ویژگی های یک اقامتگاه بوم‌گردی خاص چیست؟

اقامتگاه‌های بوم‌گردی، کلبه‌ها یا خانه‌های محلی هستند که در یک طبیعت بکر و دور از شهر و هماهنگ با طبیعت ساخته می‌شوند. آن هم با مصالحی که کمترین آسیب را به محیط زیست می‌زنند.

اسم اقامتگاه‌های بوم گردی خیلی وقت نیست به گوش می‌رسد.

حالا چرا انتخاب اقامتگاه بوم‌گردی نسبت به بقیه اقامتگاه‌ها مثل هتل‌ها یا حتی ویلای شخصی‌مان بهتر است؟

انتخاب اقامتگاه بوم‌گردی باعث می‌شود ساخت و ساز ساختمان‌های عظیم مثل هتل و ویلا و ساختمان‌هایی که از هیچ نظر با طبیعت و زیست‌بوم اطرافشان هماهنگی ندارند کمتر شود.

حیف است وقتی از یک جنگل سرسبز یا آبشار تک‌افتاده توی دل طبیعت یا غار کوچکی در انتهای یک مسیر پر پیچ‌وخم خاطره دارید؛ یا بهتان خوش گذشته وقتی دسته‌جمعی به روستایی کوچک سفر کرده‌اید و در روستا با آدم‌های مهمان‌نوازی آشنا شده‌اید که شما را سر سفره‌شان آوردند. اما چند سال بعد ببینید که جای سبزی خاطرات را ساختمان‌های بزرگ و بی روح گرفته‌اند یا اثری از آن روستا نمانده.

با اجاره اقامتگاه‌های بوم‌گردی در واقع داریم به وضعیت اقتصادی محلی هم کمک می‌کنیم. یعنی باعث گردش مالی منطقه می‌شویم. ولی چطور؟

با اجاره اقامتگاه بوم‌گردی اول از همه داریم به افراد محلی که صاحب این اقامتگاه‌ها هستند کمک می‌کنیم.

دوماً با تهیه غذا و چیزهایی که نیاز داریم از کسب و کارهای محلی به اقتصاد آنجا کمک می‌کنیم. این یعنی داریم به پایدار ماندن آن اجتماع کمک می‌کنیم و کمک می‌کنیم که ده سال دیگر هم این منطقه‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری سر جایشان هستند و افراد بیشتری می‌توانند ازشان لذت ببرند.

راستی اقامتگاه‌های بوم‌گردی خاص چه ویژگی‌هایی دارند؟

۱. دور از شهر و نزدیک جاذبه‌های طبیعی معروف هستند

اولین نکته مهم که یک اقامتگاه محلی را جذاب می‌کند نزدیک بودنش به جاهای دیدنی معروف روستا یا شهری است که بهش سفر می‌کنیم.

فرض کنید شب را در همان جنگلی صبح کنید که فردایش قرار است برای جنگل‌نوردی به آن بروید. یا با مرداب هسل یا دریاچه عروس فقط ده دقیقه فاصله داشته باشید. یا اقامتگاه‌تان کاملاً مشرف بر منظره جنگل‌های هیرکانی یا کوهپایه‌های زاگرس یا ساحل سرخ هرمز باشد.

۲. میزبان‌های مهمان نواز و خوش رو دارند

ویژگی های یک اقامتگاه بوم‌گردی خاص چیست؟

یکی از ویژگی‌های خوب ماندن در اقامتگاه‌های بوم‌گردی این است که دیگر اسمتان مسافر نیست و بهتان می‌گویند مهمان!

اقامتگاه‌های بوم‌گردی این خوبی را دارند که میزبان شما همان نزدیکی است و در جایی شبیه اقامتگاه شما زندگی می‌کند و خیلی وقت‌ها می‌توانید با آن‌ها هم‌صحبت شوید. ازشان در مورد زندگی محلی پرس و جو کنید و زندگی در آن منطقه را از نزدیک لمس کنید.

حتی خیلی از میزبان‌ها برایتان صبحانه و ناهار و شام تهیه می‌کنند که بهترین راه برای تجربه غذاهای محلی است. فرض کنید در قشم ماهی کبابی و قلیه ماهی دستپخت مادرهای جنوبی را تجربه کنید. این از آن تجربه‌هاست که جای دیگری به دست نمی‌آید.

۳. بافت محلی و رنگ و لعاب مخصوص خانه‌های روستایی را حفظ کرده‌اند

با این‌که سلیقه‌ها متفاوت است و شاید کسی اجاره آپارتمان لوکس یا استخردار را به خانه‌های محلی و روستایی ترجیح بدهد اما از لذت ماندن در خانه‌ای که بافت همان شهر را دارد غافل نشوید.

یکی از چیزهایی که اقامتگاه‌های بوم‌گردی را خاص می‌کند صنایع دستی محلی است که در دکوراسیون آن به کار رفته. وسایلی مثل گلیم و قلاب‌دوزی و پارچه‌های محلی وقتی برای تزئین اقامتگاه استفاده می‌شوند به آن حس خودمانی‌تری می‌دهند. آدم حس می‌کند اهل همانجاست و حس مهمان بودن و غریبگی نمی‌کند.

