بهبود یافتگان کرونا به افسردگی مبتلا می‌شوند؟

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از نیمی از بهبود یافتگان کرونا از افسردگی رنج می‌برند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یافته‌های جدید نشان می‌دهد افرادی که به بیماری کووید -۱۹ مبتلا بودند، چندین ماه پس از بهبود، علائم افسردگی را تجربه کردند. در واقع استرس مزمن دوران همه گیری بیماری کووید -۱۹ و مختل شدن روابط اجتماعی افراد، زمینه را برای ابتلا به افسردگی و اضطراب فراهم کرد. گروهی از محققان به منظور بررسی این موضوع مطالعه جدیدی انجام دادند و داده‌های سلامت بیش از سه هزار و ۹۰۰ فرد را که بین ماه مه ۲۰۲۰ تا ژانویه سال ۲۰۲۱ به بیماری کووید -۱۹ مبتلا بودند ارزیابی کردند.

پژوهشگران با انجام بررسی‌های لازم متوجه شدند ۵۲ درصد شرکت کنندگان در مطالعه از علائم مشخص افسردگی بالینی رنج می‌بردند. به گفته محققان ممکن است علائم افسردگی تا چندین ماه پس از بهبود بیماری کرونا ادامه پیدا کند. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که مبتلایان به افسردگی در این مطالعه اغلب مردان جوان بودند که نوع شدید بیماری کووید -۱۹ را تجربه کرده‌اند.

علاوه بر این پژوهشگران متوجه ارتباط مستقیم بین سردرد ناشی از بیماری کووید -۱۹ و افزایش خطر ابتلا به افسردگی شدند؛ البته هیچ گونه رابطه علت و معلولی در این زمینه ثابت نشده است. به گفته محققان احتمال دارد افرادی که از افسردگی رنج می‌بردند پیش از ابتلا به بیماری کووید -۱۹ نیز این علائم را داشته باشند همچنین ممکن است سرعت بهبود افسردگی در بین افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شدند، کاهش یافته یا وخیم‌تر شود.

به گفته محققان، خطر ابتلا به بیماری کووید -۱۹ در بین افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب بیشتر از دیگران است همچنین دوران بهبود بیماری کرونا نیز در این گروه از افراد طولانی‌تر خواهد بود. به طور کلی افرادی که نگران وضعیت سلامت و بروز افسردگی خود هستند، بیشتر از دیگران در معرض بیماری کرونا قرار می‌گیرند. به همین دلیل است که بین بروز افسردگی و اضطراب و علائم خاص بیماری کووید -۱۹، یک رابطه دو طرفه وجود دارد.

افسردگی یک بیماری قابل درمان بوده و از آنجایی که میزان ابتلا به آن بسیار بالا است، افراد باید مراقبت‌های پزشکی و معالجه به موقع آن را انجام دهند.

نتایج این مطالعه در مجله JAMA Network Open منتشر شده است.

کد خبر 481784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.