آنچه باید درباره بیماری قلبی و عروقی بدانیم

انتقال خون در بدن به وسیله حفره‌های قلب، اهیمت پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، نوشیدنی‌های گیاهی ضد غلظت خون، عوامل خطر و شایع‌ترین بیماری‌های قلبی و عروقی و خوراکی‌های مفید برای جلوگیری از ابتلاء به این عارضه را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اولین علت مرگ و میر در دنیا بیماری‌های قلبی عروقی هستند، انسان‌ها در سرتاسر جهان بیشتر از هر علت دیگری به دلیل بیماری‌های قلبی عروقی جان خود را از دست می‌دهند، حدود سه چهارم مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری‌های قلبی در کشورهایی با سطح اقتصادی پایین یا متوسط اتفاق می‌افتند. اغلب بیماری‌های قلبی عروقی قابل پیشگیری هستند و با توجه به عوامل خطری مانند مصرف دخانیات، رژیم غذایی نامناسب، چاقی و اضافه وزن، بی‌تحرکی و مصرف الکل می‌توان میزان مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری‌ها را کاهش داد.

چهار حفره قلب و انتقال خون در بدن

قلب یک اندام عضلانی است که تقریباً به اندازه یک مشت بسته است، قلب در مرکز قفسه سینه، کمی متمایل به سمت چپ قرار دارد. قلب از چهار حفره تشکیل شده که این حفره‌ها با یکدیگر به طور هماهنگ کار کرده و خون را در سراسر بدن منتقل می‌کنند.

دو حفره قلب به نام دهلیز در قسمت بالای قلب قرار گرفته و خون فاقد از اکسیژن را دریافت می‌کند. دریچه‌هایی که این حفره‌ها را از هم جدا می‌کنند، دریچه‌های دهلیزی نامیده می‌شوند که از دریچه تریکوسپید در سمت چپ و دریچه میترال در سمت راست تشکیل شده است.

قلب به عنوان یک بخش مرکزی سیستم گردش خون، در درجه اول مسئول پمپاژ خون و توزیع اکسیژن و مواد مغذی در بدن است، قلب به علت نقش و عملکرد مهمی که در بدن دارد یکی از مهمترین اندام‌های بدن تلقی شود، به طوری که حتی کوچک‌ترین اختلالات یا ناهنجاری‌ها در قلب یک فرد ممکن است منجر به بروز تغییرات یا اثرات شدید در وضعیت سلامتی او شود.

آنچه باید درباره بیماری قلبی و عروقی بدانیم

قلب بسته به برخی از عوامل و شرایط مختلف با سرعت‌های متفاوتی منقبض می‌شود و به اصطلاح می‌زند. در حالت استراحت، ممکن است در هر دقیقه ۶۰ بار بزند و یا باز و بسته شود، اما می‌تواند به ۱۰۰ ضربه در دقیقه یا بیشتر برسد. ورزش، احساسات، تب، بیماری‌ها و برخی داروها می‌توانند ضربان قلب را تحت تأثیر قرار دهند.

اهمیت پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی

بیماری‌های قلبی‌عروقی علت اصلی مرگ و میر در مردان و زنان در سراسر جهان است، بیماری‌های قلبی‌عروقی اشکال مختلفی مانند: فشارخون‌بالا، بیماری تصلب‌شرایین (آترواسکلروز) کرونری و سکته قلبی، نارسایی قلبی، سکته مغزی، آترواسکلروزسایر عروق مثل اندام‌ها و احشا دارند.

به دلیل بار سنگینی که این بیماری‌ها از لحاظ اقتصادی و سلامت بر جامعه وارد می‌سازند، در طول دهه‌های اخیر مطالعات وسیعی انجام گرفته و عوامل خطری را که سبب افزایش احتمال ابتلاء فرد به بیماری‌های قلبی‌عروقی می‌شوند را مشخص نموده‌اند. آگاهی از این عوامل خطر و چگونگی کنترل آنها این فرصت را به وجود می‌آورد که بتوان از بروز این بیماری‌ها پیشگیری کرده و یا در صورت ابتلاء از شدت جلوگیری کرد.