کلبه‌های سنتی شمالی کاهگلی یا اقامتگاه‌های کویری که با معماری سنتی همان منطقه درست شده‌اند لطف دیگری دارند. اصلاً عطر و بوی بهتری هم می‌دهند.

۴. رنگ و بوی تاریخ دارند

امروزه خیلی از کاروانسراها و خانه‌های تاریخی به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل شده اند. مثل این است که برای تماشای یک دیدنی تاریخی به شهری سفر کنید، بعد بفهمید که می‌توانید شب را هم همانجا بمانید و استراحت کنید.

خیلی از این اقامتگاه‌ها داخل معماری‌شان هم عناصری تاریخی دارند. شاید بدتان نیاید با این معماری‌های متفاوت آشنا شوید.

مثلاً ماندن در اقامتگاه‌های کویری که بادگیر دارند و حس کردن جریان هوایی که از آن‌ها عبور می‌کند تا خانه را خنک کند. یا تأثیر کاهگل و خشت روی رطوبت و خنکی یک خانه قدیمی.

در این اقامتگاه‌ها می‌توانید از نزدیک متوجه شوید خشت و کاهگل و بادگیر چه تأثیری در معماری گذشته داشته‌اند.

۵. ارزان هستند

به قول قدیمی‌ها اگر رونق ندارند صفا که دارند! البته اقامتگاه‌های بوم‌گردی شاید همه‌ی امکانات هتل را نداشته باشند ولی ارزان‌تر هستند و به خصوص برای کسانی که می‌خواهند اقتصادی سفر کنند و هزینه‌هایشان را مدیریت کنند بی‌نظیرند.

خیلی وقت‌ها می‌توانید اقامتگاه‌هایی را پیدا کنید که هزینه اقامت در آن‌ها فقط شبی پنجاه هزار تومن است! این یعنی کلی در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنید و می‌توانید پولتان را صرف خرید سوغاتی یا ماندن طولانی‌تر در منطقه بکنید.

۶. به محیط زیست آسیب نمی‌زنند

ویژگی های یک اقامتگاه بوم‌گردی خاص چیست؟

خوبی اقامتگاه‌های بوم‌گردی این است که از مصالح و موادی ساخته می‌شوند که سازگار با محیط اطرافشان است. مثلاً از چوب یا کاهگل یا همان موادی که در نزدیکی‌شان وجود دارد، ساخته شده‌اند.

این یعنی رد پای ما را به حداقل می‌رسانند. خلاصه که می‌توانیم با خیال راحت از این که به تخریب طبیعت کمک نکرده‌ایم و وظیفه اجتماعی‌مان را هم به جا آورده‌ایم در آن‌ها اقامت کنیم.

۷. از کجا اقامتگاه‌های بوم‌گردی رزرو کنیم؟

پیشنهاد می‌کنیم برای اجاره یک اقامتگاه بوم‌گردی خاص حتماً به سایت پینورست سر بزنید. پینورست تمام تلاش خودش را کرده است تا این جور اقامتگاه‌های تمیز، سنتی و مناسب هر سلیقه را در یک پلتفرم آنلاین جمع کند تا هم هیچ نقطه خاطره‌انگیزی از طبیعت به خاطر ساخت و ساز هتل‌ها و ویلاها خراب نشود و هم شما سفری دلچسب‌تر و واقعی‌تر داشته باشید.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که ایده‌ی پینورست چطور شکل گرفته است؟ داستان از یک سفر دسته‌جمعی دوستانه به شمال شروع می‌شود. وقتی که پینورستی‌ها دنبال جای بکری می‌گشتند که ده سال قبل پاتوقشان بوده اما به جایش با ساختمان‌های تازه روبه‌رو شدند؛ ساختمان‌های خالی با درهای بسته و با حفاظ‌هایی که آن منطقه بکر را پنهان کرده بودند، بدون هیچ میزبانی که آن‌ها را بپذیرد.

آنجا بود که تصمیم می‌گیرند چیزی بسازند که دیگر هیچ تکه‌ای از بهشت‌های روی زمین گم نشود و این همان‌جایی ست که پینورست وارد قصه می‌شود. پینورست یک سایت اجاره اقامتگاه است که می‌توانید انواع اقامتگاه را در آن پیدا کنید و رزرو کنید. از اجاره ویلا و آپارتمان مبله گرفته تا اقامتگاه بوم‌گردی و کلبه‌جنگلی همگی در پینورست پیدا می‌شوند.

رزرو اقامتگاه در پینورست تا حد امکان ساده است تا همه بتوانند به راحتی، در هر لحظه و برای هر مقصدی روی آن حساب باز کنند. تمام فکر و ذکر بچه‌های پینورست روی خواسته‌های اصلی شماست: آرامش شما، بهداشت و پاکیزگی برای شما، حفظ امنیت و حریم خصوصی شما و البته صداقت و شفافیت در تمام ارتباط‌ات با شما.

از همه مهم‌تر این که پینورست در هر شرایطی «همراه» شماست و بیست و چهار ساعته مراقب اوضاع هست و همیشه حواسش به شماست. علاوه بر این در سایت پینورست امکان ثبت نظر هست که بر اساس نظراتی که بقیه دادند با خیال راحت می‌توانید اقامتگاه مناسب خودتان را انتخاب کنید و تجربه خودتان بعد از اقامت را هم ثبت کنید.

کد خبر 497833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.