۸+۱ کتاب شعر برتر جهان به پیشنهاد دیگر شاعران

اگر اهل شعر هستید یا مایلید لحظه‌های زندگی خود را با شعرهای ناب پر کنید، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ شعرهای برتر جهان بروید.

البته ممکن است علاقمندی شما به سبک خاصی از شعر بیشتر باشد، اما خواندن اشعار برتر جهان، به طور حتم دیدگاه‌های ارزشمندی را بر روی شما باز خواهد کرد. در این نوشتار سعی کرده‌ایم برخی از بهترین کتاب‌های شعر جهان را بررسی کنیم. اگر با این مقدمه، مشتاق آشنایی با این شعرا هستید، با ما در ادامه مقاله همراه باشید.

۱. مثنوی معنوی مولانا یا رومی

بله، درست حدس زده‌اید، شاعر ایرانی ما، مولانا، شهرت جهانی دارد و اشعارش به زبان‌های مختلفی در دنیا ترجمه شده‌اند و کتاب مثنوی معنوی او یکی از پرفروش‌ترین‌ها در ایالت متحده آمریکاست. خواندن اشعار او برای همه انسان‌هایی که به دنبال یافتن راه صحیح زندگی و رسیدن به رهایی و وارستگی هستند، توصیه می‌شود.

۲. کتاب غزلیات شکسپیر

ویلیام شکسپیر، یکی از نمایش‌نامه‌نویسانی است که شهرت و محبوبیتش جهانی است و بسیاری از آثار او برای نمایش‌نامه‌های تئاتر بازنویسی شده‌اند و بسیاری از منتقدین او را بهترین نمایشنامه نویس تاریخ ادبیات انگلستان می‌دانند. با این حال شهرت او به اینجا ختم نمی‌شود و کتاب غزلیاتی از او چاپ شده که دارای ۱۴۵ غزل و دو قصیده است. اشعار سروده شده در این غزلواره، تا حد زیادی رازآلود هستند و ساختار روایی پیچیده‌ای دارند. یکی از شعرهای او را با هم می‌خوانیم:

در آرزوی افزونی زیبایی‌های توأم

تو ای رز زیبا و نامیرا

همه میرند در گذر ایام

فقط خاطره می‌ماند برجا

ترحم کن به این دنیا، که گر بیش خودخواهی

به جز تنهایی گوری سرد، نخواهی داشت راهی

۳. کتاب اشعار ترجمه از احمد شاملو

احمد شاملو یکی از شاعران معاصر ایرانی محبوب و سرشناس است که علاوه بر مجموعه شعرهای نفیسی که از خود به جا گذاشته است، کتاب‌های متعددی را هم ترجمه کرده است و یکی از آنها به نام "همچون کوچه بی‌انتها"، ترجمه مجموعه اشعار شاعرانی است که تشابه نگاه با احمد شاملو داشته‌اند و لزوماً شاعران معروفی نبوده‌اند. اما از آنجایی که این اشعار با بازنگری شعری احمد شاملو ترجمه شده‌اند، در دسته اشعار بسیار زیبا و محبوب قرار دارند و شما می‌توانید به طور یکجا با اشعار شاعران مختلف آشنا شوید.

۴. هایکوهای باشو

۸+۱ کتاب شعر برتر جهان به پیشنهاد دیگر شاعران

ماتسوئو باشو (Basho) یکی از بزرگ‌ترین شاعران ژاپنی و استاد هایکوسرایی است. او همچنین راهب بودایی بوده و اشعار او از جهان طبیعت مانند شکوفه‌های گیلاس، جهش قورباغه، ماه تابستان و برف زمستان الهام گرفته و اشعار او کوچکی زندگی انسان را در مقایسه با وسعت طبیعت نشان می‌دهد. دو مورد از هایکوهای زیبای او را می‌خوانیم:

«نخستین روز بهار / در اندیشه آنم / واپسین روز خزان.»

