راه‌های طبیعی مقابله با آلرژی چیست؟+ دارو

پیروی کردن از رژیم غذایی سالم، استفاده از ماسک، نوشیدن مایعات فراوان، تمیز نگه داشتن منزل، دوری کردن از دود سیگار، بخور درمانی، شستن صورت و لباس‌ها هنگام ورود به منزل، استفاده از درمان‌های جایگزین و انجام دادن طب سوزنی به بهبود علائم آلرژی کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آلرژی واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن به عوامل مختلف است. آلرژی فصلی یکی از انواع شایع آلرژی است؛ برخی افراد در فصل بهار و پاییز به آن مبتلا می‌شوند. آلرژی فصلی واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن به موادی است که به ظاهر مضر نیستند، اما بدن نسبت به آن‌ها واکنش‌های شدید نشان می‌دهد. معمولاً افراد مصرف داروهای ضد حساسیت را تنها گزینه درمان آلرژی‌ها می‌دانند در حالی که نتایج مطالعات انجام شده نشان داده است با استفاده از بعضی روش‌های طبیعی نیز می‌توان با این حساسیت‌ها مبارزه کرد. در ادامه به بررسی راه‌های طبیعی مقابله با آلرژی می‌پردازیم:

پیروی کردن از رژیم غذایی سالم

نتایج مطالعات نشان می‌دهد افرادی که مقدار زیادی میوه، سبزیجات و آجیل مصرف می‌کنند کمتر در معرض علائم آلرژی قرار می‌گیرند. محققان هنوز در حال بررسی ارتباط بین رژیم غذایی مناسب و کاهش علائم آلرژی هستند، اما شکی وجود ندارد که پیروی کردن از رژیم غذایی سالم به بهبود سلامت بدن کمک می‌کند بنابراین توصیه شده است در هر وعده غذایی از میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید.

استفاده از ماسک

به منظور پیشگیری از ورود مواد حساسیت‌زا مانند ذرات و گرده‌های گل به مجاری تنفسی، باید از ماسک‌های فیلتردار استفاده کرد. ماسک N۹۵ مانع ورود ۹۵ درصد ذرات کوچک مانند آلرژن‌ها به دهان و بینی افراد می‌شود علاوه بر این در صورتی که نسبت به حیوانات آلرژی دارید هنگام نزدیک شدن به آن‌ها از ماسک استفاده کنید یا از آن‌ها دوری کنید.

نوشیدن مایعات فراوان

اگر احساس می‌کنید دچار آلرژی و علائم مربوط به آن شده‌اید بهتر است مقدار زیادی آب، آب میوه و دیگر نوشیدنی‌های سالم بنوشید. مایعات می‌توانند میزان مخاط موجود در مجاری بینی را کاهش دهد و به تسکین علائم مربوط به آلرژی کمک کند. مصرف مایعات گرم مانند چای، آبگوشت یا سوپ نیز باعث تسکین آلرژی می‌شود.

تمیز نگه داشتن منزل

یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از ورود مواد حساسیت‌زا به محیط داخلی، تمیز نگه داشتن منزل است. ممکن است تمیز کننده‌های شیمیایی مجاری تنفسی افراد را تحریک کند و علائم مربوط به آلرژی را نیز وخیم‌تر کند بنابراین توصیه شده است افراد از پاک کننده‌های طبیعی مانند سرکه یا جوش شیرین استفاده کنند علاوه بر این بهتر است افراد از جاروبرقی‌هایی استفاده کننده که دارای فیلتر HEPA است.

دوری کردن از دود سیگار

دود سیگار ممکن است علائمی مانند آبریزش، گرفتگی و خارش بینی و آبریزش چشم را وخیم‌تر کند، دودهای دیگر مانند اسپری آئروسل و دود ساطع شده از شومینه‌های چوب‌سوز نیز باعث شدیدتر شدن علائم آلرژی می‌شود. توصیه شده است افرادی که سیگار می‌کشند آن را ترک کنند، دیگر افراد نیز تا حد ممکن از دود سیگار دوری کنند زیرا نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان هیستامین موجود در بدن افراد سیگاری افزایش پیدا می‌کند. هیستامین ماده‌ای است که در اثر ورود مواد حساسیت‌زا به بدن، توسط سیستم ایمنی تولید می‌شود و باعث بروز تورم، قرمزی و خارش شدید پوست می‌شود.

بخور درمانی

استنشاق بخور گرم به بهبود علائم آلرژی مانند گرفتگی بینی کمک شایانی می‌کند و باعث می‌شود فرد به راحتی نفس بکشد. برای این کار، افراد باید سر خود را روی یک ظرف حاوی آب گرم نگه دارند و یک حوله بالای سر خود قرار دارند تا بخار آب داغ در این محیط محبوس شود و افراد آن را استنشاق کنند.

شستن صورت و لباس‌ها هنگام ورود به منزل

هر بار که از محیط بیرون وارد منزل می‌شوید، آلرژن‌ها و دیگر ذرات کوچک موجود در محیط که روی دست‌ها، صورت، لباس‌ها و کفش‌های شما قرار دارد وارد منزل می‌شود و باعث بروز آلرژی می‌شود بنابراین بهتر است افراد هنگام ورود به منزل دوش بگیرند لباس‌های خود را بشویند و کفش‌های خود را کنار در ورودی قرار دهند تا مواد آلرژی‌زا باعث بروز حساسیت نشود.

داروی آلرژی

نتایج مطالعات نشان می‌دهد که باتربور (Butterbur) به بهبود علائم آلرژی کمک شایانی می‌کند. باتربور یک داروی گیاهی است که Ze ۳۳۹ نام دارد و مانند داروهای آنتی هیستامین عمل می‌کند علاوه بر این محققان معتقد هستند داروهایی گیاهی مانند لوئیچه چمنی (Phleum prantense) و پیکنوجنول (Pycnogenol) نیز به بهبود علائم آلرژی کمک شایانی می‌کند.

انجام دادن طب سوزنی

طب سوزنی می‌تواند فعالیت‌های مختلف سلول‌های بدن افراد را کنترل کند و آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد علاوه بر این طب سوزنی واسطه‌های فعال زیستی که منجر به ایجاد آلرژی می‌شود را از طریق حمل کردن، از کار انداختن و آزادسازی از بین می‌برد. در این صورت، سیستم ایمنی بدن افراد تقویت می‌شود التهاب بدن از بین می‌رود و عوامل ایجاد کننده آلرژی نیز مهار می‌شود.

کد خبر 494063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.