مردم جهان در ۲۰۲۰ چه جست جو کردند؟ + اسامی افراد و لیست ترندها

مواردی همچون «ویروس کرونا»، «انتخابات آمریکا»، فوت بسکتبالیست معروف «کوبی برایانت» یا بازی «آخرین بازمانده ما» از جمله مواردی است که گوگل در گزارش سالانه خود آن ها را در میان محجوب‌ترین ترندها ۲۰۲۰ دسته بندی کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا گوگل به عنوان محبوب‌ترین موتور جستجوی مردم جهان گزارشی از بیشترین مطالبات کاربران خود در پایان سال میلادی ۲۰۲۰ منتشر کرده است. این موتور جستجوگر عظیم با دسته بندی محتوای سرچ شده مردم روایتگر همه اتفاقات خوب و بدی است که جهان در سال ۲۰۲۰ پشت سر گذاشته است.

در ادامه به تفکیک موضوعی، محبوب‌ترین ترندهای ۲۰۲۰ را بررسی می‌کنیم:

پر جست جو ترین اخبار ۲۰۲۰

سال ۲۰۲۰ از ظهور پاندمی کشنده کرونا گرفته تا حضور پرشور و بی‌سابقه مردم ایالات متحده آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری، رویدادهای بسیاری را شامل شد که بدون شک برای همیشه در یاد مردم و تاریخ جهان ثبت خواهد شد.

۱. ظهور کرونا ویروس

در آغاز سال نو میلادی، ویروسی خطرناک و جدید در کلان‌شهر ووهان چین منتشر شد و به تدریج جمعیت زیادی از این کشور را در بر گرفت. علائم این بیماری جدیدی بسیار شبیه به آنفلوانزا بود اما با سرعتی بسیار باورنکردنی مردم را مبتلا می‌کرد. پس از مدت زمانی بسیار کوتاه، مرگ‌های کرونایی نیز نه تنها در چین، بلکه در سراسر کشورهای جهان رایج شد و همین امر، دنیا را در وضعیت قرنطینه و حتی حکومت نظامی قرار داد. اما خبر خوش اینکه، اخیراً دانشمندان، پس از حدود یک سال تلاش، از کشف واکسن کرونا خبر داده‌اند و امید است به زودی، زندگی عادی سراسر جهان را در بر گیرد.

اینجا بخوانید: ویروس کرونا چیست؟

۲. انتخابات آمریکا

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سوم ماه نوامبر، علیرغم شیوع ویروس کرونا، با حضور بی‌سابقه مردم آمریکا برگزار شد. جو بایدن و دونالد ترامپ کاندیداهای اصلی این انتخابات بودند که در رقابتی تنگاتنگ با یکدیگر پیش می‌رفتند. با این حال، در پایان ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه آمریکا، علیرغم مقاومت‌های شدید خود مبنی بر نادرستی انتخابات، میدان رقابت را به سود بایدن، نامزد حزب دموکرات ترک کرد.

۳. ایران از منظر جهان

شهید حاج قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و از فرماندهان مبارزه علیه داعش در عراق و سوریه بود. وی به همراه ابومهدی مهندس، جانشین فرمانده الحشد الشعبی پس از سفر به عراق و خروج از فرودگاه بین‌المللی شهر بغداد، در حین حرکت بر خلاف قوانین بین‌المللی با خودرو مورد هدف پهباد آمریکایی قرار گرفتند و به مقام رفیع شهادت دست یافتند. همچنین در این سال پرواز شماره ۷۵۲ اوکراینی با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه پرواز متعلق به هواپیمایی بین‌المللی ایران از مبدأ تهران به مقصد کی‌یف، پایتخت اوکراین بود که هدف شلیک پدافند هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفته و سرنگون شد. سپاه پاسداران با انتشار بیانیه‌ای علت این حادثه را خطای انسانی اعلام کرد.

۴. انفجار بیروت

عصر روز چهارم آگوست ۲۰۲۰، انفجار بسیار مهیبی در انبار مواد شیمیایی شامل آمونیوم نیترات در بیروت پایتخت لبنان رخ داد که منجر به تخریب بسیاری از ساختمان‌های منطقه اشرفیه شهر شد. متأسفانه بر اثر این انفجار، تعداد ۲۲۰ نفر جان خود را از دست دادند، بیش از هفت هزار نفر زخمی شدند و هیچ اثری از حدود ۱۱۰ نفر نیز به جای نماند.

