خواص درمانی لیموشیرین/بایدها و نبایدهای مصرف قهوه

بایدها و نبایدهای مصرف قهوه، شناخت فواید درمانی ترب سیاه، پیشگیری از سکته قلبی با مصرف چای فلفل قرمز، عسل را در شیر حل کنیم یا آب جوش، کاربردهای شگفت‌انگیز جوش شیرین برای سلامتی و خواص درمانی لیموشیرین را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رژیم‌شناس و متخصص تغذیه، اظهار کرد: قهوه یکی از نوشیدنی‌های پرطرفدار محسوب می‌شود. از جمله فواید قهوه می‌توان به حاوی آنتی اکسیدان، ویتامین‌های گروه B، پتاسیم، منیزیم و فسفر در آن اشاره کرد بنابراین می‌توان به عنوان یک ماده مفید آن را نوشید. همچنین ماده‌ای به نام کافئین به عنوان محرک مغز و سیستم عصبی در قهوه می‌تواند انرژی و هشیاری را برای مدتی در بدن بالا ببرد.

شهاب اولیایی، افزود: بسیاری از مکمل‌های ورزشی از کافئین به عنوان جزئی از قهوه استفاده می‌کنند که باعث افزایش انرژی و متابولیسم بدن می‌شود. همچنین افرادی که اضافه وزن دارند با مصرف قهوه البته به حد اعتدال می‌توانند متابولیسم بدن خود را افزایش دهند تا سوخت ساز بدن بیشتر شود. کافئین همچنین می‌تواند باعث ترشح صفرا شود و به دفع مواد زائد بدن و رفع یبوست کمک کند. قهوه همچنین می‌تواند برای افرادی که مشکل کبدی و دیابت نوع ۲ دارند مؤثر باشد.

وی درباره مضرات مربوط به قهوه، تصریح کرد: اضطراب و بی‌قراری به خصوص در افرادی که دچار بیماری‌های اعصاب و روان هستند از جمله عوارض نوشیدن قهوه محسوب می‌شود، چرا که هورمون‌های استرس را بیشتر ترشح می‌کند. همچنین مصرف بیش از حد قهوه باعث افزایش فشار خون می‌شود، بنابراین کسانی که به فشار خون مبتلا هستند از مصرف قهوه پرهیز کنند. همچنین توصیه می‌شود افراد دارای تپش قلب هم از مصرف قهوه صرف‌نظر کنند.

اولیایی تاکید کرد: مصرف افراطی قهوه باعث دفع مواد مغذی مانند کلسیم، منیزیم و پتاسیم از بدن خواهد شد که در نتیجه پوکی استخوان و افزایش فشار خون را در پی خواهد داشت.

رژیم‌شناس و متخصص تغذیه، تاکید کرد: قهوه حاوی برخی فلزات سنگین مانند کادمیوم است که زیاده روی در مصرف این نوشیدنی باعث بروز مشکلاتی مانند بی‌خوابی و بی‌قراری خواهد شد؛ بنابراین توصیه می‌شود از ساعت ۴ یا ۵ بعدازظهر به بعد نوشیدنی‌های حاوی قهوه یا کافئین دار را استفاده نکنید. همچنین افرادی که سابقه بیماری نقرس دارند بهتر است که کافئین قهوه را به صورت خیلی محدود استفاده کنند.

اولیایی اظهار کرد: افرادی که دچار بی‌اختیاری ادرار هستند از مصرف قهوه پرهیز کنند؛ چرا که می‌تواند وضعیت آن‌ها را بدتر کند. افرادی که مشکل معده و گوارشی دارند نسبت به مصرف این نوشیدنی دقت داشته باشند. در مجموع مصرف یک‌فنجان قهوه در طول روز می‌تواند به بهبود حال افراد کمک کند و باید دانست که بهترین ساعت مصرف آن ۱۰ تا ۱۲ ظهر است.

کاربردهای شگفت‌انگیز جوش‌شیرین برای سلامتی

ادعا می‌شود که جوش شیرین اسیدهای معده را خنثی می‌کند و تعادل pH بدن را بهبود می‌بخشد؛ بنابراین، می‌تواند احتمال ایجاد ریفلاکس اسیدی یا سوزش سر دل را کاهش دهد. بهترین روش مصرف جوش شیرین برای هضم غذا این است که چند قاشق چایخوری از آن را به کمی آب اضافه کنید و سپس آن را به آرامی بنوشید.

