کد شهاب راهکاری برای مقابله با پول‌شویی است

یک کارشناس بانکی گفت: دریافت کد شهاب برای تمامی دارندگان حساب‌های بانکی اعم از اشخاص حقیقی، حقوقی و اتباع خارجی امری ضروری است.

ابراهیم مسکین در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: کد شهاب شناسه هویت الکترونیکی بانکی است که برای هر مشتری بانکی یک شناسه هویتی منحصربه‌فرد را ایجاد می‌کند.

وی افزود: از آنجا که بر طبق مفاد بخشنامه بانک مرکزی شناسایی مشتریان بانکی و پاکسازی و اصلاح اطلاعات حساب‌های مشتریان حقیقی و حقوقی امری لازم است بر این اساس خدمات بانکی باید صرفاً به مشتریانی ارائه شوند که هویت و اطلاعات شناسنامه‌ای، مکانی و کسب‌وکاری آن‌ها مشخص است.

این کارشناس بانکی تصریح کرد: این قانون نه تنها نسبت به اتباع بیگانه بلکه نسبت به کلیه صاحبان حساب‌های بانکی اعمال می‌شود؛ با توجه به چنین قانونی، دریافت کد شهاب از مدت‌ها قبل برای مشتریان بانکی ضروری و اکنون هم مهلتی به اتباع خارجی برای دریافت چنین کدی داده‌شده که به مدت یک ماه دیگر هم تمدید گشت.

مسکین اظهار کرد: برای دریافت چنین کدی مشتریان بانک‌ها با مراجعه به بانکی که در آن حساب خود را افتتاح کردند، مدارک خود را ارائه می‌کنند. اشخاص حقیقی با ارائه کد ملی، اشخاص حقوقی با ارائه کد شناسه ملی و اتباع خارجی هم با ارائه شناسه خود به شعبه بانکی، پس از هویت سنجی، کد شهاب، که شناسه‌ای ۱۶ رقمی است را دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: پس‌ازآن هر تراکنشی که از سوی صاحب کد در سیستم بانکی و بر مبنای سیستم ساتنا انجام گیرد توسط نظام بانکی رصد می‌شود.

این کارشناس بانکی هدف از این اقدام را اجرای قوانین ناظر به شفافیت در تراکنش‌های بانکی، کنترل و نظارت بانک مرکزی و ممانعت از فرار مالیاتی و رفع پول‌شویی عنوان کرد و افزود: باوجوداین کد هر تراکنش مستلزم صحت اطلاعات هویتی صاحبان حساب است.

مسکین خاطرنشان کرد: بیش از هر دلیل دیگری این قانون برای مقابله با پول‌شویی مفید است زیرا گاهی با استفاده از مدارک افراد ناآگاه و بی اطلاع، اقدام به پول‌شویی می‌شود که با وجود چنین کدی از احتمال آن کاسته شده و با تکمیل آن‌، این معضل به‌طور قابل‌توجهی کمتر خواهد شد.

کد خبر 472149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.