۵. هانتا ویروس

زمان زیادی از پیدایش بیماری کووید -۱۹ و شروع اقدامات علیه آن نگذشته بود که خبر رسید ویروس جدیدی به نام "هانتا" از همان کشور چین آغاز به گسترش کرده است. اما خبر خوب اینکه خوشبختانه سرعت انتشار و نرخ مرگ و میر این ویروس جدید به اندازه کرونا نبود و اغلب کشورهای جهان از ابتلاء به آن در امان ماندند.

تأثیرگذارترین چهره‌های ۲۰۲۰

خبرسازترین اشخاص سال ۲۰۲۰ بیشتر از حوزه سیاسی کشورها بودند. در این سال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز برگزار شد.

۱. جو بایدن

بر پایه اطلاعات به دست آمده از گوگل ترندز، رتبه نخست بیشترین جست جو در گوگل بین تاریخ اول تا هفتم نوامبر به جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا، تعلق گرفت. در هفته ذکر شده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد. بنابراین به گمان بسیار دلیل افزایش میزان جست جو در گوگل در مورد جو بایدن نیز همین اتفاق است.

۲. کیم جونگ اون

پس از جو بایدن، بیشترین میزان جست جو در گوگل، به ویژه در ماه آوریل به دیکتاتور کره شمالی، کیم جونگ اون، تعلق می‌گیرد. در این دوره زمانی، شایعاتی در مورد فوت او منتشر شده بود.

۳. بوریس جانسون

سومین نام پر جست جو برای مخاطبین، باریس جانسون نخست وزیر انگلستان است. بر اساس اطلاعات به دست آمده از گوگل ترندز، مردم در مورد زمان سخنرانی و موضوع سخنرانی این فرد، به ویژه در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بسیار در گوگل جست جو کرده‌اند.

۴. کامالا هریس

در میان چهره‌های سیاسی یکی دیگر از تکراری‌ترین نام‌های جست جو شده در گوگل، معاون انتخاب شده ریاست جمهوری آمریکا، کامالا هاریس است. این شخص اولین زنی است که به عنوان معاون اول رئیس جمهور آمریکا انتخاب شده است.

۵. تام هنکس

تام هنکس یکی از پردرآمدترین بازیگران هالیوود و در لیست محبوب‌ترین ستاره‌های سرشناس آمریکا قرار دارد. تام هنکس تا کنون برنده چندین جایزه اسکار شده است. تام هنکس جز اولین چهره‌هایی بود که به بیماری کرونا مبتلا شد و پس از بیماری، مصاحبه‌های زیادی پیرامون همزیستی و مقابله با ویروس کرونا انجام داد.

محبوب‌ترین فیلم‌های سینمایی ۲۰۲۰

در لیست سینمایی گوگل نام پنج اثر با بیشترین جست جو به چشم می‌خورد. ممکن است این فیلم‌های سینمایی ساخته ۲۰۲۰ نباشند اما در این سال بیشترین میزان جست جو و تماشا را به خود اختصاص داده‌اند.

۱. فیلم انگل Parasite

شاید بتوان انگل یا پاراسایت تاریخ‌سازترین فیلم سینمای شرق دانست. فیلمی به کارگردانی بونگ جون هو که دنیا را شوکه کرد. انگل داستان اختلاف طبقانی است که به بهترین شکل و با فرمی جهان شمول روایت می‌شود تا تمام مخاطب و منتقدان جهان زبان به تحسین آن بگشایند. انگل در سال ۲۰۱۹ اکران شد و در مراسم اسکار ۲۰۲۰ در چهار بخش برگزیده شد. انگل اولین فیلم غیرانگلیسی زبان بود که جایزه بهترین فیلم اسکار را به دست آورد. علاوه بر آن جایزه بهترین فیلم بین‌المللی، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را نیز کسب کرد.

۲. فیلم ۱۹۱۷

سم مندس کارگردانی است که سبک خاص خود را دارد، او با ساخت یک روایت جدید از جنگ جهانی اول امیدهای بسیاری برای کسب اسکار کارگردانی داشت که البته اثر درخشان سینمای کره این شانس را از او گرفت. ۱۹۱۷ داستان یک سرباز انگلیسی را روایت می‌کند که در باید نامه‌ای را به یکی از گردان‌ها در سوی دیگر خط مقدم برساند و جان هزاران سرباز در گرو رسیدن این نامه است. مهم‌ترین نقطه قوت فیلم کارگردانی آن است، به طوری که با هنرمندی تمام در تمام طول مدت فیلم مخاطب «کات‌ها» را احساس نمی‌کند و گویی دوربین هیچ‌گاه خاموش نمی‌شود.

