افزایش ۴۰ درصدی حجم و کالری مواد خوراکی یکی از علل چاقی کودکان

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: افزایش ۴۰ درصدی حجم و کالری مواد خوراکی یکی از علل چاقی کودکان به ویژه در سن ۶ سالگی است.

به گزارش ایمنا، عبدالرضا نوروزی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین علل چاقی در کودکان، تغییرات روش و سبک زندگی است، این تغییرات شامل استفاده از غذاهای پرکالری است چرا که غذاهایی که اکنون کودکان چه به عنوان تنقلات و چه به عنوان غذاهای اصلی می‌خورند دارای تراکم کالری زیاد هستند.

وی افزود: اگر ۲۵ سال پیش متوسط تراکم کالری و میزان کالری در یک وعده نهار یا شام یک کودک حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ کالری بود، اکنون این تراکم کالری به حدود ۴۶۰ کالری افزایش یافته است یعنی کودک همان غذا را می‌خورد، اما میزان انرژی و کالری موجود در این غذا بیشتر شده است.

متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ادامه داد: در گذشته مصرف تنقلات و میزان کالری‌های آن‌ها خیلی کمتر بود به طور مثال حدود ۲۵ سال پیش یک بسته بیسکویت معمولی که دانش‌آموز در زنگ تفریح استفاده می‌کرد، دارای ۳۰ گرم وزن و با میزان ۱۵۰ کالری بود، اما اکنون یک بسته بیسکویت متوسط دارای حدود ۵۰ گرم وزن با میزان ۲۱۰ کالری شده است که این یعنی حدود ۴۰ درصد حجم و کالری غذا افزایش یافته است.

نوروزی بیان کرد: اصلاح سبد غذایی و استفاده از خوراکی‌هایی با حجم و کالری استاندارد و استفاده از میوه‌ها و سبزیجات و حبوبات در سبد غذایی کودکان می‌تواند در جلوگیری از چاقی و اضافه وزن آنان مؤثر باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 487061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.