بیماری‌های قلبی‌عروقی (سکته قلبی، سکته مغزی، درگیری عروق محیطی) تهدیدی عمده برای جوامع مترقی انسانی به شمار می‌آید ولی خوشبختانه اغلب می‌توان با یکسری از تغییرات مثبتی در شیوه زندگی، از ایجاد ویا بدترشدن این بیماری‌ها پیشگیری کرد و حتی بعد از ایجادمی توان میزان عوارض و مرگ و میر ناشی از آنها را به شکل قابل توجهی کاهش داد. این تغییرات پیشگیرانه (شامل تغذیه سالم، افزایش فعالیت بدنی، قطع عادات مضر مثل استعمال دخانیات (سیگار، پیپ، قلیان) یا مصرف الکل) اهمیت بسیار زیادی دارند.

بیماری‌های قلبی‌عروقی به آهستگی ایجاد شده و در مراحل اولیه اغلب علامتی نیز ندارند، عواملی چون کلسترول بالا یا فشارخون بالا ممکن است از کودکی وجود داشته یا در جوانی آغاز شده و برای چندین دهه تشخیص داده نشوند، بنابراین بهترین راهکار، بررسی، تشخیص و کنترل زودرس عوامل خطر و پیشگیری از بیماری‌های قلبی‌عروقی است. ایجاد تغییرات سالم در شیوه زندگی مطابق با رهنمودهایی که از چندین دهه تحقیقات به دست آمده‌اند نه تنها سبب پیشگیری از بیماری‌های قلبی‌عروقی می‌شوند بلکه خطر ابتلاء به بیماری‌های خطرناکی مثل سرطان و دیابت را نیز کاهش می‌دهند.

شایع‌ترین بیماری‌های قلبی عروقی

بیماری‌های قلبی و عروقی که به اختصار به آنها «بیماری قلبی» نیز گفته می‌شود، به دسته‌ای از مشکلات اطلاق می‌شود که اغلب آنها به پروسه‌ای با عنوان «آترواسکلروزیس» مرتبط است.

آترواسکلروزیس موقعی ایجاد می‌شود که کانون‌های تجمع چربی (پلاک) در دیواره سرخرگ‌ها ایجاد شود. ایجاد این پلاک‌ها باعث تنگ شدن عروق شده و موجب می‌گردد که خون به سختی در آن‌ها جریان یابد. با تشکیل لخته خون در نقطه تنگ‌شده، جریان خون به‌طور کامل قطع می‌شود. به این حالت سکته می‌گوئیم که ممکن است در مغز یا قلب اتفاق بیفتد، انواع شایع بیماری‌های قلبی و عروقی عبارتند از:

سکته قلبی یا حمله قلبی

سکته یا حمله قلبی هنگامی اتفاق می‌افتد که جریان خون در قسمتی از قلب به علت ایجاد لخته قطع می‌شود. اگر این قطع جریان به‌طور کامل رخ دهد، بخشی از عضله قلب که توسط آن شریان خون رسانی می‌شود، شروع به مردن می‌کند.

اغلب کسانی که برای بار اول سکته قلبی می‌کنند، به دنبال آن به زندگی طبیعی خود برمی‌گردند و سال‌ها از زندگی مؤثر لذت خواهند برد. ولی تجربه یک حمله قلبی بدان معناست که ما نیاز به ایجاد تغییراتی در سبک زندگی خود داریم.

داروها و تغییر سبک زندگی که توسط پزشک به ما توصیه می‌شود بر مبنای میزان وسعت حمله قلبی متفاوت خواهد بود.

نارسایی قلب

نارسایی قلب که گاه به آن نارسایی احتقانی قلب نیز گفته می‌شود، بدان معناست که قلب، خون را آنگونه که باید پمپ نمی‌کند. نارسایی قلب به معنای کم شدن توان انقباضی قلب است. در این شرایط هم قلب به کار خود ادامه می‌دهد، ولی نمی‌تواند نیاز اکسیژن بدن را تأمین کند.

نارسایی قلب در صورت عدم درمان به مرور زمان وخیم‌تر می‌شود. در صورتی که شخصی از بستگان ما به نارسایی قلب مبتلاست، خوب است که او را به رعایت دقیق توصیه‌های پزشک تشویق کنیم. عمل کردن به این توصیه‌ها، نقشی تعیین‌کننده در جلوگیری از پیشرفت بیماری دارد.

آریتمی (اختلالات ریتم قلب)

آریتمی به معنی ریتم غیرطبیعی قلب است. انواع مختلفی از آریتمی وجود دارد. در شرایط آرتیمی، ضربان قلب کند، تند و یا نامنظم می‌شود. آریتمی می‌تواند راندمان کار قلب را تحت تأثیر قرار دهد. با ضربان قلب نامنظم، قلب ما ممکن است توانایی کافی برای پمپ خون جهت برطرف کردن نیازهای بدن را نداشته باشد.

