حوادث رانندگی؛ کابوس وحشتناک جاده‌ها

سالانه تعداد زیادی از هموطنان در حوادث جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند و خانواده‌های زیادی داغدار می‌شوند، چهار عامل سرعت، سبقت غیرمجاز، خستگی، خواب آلودگی و توجه نداشتن به مسیر جلو در رانندگی از مهمترین دلایل بروز حوادث جاده‌ای است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه روند رو به رشد تعداد تصادف‌ها و خسارت‌های ناشی از این گونه حوادث باعث ضایع شدن و اتلاف سرمایه‌های کشور می‌شود، حوادث ترافیکی پیامدهای پیچیده‌ای دارد که ناشی از عوامل خطر انسانی، تکنیکی و شرایط وابسته محیطی است، طراحی جاده‌ها، علائم و نشانه‌های اخطار دهنده و قانونگذاری در خصوص ساختار حمل و نقل ترافیکی عواملی هستند که بر تعداد و شدت حوادث رخ داده در شهرها تأثیرگذار هستند.

در مورد سوانح ترافیکی سه عامل انسان، محیط و خودرو درگیر هستند که در تعامل با یکدیگر عوامل خطر را می‌سازند، اگر بخواهیم یک رویکرد جامع به دلایل سوانح ترافیکی داشته باشیم مجبور هستیم که به این ریزفاکتورها توجه کنیم که سازمان جهانی بهداشت در چند طبقه در اختیار جوامع گذاشته است.

مطابق گزارش سازمان جهانی بهداشت، ایران در سطح بالایی از میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی قرار دارد. ارزیابی روند و بررسی وضعیت مرگ و میر می‌تواند اطلاعات مفیدی برای سیاست‌گذاران در جهت لحاظ اقدامات پیشگیرانه و کاهش تلفات ناشی از این حوادث فراهم کند، در واقع شیوع حوادث رانندگی در کشور ما بیش از میانگین جهانی است و در رتبه پنجم قرار دارد.

حوادث رانندگی؛ کابوس وحشتناک جاده ها

ایران بالاترین تلفات جاده‌ای جهان را دارد

بر مبنای آمار سازمان بهداشت جهانی در خصوص تصادفات جاده‌ای در سال ۲۰۱۸ هر ۲۴ ثانیه یک نفر در جاده‌های جهان کشته می‌شود و تصادفات رانندگی، قاتل شماره یک گروه سنی پنج تا ۲۹ سال است، در آخرین بخش این گزارش اعلام شده به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در کشورها، سهم سوئد تنها ۲.۴۹ و سهم هلند ۲.۸۱ و آلمان ۳.۵۴ است که نشان می‌دهد کشورهای اروپایی در آستانه صفر کردن آمار تصادفات جاده‌ای هستند.

این رقم در نیوزیلند به ۵.۷۴ و در ترکیه به ۸.۸۵ می‌رسد و در آمریکا ۱۰.۰۴ است، اما تلفات بیشتر مربوط به مصر با ۱۴.۴۶ و هند با ۲۲.۵۱ است و در ایران ۳۲.۳۰ و بعد از آن در زیمبابوه ۷۵.۰۲ است، می‌توان از منظر دیگری هم به این آمار نگاه کرد و زاویه نگاه را به سمت خودروها چرخاند، در دنیا به ازای هر ۱۰ هزار خودرو سالانه حدود ۹ نفر در تصادف‌ها کشته می‌شوند، در حالی که در ایران به ازای این تعداد خودرو، ۳۷ نفر کشته می‌شوند.

در عین حال بر اساس برخی آمارها سالانه حدود ۸۰۰ هزار تصادف رانندگی در کشور رخ می‌دهد که منجر به کشته شدن روزانه ۴۳ نفر می‌شود، این رقم برای هر ۷۱ دقیقه یک نفر است و در واقع حوادث رانندگی در کشور ما پس از آلودگی هوا بیشترین قربانی را دارد بر این اساس وضعیت حوادث جاده‌ای کشور باعث شده است بانک جهانی در بررسی و مطالعات خود، آن را بحرانی اعلام کند.

ایران با داشتن ۱۸ هزار فوتی در حوادث جاده‌ای در سال به لحاظ آماری یکی از بالاترین تلفات جاده‌ای در جهان را داراست که از مهمترین دلایل آن می‌توان به عوامل انسانی از جمله سرعت زیاد، بی‌احتیاطی رانندگان و بی‌توجهی به مقررات راهنمایی و رانندگی (فرهنگ رانندگی) و عوامل فنی و محیطی از جمله خودروهای فرسوده، پایین بودن سطح ایمنی خودروها، کاستی‌ها در کنترل کیفی خودروهای موجود و کیفیت پایین و غیراستاندارد بودن جاده‌ها اشاره کرد.

