خواص انواع سرکه‌ها برای سلامتی بدن

فواید مصرف سرکه‌ها، خواص سرکه انگور برای سلامت بدن و تناسب اندام، آ شنایی با شش خاصیت اثبات شده سرکه سیب، سرکه سفید برای کاهش فشار خون و درمان عفونت‌ها، آسیب‌های سرکه و منع مصرف سرکه برای افراد داری زخم معده را دربسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از اجزای غذا، سرکه است که کالری کمی دارد برای افرادی که در رژیم غذایی خاصی به سر می‌بردند و اجازه مصرف کالری به مقدار زیاد را ندارند، عالی است.

غذاهای طبخ شده با سرکه منجر به افزایش وزن نمی‌شوند، اضافه کردن سرکه به مواد غذایی باعث ایجاد احساس سیری بعد از غذا می‌شود و در طولانی مدت جذب کالری‌ها را کاهش می‌دهد. سرکه همراه با رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی باعث می‌شود که در ماه ۵۰۰ گرم وزن کم کنید، برای لاغر شدن می‌توانید روزی سه مرتبه یک قاشق چای خوری سرکه را با یک لیوان آب مخلوط کرده و میل کنید.

خواص سرکه انگور برای سلامت بدن و تناسب اندام

سرکه انگور قرمز به صورت گسترده‌ای به علت عطر و طعم خاص خود به عنوان قسمتی از دستورالعمل‌های آشپزی استفاده می‌شود. سرکه حالت اسیدی و رایحه خاصی به غذا می‌دهد. گرچه، از آنجا که سرکه کالری کمی دارد، از آن به عنوان قسمتی از برنامه کاهش وزن استفاده می‌کنند که این یکی از فواید سرکه انگور قرمز است. سرکه انگور قرمز در دو نوع موجود است؛ نوع سنتی و تجاری. سرکه سنتی بسیار کمیاب است چرا که در این نوع سرکه به جای کمیت، بر روی کیفیت تمرکز می‌شود.

سرکه انگور عالی برای دیابت نوع دو

دیابت نوع دو از انواع دیابتی است که اکثر افراد دارای اضافه وزن با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. چربی‌های بدن مانع عملکرد خوب انسولین جهت کنترل قند خون می‌شود. سرکه می‌تواند به کاهش وزن و به طور همزمان واکنش پذیری انسولین را بهبود دهد.

سرکه انگور برای بهبود متابولیسم کبد

کبد جایی است که انسولین تولید می‌شود. یکی از عواملی که باعث می‌شود انسولین نتواند تولید شود زمانی است که سوخت و ساز با مشکل مواجه است. سرکه می‌تواند به بهبود متابولیسم کبد برای تولید مناسب انسولین کمک نماید.

سرکه انگور سرشار از آنتی اکسیدان

برخی تحقیقات اظهار داشته‌اند که سرکه حاوی آنتی اکسیدان های قوی است که به خوبی با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند و به طور همزمان سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

خواص انواع سرکه‌ها برای سلامتی بدن

سرکه انگور عالی برای قلب

مقدار پتاسیم در سرکه کاملاً بالاست در حالی که مقدار سدیم آن نسبتاً کم است. در واقع یکی از فواید سرکه، ارتقای سلامتی قلب است.

سرکه انگور برای مقابله با التهاب

حالت‌های التهابی شرایط آسانی برای کنار آمدن با آن نیستند، چرا که می‌توانند قسمت‌های دیگر را تحت تأثیر قرار دهند. سرکه حاوی خواصی است که می‌توانند به مانند ضد التهاب عمل کنند و به مقابله با التهاب کمک کنند.

سرکه انگور برای جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی

تمامی خوراکی‌هایی که غنی از آنتی اکسیدان‌ها می‌باشند برای مقابله با رادیکال‌های آزاد عالی هستند و می‌توانند از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری کنند و سرکه در این زمینه استثنا نیست.

سرکه انگور برای کاهش ریسک حملات قلبی

فشار خون پایین ای ین می‌تواند باعث ایجاد چندین اختلال مهلک شود و یکی از اینها حمله قلبی است که طی آن قلب مجبور شده است به شدت تپش داشته باشد.

سرکه انگور برای جلوگیری از سکته

زمانی که خون جریان طبیعی در محل مناسبی نداشته باشد، سکته رخ می‌دهد و علت بروز آن کاهش اکسیژن رسانی به مغز است. سرکه می‌تواند به از بین بردن عواملی که باعث کاهش جریان خون می‌شوند کمک کند و مانع از سکته شود.

