۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
علائم جسمی اضطراب چیست؟

علائم جسمی اضطراب شامل ضربان قلب شدید، تنفس سریع، افزایش وزن، گرفتگی عضلات، معده درد، مشکل خواب، مشکلات پوستی و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری از افراد در بعضی از شرایط مانند بروز مشکلات شغلی یا خانوادگی و امتحان داشتن دچار اضطراب می‌شوند که این نوع اضطراب‌ها به طور کلی طبیعی است، اما اگر فرد به صورت غیر قابل کنترل مضطرب شود به یک مشکل جدی مبتلا شده است. اضطراب باعث بروز علائم جسمی می‌شود که در ادامه به بررسی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:

ضربان قلب شدید

زمانی که چیزی مانند یک صدای بلند شما را می‌ترساند هورمون‌های استرس مانند آدرنالین، نورآدرنالین و کورتیزول تحریک می‌شوند؛ بنابراین ضربان قلب افزایش پیدا می‌کند و نامنظم می‌شود به طوری که فرد تپش قلب خود را احساس می‌کند. اگر این اتفاق بیش از حد رخ دهد، خطر ابتلاء به فشار خون بالا، بیماری قلبی، سفت شدن رگ‌های خونی، کلسترول بالا، سکته مغزی و سکته قلبی افزایش پیدا می‌کند. نتایج مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد خطر بستری شدن در بیمارستان به دلیل بیماری‌های قلبی عروقی در میان افرادی که معمولاً دچار استرس و اضطراب می‌شوند، بیشتر از دیگران است.

تنفس سریع

زمانی که افراد ترسیده‌اند یا اضطراب دارند، سریع‌تر نفس می‌کشند یا احساس می‌کنند اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند. بعضی از افراد اینقدر سریع نفس می‌کشند که احساس ضعف و بی‌حالی می‌کنند. تنفس سریع برای افرادی که از مشکلات تنفسی مانند آسم، بیماری ریه و بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) رنج می‌برند؛ بسیار جدی و خطرناک است و باید کنترل شود.

افزایش وزن

گاهی اوقات اضطراب و استرس باعث می‌شود افراد تمایل داشته باشند غذای بیشتری مصرف کنند که در این شرایط افراد بیشتر غذاهایی با چربی و قند فراوان مصرف می‌کنند تا کالری بیشتری دارند. به نظر می‌رسد که مصرف این نوع مواد غذایی باعث بهبود علائم اضطراب می‌شود، به همین دلیل افراد بیش از پیش از آن‌ها استفاده می‌کند. با گذشت زمان، اضطراب بیش از حد باعث می‌شود افراد به اضافه وزن مبتلا شوند.

گرفتگی عضلات

زمانی که افراد اضطراب دارند بدن آن‌ها سعی می‌کند از خود محافظت کند، بنابراین ممکن است فرد به صورت ناگهانی دچار گرفتگی عضلات شود. معمولاً زمانی که استرس فرد به پایان می‌رسد عضلات بدن از حالت انقباض در می‌آید و آرام می‌شود. در صورتی که اضطراب و استرس ادامه‌دار باشد گرفتگی عضلات شانه و گردن باعث بروز سردرد یا میگرن می‌شود. تکنیک‌های آرامش‌بخش مانند یوگا و تنفس عمیق به شل شدن و آرام شدن عضلات کمک شایانی می‌کند.

معده درد

استرس و اضطراب باعث تحریک سیستم گوارشی افراد می‌شود و در تولید بعضی هورمون‌های عصبی که میانجی بین مغز، اعصاب و دستگاه گوارش هستند اختلال ایجاد می‌کند. بنابراین خطر ابتلاء به بیماری‌های معده و روده افزایش پیدا می‌کند. افرادی که معمولاً اضطراب شدیدی دارند باید از رژیم غذایی سرشار از فیبر پیروی کنند و به میزان کافی ورزش کنند تا خطر ابتلاء به این بیماری‌های گوارشی کاهش پیدا کند.

مشکل خواب

اضطراب و افسردگی باعث بروز اختلالاتی مانند بی‌خوابی، سخت به خواب رفتن، سخت بیدار شدن، پریدن از خواب و خواب آلودگی روزانه می‌شود. علاوه بر این، اضطراب می‌تواند بر کیفیت خواب نیز تأثیرگذار باشد، خواب بی کیفیت نیز منجر به بروز استرس و اضطراب می‌شود و در این صورت شرایط فرد بدتر می‌شود. افراد باید به منظور پیشگیری از بروز اختلالات خواب، ساعت خواب و بیداری منظمی داشته باشند و در یک اتاق تاریک و خنک بخوابند.

مشکلات پوستی

هورمون‌های استرس به پوست افراد آسیب وارد می‌کند؛ بنابراین بروز مشکلات پوستی در میان افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب بسیار رایج است و حتی ممکن است شرایطی مانند اگزما، پسوریازیس و آکنه را بدتر کند. استرس می‌تواند سیستم‌های دفاعی طبیعی بدن را تضعیف کند و به این ترتیب روند ترمیم‌کنندگی پوست با اختلال مواجه می‌شود که نتیجه آن تخریب بافت پوست و مو و ظاهر شدن نشانه‌های پیری زودرس روی پوست است. افراد زیادی هنگام بروز عصبانیت، ناراحتی و اضطراب علائمی مانند کهیر، خارش و آلرژی‌های پوستی را تجربه می‌کنند. بروز چنین علائمی بدان معنا است که اگر بیمار مبتلا به اگزما یا حساسیت پوستی دچار استرس شود، بیماری او وخیم‌تر خواهد شد.

ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

افزایش اضطراب و استرس مزمن باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود، در این صورت فرد در معرض ابتلاء به بیماری‌های مختلف مانند آنفولانزا، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های گوارشی و سرطان قرار می‌گیرد. توصیه شده است افراد به منظور مقابله با تأثیرات اضطراب شدید، خواب منظم و با کیفیتی داشته باشند، از رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات، غلات و پروتئین بدون چربی پیروی کنند، و به طور منظم ورزش کنند. در این صورت، سیستم ایمنی بدن افراد تقویت می‌شود و علائم فیزیکی اضطراب شدید به تدریج کاهش پیدا می‌کند.

کد خبر 497446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس FR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
    3 0
    یکی از موارد عجیبی که من در پزشکان مشاهده کرده ام ودیگر بی نهایت تکراری شده هر سوالی که از انها میکنید بجای راهنمایی میگویند به متخصص مراجعه کن لا اقل شما راهنمایی خودت را انجام بده بعدا خودم حتما به متخصص مراجعه خواهم کرد