نفازولین چیست؟ + عوارض برای کرونا و درمان با قطره naphazoline

داروی نفازولین در ایران به صورت قطره استریل چشمی و اسپری بینی تجویز می‌شود؛ با اینکه گفته می‌شود این دارو تاثیری در بهبود کووید ۱۹ ندارد اما نحوه مصرف، دوز، کمبود و عوارض آن مورد توجه برخی از مبتلایان به کرونا است.

به گزارش ایمنا، با اوج‌گیری کرونا توصیه‌های علمی و غیر علمی برای درمان این بیماری افزایش یافته است، به تازگی گفته می‌شود قطره نفازولین در درمان کرونا مؤثر است و این دارو در برخی مناطق کمیاب شده است؛ همچنین صدای ضبط شده ای در فضای مجازی دست به دست می‌شود که از مردم می‌خواهد به جای تزریق داروهای گران قیمت، ۵ قطره نفازولین در بینی بریزند و علائم کرونا را درمان کنند.

قطره نفازولین

نفازولین (Naphazoline) با نام تجاری:Albalon به صورت مایع، نام مصطلح ۱- نفتیل متیل و ۲- هیدروکلرید ایمیدازولین است.

بخوانید: آمفوتریسین بی چیست؟ + نحوه تزریق، قیمت و خرید داروی قارچ سیاه کرونا (amphotericin B)

نفازولین یک داروی سریع الاثر مقلد سیستم سمپاتیک است که از طریق منقبض کردن عروق کوچک چشم و بینی باعث کاهش احتقان و گرفتگی می‌شود. فروش این دارو بدون نسخه نیز امکان پذیر است. مصرف این دارو در کودکان و نوزادان توصیه نمی‌شود، زیرا خطر آسیب به سیستم عصبی وجود دارد و منجر به کما و یا غش کردگی می‌شود.

نفازولین چیست؟ + عوارض برای کرونا و درمان با قطره naphazoline

موارد مصرف نفازولین

نفازولین برای تسکین موقت احتقان، خارش و تحریکات خفیف بینی و چشم ناشی از آلرژی به عوامل محیطی، سرماخوردگی، گردو غبار، دود، باد، شناوری، عدسی‌های تماسی، لنز یا مطالعه و رانندگی زیاد استفاده می‌شود. این دارو برای تخفیف علائم رینیت و سینوزیت نیز به کار می‌رود.

انواع نفازولین

نفازولین در اشکال دارویی قطره و اسپری برای استفاده بینی و چشم موجود است.

فرم‌های نفازولین موجود در ایران عبارت‌اند از:

  • قطره بینی ۰/۰۵٪
  • اسپری بینی ۰/۰۵٪
  • قطره چشمی ۰/۱٪

اثر بخشی نفازولین

اثر این دارو بعد از حدود ۱۰ دقیقه شروع می‌شود و حدود ۶-۲ ساعت ادامه می‌یابد.

مقدار مصرف نفازولین

احتقان و گرفتگی بینی:

  • بزرگسالان: یک تا دو قطره یا اسپری از محلول ۰/۰۵٪ در هر سوراخ بینی هر ۶ ساعت (بیشتر از ۷۲ ساعت مصرف نشود)
  • اطفال بالای ۱۲ سال: مثل بزرگسالان
  • اطفال زیر ۱۲ سال: توصیه نمی‌شود

قرمزی و احتقان چشم:

  • بزرگسالان: یک تا دو قطره از محلول ۰/۱٪ هر ۳ تا ۴ ساعت در چشم درگیر ریخته شود (بیشتر از ۷۲ ساعت مصرف نشود)
  • اطفال: توصیه نمی‌شود

نکته:

  • دوز مصرف دارو برای بیماران مختلف متفاوت است. اطلاعات بالا فقط دوز معمول دارو را شامل می‌شود و اگر دوز مصرفی شما به دستور پزشک متفاوت است، آن را تغییر ندهید.
  • توجه داشته باشید مقدار دارو و همچنین تعداد دوزهای که در روز استفاده می‌کنید به قدرت دارو بستگی دارد.

نفازولین چیست؟ + عوارض برای کرونا و درمان با قطره naphazoline

عوارض نفازولین

نفازولین دارای عوارض جانبی است؛ هرچند بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند دچار عوارض جانبی جدی نمی‌شوند اما اگر پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است تشخیص داده است که سود مصرف این دارو برای شما بیش‌تر از عوارض آن است.

برخی از عوارض معمول نفازولین عبارت‌اند از:

  • سوختگی، خشکی و آبریزش بینی
  • عطسه
  • سرگیجه
  • حالت تهوع و استفراغ
  • تعریق
  • خواب آلودگی
  • ضعف
  • عصبی شدن
  • بدتر شدن قرمزی، خارش و تورم در چشم و اطراف آن

عوارض جانبی جدی نفازولین

در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی بعید اما جدی بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید: بی نظمی ضربان قلب، سردرد، سرگیجه، تغییرات ذهنی و خلقی، مشکلات خواب، لرزش، تعریق غیر معمول، درد چشم و مشکلات بینایی.

واکنش‌های آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک از جمله: بثورات پوستی، خارش و تورم به خصوص در ناحیه صورت، زبان و گلو، سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی فوراً به اورژانس مراجعه کنید.

استفاده بیش از حد از این دارو ممکن است منجر به افزایش قرمزی‌چشم و یا افزایش آبریزش بینی (احتقان برگشتی) شود. اگر این اتفاق افتاد یا وضعیت شما پس از ۴۸ تا ۷۲ ساعت ادامه یافت یا بدتر شد به پزشک خود مراجعه کنید.

موارد ذکر شده، لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. در صورت مشاهده سایر عوارض با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

نفازولین چیست؟ + عوارض برای کرونا و درمان با قطره naphazoline

قطره نفازولین برای کرونا

نفازولین در درمان کرونا نه تنها تأثیری ندارد بلکه استفاده زیاد آن خطراتی را نیز به همراه دارد. در مصرف خودسرانه و بدون تجویز پزشک، نفازولین بیشتر از ۳ روز نباید مصرف شود، در حالی که در اخبار جعلی، شاهد تجویز مصرف ۵ روزه آن هستیم.

علی روحبخش، مدیر امور دارو و مواد تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: استفاده زیاد از نفازولین در مخاط بینی باعث افزایش فشار خون می‌شود که این اتفاق برای بیماران کرونایی می‌تواند زمینه ساز وخامت حال آنها باشد.

وی افزود: هر روش غیر علمی که در فضای مجازی انتشار می‌یابد نباید مورد توجه و یا استفاده مردم قرار گیرد زیرا این احتمال وجود دارد که نه تنها باعث درمان بیماری نشود بلکه شرایط سخت‌تری را برای بیماران کرونایی ایجاد کند.

جبرائیل موفق، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: در مورد اثربخشی نفازولین بر کرونا هیچ سند معتبری وجود ندارد و این مطالب صرفاً شایعاتی است که گاهی اوقات در فضای مجازی منتشر می‌شود.

کد خبر 516345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.