سرکه انگور برای افزایش کلسترول خوب

کلسترول خوب یا همان HDL برای سلامتی قلب ضروری است. کلسترول خوب باعث ایجاد تعادل کلسترول بد یا همان LDL می‌شود که این کلسترول بد می‌تواند منجر به تشکیل لخته در شریان‌ها و وریدها یا اختلال در سیستم گوارشی شود.

سرکه سرشار از پکتین است که جذب مواد غذایی و مایعات را در رود ه کند کرد ه و با عبور آرام از دستگاه گوارش کلسترول را د فع می‌کند. برای کاهش کلسترول بد خون یک قاشق چای خوری سرکه سیب را با یک قاشق چای خوری عسل در یک لیوان آب حل کرده و به مد ت ۳ ماه روزانه (قبل از غذا) ۳ مرتبه میل کنید.

سرکه انگور برای تسکین گلو درد:

سرکه‌ها ضد عفونی کننده است و با باکتری‌ها مقابله می‌کند پس می‌توانید از آن برای درمان گلو درد استفاده نمائید. برای درمان گلو درد یک قاشق چای خوری سرکه سیب را با یک قاشق چای خوری عسل در یک لیوان آب گرم حل کرد ه و روزانه چهار مرتبه میل کنید.

سرکه انگور برای مقابله با پوکی استخوان

افزود ن سرکه به مواد غذایی قدرت حلالی و جذب کلسیم را بالا می‌برد، اسید استیک سرکه تغییرات سلول‌های استخوانی در یائسگی را کاهش می‌دهد و از پوکی استخوان پیشگیری می‌کند.

سرکه انگور برای داشتن گوارش سالم

پروبیوتیک ها موادی هستند که در غذا به مانند منبع تغذیه برای باکتری‌های خوب در معده شما عمل می‌کنند. به عنوان یک خوراکی، سرکه به سلامتی و تعادل این باکتری‌های خوب کمک می‌کند که این مسئله می‌تواند به بهبود سیستم گوارشی کمک کند. بهبود نسبت باکتری در روده، سیستم ایمنی را با مهار رشد باکتری‌های بد، تقویت می‌کند.

سرکه سفید برای کاهش فشار خون و درمان عفونت‌ها

سرکه سفید به طور معمول از سیب و ذرت به دست می‌آید، در گذشته از این نوع سرکه برای درمان عفونت و زخم‌ها به کار برده می‌شد و کمی بعد هم اطباء به خواص خوراکی آن هم پی بردند و تا امروز هم مصرف آن ادامه دارد.

قرقره مخلوط سرکه با آب گرم برای گلودرد مفید است، پس از شامپو کردن موها، با کمی سرکه موها را آبکشی کنید تا مو هایی نرم داشته باشید، وان حمام را از آب گرم پر کنید و کمی سرکه به آن اضافه کنید، چند دقیقه در آن دراز بکشید این کار باعث می‌شود خشکی پوست از بین برود و پوستی نرم داشته باشید، یک قاشق چای خوری سرکه سیب سکسکه را از بین می‌برد.

خواص انواع سرکه‌ها برای سلامتی بدن

صبح کمی سرکه سیب قرقره کنید سپس با مسواک دندان‌ها را مسواک بزنید، لکه‌های دندان را از بین می‌برد و باعث سفیدی دندان‌ها می‌شود، یک جرعه آب سرکه سیب به دلیل خاصیت آنتی بیوتیکی آن باکتری‌های معده را از بین می‌برد، یک قاشق چای خوری سرکه سیب دریک لیوان آب مخلوط کنید و بنوشید گرفتگی بینی از بین می‌رود. سرکه سیب پوست را روشن می‌کند و لکه‌های صورت را از بین می‌برد.

شب قبل از خواب صورت خود را با آب بشویید و با پنبه آغشته به سرکه صورت خود را پاک کنید و بخوابید. در لگن آب گرم کمی سرکه بریزید و پاهای خود را در آن گذاشته و ماساژ دهید تا خستگی پاها از بین برود. سرکه سفید یا سرکه سیب برای آرتروز، رفع سنگ صفرا و پیشگیری از خون ریزی مفید است. از سرکه سیب می‌توانید برای درمان خارش پوست سر، شوره و خشکی مو استفاده کنید.

سرکه سیب ترک‌های پاشنه پا را از بین می‌برد، سرکه سیب فشار خون بالا را کاهش می‌دهد، عفونت‌های ادراری را از بین می‌برد، برای تصلب شرائین مفید است، برای درمان مسمومیت غذایی و ناراحتی‌های گوارشی مفید است، پتاسیم بدن را تنظیم می‌کند، ضد باکتری و ضد قارچ است، باعث ارتقا عمل سیستم ایمنی بدن می‌شود و خاصیت آنتی بیوتیکی و ضد عفونی کننده دارد.

