حساسیت فصلی را چگونه می‌توان درمان کرد؟ 

رعایت بعضی نکات تغذیه‌ای می‌تواند به مبتلایان حساسیت فصلی برای کاهش علائم آزار دهنده این بیماری کمک کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، افراد مبتلا به حساسیت فصلی یا آلرژی، هر ساله با شروع فصل بهار علائم آزاردهنده‌ای مثل عطسه، سرفه، آبریزش بینی، سوزش چشم، آبریزش چشم، خارش گلو، خارش و ورم چشم را تجربه می‌کنند. این علائم در برخی افراد به قدری شدید است که آنها را وادار می‌کند به پزشک مراجعه کرده و از دارو به منظور کنترل آلرژی خود استفاده کنند. از آنجا که تغذیه نقش مهمی در کاهش علائم آلرژی و ابتلای فرد به بیماری دارد، رعایت بعضی نکات تغذیه‌ای و اصلاح روش زندگی می‌تواند تا حد زیادی به مبتلایان به حساسیت فصلی کمک کند. در این زمینه گفت‌وگویی با مرجان منوچهری نائینی، مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان داشتیم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

توصیه شما برای بهبود و درمان حساسیت فصلی چیست؟

راحت‌ترین و سریع‌ترین روش در کنترل علائم حساسیت فصلی، استفاده از داروهای آنتی هیستامین (ضد حساسیت) و تنها راه درمان آلرژی، دوری از ماده آلرژی‌زا است. بسیار مهم است که فرد عامل اصلی حساسیت فصلی خود را بشناسد. او باید پس از تشخیص دانه گرده یا ماده غذایی که او را دچار حساسیت فصلی می‌کند، تا حد ممکن از آن دوری کرده و حتی‌الامکان به طبیعت و سبزه‌زار نرود.اگر چاره‌ای جز رفتن به طبیعت نداشت، حتماً از ماسک استفاده کند.

کدام مواد غذایی حساسیت فصلی را تشدید می‌کند؟

افراد حساس به گرده افشانی گیاهان، ممکن است به خوراکی‌هایی مانند هویج، مغز آجیل، کرفس و هلو حساس باشند و علائمی از خود نشان بدهند یا حتی با مصرف میوه و سبزی تازه، دچار خارش و تورم در ناحیه لب‌ها، زبان، گلو و سقف دهان شوند. کسانی که نسبت به سبزه و چمن حساسیت نشان می‌دهند، بعد از مصرف گوجه فرنگی، خربزه، طالبی، کیوی، پرتقال، موز و انبه، دچار علائم آلرژی می‌شوند و اجتناب از مصرف این مواد غذایی شرایط آنها را بهبود می‌بخشد. این افراد می‌توانند میوه‌ها و سبزیجات را به صورت پخته مصرف کنند، زیرا حرارت می‌تواند بسیاری از مواد آلرژن را غیر فعال کند.

رعایت کدام نکات تغذیه‌ای وضعیت مبتلایان به حساسیت فصلی را بهبود می‌بخشد؟

خوردن میوه و سبزی به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدان و ویتامین سی موجود در آنها، یکی از روش‌های درمان حساسیت فصلی است. امگا ۳ نیز یک اسید چرب است که مصرف آن به علت دارا بودن خصوصیات ضد التهابی، برای افراد دارای آلرژی فصلی توصیه می‌شود. این ماده را می‌توان در مواد غذایی مانند ماهی به خصوص انواع چرب آن، گردو و تخم کتان یافت کرد.

ماست و سایر محصولات پروبیوتیک مانند ماست پروبیوتیک و پروبیوتیک‌ها (پیاز و سیر) نیز به دلیل دارا بودن باکتری‌های مفید برای دستگاه گوارش و حفاظت از میکروبیوم روده و خاصیت ضد التهابی، می‌تواند در درمان حساسیت فصلی، تأثیر مثبتی داشته باشد. میکروب‌های مفید روده انسان نقش مهمی در محافظت در مقابل آلرژی دارند. بنابراین فردی که از حساسیت فصلی رنج می‌برد، برای حفظ تعادل میکروبی دستگاه گوارش باید از مواد غذایی غنی از فیبر مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات سبوس دار و مغزها استفاده کنند.

چای سبز نیز به دلیل دارا بودن ماده‌ای ضد آلرژی به نام کاتچین می‌تواند موجب کاهش التهاب و در نتیجه بهبود علائم مربوط به آلرژی شود. همچنین می‌توان برای تسکین خارش بهاره، مصرف سبزی خرفه را در برنامه غذایی گنجاند. خرفه را می‌توان به عنوان سبزی خوردن استفاده کرد یا آب آن را نوشید.

چه توصیه‌های دیگری برای مبتلایان به حساسیت فصلی دارید؟

بهتر است این افراد در روزهای وزش باد از منزل بیرون نروند و کارهای بیرون از خانه را به بعدازظهر یعنی زمانی که سطح دانه‌های گرده پایین می‌آید، موکول کنند. معمولاً بعد از بارش باران، بهترین زمان برای بیرون رفتن افراد حساس است. برای کسانی که به‌طور مرتب منزل را تمیز می‌کنند، وجود گرد و غبار هوا بر روی وسایل و سطح زمین می‌تواند علائم آلرژی را تشدید کند. بهتر است در طول فصل حساسیت، پنجره‌های خانه و ماشین بسته نگه داشته شود.

دانه‌های گرده فقط به لباس نمی‌چسبد، بلکه روی مو و پوست بدن فرد هم می‌نشیند. بهتر است افراد مبتلا به حساسیت فصلی بعد از بازگشت به خانه و صبح‌ها بعد از بیدار شدن، دوش بگیرند و لباس‌های خود را عوض کنند. این کار به کاهش حساسیت فصلی کمک می‌کند. قارچ در شرایطی که رطوبت و دمای محیط بالا باشد، رشد بهتری دارد و از آنجایی که یکی از عوامل حساسیت‌زا است، موجب افزایش مشکلات آلرژیک می‌شود. بنابراین بهتر است افراد دارای حساسیت، سطح رطوبت محل زندگی خود را پایین نگه دارند. به علاوه بهتر است این افراد با مدیتیشن و انجام فعالیت‌هایی که سطح استرس آنها را کم می‌کند، به کاهش بروز حساسیت فصلی خود کمک کنند.

کد خبر 488386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.