اصلی ترین منابع غذایی کلسیم/پیاز بخورید تا سالم بمانید

لزوم مراقبت از تغذیه در ایام نوروز، لزوم مراقبت از تغذیه در ایام نوروز، ۵ ماده غذایی گیاهی برای کاهش علائم آلرژی بهاره، اهمیت مصرف پیاز برای سلامتی، خواص درمانی رازیانه و تنظیم رژیم غذایی ورفع خستگی دائم را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک کارشناس تغذیه در همدان در خصوص اهمیت مصرف برخی مواد غذایی در ایام نوروز، اظهار کرد: با توجه به ایام نوروز در الگوی غذایی خانواده‌ها تغییراتی ایجاد می‌شود که امسال نسبت به سال‌های گذشته به علت پاندمی کرونا توصیه می‌شود، خانواده‌ها به صورت تلفنی سال نو را به اقوام خود تبریک بگویند و در خانه بمانند.

آرزو کاوه‌ای، افزود: در ایام تعطیلات نوروز افراد کم تحرک می‌شوند و ممکن است شب‌ها دیرتر بخوابند و به همان ترتیب صبح دیرتر بیدار شوند بنابراین توصیه می‌شود وعده‌های اصلی غذایی را از دست ندهند و صبحانه که مهمترین وعده غذایی برای سلامتی افراد محسوب می‌شود به موقع صرف شود.

وی با تاکید بر اینکه در ایام نوروز خوردن شیرینی و شکلات بیشتر است و به عنوان میان وعده از آن استفاده می‌شود، تصریح کرد: افراد بهتر است از وعده‌های غذایی کم چرب استفاده کنند تا دچار چاقی و اضافه وزن نشوند. همچنین بهتر است از خوردن شیرینی خودداری کنید و میوه‌های خشک را جایگزین خرید شیرینی و شکلات کنید.

این کارشناس تغذیه، تاکید کرد: میوه‌های خشک کالری بالاتری نسبت به میوه‌های تازه دارند همچنین باید در مصرف میوه‌های خشک، میزان مصرف را رعایت کنیم. خانواده‌ها در ایام نوروز باید از روغن کمتری استفاده کنند و مصرف غذاهای سرخ کردنی را کاهش دهند.

اصلی ترین منابع غذایی کلسیم/پیاز بخورید تا سالم بمانید

پیاز بخورید تا سالم بمانید

مصرف پیاز از فواید و خواص بسیار بالایی برخوردار است که در درمان بیماری‌های مختلف مؤثر است، البته مصرف بیش از اندازه پیاز می‌تواند عوارضی را هم به همراه داشته باشد. پیازهای قرمز بیش‌ترین اثربخشی را در از بین بردن سلول‌های سرطانی سینه و سرطان روده دارند. این پیاز سطح بالایی از کوارستین و آنتوسیانین دارد که به درمان کمک می‌کند، همچنین مشخص شد که افراد با بالاترین میزان مصرف پیاز، کم‌ترین میزان سرطان را دارند.

فلاونوئید موجود در پیاز قرمز می‌تواند به سلامت قلب کمک کند. همچنین غنی از سولفور هستند که می‌توانند به جلوگیری از بیماری قلبی کمک کنند. پیاز از بهم چسبیدن پلاکت‌ها جلوگیری می‌کند، که می‌تواند منجر به لخته شدن و درنهایت حملات قلبی شود. آن‌ها هم چنین می‌توانند از فشار خون بالا جلوگیری کنند در نتیجه خطرات قلب را دفع می‌کنند. عصاره پیاز می‌تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند.

تنظیم رژیم غذایی و رفع خستگی دائم

یکی از دلایل خستگی، رژیم غذایی و سبک زندگی نامناسب است. با مصرف خوراکی‌های سالم و سبک زندگی درست می‌توان از خستگی جلوگیری کرد. افراد تصور می‌کنند هنگام احساس خستگی، نشستن تنها راه‌حل برای رفع این مشکل است. اما بلند شدن و حرکت داشتن بهترین اقدام برای بر طرف کردن احساس خستگی و کسب انرژی از دست رفته است.

