عوارض خوردن نمک زیاد/کنترل کلسترول خون با مصرف دارچین

پیری سالم با خوردن آب چغندر، کنترل کلسترول خون با مصرف دارچین، میوه‌های خون‌ساز، سوء هاضمه با خوردن آب بلافاصله بعد از غذا، لزوم مصرف لبنیات در رژیم غذایی و عوارض خوردن نمک زیاد را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یافته‌های یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد، نوشیدن آب چغندر ترکیبی از باکتری‌های دهان را که با عملکرد سالم مغز و عروق خونی مرتبط هستند، تقویت می‌کند. چغندر، کاهو، اسفناج و کرفس غنی از نیترات غیر آلی هستند و بسیاری از باکتری‌های دهانی در تبدیل نیترات به اکسید نیتریک نقش دارند که به تنظیم رگ‌های خونی و انتقال عصبی (پیام‌های شیمیایی در مغز) کمک می‌کند.

افراد مسن کمتر از دیگران قادر به تولید اکسید نیتریک هستند و این با سلامت عروق (عروق خونی) و سلامت شناختی (مغز) ضعیف‌تر در ارتباط است. در مطالعه جدید، توسط دانشگاه اکستر ۲۶ فرد مسن سالم در دو دوره مکمل ده روزه شرکت کردند، یک گروه با آب چغندر غنی از نیترات و دیگری با آب دارونما بدون نیترات، که دو بار در روز می‌نوشیدند. نتایج نشان داد، سطح بالاتری از باکتری‌های مرتبط با سلامت عروقی و شناختی و سطح پایین‌تری از باکتری‌های مرتبط با بیماری و التهاب وجود دارد.

عوارض خوردن نمک زیاد/کنترل کلسترول خون با مصرف دارچین

کنترل کلسترول خون با مصرف دارچین

مصرف دارچین به تقویت متابولیسم (سوخت و ساز بدن) و کنترل سطح کلسترول خون کمک می‌کند، «اولگا کوراپلیووا» متخصص تغذیه در روسیه، اظهار کرد: میزان کالری دارچین کم بوده و معادل ۳۵ کالری در ۱۰ گرم پودر دارچین است. افزودن دارچین به غذا می‌تواند شاخص گلیسمی (شاخص قند خونی) را تا ۲۰ درصد کاهش دهد و هنگامی که با کره و یا پنیر استفاده می‌شود، طعم خوشمزه‌ای به این محصولات می‌دهد.

وی افزود: دارچین مانند فلفل تند روند متابولیسم (سوخت و ساز) را افزایش می‌دهد و دارچین جوشانده با «برگ بو» به کاهش وزن کمک می‌کند؛ همچنانکه دارچین می‌تواند سطح کلسترول در خون را بهبود بخشد و ممکن است در صورت افزایش فشار خون، ماده‌ای مفید به حساب آید.

این متخصص روس، تاکید کرد: دارچین به حفظ مواد غذایی برای طولانی مدت در خانه کمک می‌کند؛ از این رو این ماده همراه با میخک و برگ بو دائماً به دسرها و ترشیجات اضافه می‌شوند.

خوردن آب بلافاصله بعد از غذا و سوءهاضمه

خوردن آب بلافاصله بعد از غذا سبب کاهش حرارت معده و سو هاضمه می‌شود، خوردن آب بعد از غذا شیره معده را رقیق می‌کند و مانع هضم غذا می‌شود، جذب مواد مغذی بعد از عمل هضم را مختل می‌کند، مقدار انسولین را بالا می‌برد، موجب گرسنگی زودهنگام و خوردن بیش از حد می‌شود، یک ساعت بعد از صرف وعده غذا، بهترین زمان آب خوردن است، در این زمان بدن بهتر می‌تواند مواد مغذی را جذب کند.

از مصرف لبنیات غافل نشویم

یکی از نیازهای روزانه افراد در رژیم غذایی علاوه بر مصرف سبزیجات، مواد پروتئینی و غلات، لبنیات است، استفاده از فرآورده‌های لبنی برای تمام گروه‌های سنی ضروری است چرا که در در حفظ سلامتی افراد جامعه نقش مهمی دارند.

کلسیم یک ماده معدنی است که نقش مهمی در عملکرد بخش‌های مختلف بدن ایفا می‌کند، این ماده در لبنیاتی از جمله شیر، ماست، دوغ و کشک وجود دارد، متخصصان و کارشناسان تغذیه می‌گویند افراد سالم روزانه باید ۲ تا ۳ واحد لبنیات را در رژیم غذایی خود مصرف کنند.

اما افرادی که دچار بیماری کرونا می‌شوند باید از مصرف مواد لبنی پرهیز کنند، هر چند مصرف لبنیات برای عضلات، برخی هورمون‌ها، استحکام لازم در استخوان‌ها، دندان‌ها و انعقاد خون یکی از مواد لازم و ضروری است، ولی مصرف نکردن لبنیات در شرایط عادی موجب بیماری‌های متعدد در بدن خواهد شد.

عوارض خوردن نمک زیاد/کنترل کلسترول خون با مصرف دارچین

میوه‌های خون‌ساز

انار به دلیل داشتن اسید آسکوربیک و منبع غنی آهن، ویتامین A، C و E یکی از بهترین میوه‌های خون ساز است و مقدار آهن موجود در بدن را افزایش می‌دهد و پلاکت‌های خون را تنظیم می‌کند، موز انتخابی عالی برای گنجاندن در سبد میوه‌های غنی از آهن است و تولید هموگلوبین در خون را تحریک می‌کند.

