مجلس به کابینه رئیسی اعتماد می‌کند؟

جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در حالی امروز در مجلس آغاز می‌شود که بعضی نمایندگان پیش‌بینی‌هایی از وضعیت رأی آوری آن‌ها داشته‌اند و به همین دلیل گمانه‌زنی‌هایی در مورد عدم رای اعتماد مجلس به برخی گزینه‌های پیشنهادی کابینه سید ابراهیم رئیسی صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهارستان امروز برای اولین بار آوردگاه اعضای دولت سیزدهم و نمایندگان مجلس یازدهم شده، زیرا قرار است پارلمان نشینان صلاحیت نوزده وزیر پیشنهادی سید ابراهیم رئیسی را برای تشکیل دولت سیزدهم بررسی و تأیید کنند. آنچه این هفته در بهارستان رخ خواهد داد، می‌تواند نتایج بسیاری از مسائل امروز و آینده پیش روی کشور را مشخص کند. قطعاً حمایت‌های تمام قد مجلس از برخی وزرای کابینه و مخالفت با برخی دیگر از چهره‌های کابینه نشانگر آینده همکاری‌های بین دولت و مجلس خواهد بود.

هرچند که به نظر می‌رسد علی رغم جوسازی‌های متعدد توسط برخی از نمایندگان، ابراهیم رئیسی در حالی در راهروهای بهارستان قدم می‌گذارد که خیالش از کسب رأی اعتماد اعضای کابینه خود آسوده است؛ زیرا هم نظر بودن برخی از اعضای کابینه با مجلس یازدهم مشهود است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته در کمیسیون‌های تخصصی پای حرف و برنامه‌های تمامی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم نشستند و به بررسی برنامه‌های آنها پرداختند؛ همچنین برخی از وزرای پیشنهادی کلیدی دولت سیزدهم با حضور در فراکسیون‌های سیاسی مجلس یازدهم، سعی در جذب حمایت‌های جزیره‌ای در مجلس بودند.

ترتیب جزئیات برگزاری جلسات رأی اعتماد وزرای پیشنهادی را روز گذشته، سید نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس اعلام کرده است. بر اساس گفته‌های سید نظام‌الدین موسوی، همه ۱۹ وزیر پیشنهادی دولت به تمامی کمیسیون‌های مجلس دعوت شدند و در هفته‌ای که گذشت، مجموعاً ۲۷۰ جلسه در کمیسیون‌های مجلس برگزار شد.

بر اساس گفته‌های سخنگوی مجلس شورای اسلامی، از ساعت ۸ صبح امروز -۳۰ مردادماه- جلسه علنی مجلس برگزارمی‌شود و نمایندگان وارد بررسی خط مشی دولت و صلاحیت و برنامه وزرای پیشنهادی خواهند بود و جلسات رأی اعتماد به صورت دو شیفت برگزار خواهد شد و نطق میان دستور نیز وجود خواهد داشت.

موسوی با اشاره به ماده ۲۰۴ آئین‌نامه داخلی مجلس درباره روند بررسی صلاحیت وزرا هم گفت که «شروع جلسه با تشریح برنامه و خط مشی دولت و دفاع رئیس جمهوری از ترکیب کلی هیأت وزیران پیشنهادی خواهد بود که از وی برای حضور در این جلسه دعوت به عمل آمده است. همچنین وی به همراه نمایندگانی که تعیین کرده است، می‌تواند به مدت دو ساعت و نیم از دولت خود دفاع کند.»

در مورد احتمال رأی اعتماد به وزرا نیز جعفر قادری، نماینده اصولگرای مجلس گفت که «احتمالاً چهار تا پنج نفر از وزرای پیشنهادی با رأی عدم اعتماد مواجه می‌شوند. امیدوارم رئیس‌جمهوری قبل از موعد بررسی صلاحیت‌ها در هفته آینده، اقدام به جایگزینی آن دسته از وزرای پیشنهادی کند که نظر مساعد نمایندگان را جلب نکرده‌اند.»

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس در مورد پیش‌بینی خود از رأی اعتماد نمایندگان مجلس به وزرای پیشنهادی گفت که «این مسئله قابل پیش‌بینی نیست اما من فکر می‌کنم چهار پنجم از فهرست کابینه پیشنهادی رأی می‌آورند.»

اسماعیل کوثری، نماینده مردم تهران در مجلس نیز دراین‌باره گفت که «البته در این لیست وزرای پیشنهادی، دو یا سه گزینه پیشنهادی از مجلس رأی اعتماد نخواهند گرفت و معتقد هستم بقیه افراد از لیست پیشنهادی بر اساس معیار توانمندی و تخصص از مجلس رأی اعتماد را خواهند گرفت.»

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی از انتقادات نمایندگان مجلس بی‌نصیب نبوده و گمانه‌زنی‌های فراوانی پیرامون اخذ رأی اعتماد وی مطرح است.