در افراد مبتلا به اختلالات خواب، فرد احساس خستگی فیزیکی می‌کند و برای حفظ تمرکز و فعالیت ذهنی با مشکل مواجه می‌شود. خوابیدن حداقل ۷ ساعت در روز برای تقویت انرژی بدن ضروری است و اگر چند شب کم بخوابید، ممکن است احساس خستگی مزمن را تجربه کنید.

افسردگی یک بیماری روانی است و علائم اصلی آن تغییر ناگهانی در خلق و خو است و بیمارانی که از افسردگی رنج می‌برند غمناک هستند و اعتماد به نفس پایینی دارند. نادیده گرفتن افسردگی می‌تواند عواقب جسمی، روحی و عاطفی به دنبال داشته باشد. آسان‌ترین راه برای رفع احساس خستگی، تنظیم کردن نوع رژیم غذایی است. فرد باید تمامی پنج گروه غذایی میوه‌ها، سبزیجات، غلات، پروتئین و لبنیات را در برنامه غذایی خود قرار دهد.

اصلی‌ترین منابع غذایی کلسیم

کلسیم یک ماده حیاتی برای انقباض و انبساط عروق، فعالیت ماهیچه‌ها، انتقالات عصبی و ترشح هورمون‌ها است. مهمترین منبع غذایی کلسیم لبنیات می‌باشد. هر چه میزان چربی لبنیات بالاتر باشد در حجم مساوی با لبنیات کم چرب، مقدار دریافت کلسیم کمتر می‌شود بنابراین توصیه می‌شود که از لبنیات کم چرب استفاده کنید.

کلسیم موجود در لبنیات میزان جذب بالاتری نسبت به منابع گیاهی دارد. منابع گیاهی کلسیم از قبیل اسفناج، ریواس، کاهو سبز به هیچ عنوان نمی‌توانند جایگزین لبنیات شوند، چون هم مقدار کلسیم آنها خیلی پایین‌تر است و هم جذب کمتری دارند.

دو فرم اصل مکمل کلسیم، کربنات و سیترات کلسیم است. کلسیم برای جذب نیاز به اسید معده دارد و برای جذب بهتر باید بعد از غذا میل شود. اما سیترات کلسیم بدون نیاز به غذا قابل جذب است. بنابراین افرادی که با مشکل کمبود اسید معده و یا بیماری‌ها و التهابی روده و اختلال جذب روبرو هستند بهتر است از مکمل‌های سیترات کلسیم استفاده نماید.

اولویت تأمین کلسیم از طریق رژیم غذایی است و در صورت تأمین نشدن مقادیر مورد نیاز از طریق مواد غذایی در شرایط خاص مانند مصرف داروهای کورتون و بیماری‌های خاص مانند پوکی استخوان مصرف مکمل کلسیم توصیه می‌شود.

اصلی ترین منابع غذایی کلسیم/پیاز بخورید تا سالم بمانید

خواص درمانی رازیانه

در حال حاضر از رازیانه می‌توان جهت درمان آسم و نرم کردن سینه و خلط آوری استفاده کرد، جوشانده رازیانه برای سیاه سرفه مفید است. خوردن کمی رازیانه بعد از غذا باعث عمر طولانی همراه با سلامتی می‌باشد.

از مواد موثره رازیانه برای مداوای دل پیچه استفاده می‌شود. بذر گیاه به درمان سنگ کلیه کمک کرده و همراه با سایر گیاهان ضدعفونی کننده برای درمان ورم مثانه مؤثر است. ریشه رازیانه دیورتیک است و اثر مدر قوی دارد. اوره و اوریک اسید دفع می‌کند.