آشنایی با شش خاصیت اثبات شده سرکه سیب

خواص سرکه سیب بسیار است مانند کاهش وزن و کاهش سطح قند خون، بهبود علائم انواع دیابت‌ها نیز مورد تأیید تحقیقات علمی قرار گرفته‌اند، شش فایده‌ی درمانی سرکه سیب، عبارتند از:

۱. سرکه سیب سرشار از اسید استیک است که تأثیرات بیولوژیکی مهمی دارد

سرکه، حاصل فرایندی دو مرحله‌ای است که شباهت بسیاری با نحوه‌ی تهیه‌ی الکل دارد. سیب لهیده در اولین مرحله با مخمر ترکیب می‌شود تا قندهای آن تخمیر شده و به الکل تبدیل شوند. در مرحله‌ی دوم، باکتری‌هایی به این ماده‌ی الکلی افزوده می‌شوند که الکل سرکه را تخمیر کرده و به اسید استیک تبدیل می‌کنند که ترکیب اصلی فعال و مؤثر در سرکه است. سرکه سیب طبیعی و تصفیه نشده حاوی مادر سرکه (ماده‌ای لزج که شامل باکتری‌های تولید کننده‌ی استیک و مقداری سلولز است) رشته‌های پروتئین‌ها، آنزیم‌ها و باکتری‌های سودمندی است که باعث می‌شوند سرکه را به صورت تیره و لرت‌دار ببینید.

بعضی افراد اعتقاد دارند که اتفاقاً همین مادر سرکه است که خواص درمانی متعددی دارد، اما هنوز تحقیقات علمی این موضوع را تأیید نکرده‌اند. یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب تنها دارای ۳ کالری است که خیلی کم است. البته ویتامین‌ها و املاح معدنی چندانی در این ماده وجود ندارند، ولی سرکه سیب حاوی مقدار اندکی پتاسیم هم است. سرکه سیب باکیفیت همچنین اسید آمینه‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هایی هم در خود دارد.

۲. سرکه سیب بسیاری از باکتری‌ها را از بین می‌برد

سرکه می‌تواند عوامل بیماری‌زا، از جمله باکتری‌ها را از بین ببرد. سرکه از قدیم‌الایام به صورت سنتی برای پاکسازی و ضدعفونی کردن، درمان قارچ‌های ناخن، شپش، زگیل و عفونت‌های گوش مورد استفاده قرار می‌گرفته است، هرچند که بسیاری از این کاربردها در حال حاضر مورد تأیید تحقیقات علمی قرار نگرفته‌اند. بقراط، پدرِ پزشکیِ نوین در دو هزار سال پیش از سرکه برای ضدعفونی زخم‌ها بهره می‌گرفت. از سرکه همچنین به عنوان نگهدارنده‌ی مواد غذایی هم استفاده می‌شده است و تحقیقات علمی هم نشان می‌دهند که سرکه مانع از رشد باکتری‌هایی مانند E.coli در مواد غذایی می‌شود و از فساد آنها نیز جلوگیری می‌کند. اگر به دنبال روشی طبیعی برای حفظ مواد غذایی خود هستید، پس سرکه سیب می‌تواند فوق‌العاده سودمند باشد. همچنین گزارش‌ها حاکی از این است که با استعمال سرکه سیبِ رقیق روی پوست خود می‌توانید جوش صورت را درمان کنید، ولی هنوز هیچ تحقیقات علمی این خاصیت سرکه را تأیید نکرده است. خلاصه اینکه ماده‌ی اصلی سرکه، یعنی استیک اسید می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد و مانع از رشد و تکثیر آنها در سطح مضر و خطرناک شود. در طول تاریخ از سرکه به عنوان ضدعفونی‌کننده و همچنین نگهدارنده‌ی مواد غذایی استفاده می‌شده است.

۳. سرکه سیب سطح قند خون را کاهش می‌دهد و با دیابت مبارزه می‌کند

تاکنون موفقیت‌آمیزترین کاربرد سرکه در کمک به بیماران مبتلا به دیابت تیپ ۱ و ۲ شناخته شده است. دیابت تیپ ۲ خود را با افزایش میزان قند خون، یا به صورت مقاومت در برابر انسولین یا ناتوانی در تولید انسولین، نشان می‌دهد. با این حال حتی افرادی که به دیابت هم مبتلا نیستند نیز از مشکلات و عوارض ناشی از افزایش قند خون مصون نخواهند بود و افزایش قند خون هم یکی از دلایل اصلی پیری و بیماری‌های مزمن دیگر شناخته می‌شود. به همین خاطر، حفظ تعادل قند خون برای همه‌ی انسان‌ها بسیار سودمند و ضامن سلامتی آنهاست.