خواص درمانی لیموشیرین/بایدها و نبایدهای مصرف قهوه

از نوشیدن بیش از حد جوش شیرین در مدت زمان کوتاه خودداری کنید، زیرا در صورت مصرف زیاد می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد. جوش شیرین باعث بهبود عملکرد ورزشی می‌شود. دانشمندان می‌گویند که افزودن آن به رژیم غذایی قبل از یک فعالیت شدید می‌تواند به شما کمک کند تا هفت دقیقه بیشتر ورزش کنید.

این عمل به عنوان بارگذاری بی کربنات شناخته می‌شود و ممکن است بعد از تمرین برای عضلات شما مفید باشد. همچنین جوش شیرین می‌تواند از عوارض جانبی اسید لاکتیک روی عضلات محافظت کند. جوش شیرین ممکن است به کاهش برخی از علائم مرتبط با جوش و آفتاب سوختگی کمک کند و باعث کاهش ناراحتی از آفتاب سوختگی، بثورات آلرژیک و مسمومیت پوستی شود.

استفاده از جوش شیرین در دهان شویه می‌تواند سلامت دهان و دندان را بهبود دهد، زیرا یک ضد باکتری طبیعی است. تجمع باکتری‌ها یکی از دلایل اصلی بوی بد دهان است، به همین دلیل است که مخلوط جوش شیرین در برنامه صبحگاهی ممکن است باعث خوشبویی دهان شما در بقیه روز شود. جوش شیرین در برابر تعدادی از گروه‌های مختلف قارچی، از جمله مخمرها و کپک مؤثر است. این قارچ‌ها در صورت عدم درمان می‌توانند به عفونت روی پوست یا ناخن‌های شما تبدیل شود.

خواص درمانی لیموشیرین

طبع میوه لیمو شیرین سرد و خشک است. برخی از مهمترین خواص لیمو شیرین و فواید درمانی آن عبارتند از: لیمو شیرین خاصیت ملین و ادرارآور دارد و به همین جهت در دفع سموم بدن به خارج مفید است. مصرف لیمو شیرین برای رفع التهاب و عطش بیماران تب‌دار مفید است و فرد تب‌دار بعد از خوردن لیمو شیرین احساس راحتی و سبکی می‌کند.

از خواص لیمو شیرین تقویت ماهیچه‌های بدن به ویژه ماهیچه قلب است. به طور کلی مصرف این میوه برای قلب، خون و مجاری آن بسیار مفید است. در کتب طب سنتی در مورد خواص درمانی لیمو شیرین آمده است که این میوه چسبندگی خون را که علت تصلب شرائین، ورم جدار وریدی و سیاه شدن شریان، فلج ناقص و آنژین است، معالجه می‌کند.

لیمو شیرین خاصیت چربی سوزی داشته، میزان کالری و کربوهیدرات آن بسیار پایین است و از این رو مصرف آن برای کاهش وزن و لاغری مفید است. مصرف لیمو شیرین به دلیل داشتن ویتامین‌های فراوان برای حفظ سلامت و زیبایی پوست مفید بوده، مانند خواص لیمو ترش فرایند پیری پوست و چین و چروک را به تعویق می‌اندازد. همچنین مالیدن پوست لیموشیرین برای درمان اگزما و جوش مفید است.

پیشگیری از سکته قلبی با مصرف چای فلفل قرمز

برای کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی یک مکمل غذایی بسیار مؤثر است به طوری که دانشمندان توصیه می‌کنند افراد دچار سکته قلبی چای فلفل قرمز بنوشند تا این عارضه التیام یابد زیرا فلفل قرمز دارای ۹۰۰۰۰ واحد اسکوویل است.

خواص درمانی لیموشیرین/بایدها و نبایدهای مصرف قهوه

کاپسیسین موجود در فلفل سبب جلوگیری از تجمع LDL یا کلسترول بد خون در رگ‌ها می‌شود و با کاهش سطح کلسترول بد در خون، که یکی از علت‌های مسدود شدن رگ‌ها می‌باشد، گردش خون را بهبود بخشیده و خطر ابتلاء به حمله قلبی و سکته را کاهش می‌دهد.