بیماری‌های دریچه‌ای قلب

هنگامی که دریچه‌های قلب به اندازه کافی باز نمی‌شوند و در نتیجه، خون به‌طور طبیعی از آن عبور نمی‌کند، شرایطی ایجاد می‌شود که به آن تنگی دریچه می‌گوئیم. زمانی که دریچه قلب به طور طبیعی بسته نمی‌شود، خون از طریق این دریچه نشت می‌کند که به آن پس زدن خون از دریچه گفته می‌شود.

پرولاپس دریچه به حالتی گفته می‌شود که در آن، لت‌های دریچه (اعضای تشکیل‌دهنده دریچه قلب که به‌طور طبیعی در سمت چپ، دو و در سمت راست، سه عدد هستند) به سمت محفظه بالای قسمتی که دریچه در آن قرار دارد، برآمده شوند.

آنچه باید درباره بیماری قلبی و عروقی بدانیم

عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی

برخی عوامل‌خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی قابل اصلاح و کنترل هستند، در حالی که سایر عوامل‌خطر تحت کنترل ما نیستند. برخی از عوامل خطر ممکن است در طول زندگی دچار تغییر شوند. البته داشتن یک یا چند عامل خطر اصلی بیماری‌های قلبی‌عروقی به این مفهوم نیست که فرد حتماً مبتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی شده یا در اثر آنها می‌میرد. در واقع هر چه تعداد این عوامل خطر بیشتر باشد، فرد به احتمال بیشتری به بیماری قلبی‌عروقی مبتلا خواهد شد. برعکس نبود عوامل خطر دلیل عدم ابتلاء به بیماری‌های قلبی‌عروقی نیست و فقط احتمال را کم می‌کند. با آگاهی از عوامل خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی‌عروقی، می‌توان میزان خطر احتمالی را تا حد امکان کاهش داد.

عوامل خطری که قابل اصلاح و یا قابل درمان نیستند عبارتند از:

جنس بیمار: زنان تا سن ۶۰-۵۵ سالگی در معرض خطر کمتری از مردان هستند. زنان پیش از یائسگی به دلیل وجود هورمون‌های جنسی خود در مقابل بیماری‌های قلبی‌عروقی محافظت می‌شوند.

افزایش سن: با افزایش سن خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی‌عروقی افزایش می‌یابد. مردان نسبت به زنان در سنین پایین‌تری دچار حملات قلبی می‌شوند. پس از یائسگی خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی‌عروقی در زنان شروع به افزایش می‌کند. پس از ۶۵ سالگی خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی‌عروقی در زنان مشابه مردان همسن خود بوده و حتی پس از ۷۵ سالگی، زنان نسبت به مردان همسن خود در معرض خطر بیشتر ابتلاء به بیماری‌های قلبی‌عروقی هستند.

سابقه خانوادگی: بیماری بیماری‌های قلبی‌عروقی بویژه در افرادی که دارای پدر و مادر یا برادر و خواهر دچار بیماری سرخرگ و سابقه‌ای از مرگ در یکی از اعضای خانواده به دلیل ابتلاء به بیماری‌های قلبی‌عروقی در سنین پایین (یعنی مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی‌عروقی در سن زیر ۵۵ سال در مردان و زیر ۶۵ سال در زنان) را داشته باشد.

ژنتیک، قومیت و نژاد: هم در ایجاد بیماری‌های قلبی‌عروقی نقش دارند. سیاه‌پوستان به دلیل فشارخون بالاتر نسبت به سفیدپوستان در معرض خطر بیشتری می‌باشند. افزایش سطح کلسترول خون ژنتیکی به طور مستقیم خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی‌عروقی را افزایش می‌دهد. برخی اختلالات ژنتیکی نیز خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی‌عروقی را افزایش می‌دهد. فعلاً نمی‌توان مواد ژنتیکی خود را تغییر دهیم اما آگاهی از وضعیت ژنتیکی در انسان باعث می‌شود که فرد سایر عوامل خطر قابل کنترل را بهتر مدیریت کند.