توجه نداشتن رانندگان به مسیر جلو مهمترین دلیل تصادف

سومین عامل مرگ و میر در ایران مربوط به تصادف‌های جاده‌ای است و استان اصفهان هم از این قاعده مستثنی نیست، این در حالی است که سرهنگ اصغر زارع، رئیس پلیس راه استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص این که استان اصفهان در مسیر سایر استان‌ها قرار دارد، اظهار می‌کند: علت بیشتر تصادفات در استان اصفهان توجه نداشتن رانندگان به مسیر جلو است، از تصادفات ابتدای سال تاکنون قریب به ۴۲ درصد به دلیل توجه نداشتن راننده به مسیر جلو در حین رانندگی (حرف زدن با سرنشین‌ها، خواب‌آلودگی، صحبت با تلفن همراه) بوده، اما عمده حوادث‌ها، ناشی از خواب‌آلودگی رانندگان است.

حوادث رانندگی؛ کابوس وحشتناک جاده ها

وی می‌افزاید: اگر استان را به چهار قسمت شمال، جنوب، شرق و غرب تقسیم کنیم، ۳۴ درصد از حوادث در غرب استان به دلیل رعایت نکردن حق تقدم و توجه نداشتن رانندگان به مسیر جلو اتفاق می‌افتد و در سایر محورها حوادث به نسبت کمتر از غرب بوده است، خوشبختانه در اردیبهشت و خردادماه امسال با کاهش آمار تصادفات نسبت به سال‌های قبل مواجه بودیم.

رئیس پلیس راه استان اصفهان، تاکید می‌کند: سواری‌ها بیشترین سهم را در افزایش آمار تصادفات رانندگی دارند، دو مقطع برای بروز تصادفات از لحاظ جغرافیایی وجود دارد، تصادفاتی که در عمق محورها است، بیشتر به دلیل توجه نداشتن رانندگان به مسیر جلو ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی است، تصادفاتی که در حاشیه شهرها و کمربندی اتفاق می‌افتد بیشتر ناشی از وجود بی‌نظمی‌های ترافیک است.

زارع به شهروندان توصیه می‌کند: در حال حاضر با توجه به شرایط کرونایی توصیه می‌شود همشهریان برای حفظ ایمنی خود و سلامت جامعه به مسافرت نروند و به هشدارهای راهنمایی و رانندگی و ستاد ملی کرونا توجه کنند، اگر هم به ناچار اقدام به مسافرتی می‌کنند به رعایت موارد ایمنی برای پیشگیری از بروز تصادفات توجه لازم را داشته باشند.

بیشترین تصادفات در جاده‌های یکنواخت و کویری

وی می‌افزاید: در استان اصفهان بیشترین تصادفات در جاده‌های یکنواخت و کویری اتفاق می‌افتد و علت آن توجه نداشتن رانندگان به مسیر جلو و خستگی و خواب‌آلودگی است، کسانی که در راه‌های استان اصفهان رانندگی می‌کنند باید دقت کنند که در جاده‌های کویری مواظب احتمال خواب‌آلودگی باشند، در طول مسیر هنگامی که حالت خستگی و خواب‌آلودگی دارند خودرو را متوقف کرده و بعد از استراحت دوباره به مسیر ادامه دهند و اصرار بر ادامه رانندگی با حالت خواب‌آلودگی نداشته باشند، نزدیک شهرها هم رانندگان مراقب وجود بی‌نظمی‌ها بوده و با احتیاط لازم و با سرعت مطمئنه رانندگی کنند.

رئیس پلیس راه استان اصفهان، اظهار می‌کند: برای حوادثی که در جاده‌ها اتفاق می‌افتد، زمان حضور نیروهای پلیس راه برای بازدید و امدادرسانی به مصدومان حادثه وابسته به مسیر و مکان وقوع آن است، اگر مکان وقوع حادثه‌ای نزدیک به پایگاه پلیس راه باشد نیروها برای امدادرسانی زودتر حضور پیدا می‌کنند و برای مکان‌های دورتر نیز نیروها تلاش می‌کنند میانگین و زمان متوسط ۱۵ دقیقه برای حضور و امداد رسانی به آسیب دیده‌ها را رعایت کنند.

خواب‌آلودگی رانندگان مهمترین عامل واژگونی خودروها

داریوش کریمی، معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص بالا بودن آمار تصادفات رانندگی و بروز حوادث در جاده‌های استان اصفهان، اظهار می‌کند: با وجود شیوع کرونا و محدود بودن سفرها و ترددها باز هم در چند ماه گذشته آمار حوادث جاده‌ای در استان اصفهان افزایش داشته است و این اتفاق وابسته به دلایل مختلفی است. مطابق نتایج بررسی‌ها، خواب‌آلودگی رانندگان مهمترین عامل واژگونی خودروها است.