۳. فیلم پلنگ سیاه Black Panther

فیلمی برای گیشه جهانی، چند سالی است که مارول سعی دارد در آثار خود از ابرقهرمانان سیاه پوست بهره جوید. پلنگ سیاه اولین فیلم ابرقهرمانانه بود که نقش قهرمان آن را یک بازیگر سیاه پوست (چادویت بوزمن) ایفا می‌کرد. پلنگسیاه در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ اکران شد و در سال ۲۰۲۰ به وی‌اودی‌ها آمد. تبلیغات گسترده‌ای پیرامون این فیلم شکل گرفت و در نهایت سازندگان آن به هدف خود یعنی فتح گیشه رسیدند و این فیلم درآمد یک میلیارد و ۳۶۴ میلیون دلاری داشت.

اینجا بخوانید: واکنش‌ها به مرگ "پلنگ سیاه"

۴. فیلم شیوع Contagion

استیون سودربرگ هیچگاه تصور نمی‌کرد سناریویی که در سال ۲۰۱۱ آن را کارگردانی کرد، در سال ۲۰۲۰ واقعاً رخ دهد! کرونا سینما را به ورشکستگی کشاند و بسیاری از کمپانی‌های بزرگ حتی در هالیوود را نیز نابود کرد، اما در این میان ویروس کرونا برای یک فیلم معجزه کرد! فیلم «شیوع» تصویری نزدیک به آنچه دنیا در قرنطینه‌های خود با آن مواجه بود را ارائه می‌داد و این فیلم که در سال ساخت یعنی ۲۰۱۱ آنچنان دیده نشد، در سال جاری میلادی ناگهان بین تمام مردم جهان دست به دست شد.

۵. انگاشته TENET

آخرین و پر طمطراق ترین ساخته کریستوفر نولان با سر و صدای زیادی ساخته و اکران شد، اما آرام آرام سر و صدای آن خوابید. نولان تصور می‌کرد که تنت می‌تواند نجات دهنده سینماها در بحران کرونا باشد، به همین دلیل اصرار بر اکران فیزیکی فیلمش در اوج بحران کرونا داشت. اما تنت بسیار ناامید کننده بود و بازخورد لازم را از مخاطبان نگرفت و فروش فیلم بسیار پایین‌تر از تصورات سازندگان بود. با این حال تنت یکی از مهم‌ترین آثار سینمایی سال ۲۰۲۰ شد.

تأثیرگذارترین چهره‌های ورزشی ۲۰۲۰

در حوزه ورزش نیز چهره‌هایی بودند که در سال گذشته بیشترین میزان جستجوی مخاطبان را به خود اختصاص دادند.

۱. رایان نیومن

رایان نیومن که بیشترین تعداد جستجوی نام را در میان تمام ورزشکاران دنیا داراست، در سال جاری یک تصادف مرگبار را در ماه فوریه پشت سر گذاشت. این راننده ناسکار که در دور پایانی یکی از مسابقات پیشتاز بود ناگهان متوجه شد که کنترل ماشین خود را از دست داده و ماشین او پس از چند چرخش به شکل دلهره آوری چپ کرد.

۲. مایکل جردن

چند هفته‌ای است که مستندی از شبکه ورزشی ESPN آمریکا در حال پخش شدن است. این مستند روایتگر داستان مایکل جردن، بسکتبالیست افسانه‌ای و تیم شیکاگو بولز را روایت می‌کند که بازدید بالای آن باعث شده تا جستجوی نام جردن در گوگل نیز در یکی از بالاترین رده‌ها قرار گیرد.

۳. تایسون فیوری

عملکرد درخشان تایسون فیوری، مشت زن مطرح آمریکایی و پیروزی ارزشمند اخیر او مقابل وایلدر در فوریه سال گذشته، اتفاقی بود که باعث شد تا او به سومین ورزشکار دنیا از حیث جستجوی نامش در گوگل تبدیل شود.