ریشه رازیانه به علت مدر بودن در موارد کمی دفع ادرار، سنگ کلیه، نفریت و بیماری‌هایی نظیر آن مصرف می‌شود. علاوه بر موارد ذکر شده جوشانده پودر رازیانه برای درمان مالیخولیا، دم کرده ی آن برای رفع سردردهای میگرنی و اسانس رازیانه اثر گشاد کننده برونش و محافظ کبد داشته و ضد فیبروز کبدی است.

۵ ماده غذایی گیاهی برای کاهش علائم آلرژی بهاره

پاسخ‌های آلرژیک معمولاً زمانی رخ می‌دهند که سیستم ایمنی بدن در حال مبارزه با یک محرک یا آلرژن مانند گرده گیاهان یا اجزای تشکیل‌دهنده برخی مواد غذایی باشد. در این زمان سیستم ایمنی بدن ماده شیمیایی هیستامین ترشح می‌کند که همراه با واکنش‌های آلرژیک و علائم آزاردهنده است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده اعلام کرد به طور قطع نمی‌توان از آلرژی اجتناب کرد. با این حال خبر خوب این است که برخی مکمل‌های طبیعی به کمک شما می‌آیند تا بهتر بتوانید واکنش‌های آلرژیک را مهار کنید، این مکمل‌های طبیعی عبارتند از:

رزماری: رزماری تازه و خشک نقش مهمی در خلاقیت‌های آشپزی در سال‌های اخیر داشته است ولی مهمترین نقش آن در کاهش علائم آسم و آلرژی بخصوص در فصل بهار است. این گیاه محبوب شامل رزمارینیک اسید است که خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد. رزمارینیک اسید منجر به کاهش آثار رادیکال‌های آزاد و در نهایت کاهش پاسخ‌های التهابی در بدن می‌شود.

اصلی ترین منابع غذایی کلسیم/پیاز بخورید تا سالم بمانید

زردچوبه: یک ادویه رایج و محبوب در غذاهای تایلندی، هندی و دیگر قومیت‌ها است. با این حال زردچوبه فواید سلامتی بیشماری دارد و قدرتمندترین ترکیب آن یعنی کورکومین، منجر به کاهش و مهار واکنش‌های آلرژیک در بدن می‌شود. مطالعات منتشر شده توسط کالج آمریکایی آسم، آلرژی و ایمونولوژی نشان می‌دهد کسانی که به مدت دو ماه از مکمل کورکومین استفاده می‌کنند، علائم آلرژی شامل عطسه، در آنها کاهش می‌یابد ضمن این‌که بهبود جریان هوا در بینی را احساس می‌کنند.

بادرنجبویه: بادرنجبویه از واژه‌ای یونانی به معنای زنبور گرفته شده است. این گیاه محبوب نوعی زنبور عسل است. از نظر ترکیبات شیمیایی در اندام سبز این گیاه موادی مانند اسید اولئیک، سیترال، ژرانیول و رزماری اسید وجود دارد. این گیاه دارای اسانس تند و لیمویی است که سیترال نام دارد و در صنعت عطرسازی کاربرد دارد. این گیاه همانند یک داروی مسکن بر روی دستگاه عصبی مرکزی عمل می‌کند و به همین دلیل آرامبخش بوده و تحریکات حساسیتی را کاهش می‌دهد.

سیر: سیر خام نه تنها بخش مهمی از یک رژیم سالم است، بلکه خاصیت ضد التهابی دارد و منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. سیر سرشار از آنتی‌اکسیدانی به نام کورستین است که منجر به کاهش هیستامین می‌شود و یک خوراکی خوش طعم برای مبارزه با آلرژی بهاره به شمار می‌رود.

برگ گزنه: گزنه یک گیاه گلدار چندین ساله است که خواص دارویی مفیدی برای تمامی سنین دارد. گزنه از زمان یونان باستان شناخته شده است و نشان داده شده مصرف آن منجر به کاهش التهاب در بدن می‌شود. ترکیبات زیستی فعال موجود در گزنه منجر به از بین رفتن کاهش چشمگیر واکنش‌های آلرژیک مرتبط با فصل بهار می‌شود.

کد خبر 481684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.