وی می‌افزاید: وقتی راننده‌ای در جاده خسته شده و به علت خواب‌آلودگی توان رانندگی ندارد به جای این که خودرو را پارک کرده و بعد از استراحت به رانندگی ادامه دهد متأسفانه با همان حالت خواب‌آلودگی و خستگی به مسیر ادامه داده و دچار حادثه می‌شود.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان، تاکید می‌کند: استان اصفهان برخوردار از چهار کریدور شمال، جنوب، شرق و غرب و دارای تردد زیاد هموطنان در این استان است و در حال حاضر بیشترین حوادثی که امدادگران هلال‌احمر پوشش می‌دهند مربوط به استان اصفهان نیست و عمده آنها خودروهایی هستند که بار کارخانه‌های صنعتی، مواد شیمیایی و سوخت را جابجا می‌کنند و همین امر آمار حوادث را بالا می‌برد.

حوادث رانندگی؛ کابوس وحشتناک جاده ها

جایگاه دوم اصفهان در بروز حوادث جاده‌ای

کریمی تاکید می‌کند: تلاش می‌کنیم تا آمار جایگاه دوم اصفهان در بروز حوادث جاده‌ای در کشور اصلاح شود، برای امدادرسانی در حوادث جاده‌ای در سطح استان اصفهان ۴۱ پایگاه امداد و نجات به اضافه یک پایگاه هوایی و یک پایگاه تیم واکنش سریع در سطح استان اصفهان فعالیت دارند. در حال حاضر دو هزار و ۶۵۰ نجاتگر برای امدادرسانی درجه‌بندی شدند و با جمعیت هلال‌احمر اصفهان همکاری می‌کنند، در پایگاه‌های امداد قریب به هزار و ۳۰۰ نفر در طول ماه فعالیت دارند به اضافه پرسنلی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این بخش، جمعیت هلال‌احمر اصفهان را پشتیبانی می‌کنند.

وی اضافه می‌کند: بعد از اعلام حادثه نیروهای امدادگر در جاده‌های استان برای امدادرسانی میانگین زمان استاندارد ۹ دقیقه‌ای دارند و از زمانی که حادثه به وسیله شماره ۱۱۲ به جمعیت هلال‌احمر به وسیله مردم یا دستگاه‌های امدادی اعلام می‌شود با دریافت اطلاعات از امدادخواه و شناسایی موقعیت و ارزیابی اولیه از نزدیک‌ترین پایگاه‌ها نیروهای امدادی به محل حادثه اعزام می‌شوند و مدت زمان استاندارد حضور در محل حادثه باید حداکثر دو دقیقه باشد، اما در برخی حوادث کوهستانی که نیازمند پیاده‌روی در مسافت طولانی است زمان حضور بیشتر است.

کریمی با تاکید بر لزوم انجام معاینه فنی قبل از سفرها، تصریح می‌کند: در حال حاضر در وضعیت کرونایی رفتن به مسافرت توصیه نمی‌شود، اما هر کدام از شهروندان برای کار ضروری از مکانی به مکان دیگر جابجا می‌شوند تقاضا داریم قوانین رانندگی را رعایت کنند و با سرعت مطمئنه رانندگی کنند و خارج از سرعت استاندارد رانندگی نکنند، اگر راننده‌ای به مسیر جاده آَشنا نیست سرعت در رانندگی را کمتر کند، اگر شب حرکت می‌کند حتماً با احتیاط و با سرعت مطمئنه رانندگی کند و هر جا نیازمند خواب است استراحت کرده و بدون خواب‌آلودگی ادامه مسیر دهد همچنین استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی و توجه نداشتن به مسیر جلو عامل بروز تصادفات است و با رعایت این نکات رانندگان می‌توانند سفر مطمئنی را داشته باشند.

وی در خصوص آمار تصادفات استان اصفهان، اظهار می‌کند: با توجه به این که ممکن است یک تصادف در یک محور منجر به فوت چند نفر شود و این روند آمارها را در همان محور بالا می‌برد، البته این آمارها دائمی نیست و در حال حاضر محور غرب به خصوص از نجف‌آباد از حوزه تیران و کرون به سمت فریدن آمار تصادفات بالایی گزارش شده است و دلیل آن این بوده که تردد هم استانی‌ها از این منطقه به غرب استان بیشتر بوده است و در چند ماه گذشته علاوه بر محور غرب محور اتوبان اصفهان شاهین شهر- کاشان آمار تصادفات بالاتری از دیگر محورهای استان داشته است.