سیب یک منبع غنی آهن با ترکیبات مختلف سلامتی است که برای تحریک هموگلوبین مورد نیاز است، آلو خشک سرشار از ویتامین ث و آهن است و در افزایش هموگلوبین نقش مهمی دارد، پرتقال‌ها منبع غنی این ویتامین‌ها هستند، هلو نیز به دلیل داشتن ویتامین ث و آهن موجب تحریک کاهش وزن می‌شود و پوست، چشم را بهبود می‌بخشد و همان طور که می‌دانید ویتامین ث به جذب آهن کمک می‌کند و مانع از تکثیر سلول‌های قرمز می‌شود.

در صورت کم خونی و مصرف قرص آهن می‌توانید کیوی بخورید تا جذب آهن بهتر صورت بگیرد، گریپ فورت و آب آن حاوی ویتامین ث فراوانی است که به جذب آن کمک می‌کند، انبه به دلیل داشتن مواد مغذی، آهن و و یتامین ث میوه خوبی برای خون سازی است.

یکی دیگر از میوه‌های پرخاصیت فصل تابستان گیلاس است که مصرف آن به دلیل داشتن ویتامین ث و آهن برای افراد مبتلا به کم خونی به خصوص کودکان بسیار مفید است، توت فرنگی به دلیل داشتن مواد مغذی و آهن خون ساز است و مصرف منظم آن کم خونی را بهبود می‌بخشد، اگر کم خونی دارید مصرف زردآلو به عنوان میان وعده می‌تواند به بهبود شما کمک کند.

آهن و ویتامین ث موجود در انجیر آن را به یک میوه عالی برای فقر آهن تبدیل کرده است، طالبی به دلیل داشتن مواد مغذی، کلسیم، آهن، مس، منگنز، فسفر می‌تواند کمبود آهن را بهبود دهد که در نهایت موجب انتقال بهتر اکسیژن می‌شود، نارگیل به دلیل داشتن سدیم، پتاسیم، فیبر، ویتامین ب در تولید گلبول‌های قرمز نقش دارد.

عوارض خوردن نمک زیاد

با مصرف غذاهای شور و پرنمک مقدار زیادی سدیم وارد بدن می‌شود، به دنبال آن بدن مقدار زیادی آب جذب می‌کند تا بتواند سدیم اضافی را خارج کند، این امر باعث افزایش فشارخون در بعضی از افراد خواهد شد، بنابراین آب اضافه شده به بدن باعث افزایش فشار بر قلب و رگ‌های خونی می‌شود، برای اینکه از نظر چشایی از غذا لذت ببریم، وجود نمک ضروری است، اما مصرف زیادش خطرناک بوده و عواقب ناخوشایندی خواهد داشت، عوارض مصرف زیاد نمک، عبارتند از:

۱. می‌تواند باعث افزایش فشار خون شود

نمک می‌تواند فشار خون شما را زیاد کند، تا حدی که ممکن است شما را دچار سکته یا نارسایی‌های قلبی کند.

۲. می‌تواند باعث ایجاد سرطان معده شود

افرادی که در برنامه غذایی خود مقدار زیادی نمک مصرف می‌کنند، به نسبت دیگران بیشتر در معرض ابتلاء به سرطان هستند. هلیکوباکتر پیلوری، نوعی باکتری است که در بیماری‌های مرتبط با معده همچون سرطان یا زخم معده دخیل است.

۳. می‌تواند باعث اختلالات کلیوی شود

سنگ کلیه بیماری دردناکی است که متأسفانه این روزها به طور تساعدی در حال گسترش است. مقصرش هم نمک است! زمانی هم خطرناک خواهد شد که با فشار خون بالا همراه شود. این دو عامل باعث خواهد شد تا کلسیم اضافه از طریق ادرار دفع نشود. ازدیاد کلسیم نیز باعث به وجود آمدن سنگ کلیه خواهد شد. علاوه بر این، فشار خون هم باعث خواهد شد فشار بیشتری بر کلیه وارد شود.

عوارض خوردن نمک زیاد/کنترل کلسترول خون با مصرف دارچین

۴. می‌تواند باعث ایجاد نفخ شود

یکی از عوارض مصرف زیاد نمک نفخ است، معمولاً به دلیل نگهداری آب درون بدن رخ می‌دهد. مصرف زیاد نمک می‌تواند شرایطی را فراهم بیاورد که بدنتان آب در خود نگه دارد. شما می‌توانید با کاهش مصرف نمک، بلافاصله شاهد کاهش نفخ معده خود باشید.

۵. می‌تواند باعث پوکی استخوان شود

خانم‌ها به طور شدید مستعد پوکی استخوان و استخوان‌بندی ضعیف هستند. هنگامی که بین مردان و زنان مقایسه انجام دهیم، زنان ریسک بسیار بالاتری را در این زمینه پذیرا هستند. برنامه غذایی پر نمک، باعث کاهش کلسیم خواهد شد. همچنین مصرف زیاد نمک، رابطه مستقیم با دریافت زیاد سدیم داشته و سدیم زیاد هم مساوی با ضعف استخوان‌بندی است. زمانی هم که بدنتان کمبود کلسیم پیدا کند، روده‌های شما از استخوان‌ها کلسیم جذب می‌کنند. پس یکی دیگر از دلایل پوکی استخوان مصرف زیاد نمک است.

کد خبر 485202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.