۴. تام بردی‌

اعلام بازگشت به تامپا بی، یکی از تیم‌های مطرح فوتبال آمریکایی، چیزی بود که تام بردی را دوباره پس از سال‌ها به تیتر خبرها و البته صحبت‌های مردم تبدیل کند.

۵. مایک تایسون

مایک تایسون افسانه‌ای پس از ۱۵ سال غیبت در ۲۸ نوامبر به میادین بازگشت و در حال حاضر بیشترین تعداد جستجو را در میان بوکسورهای تمام دنیا در اختیار دارد.

بیشتر بخوانید: روش عجیب قهرمان سنگین وزن جهان برای فرار از دوپینگ

محبوب‌ترین بازی‌های ۲۰۲۰

ماجرای بازی‌های ویدئویی هم علاقمندان خاص خود را دارد. نکته جالب توجه در این لیست این است که در میان پنج بازی محبوب مخاطبان در سال ۲۰۲۰، هستند بازی‌هایی که الزاماً در سال ۲۰۲۰ منتشر نشده‌اند اما در این سال به بیشترین محبوبیت رسیده‌اند.

۱. بازی Among Us

Among Us درواقع بر گرفته شده از بازی اجتماعی مافیا است که گاهی با نام‌های دیگری مانند گرگینه نیز شناخته می‌شود. اینکه هر از گاهی شاهد محبوبیت ناگهانی و دور از انتظار یک بازی کمتر شناخته شده باشیم، شاید دیگر چندان مسئله‌ی تازه‌ای نباشد؛ اما این اینکه یک بازی بعد از گذشت دو سال از انتشار، ناگهان به چنین محبوبیت دست پیدا کند، می‌تواند یک اتفاق جالب و بسیار تامل برانگیز در حوزه‌ی ویدئو گیم محسوب شود.

۲. بازی Fall Guys: Ultimate Knockout

فال گایز که رابط کاربری بسیار ساده و مناسبی دارد مخاطب را درون منوهای پیچیده گم نمی‌کند، در هر دور شما را به ۵ رقابت می‌فرستد؛ ۵ مینی‌گیم کوتاه که با شرایطی مشخص از بین ۲۴ مینی‌گیم موجود انتخاب می‌شوند و مرحله به مرحله بازیکنان را حذف می‌کنند تا درنهایت فقط یک نفر تاج را به‌دست بیاورد. به همین خاطر دقیقاً وقتی دور اول تجربه‌ی «فال گایز» را تمام می‌کنید، متوجه پتانسیل بسیار زیاد آن برای کسب پشتیبانی عالی در آینده می‌شوید

۳. بازی Valorant

Valorant یک بازی تیراندازی اول شخص از سوی رایت گیمز است که کاراکتر و جهان مخصوص به خود را دارد. بازی دارای ۱۱ شخصیت مختلف است که هرکدام از آن‌ها مهارت‌های خاص خود را دارند و در طول بازی می‌توانید از آن‌ها برای غافل‌گیری حریف یا کمک به اعضای تیم خود استفاده کنید. این در حالی است که ساختار بازی و نحوه پیشرفت در مسابقات، همانند کانتر استرایک است. بازیکنان با کشتن سایر دشمنان در هر راند و کسب پول، می‌توانند سلاح‌های جدیدتری را خریداری کنند.

۴. بازی Genshin Impact

Genshin Impact پر از موجودات اهریمنی است. علاوه‌بر شخصیت اصلی که در ابتدا بازی انتخاب می‌کنید، در ادامه افراد بیشتری به شما ملحق خواهند شد که هرکدام دارای قدرت و سبک نبرد خاص خود هستند. هریک از قهرمانان بازی از یک عنصر خاص استفاده می‌کند، عناصر در بازی دارای نقاط قوت و ضعف هستند. انتخاب دیالوگ‌ها هنگام گفت و گو با کاراکترها، یکی دیگر از امکاناتی است که برای بازی Genshin Impact در نظر گرفته شده است و به‌نوعی سعی می‌کند تا شما را با داستان همراه کند.

