مادران نیز تحت تأثیر این مشکل قرار می‌گیرد. اگر باردار هستید یا به نوزادتان شیر می‌دهید، هرگز از زردچوبه به‌صورت جداگانه و خارج از میزان عادی آن در تهیه غذاها استفاده نکنید.

عوارض مصرف زیاد زردچوبه

بنابراین، مصرف زردچوبه می‌تواند به تشدید بیماری منجر شود. البته این اثرگذاری منفی زمانی به وجود می‌آید که زردچوبه بیشتر از میزان عادی و فراتر از غذاهای همیشگی مصرف شود. در ضمن، این تأثیر منفی برای همه بیماری‌های حساس به هورمون به وجود نمی‌آید. بنابراین، مشورت کردن با پزشک همیشه در اولویت است، عوارض مصرف زیاد زردچوبه عبارتند از:

خطرات خوردن زیاد سه نوع ادویه چیست؟

رقیق شدن خون بدون لخته شدن

اگر در حال استفاده از داروهای ضد انعقاد و ضد پلاکت هستید، نباید از زردچوبه با اهداف درمانی و فراتر از غذاهای رایج استفاده کنید. زردچوبه همیشه این قابلیت را دارد که با داروهای شما تداخل ایجاد کند، چون ذاتاً نوعی رقیق‌کننده خون محسوب می‌شود. در صورتی که از این طریق صدمه ببینید، خون زیادی از دست خواهید داد. به همین دلیل هم افرادی که باید عمل جراحی انجام دهند، نباید از زردچوبه استفاده کنند.

کمبود آهن

افرادی که از کمبود آهن رنج می‌برند، باید از مصرف زردچوبه پرهیز کنند، چون این ادویه می‌تواند قابلیت‌های بدن برای جذب آهن را ضعیف کند. بنابراین، اگر به کمبود آهن مبتلا هستید، هرگز نباید استفاده از زردچوبه را فراتر از غذاهای رایج ادامه بدهید.

دیابتی‌ها زیاد زردچوبه نخورند

توصیه می‌شود که هرگز از زردچوبه به‌صورت مجزا استفاده نکنید. این کار به اُفت ناگهانی قند خون منجر می‌شود و به سلامت شما آسیب می‌رساند.

مشکلات مربوط به کیسه صفرا

زردچوبه این قابلیت را دارد که در صورت مصرف بیش از حد به مشکلات کیسه صفرا منجر شود، چون اگزالات Oxalate زیاد موجود در آن دقیقاً خطر شکل‌گیری سنگ‌های کیسه صفرا را، افزایش می‌دهد. بنابراین، اگر به چنین مشکلاتی مبتلا هستید، اصلاً سراغ استفاده از زردچوبه نروید.

مشکلات مربوط به کبد

زردچوبه، یکی از ترکیبات طبیعی است که برای درمان مشکلات کبد استفاده می‌شود. با این حال، اگر دوز مصرفی آن تحت نظر پزشک نباشد، می‌تواند به اثرات معکوس منجر شود. درواقع، زیاده‌روی در مصرف زردچوبه دقیقاً عملکردهای عادی کبد را مختل می‌کند و خصوصاً به نحوه پردازش بعضی از داروها صدمه می‌زند.

بروز حالت تهوع و اسهال

اسهال و حالت تهوع از شایع‌ترین عارضه‌های جانبی زیاده‌روی در مصرف زردچوبه هستند، ولی مسائل نگران‌کننده‌ای محسوب نمی‌شوند.

این حالت‌ها زمانی اتفاق می‌افتند که کورکومین موجود در زردچوبه، دستگاه گوارش را تحریک می‌کند. در این صورت، شما باید میزان استفاده از زردچوبه را کاهش دهید یا با پزشک مشورت کنید.

پنج خطر مصرف زیاد غذاهای تند

غذاهای تند برای همه مناسب نیستند. اگر غذای خود را با میزان بیش از حد سس تند آغشته کرده یا وعده‌های غذایی زیادی حاوی سطوح بالای تندی را مصرف کنید، این شرایط می‌تواند به بدن شما آسیب برساند. برخی عوارض جانبی مصرف بیش از حد غذاهای تند عبارتند از:

می‌توانند اثر ملین داشته باشند

از نظر علمی ثابت شده است که مصرف غذاهای تند یکی از رایج‌ترین مقصران در پس ناراحتی معده و اسهال است. بنا بر یک مطالعه علمی، مصرف بیش از حد کپسایسین می‌تواند دیواره داخلی معده را تحریک کند و از دیگر علائم می‌توان به حالت تهوع، استفراغ، شکم درد و اسهال سوزناک اشاره کرد.