عوامل خطر عمده‌ای که قابل کنترل، اصلاح و یا درمان هستند عبارتند از:

کلسترول خون بالا

فشارخون‌بالا (هیپرتانسیون)

دیابت، پاسخ غیر طبیعی به انسولین

افزایش وزن و چاقی، نحوه توزیع چربی در بدن (چاقی شکمی)

الکل و رژیم غذایی نادرست

عدم فعالیت جسمانی

استرس

برخی داروها (قرص‌های ضدبارداری-برخی داروهای هورمونی)

کمبود آنتی اکسیدان‌ها در خون نیز باعث احتمال دارد سبب افرایش بروز CVD شوند.

کلسترول بالا: کلسترول بالا خطر ایجاد بیماری‌های قلبی‌عروقی را چند برابر افزایش می‌دهد. کلسترول با رسوب و ضخیم کردن دیواره سرخرگ‌ها (تشکیل آتروما) بر روی آن است که باعث تنگی سرخرگ‌ها می‌شود.

فشار خون بالا (هیپرتانسون): فشارخون‌بالا نیز خطر ایجاد بیماری‌های قلبی‌عروقی را چند برابر افزایش می‌دهد. سایر عوامل دیگری مانند چاقی، سیگار، کلسترول بالا، سو مصرف الکل، رژیم غذایی ناسالم یا عدم فعالیت جسمانی و برخی بیماری‌ها نیز می‌توانند در ایجاد فشارخون بالا دخیل باشند و همچنین اثرات فشارخون‌بالا را در ایجاد بیماری‌های قلبی‌عروقی چندین برابر بیشتر افزایش دهند. (البته افراد ممکن است بدون وجود هیچ یک از این عوامل، باز هم مبتلا به فشارخون بالا شوند).

چاقی و افزایش وزن بدن: چاقی و افزایش وزن بدن در ایجاد خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی‌عروقی مستقل از سایر عوامل خطر دخیل می‌باشد، چرا که. چاقی فشارخون را افزایش داده، سبب افزایش بارکاری قلب می‌شود، اثرات مضری بر روی کلسترول داشته اترواسکلروز را تشدید می‌کند و در ایجاد بیماری دیابت (بیماری قند خون) دخیل می‌باشد.

عدم فعالیت جسمانی: شیوه زندگی غیرفعال سبب افزایش خطر ابتلاء به اضافه‌وزن، سطح کلسترول خون‌بالا، فشارخون‌بالا و دیابت می‌شود. ورزش منظم در حد متوسط، سبب کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی‌عروقی می‌شود.

حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت متوسط در اغلب روزهای هفته (حداقل ۵ روز) یا هر روز به سلامت قلب کمک کرده همچنین می‌تواند احتمال بیماری‌های قلبی و سکته‌ی قلبی همچنین خطر سرطان روده‌ی بزرگ، فشارخون بالا، دیابت و … را نیز کم کند.

بیماری دیابت (قندخون): ابتلاء به دیابت، فرد را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد. در حدود دوسوم افراد مبتلا به دیابت به علت ابتلاء به بیماری‌های قلبی‌عروقی می‌میرند. پیشگیری از ابتلاء به دیابت خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی‌عروقی را نیز کاهش می‌دهد. کنترل دیابت بعد ابتلاء نیز تا حدی ممکن است خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی‌عروقی را نیز کاهش دهد (البته به طور جزئی).

آنچه باید درباره بیماری قلبی و عروقی بدانیم

سیگار: افراد سیگاری نسبت به افراد غیرسیگاری چندین برابر بیشتر در معرض خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی‌عروقی علاوه بر افزایش خطر ابتلاء به بیماری‌های ریه و انواع سرطان‌ها می‌باشند.

اثرات استعمال سیگار عبارتست از: – افزایش تعداد ضربان قلب و نیز نامنظمی ضربان قلب (آریتمی)

– انقباض سرخرگ‌ها کرونری

– تشدید انسداد اترواسکلروتیک سرخرگ‌ها توسط پلاک

– افزایش فشارخون – افزایش نیاز بافت قلب به اکسیژن

- کاهش توانایی خون در حمل اکسیژن

– افزایش میزان خطر لخته شدن خون و در نتیجه حمله قلبی و سکته مغزی

- حتی تماس با دود سیگار در افراد غیرسیگاری موجب افزایش میزان بروز بیماری‌های قلبی‌عروقی می‌شود.

