مواد غذایی مضر برای سلامت ریه

مواد غذایی مضر برای سلامت ریه شامل گوشت‌های فرآوری شده، نوشیدنی‌های شیرین، نمک، تخم مرغ و بادام زمینی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در کنار عاداتی مانند پرهیز از کشیدن سیگار، ورزش کردن و به حداقل رساندن مواجهه با آلودگی هوا که برای حفظ سلامت ریه ضروری است، نوع رژیم غذایی نیز می‌تواند در این زمینه نقش مهمی داشته باشد. با وجود این که بعضی مواد غذایی به افزایش توانایی و قدرت ریه‌ها کمک می‌کنند، مصرف بعضی دیگر می‌تواند به سلامت این اندام‌های مهم آسیب بزنند. در ادامه به معرفی و بررسی تعدادی از مواد غذایی مضر برای ریه‌ها می‌پردازیم:

گوشت‌های فرآوری شده

نتایج مطالعات نشان می‌دهد که ارتباط مستقیمی بین مصرف گوشت‌های فرآوری شده و تضعیف عملکرد ریه‌ها وجود دارد. محققان معتقدند که نیتریت موجود در گوشت‌های فرآوری شده باعث بروز التهاب در ریه‌ها می‌شود و عملکرد آن‌ها را مختل می‌کند. گوشت فرآوری شده به گوشتی گفته می‌شود که با دودی کردن، پختن، نمک سود کردن یا اضافه کردن مواد نگهدارنده حفظ می‌شود که شامل سوسیس، کالباس، کوکتل و انواع گوشت‌های آماده طبخ می‌شود.

نوشیدنی‌های شیرین

نتایج مطالعات نشان می‌دهد بزرگسالانی که در طول هفته بیش از پنج نوشیدنی شیرین می‌نوشند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلای بیماری برونشیت قرار می‌گیرند علاوه بر این خطر ابتلاء به آسم در میان کودکانی که نوشیدنی شیرین مصرف می‌کنند افزایش می‌یابد.

نمک

مصرف زیاد نمک خطر ابتلاء به مشکلات ریوی را افزایش می‌دهد، افرادی که بیش از حد نمک مصرف می‌کنند بیش از دیگران در معرض خطر ابتلاء به برونشیت طولانی مدت قرار می‌گیرند علاوه بر این رژیم غذایی سرشار از سدیم باعث وخیم‌تر شدن علائم بیماری آسم می‌شود. توصیه شده است که افراد پیش از مصرف مواد غذایی بسته بندی شده، مقدار نمک مورد استفاده در آن را بررسی کنند. افراد می‌توانند روزانه بین یکهزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۳۰۰ میلی گرم نمک مصرف کنند.

تخم مرغ

متخصصان معتقدند برخی افراد به خوردن تخم مرغ حساسیت دارند و پس از آن دچار مشکلات تنفسی و حتی حمله آسم می‌شوند بنابراین جز مواد غذایی مضر برای افراد مبتلا به آسم در نظر گرفته شده است. آلرژی به تخم مرغ در کودکان و نوجوانان شایع‌تر است و افرادی که به آن حساسیت دارند بهتر است از استفاده و حتی تماس با تخم مرغ و غذاهایی که با تخم مرغ پخته می‌شوند خودداری کنند.

بادام زمینی

بادام زمینی جز غذاهای مضر برای آسم در نظر گرفته شده است، برخی افراد ممکن است پس از مصرف آن به مشکلات تنفسی مبتلا شوند. بسیاری از کودکان پس از مصرف بادام زمینی دچار حمله‌های شدید آسم می‌شوند. اگر کودکی به گرد و غبار حساسیت نشان دهد به احتمال بسیار زیاد به بادام زمینی نیز حساسیت خواهد داشت.

ترجمه از: پگاه بهادران، خبرنگار ایمنا

کد خبر 505379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.