وثرترین و سالم‌ترین روش در حفظ تعادل قند خون، اجتناب از مصرف کربوهیدرات و قند است، اما خواص سرکه سیب در کاهش قند خون ثابت شده است. خواص متعدد سرکه در بهبود عملکرد انسولین و میزان قند خون اثبات شده است

۴. سرکه با ایجاد احساس سیری به کاهش وزن کمک می‌کند

با توجه به اینکه سرکه سطح قند خون و انسولین را کاهش می‌دهد، پس می‌توان انتظار داشت که در کاهش وزن نیز سودمند باشد. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که سرکه احساس سیری را افزایش می‌دهد و به همین خاطر، به شما کمک می‌کند تا کالری کمتری مصرف کنید و عملاً می‌تواند موجب کاهش وزن‌تان بشود.

خواص انواع سرکه‌ها برای سلامتی بدن

سرکه در کنار غذاهای مملو از کربوهیدرات می‌تواند احساس سیری را در شما افزایش بدهد و به شما کمک کند که ۲۰۰ تا ۲۷۵ کالری کمتر در طول روز جذب بدن‌تان کنید. کاهش جذب کربوهیدرات به معنی کاهش وزن در طول زمان است. تحقیقات در افراد خیلی چاق نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به کاهش چربی شکم و دور کمر، کاهش تری گلیسیرید خون و همچنین کاهش وزن منجر می‌شود.

۵. سرکه سیب موجب کاهش کلسترول، در نتیجه کاهش خطر ابتلاء به امراض قلبی می‌شود

بیماری‌های قلبی و عروقی (امراض قلبی و سکته) امروزه بزرگ‌ترین عامل مرگ و میر انسان در تمام دنیاست. چند عامل بیولوژیکی قابل اندازه‌گیری در ارتباط با کاهش یا افزایش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و عروقی شناخته شده‌اند که البته تحقیقات نشان داده است بعضی از این عواملِ خطرآفرین با مصرف سرکه بهبود یافته‌اند، ولی همه‌ی این تحقیقات صرفاً روی موش‌ها صورت گرفته است.

۶. سرکه سیب ممکن است در مقابله با سرطان مؤثر باشد

احتمال تأثیرگذاری سرکه سیب در جلوگیری از سرطان وجود دارد، ولی بر اساس تحقیقات کنونی هنوز زمان آن فرا نرسیده است که با اطمینان توصیه‌هایی علمی در مورد تأثیرات مثبت و خواص سرکه سیب در جلوگیری از سرطان ارائه کنیم.

آسیب‌های سرکه:

توصیه می‌شود صرفاً یک قاشق سوپ خوری سرکه در سالاد به کار رود چرا که مصرف بیش از حد آن در خوراکی‌ها منجر به تغییر طعم غذا می‌شود. در صورت مصرف زیاد سرکه، منجر به سوزش دل می‌شود، مصرف زیاد سرکه لایه مینای دندان را آسیب می‌زند.

مصرف سرکه برای چه افرادی ممنوع است؟

متخصصان تغذیه اعلام کردند با وجود توصیه‌هایی که در مورد مفید بودن استفاده از سرکه در درمان بسیاری از بیماری‌ها می‌شود، اما در همین حین می‌تواند در برخی موارد به سلامتی آسیب جدی برساند، سرکه یک عنصر بسیار مهم است که به بسیاری از فرآیندها کمک می‌کند، اما بدن هرگز فاقد این اسید نیست، زیرا آن را تولید می‌کند. بر این اساس، توصیه می‌شود که از سرکه فقط در کنار سایر ادویه‌ها به مقدار کم استفاده کنید.

خواص انواع سرکه‌ها برای سلامتی بدن

آنها تاکید دارند استفاده از سرکه در هنگام وجود زخم معده توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است وضعیت را بدتر کرده و باعث خونریزی معده شود، به طور کلی، در صورت وجود مشکلات و اختلالات در بدن مانند اختلال در دستگاه گوارش، کبد و کلیه‌ها استفاده از سرکه توصیه نمی‌شود، بنابراین، هرکسی که دچار یکی از این مشکلات است باید از مصرف سرکه در رژیم غذایی خود خودداری کند. یک قاشق چای خوری سرکه را می‌توان فقط دو یا سه بار در هفته با سالاد استفاده کرد.

کد خبر 508767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.