یائسگی زودرس: یائسگی زودرس زنان (به شکل طبیعی و یا به دنبال جراحی) وی در معرض خطر بیشتر ابتلاء به بیماری سرخرگ‌های کرونری قرار می‌دهد. سایر عوامل مؤثر که عوامل مداخله‌کننده نامیده می‌شوند نیز با بیماری‌های قلبی‌عروقی مرتبط می‌باشند، اما اهمیت آنها هنوز به طور کامل شناخته نشده یا مورد سنجش قرار نگرفته‌اند. این عوامل عبارتند از:

استرس: به نظر می‌رسد که استرس (به ویژه در برخی افراد) سبب افزایش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی‌عروقی می‌شود. شاید علت این افزایش میزان خطر، بالا رفتن تعداد ضربان قلب و فشارخون و آسیب به سرخرگ‌ها به دلیل استرس طولانی مدت باشد. همچنین ممکن است استرس در ایجاد سایر رفتارهای مخاطره‌آمیز مثل تغذیه بیش از حد، استعمال دخانیات و سو مصرف الکل دخیل باشد. استرس از طریق افزایش هورمون‌های استرس (از جمله آدرنالین) سبب تولید و افزایش کلسترول و نیز افزایش احتمال پاره شدن پلاک آترواسکلروز می‌شود. استرس‌های شدید کوتاه مدت ممکن است با افرایش انعقاد پذیری خون موجب لخته عروقی شود.

الکل: نوشیدن مقادیر بیش از حد الکل می‌تواند فشارخون را افزایش داده و اثر منفی بر روی سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید (چربی خون) و اترواسکلروز کرونری داشته باشد و ممکن است منجر به ایجاد ضربان نامنظم قلبی (آریتمی) شود.

قرص‌های ضدبارداری: قرص‌های ضدبارداری سبب افزایش‌خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی‌عروقی در افراد سیگاری یا مبتلا به فشارخون‌بالا بویژه در زنان بالای ۳۵ سال شوند. (قرص‌های ضدبارداری جدید حاوی سطح هورمون کمتری نسبت به قرص‌های قبلی بوده و خطر کمتری دارند). پس از ۳۵ سالگی به دلیل افزایش خطر ابتلاء به حمله قلبی و لخته شدن خون، زنان سیگاری یا مبتلا به فشارخون‌بالا نباید از قرص‌های ضد حاملگی استفاده کنند مگر موارد خاص با نظر پزشک.

در حدود نیمی از موارد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی‌عروقی ناگهانی هستند یعنی بروز آنها غیرمنتظره بوده و فرصت نیز برای درمان وجود ندارد همچنین درمان‌های متداول امروزی (مانند آنژیوپلاستی با بالن و یا جراحی بای‌پس سرخرگ کرونری) را نمی‌توان برای هر فرد در معرض خطر انجام داد و در صورت امکان انجام، درمان فقط مشکل کنونی فرد را درمان می‌کند و روند بیماری زمینه‌ای را متوقف نمی‌سازد.

آنچه باید درباره بیماری قلبی و عروقی بدانیم

نوشیدنی‌های گیاهی مفید برای پیشگیری از بیماری قلبی

نوشیدنی‌های گیاهی ضد غلظت خون

این دسته از نوشیدنی‌های گیاهی در واقع رقیق کننده خون هستند و برای افراد مصرف کننده داروهای رقیق کننده بخصوص وارفارین با احتیاط و تحت نظر پزشک استفاده شوند.

نوشیدنی گیاهی زنجبیلی

چینی‌ها زنجبیل را درمان تمام بیماری‌ها می‌دانند. بسیاری از محققان طی پژوهش‌های گسترده خود در زمینه خواص زنجبیل به این نتیجه رسیدند که زنجبیل مانع لخته شدن خون و گرفتگی عروق می‌شود و جریان خون را تسهیل می‌کند. زنجبیل به اصطلاح یک چربی سوز است و در واقع منجر به کاهش کلسترول خون می‌شود.

نوشیدنی زنجبیل با آب سیب یک نوشیدنی گیاهی برای کنترل غلظت خون و کاهش چربی خون است.

دم نوش سیر نیز از نوشیدنی‌های گیاهی است که می‌تواند به رقیق شدن خون شما کمک کند و در کاهش کلسترول نیز مؤثر است.