فواید درمانی ترب سیاه را بشناسید

ترب سیاه با طبیعت گرم و خشک، در فصل پاییز و زمستان به بازار عرضه می‌شود. ترب سیاه از بهترین سبزیجات برای دفع سنگ کلیه، مثانه و سنگ‌های صفراوی است. طریقه مصرف اینکه در هر وعده مقدار ٦٠- ٣٠گرم ریشه تازه ترب سیاه را در یک لیوان آب، دم کنید یا جوشانده و روزی ۳ بار میل شود. همچنین می‌توان ترب سیاه را به صورت رنده شده مصرف و یا آب آن را با عسل ناشتا میل کرد

خواص دیگر ترب سیاه قاعده آور، درمان نقرس، یبوست، درمان سرماخوردگی و آلرژی است. موارد احتیاط برای مصرف ترب سیاه اینکه افرادی که دچار کم‌کاری تیروئید و کمبود ید هستند باید در مصرف ترب سیاه و آب آن احتیاط کنند

عسل را در شیر حل کنیم یا آب جوش

با خوردن عسل و شیر داغ یا چای داغ نه تنها از خواص عسل بهره‌ای نمی‌برید بلکه مواد سمی وارد بدنتان می‌کنید. عسل در مایعات بالای ۴۵-۴۰ درجه هیچ خاصیتی ندارد بلکه باعث تولید نوعی سم نیز می‌شود. عسل شیرین کننده‌ای طبیعی است که به نظر برخی می‌گویند، عسل خاصیت درمانی هم دارد و چون شیرینی اش طبیعی است می‌توان بدون هیچ محدودیتی از آن استفاده کرد اما ممکن است در برخی از موارد تصورات درباره این ماده غذایی اشتباه باشد.

عضو کمیته صنایع غذایی انجمن مدیریت کیفیت ایران با اشاره به خواص و منابع قندی موجود در عسل، در مورد مصرف درست این عصاره شیرین، اظهار کرد: این عصاره شیرین منبعی غنی از اقسام قندها به ویژه گلوکز و ساکاروز است به گونه‌ای که ۱۴ الی ۱۸ درصد آن را آب، ۲ درصد را سایر مواد و بین ۷۵ الی ۸۶ درصد عسل را قند تشکیل می‌دهد.

خواص درمانی لیموشیرین/بایدها و نبایدهای مصرف قهوه

وی با بیان مصرف عسل به ویژه در رژیم‌های لاغری و دیابتی، اضافه کرد: بسیاری از افراد فکر می‌کنند مصرف زیاد عسل به علت داشتن قند طبیعی بلامانع است، در حالی که مقادیر خیلی کمی از این عصاره حاوی کالری و انرژی خیلی زیادی است و به هیچ عنوان زیاده روی در مصرف آن برای دیابتی‌ها و افراد دارای رژیم‌های لاغری توصیه نمی‌شود، بنابراین بهترین روش مصرف در عموم افراد، استفاده روزانه یک تا ۲ قاشق مرباخوری از عسل است.

عضو کمیته تخصصی زنبور عسل سازمان نظام دامپزشکی در مورد یکی از اشتباهات رایج مصرف عسل گفت: متأسفانه برخی افراد علاقه زیادی به شیر عسل داغ، چای عسل داغ و یا سرو نوشیدنی‌های داغ با عسل به ویژه در ساعات اولیه صبح دارند در حالی که این کار با گذر زمان به راحتی جانشان را نشانه می‌گیرد.

وی تصریح کرد: افرادی که به مصرف نوشیدنی‌های داغ با عسل علاقه دارند باید بدانند که نباید عسل را در نوشیدنی‌های با حرارت بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد مخلوط کنند، زیرا دمای بالای عسل منجر به تولید و فعال شدن سمی موسوم به HMS می‌شود که اثر فوری ندارد و به مرور زمان در کبد ته نشین شده و سلامتی فرد را با خطری جدی مواجه می‌کند که دمای شیر یا چای یا هر نوشیدنی دیگری که قرار است عسل به آن اضافه شود، باید نیمه گرم یا ولرم بوده و از این دما بالاتر نباشد.

کد خبر 475258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.