«در شیون جیرجیرک / نشانی از گفتن نیست / چگونه زود باید بمیرد»

۵. کتاب اشعار هوشنگ ابتهاج

هوشنگ ابتهاج یکی از شاعران غزلسرای معاصر ماست که علاوه بر شهرتی که در سرودن غزل دارد، شعرهای خوبی را به سبک نو نیز سروده است. یکی از کتاب‌های محبوبی که خواندن آن به همه پیشنهاد می‌شود، «حافظ به سعی سایه» است که برای آشنایی بهتر ما با دیوان حافظ شیرازی بسیار توصیه می‌شود. ابتهاج در این کتاب تلاش کرده، کامل‌ترین و بهترین تصحیح‌های اشعار حافظ را گردآوری کند. در گردآوری این اثر هم از راهنمایی‌های استاد بزرگ، شفیعی کدکنی بهره گرفته است. علاوه بر آن، ابتهاج مجموعه شعرهای دیگری نیز دارد که می‌توانید برای آشنایی با دیدگاه و نوع شعر این شاعر، از خواندنش لذت ببرید.

۶. اشعار نزار قبانی

نزار قبانی را بی‌شک باید یکی از تأثیرگذارترین شعرای عربی دانست که مضمون اشعارش برای وطن و عشق است و لحن حماسی‌اش برای اشعار سیاسی، ستودنی است. او پس از تحمل رنج‌های فراوان مانند از دست دادن فرزندش، خودکشی خواهرش در سنین جوانی و در نهایت کشته شدن همسرش، سوریه را ترک کرد و ۱۵ سال آخر عمرش را در لندن زندگی کرد، اما در وصیت‌نامه‌اش خواست که او را در محل تولدش، یعنی دمشق به خاک بسپارند و این جمله را در آن آورده است: "رحمی که به من شعر یاد داد، به من خلاقیت آموخت و الفبای یاس را به من آموخت."

۷. کتاب اشعار برگ‌های علف والت ویتمن

۸+۱ کتاب شعر برتر جهان به پیشنهاد دیگر شاعران

والت ویتمن (Walt Whitman) شاعر دوران معاصر آمریکاست و کتاب برگ‌های علف او را بزرگ‌ترین کتاب شعر آمریکا می‌دانند. منتقدان ادبی، این کتاب را بی‌پرواترین و جنجال‌برانگیزترین اثر در ادبیات آمریکا می‌دانند. کتاب برگ‌های علف، ۹ بار ویرایش شده و در نهایت ۳۸۳ شعر در ۱۴ فصل تنظیم شده است. یکی از شعرهای او را می‌خوانیم:

بعد از این مکلفم که رها سازم خود را از هر چه قید و بند

از مرزها و محدوده‌های خیالی

می‌روم آنجا که بخواهم

برآن سرم که خدای خود باشم

سالار بی‌چرای خودم باشم

۸. کتاب اشعار امیلی دیکنسون

تا زمان حیات این شاعر بزرگ، فقط ۱۱ قطعه از او به چاپ رسید و باقی اشعار او، ۱۷۷۵، پس از مرگش در سه جلد به چاپ رسید. امیلی دیکنسون را شاعر معتکف نیز نام‌گذاری می‌کنند و دکتر الهی قمشه‌ای که درباره او می‌توان اینجا خواند، او را دختر مولانا توصیف می‌کند، چرا که با ابهام زیادی شعر سروده است. یکی از اشعار معروف او را در ادامه می‌خوانیم:

من هیچکسم! توکیستی؟

آیا تو نیز هیچکسی؟

پس این‌گونه ما دوتاییم! فاش مکن!

زیرا تبعیدمان می‌کنند

چقدر ملالت‌آور است کسی بودن

چقدر مبتذل، بمانند قورباغه‌ای

تمام روز یک بند اسم خود را برای لجن‌زاری ستایشگر تکرار کردن!

۹. کتاب اشعار گوته

یوهان ولفانگ گوته، شاعر، نویسنده و فیلسوف بسیار مطرح و معروف آلمانی است که بسیاری از آثار او متأثر از شاعر بلندآوازه ایرانی، حافظ شیرازی است. او رمان‌های معروفی مانند ورتر و یا رنج‌های ورتر جوان دارد و اشعار او را می‌توان در دیوان غربی- شرقی او یافت که در آن از نمادها و عناصر ادبیات شرقی و ایرانی الهام گرفته است.

کد خبر 512340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.