نوشیدنی‌های گیاهی ضد کلسترول خون

پیشنهاد اول برای نوشیدنی‌های گیاهی در جهت کنترل کلسترول خون که از میان نوشیدنی‌های گیاهی به شما توصیه می‌شود؛ شربت شاه تره، کاسنی و شوید به همراه آب لیموترش تازه که می‌توانید با کمی عسل آن را تهیه فرمائید، یک نوشیدنی مناسب برای تابستان و کاهنده کلسترول خون شما است. دو تا سه بار در هفته از این نوشیدنی‌های گیاهی استفاده فرمائید.

نوشیدنی آرتیشو (کنگر فرنگی) دومین نوشیدنی از نوشیدنی‌های گیاهی است که برای کنترل کلسترول خونتان به شما پیشنهاد می‌دهیم. همچنین این نوشیدنی‌های گیاهی به کاهش چاقی که یکی از عوامل خطر در بیماری قلبی است کمک بسیاری خواهند کرد.

گیاه آرتیشو را می‌توانیم به صورت آب تازه گیاه یا دم نوش گیاه استفاده کنیم.

دم نوش زیره نیز از نوشیدنی‌های گیاهی مؤثر در کنترل کلسترول خون و کاهش وزن است.

آنچه باید درباره بیماری قلبی و عروقی بدانیم

نوشیدنی‌های گیاهی تقویت کننده قلب و عروق

گیاه بادرنجبویه؛ گیاه بسیار مورد علاقه ابوعلی سینا بوده است که جهت تقویت قلب و یا پیشگیری از بیماری قلبی در تجویزات خود از آن استفاده می‌کرده است. دم نوش بادرنجبویه یکی از نوشیدنی‌های گیاهی است که شما می‌توانید به عنوان عصرانه یا همراه با صبحانه جایگزین بسیاری از نوشیدنی‌های با ترکیب شیمیایی استفاده فرمائید.

چای: نیز یکی از نوشیدنی‌های گیاهی لذت بخش است که مصرف مقدار مناسب آن می‌تواند به سلامت و تقویت قلب شما کمک کند. ترکیبات پلی‌فنلی در چای با خاصیت آنتی‌اکسیدان که دارند به نابودی رادیکال‌های آزاد کمک خواهند کرد. چای برای پیشگیری از آترواسکلروز و به عنوان رقیق کننده ی خون، برای پیشگیری از بیماری قلبی عروقی توصیه می‌شود.

دمنوش زعفران: این دمنوش نیز یکی دیگر از نوشیدنی‌های گیاهی مناسب برای تقویت قلب است.

چه بخوریم تا بیماری قلبی نگیریم؟

گروهی از محققان ایتالیایی در یک پژوهش مهم و ارزشمند، بایدها و نبایدهای یک رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از افتادن به دام بیماری‌های قلبی عروقی را بررسی و مطرح کرده‌اند، غذاهای گیاهی باید غالبیت بیشتری در رژیم‌های غذایی مناسب برای قلب سالم داشته باشند. در این پژوهش، شواهد و مدارک به روز شده‌ای در خصوص نوع و میزان مصرف هر یک از موارد موجود در یک رژیم غذایی سالم برای قلب ارائه شده است.

محققان دانشگاه فدریکو ناپل ایتالیا در این خصوص تاکید دارند که اشتباهی که ما در گذشته در خصوص رژیم‌های غذایی مرتکب می‌شدیم، آن بود که برای مثال یک جز خاص از غذاها را به عنوان دشمن سلامت ذکر می‌کردیم این در حالی است که، ما باید رژیم‌های غذایی را به طور کلی بررسی کنیم و اگر مقدار یک ماده غذایی را کاهش می‌دهیم، جایگزین سالم و مناسبی را برای آن انتخاب کنیم.

آنها اعلام کرد که به طور کلی، شواهد ثابتی وجود دارد که نشان می‌دهند برای بزرگسالان سالم، مصرف مقدار کم نمک و همچنین غذاهای اصلی حیوانی در کنار افزایش مصرف غذاهای گیاهی از جمله غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و مغزها با کاهش خطر تصلب شرایین مرتبط است. همین امر در مورد جایگزینی کره و سایر چربی‌های حیوانی با انواع گیاهی غیر گرمسیری مانند روغن زیتون اعمال می‌شود.