خطرات خوردن زیاد سه نوع ادویه چیست؟

می‌توانند موجب آکنه و اگزما شوند

به گفته ربکا تونگ متخصص پوست، غذاهای تند ممکن است موجب جوش زدن در برخی افراد شود. زمانی که غذای تند در دستگاه گوارش التهاب ایجاد می‌کند، ناراحتی معده، بازگشت اسید یا علائم دیگر، گاهی اوقات، این التهاب می‌تواند روی پوست به شکل گرگرفتگی، بروز آکنه یا حتی اگزما خود را نشان دهد. اگر غذایی خاص دلیل بروز این شرایط باشد، متخصصان پوست ثبت خوراکی‌های مصرفی برای شناسایی مقصر اصلی را پیشنهاد داده اند.

می‌توانند موجب بی خوابی شوند

اگر به مصرف وعده‌های غذایی سرشار از ادویه و تندی علاقه دارید، بهتر است آن را به وعده غذایی ناهار محدود کنید. غذاهای تند و اسیدی به واسطه سوزش سردل می‌توانند در خواب انسان اختلال ایجاد کنند.

می‌توانند بر صدای شما تأثیرگذار باشند

به گفته کارشناسان کلینیک مایو، مصرف بیش از حد غذایی تند و پر ادویه یکی از مواردی است که می‌تواند گلوی انسان را تحریک کند، مصرف غذاهای تند نه تنها می‌تواند به استفراغ بلکه به درد، تورم و گرفتگی صدا نیز منجر شود.

مضرات خوردن زیاد دارچین کدام اند؟

۹ مورد از عوارض زیاده روی در مصرف دارچین عبارتند از:

۱. تجمع سمی:

مصرف زیاد دارچین در طول دوران طولانی باعث ساخت سطح ویژه‌ای از مسمومیت در بدن می‌شود. مقدار توصیه شده دارچین با توجه به وزارت بهداشت، ۶ گرم در ۶ روز از هفته یا کم‌تر است که در این سطح، دارچین برای بسیاری از مردم ایمن است.

توصیه می‌کنیم یک روز از هفته را از دارچین استراحت دهید و در شش روز دیگر هفته ادامه دهید. این به هر نوع سمی اجازه می‌دهد که از سیستم شما پاک سازی شود یا می‌توانید پنج روز و دو روز استراحت از دارچین در آخر هفته دوباره امتحان کنید.

۲. زایمان زودرس:

زنان باردار نباید دارچین مصرف کنند، این به این دلیل است که دارچین (به خصوص روغنی‌اش) می‌تواند زایمان زودرس و یا انقباضات رحمی را القا کند.

۳. قند خون:

دارچین نیز می‌تواند میزان قند خون شما را کاهش دهد. در حالی که دو قاشق چای‌خوری پودر دارچین سیلان یا جوشاندن چوب دارچین در چای نمی‌تواند تأثیر زیادی روی سطح قند خون داشته باشد، اما روغن چوب دارچین سیلان می‌تواند منجر به افت شدید در سطح قند خون شود به خصوص اگر دارو مصرف می‌کنید.

۴. رقیق کننده خون:

باید مراقب باشید که دارچین را با داروهای رقیق کننده خون دیگر نخورید و این دلیل این است که چرا پزشکان توصیه نمی‌کنند دارچین را در هنگام مصرف دارو مصرف کنید.

۵. آلرژی:

اگر به آلرژی دارچین مشکوک هستید، تمام آثار آن را از خانه بردارید، دارچین در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد، بنابراین مطمئن شوید که چیزی که مصرف می‌کنید حاوی دارچین نیست. تست‌های آلرژی باید مشخص کند کدام نوع دارچین است که به آن آلرژی دارید.

خطرات خوردن زیاد سه نوع ادویه چیست؟

۶. تحریک پوست

اگر روغن دارچین را بدون رقیق کردنش لمس کنید، پوست شما را تحریک می‌کند و احساس سوزش می‌کند.

۷. افزایش ضربان قلب
مقدار بالای دارچین می‌تواند برای افراد با بیماری قلبی خطرناک باشد، چون دارچین به افزایش ضربان قلب مشهور است.

۸. تعارض با آنتی‌بیوتیک:

دارچین به روش‌های مختلفی می‌تواند مانند یک آنتی‌بیوتیک عمل کند، بهتر است در هنگام مصرف آنتی‌بیوتیک، دارچین را حذف کنید و با پزشک خود مشورت کنید.

۹. گرمای بدن

پزشکی چینی می‌گوید که از هر چیزی که در صورت لزوم گرمای بدن را افزایش می‌دهد، اجتناب کنید. دارچین، فلفل سیاه، فلفل قرمز، گل کلم، خرچنگ، سیر، زنجبیل، برنج قهوه‌ای، کیمچی پیاز و کدوتنبل ممکن است حرارت بدن را افزایش دهد.

کد خبر 517778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.