Gemini؛ ابزار تازه برای تشخیص ویدیوهای تولیدشده با هوش مصنوعی

گوگل در اپلیکیشن Gemini قابلیت بررسی ویدیوها با واترمارک SynthID را اضافه کرد تا محتوای AI شفاف‌تر شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از د ورج، گوگل در ادامه تلاش‌های خود برای افزایش شفافیت محتوای دیجیتال، اعلام کرده است که اپلیکیشن Gemini اکنون می‌تواند ویدئوهای تولید یا ویرایش‌شده با هوش مصنوعی گوگل را شناسایی کند. این قابلیت جدید بخشی از ابزارهای شفافیت محتوا» است که گوگل در سال ۲۰۲۵ معرفی کرده و اکنون به حوزه ویدئو نیز گسترش یافته است.

این ابزار از فناوری SynthID استفاده می‌کند؛ واترمارکی نامرئی که در لایه‌های صوتی و تصویری فایل‌ها قرار داده می‌شود. کاربران می‌توانند یک ویدئو را در Gemini بارگذاری کنند و بپرسند: آیا این ویدئو با گوگل AI ساخته شده است؟ سپس سیستم فایل را بررسی کرده و پاسخ دقیق ارائه می‌دهد. برای مثال ممکن است نتیجه چنین باشد: SynthID در بخش صوتی بین ثانیه ۱۰ تا ۲۰ شناسایی شد؛ در بخش تصویری اثری یافت نشد.

کاربران می‌توانند فایل‌هایی تا ۱۰۰ مگابایت و حداکثر ۹۰ ثانیه را بارگذاری کنند. بررسی شامل هر دو بخش صوتی و تصویری است. قابلیت تأیید اکنون برای همه زبان‌ها و کشورهایی که Gemini پشتیبانی می‌کند فعال شده است. علاوه بر ویدئو، امکان بررسی تصاویر نیز وجود دارد.

با گسترش سریع ابزارهای تولید محتوای هوش مصنوعی، تشخیص محتوای واقعی از جعلی به یکی از چالش‌های اصلی اینترنت تبدیل شده است. اصطلاح «AI slop» به محتوای بی‌کیفیت یا جعلی تولیدشده توسط هوش مصنوعی اشاره دارد که در سال ۲۰۲۵ به شدت افزایش یافته است. قابلیت تازه گوگل می‌تواند به کاربران، روزنامه‌نگاران و پلتفرم‌های اجتماعی کمک کند تا محتوای تولیدشده با ابزارهای گوگل را شناسایی کنند و اعتماد بیشتری به منابع دیجیتال داشته باشند.

با وجود اهمیت این ابزار، کارشناسان هشدار داده‌اند که SynthID تنها در محصولات گوگل و برخی شرکای محدود مانند NVIDIA و Hugging Face استفاده می‌شود. بنابراین، اگر ویدئویی با ابزارهای دیگر تولید شده باشد، Gemini قادر به شناسایی آن نخواهد بود. این موضوع نشان‌دهنده نیاز به یک استاندارد جهانی واترمارکینگ است تا همه شرکت‌ها از یک روش مشترک برای شناسایی محتوای AI استفاده کنند. کاربران و فعالان رسانه‌ای از این قابلیت استقبال کرده‌اند، زیرا می‌تواند در مبارزه با دیپ‌فیک‌ها و محتوای جعلی نقش مهمی ایفا کند. با این حال، برخی معتقدند که تا زمانی که استانداردی مشترک در سطح صنعت ایجاد نشود، این ابزار تنها بخشی از مشکل را حل خواهد کرد.

کد خبر 934188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.