بر اساس شواهد جدید به دست آمده در این خصوص، مصرف گوشت فرآوری شده و گوشت قرمز، هر دو با افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی همراه است. اما گوشت مرغ در مصرف متوسط یعنی حداکثر سه وعده ۱۰۰ گرمی در هفته هیچ گونه مشکلی ندارد. طبق همین نتایج، گوشت قرمز نظیر گوشت گاو و گوسفند، باید به دو وعده ۱۰۰ گرمی در هفته محدود شود و گوشت‌های فرآوری شده نظیر سوسیس و کالباس نیز محدود به استفاده گاه به گاه است.

محققان ایتالیایی تاکید دارند حبوبات به میزان حداکثر چهار وعده ۱۸۰ گرم در هفته، می‌توانند جایگزین مناسبی برای پروتئین توصیه شده گوشت قرمز باشند، همچنین مصرف متوسط ماهی به مقدار دو تا چهار وعده ۱۵۰ گرمی در هفته برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی مفید است. در مورد میوه‌ها و سبزیجات نیز، با توجه به ارتباط قوی آن‌ها با خطر پایین‌تر تصلب شرایین، مصرف روزانه باید تا ۴۰۰ گرم برای هر یک افزایش یابد. این موضوع برای مغزها، حدود ۳۰ گرم در روز توصیه می‌شود.

از دیگر نتایج این تحقیق اشاره به این موضوع است که برای جمعیت سالم، استفاده از لبنیات کم چرب به جای محصولات لبنی پرچرب برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی تأیید نمی‌شود، بلکه هم لبنیات پرچرب و هم لبنیات کم چرب، در مقادیر متوسط و در چارچوب یک رژیم غذایی متعادل برای بدن لازم بوده و خطر خاصی را نیز ایجاد نمی‌کنند.

محققان اعلام کردند مصرف مقدار کمی پنیر به میزان سه وعده ۵۰ گرمی در هفته در کنار مصرف منظم ماست به مقدار ۲۰۰ گرم در روز از آن جایی که جزو محصولات تخمیری هستند، اثری محافظتی دارد. ما اکنون می‌دانیم که باکتری‌های روده نقش مهمی در کارکرد سالم قلب و عروق دارند. محصولات لبنی تخمیر شده نیز حاوی باکتری‌های مفیدی هستند که باعث سلامتی می‌شوند.

آنچه باید درباره بیماری قلبی و عروقی بدانیم

در این پژوهش در مورد غلات، ذکر شده که مواردی چون نان سفید و برنج سفید، با افزایش خطر تصلب شرایین مرتبط هستند. بنابراین مصرف این مواد باید به دو وعده در هفته محدود شود و در غیر این صورت باید آن‌ها را با غذاهای محتوی غلات کامل مثل نان کامل، جو دوسر و جو معمولی) و غذاهای با شاخص گلیسمی پایین مثل ماکارونی، برنج پخته شده و تورتیلای ذرت جایگزین کرد.

محققان ایتالیایی توصیه‌هایی را در خصوص نوشیدنی‌ها داشته‌اند و تاکید دارند مصرف قهوه و چای به میزان حداکثر سه فنجان در روز با کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی همراه است. اما نوشابه حتی در انواع کم کالری، خطر فوق را افزایش می‌دهد و لذا باید تا حد امکان با آب جایگزین شود. محققان فوق به مصرف شکلات تلخ به میزان ۱۰ گرم در روز اشاره کرده‌اند که می‌تواند اثرات مفیدی را از خود به جای بگذارد.

بنا بر نظر پژوهشگران فوق، «با همه این‌ها، بایستی به این نکته توجه کرد برای تغییر رژیم غذایی به سمت موارد سالم‌تر، بایستی به روش طبخ غذا و لذیذ درآوردن آن نیز توجه ویژه ای کرد. ما باید سنت‌های آشپزی مانند رژیم مدیترانه‌ای را که دارای دستورالعمل‌های خوشمزه ای با استفاده از لوبیا، غلات سبوس دار، مغزها، میوه‌ها و سبزیجات است، دوباره رواج دهیم»

آنها اظهار کردند برای رسیدن به یک استراتژی مفید در رعایت رژیم‌های غذایی سالم، نمی‌توان تنها به رهنمودها و آموزش نکات تغذیه‌ای برای تغییر سبک زندگی مردم دل خوش کرد. بلکه در این راه، بایستی سیاست‌هایی ابتکاری برای تسهیل تولید، بازاریابی، در دسترس بودن و مقرون به صرفه بودن غذاهای سالم اتخاذ کرد.

کد خبر 507270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.