در میان دیگر وزرای پیشنهادی، نام حسین باغگلی برای آموزش‌وپرورش واکنش‌های بسیاری را برانگیخته و برخی از کارشناسان نمایندگان مجلس نیز معتقدند وی سوابق لازم در آموزش‌وپرورش را ندارد، اما مالک شریعتی نیاسر، نماینده مردم تهران در مجلس معتقد است که «اصل موضوع در وزارت آموزش‌وپرورش، داشتن رویکرد مشخص تحولی است که وزیر پیشنهادی، دارای این رویکرد است.»

محمد سرگزی، نماینده مردم زابل و زهک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نیروهای جوان همیشه بهترین عملکرد را داشته‌اند، گفت که «نتیجه اعتماد به باغگلی تحول در آموزش‌وپرورش خواهد بود.»

حمید سجادی به‌عنوان گزینه وزارت ورزش و جوانان نیز از همان ابتدای معرفی، زمزمه‌های مخالفت برخی نمایندگان با این نامزد به گوش رسید؛ البته اسماعیل حسین‌زهی عضو فراکسیون ورزش مجلس معتقد است که سجادی می‌تواند رأی اعتماد مجلس را به دست آورد.

سید ابراهیم رئیسی در حالی قرار است برای حمایت از کابینه دولت خود در بهارستان حاضر شود، که با توجه به اظهارات برخی نمایندگان مجلس، به نظر می‌رسد علی‌رغم بسیاری از گمانه زنی‌ها، رئیس دولت سیزدهم برای گرفتن رأی اعتماد برخی وزیران پیشنهادی از مجلس یازدهم مسیر همواری را در پیش نداشته باشد.

کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم به صورت کامل رأی اعتماد نخواهد گرفت

محمود عباس‌زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: هفته گذشته وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم با حضور در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی به ارائه برنامه‌های خود پرداختند.

به گفته وی، کابینه دولت باید کارآمد و توانمند بوده و نشانگر وحدت ملی باشد؛ بر همین به نظر می‌رسد برخی از گزینه‌های پیشنهادی کابینه سید ابراهیم رئیسی از توانمندی بالایی برخوردارند و رأی اعتماد اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی را کسب خواهند کرد.

به گفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، به نظر می‌رسد برخی از وزرای لیست پیشنهادی دولت به دلیل تجربه ناکافی و تخصص متوسط، حداقل میزان رأی اعتماد را کسب کنند؛ همچنین ممکن است چندین وزیر این لیست پیشنهادی رأی اعتماد لازم را جهت به دست گرفتن تصدی وزارت خانه مربوطه از نمایندگان مجلس شورای اسلامی کسب نکنند.

به عقیده عباس زاده مشکینی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به صورت جدی وزرای پیشنهادی را در کمیسیون‌های تخصص مجلس محک زدند و قطعاً افرادی که توانستند برنامه‌های خود را به خوبی برای نمایندگان تبیین کنند، رأی اعتماد لازم را کسب خواهند کرد.

وی خاطرنشان می‌کند: به نظر می‌رسد لیست کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم به صورت کامل رأی اعتماد لازم را کسب نکند، اما باید توجه داشت وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس نسبت به نظر مخالفان چگونه از خود و برنامه‌های خود دفاع خواهند کرد.

این هفته وزرای دولت به حد نصاب خواهد رسید

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز به ایمنا می‌گوید: به نظر می‌رسد اکثریت اعضای کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم، رأی اعتماد لازم را از مجلس شورای اسلامی کسب کنند و تنها دو سه گزینه پیشنهادی در کسب رأی اعتماد و اقناع نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی ناکام بمانند.

به گفته وی، قطعاً آرا نمایندگان به گزینه وزرای پیشنهادی برابر نبوده و برخی از اعضای کابینه با حداکثر آرا و برخی دیگر با حداقل آرا نمایندگان به وزارتخانه مربوطه راه پیدا کنند، اما هنوز به صورت قطعی مشخص نیست که کدامیک از وزرای کابینه رأی اعتماد لازم را برای ورود به وزارتخانه مربوطه کسب خواهند کرد.

به گفته این عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، قطعاً در این هفته وزرای دولت به حد نصاب خواهد رسید و تا سه شنبه دولت به صورت کامل شکل خواهد گرفت.

به عقیده حاجی دلیگانی، رئیسی با حضور در مجلس شورای اسلامی از لیست پیشنهادی خود دفاع خواهد کرد و قطعاً اظهارات رئیس جمهور در رأی اعتماد نمایندگان به وزرای پیشنهادی نقش مؤثری خواهد داشت.

وی خاطرنشان می‌کند: در صورتی که هرکدام از وزرای پیشنهادی نتوانستند رأی اعتماد لازم را از نمایندگان مجلس شورای اسلامی کسب کنند، رئیس جمهور می‌تواند با انتصاب سرپرست، وزیر پیشنهادی خود را حداکثر تا دو هفته به مجلس معرفی کند.

کد خبر 515835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    0 0
    آقای رئیسی سلام ضمن عرض تشکر از حضرتعالی خواهشمندم شخصی رو برای وزیر ورزش انتخاب کنید که دست نشانده سلطانی فر نباشه.خواهشن،خواهشن،خواهشن جوانان ما رو به نابودی نکشانید