حوادث رانندگی؛ کابوس وحشتناک جاده ها

استرس پس از سانحه تا سال‌ها ادامه دارد

احسان کاظمی، روانشناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص استرس و مشکلات روحی ناشی از وقوع حوادث، اظهار می‌کند: استرس پس از سانحه می‌تواند تا سال‌ها ادامه یابد و فرد از رفتن به بیرون از شهر و جاده هراس داشته باشد، حتی مشکلات روحی و روانی می‌تواند خود باعث ایجاد حادثه شود و حوادث مختلف بستگی به نوع شخصیت انسان‌ها و سبک زندگی آنها می‌تواند تأثیرات طولانی مدت یا کوتاه مدت داشته باشد.

وی می‌افزاید: برای مثال احتمال دارد فردی که با سرعت بالا رانندگی کرده است تا مدت‌ها از رانندگی با سرعت بالا ترس داشته باشد، از سوی دیگر ممکن است فرد استرس را به مسائل بیرون از موقعیت حادثه هم سرایت دهد یعنی فردی که در جاده دچار سانحه‌ای شده است بعد از آن دیگر شهامت رانندگی در شهر و بسیاری از کارها در زندگی را از دست بدهد.

این روانشناس اجتماعی، تاکید می‌کند: بعد از وقوع یک حادثه احتمال دارد روان انسان در کنار جسم او آسیب دیده و دچار وحشت‌زدگی و اضطراب فراگیر شود. اختلال استرس پس از سانحه درمان طولانی مدتی هم دارد و دیرتر از مشکلات جسمی درمان می‌شود به دلیل این که مدام ذهن، آن حادثه را مرور می‌کند و دچار همان حالات روحی و روانی منفی هنگام تصادف خواهد شد.

کاظمی تصریح می‌کند: از یاد بردن و مرور نکردن یک سانحه به ذهن فرد مربوط است برای مثال راننده کامیونی که یک بار تصادف کند احتمال دارد هر بار که پشت فرمان می‌نشیند و در جاده حرکت می‌کند سانحه اتفاق افتاده در ذهن او مرور شود اما اگر یک روان درمانگر مسئله سانحه را در ذهن او کمرنگ کند به مرور زمان فرد می‌تواند استرس خود را کاهش دهد.

باز تعریف روانی حوادث منفی عامل شدت استرس

وی اضافه می‌کند: معمولاً افراد دچار حادثه شده، تداعی آن اتفاق برای آنها استرس ایجاد می‌کند، با تعریف کردن سانحه یا با دیدن صحنه‌های مشابه آن دوباره همان اتفاق را در ذهن مرور کرده و اضطراب وجودشان را فرامی‌گیرد، متأسفانه انسان‌ها حوادث منفی را به دلایل مختلف و در موقعیت‌های متفاوتی بازتعریف روانی می‌کنند و همین کار باعث شدت گرفتن استرس می‌شود.

این روانشناس اجتماعی برای کمرنگ شدن تأثیر حوادث در ذهن شان، توصیه می‌کند: بسیار مهم است افراد بعد از مواجه شدن با حادثه‌ای، حتی اگر مشکل جسمی هم پیدا نکردند به روانشناس مراجعه کنند تا در یک فرایند درمانی ذهن آنها پالایش شود و استرس ناشی از حادثه در ذهن آنها شکل نگیرد.

حوادث رانندگی؛ کابوس وحشتناک جاده ها

کاظمی تاکید می‌کند: احتمال دارد فردی در محوطه یک پارک نشسته باشد و یک نفر با چاقو به او حمله کند و فرد سریع فرار کند تا آسیب به جسم او وارد نشود، ولی مدت‌ها از نشستن در محوطه پارک‌ها هراس دارد و حتی به دیگران هم توصیه می‌کند به پارک نروند و مدام نگران حمله یک نفر با چاقو است و تا زمانی که فرد به وسیله یک روان درمانگر تحت درمان قرار نگیرد حادثه در ذهن او مرور شده و دائم مضطرب است.

وی تصریح می‌کند: اگر عابری در خیابان با خودرویی برخورد کند و فردی شاهد این حادثه باشد دچار استرس شده و باید تحت درمان قرار بگیرد تا ترس و استرس ناشی از دیدن آن حادثه به مرور زمان در ذهن او کمرنگ شده و از بین برود، متأسفانه امروز حوادث بسیاری در فضای مجازی پخش می‌شود و افراد آن را می‌بینند و نمی‌دانند چه آسیبی به ذهن و روان خود می‌زنند، به تدریج استرس بر ذهن آنها حاکم می‌شود و با دیدن بسیاری از مسائل دچار تیک عصبی می‌شوند که این افراد باید تحت درمان قرار گرفته و توصیه‌های روان درمانگر را اجرا کنند تا به مرور اختلال استرس پس از سانحه در وجود او آنها کمرنگ شود.

گزارش از اکرم کیانی خبرنگار سرویس جامعه ایمنا

کد خبر 508223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.