۵. بازی The Last of Us

The Last of Usیا آخرین از ما، یکی از بازی‌هایی است که شاید بتوان آن را در بالاترین رتبه‌ی برترین بازی‌های یک دهه‌ی اخیر دانست. نمایش گیم‌پلی The Last of Us در کنفرانس سونی و رویداد E۳ ۲۰۱۲، به قدری زیبا و چشم‌نواز بود که مورد تحسین بسیاری قرار گرفت. بیشترین چیزی که در این نمایش خودنمایی می‌کرد، هوش مصنوعی پیشرفته و روند بازی بود که به شکل تعجببرانگیزی پایه‌ریزی شده بود. حضور The Last of Us در کنسول پلی‌استیشن ۴ آنقدر قوی و تأثیرگذار بود که حتی تبدیل به یکی از دلایل خرید کنسول برای برخی افراد شد.

مرگ‌های خبرساز ۲۰۲۰

در سال ۲۰۲۰ جهان شاهد مرگ چهره‌هایی بود که برخی از آنها بیشتر مورد جستجوی کاربران فضای مجازی قرار گرفت.

۱. مرگ نایا ماریه ریو را

نایا ماریه ریو را ( Naya Marie Rivera) بازیگر و خواننده آمریکایی ۱۲ ژانویه ۱۹۸۷ متولد شد، نایا که به خاطر ایفای نقش سانتانا لوپز در سریال گلی شهرت داشت روز چهارشنبه ۸ ژوئیه ۲۰۲۰ قایقی اجاره کرد و به همراه پسر ۴ ساله‌اش به دریاچه پیرو برای گشت و گذار در حوالی لس‌آنجلس رفت. پلیس دریاچه چند ساعت بعد، پسر ریو را را در حالی که جلیقهٔ نجات پوشیده بود تنها در قایق پیدا کرد، اما جسد مادرش پس از پنج‌روز در تاریخ ۱۳ ژوئیه در حوالی دریاچه پیرو پیدا شد. پسر نایا ماریه ریو را گفته که او و مادرش در حال شنا بودند ولی مادرش به قایق برنگشت. پلیس کالیفرنیا می‌گوید نایا ریو را به احتمال قوی غرق شده است.

۲. مرگ کوبی بین برایانت

کوبی بین برایانت (Kobe Bean Bryant) بازیکن بسکتبال آمریکایی ۲۳ آگوست ۱۹۷۸ متولد شد، وی تمام ۲۰ سال دوران بازی‌اش عضو تیم لس‌آنجلس لیکرز بود و در سال ۲۰۱۶ دنیای حرفه‌ای بسکتبال خداحافظی کرد. کوبی برایانت ۴۱ ساله و دختر ۱۳ ساله‌اش روز یکشنبه ۲۶ ژانویه سال ۲۰۲۰ در حال مسافرت با یک هلیکوپتر خصوصی بودند که سقوط کردند و در شعله‌های آتش سوختند.

اینجا بخوانید: جزئیات سقوط هلیکوپتر کوبی برایانت

۳. مرگ چادویک آرون بوزمن

چادویک آرون بوزمن (Chadwick Aaron Boseman) تهیه‌کننده، نویسنده و بازیگر آمریکایی ۲۹ نوامبر ۱۹۷۶ متولد شد، بازیگر نقش بلک پنتر در دنیای سینمایی مارول که نامزد و برنده جوایز سینمایی متعددی بود، در ۲۸ آگوست ۲۰۲۰ و بعد از ۴ سال مبارزه با سرطان روده درگذشت.

۴. خودکشی سوشانت سینگ راجپوت

سوشانت سینگ راجپوت (Sushant Singh Rajput) بازیگر سینما و تلویزیون هند ۱۱ ژانویه ۱۹۸۶ متولد شد، او صبح روز ۱۴ ژوئن ۲۰۲۰ در خانه‌اش خودکشی کرد، پس از گذشت بیش از ۱۸ روز از مرگ وی، خانواده‌اش ادعا کردند که نامزدش با خیانت و دزدی، او را به سمت خودکشی کشانده است.

۵. مرگ جرج فلوید

جرج فلوید (George Floyd) زاده ۱۴ اکتبر ۱۹۷۳ یک سیاه‌پوست آمریکایی بود که در ۲۵ مه ۲۰۲۰، مدتی پس از آنکه یکی از افسران پلیس شهر مینیاپولیس از ایالت مینه‌سوتا در ایالات متحده آمریکا، زانوی خود را برای حدود ۹ دقیقه بر روی گردن وی گذاشت، درگذشت. رهگذرانی که در حال عبور بودند این حادثه را با دوربین موبایل ضبط و در شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده منتشر کردند؛ تصویر جورج فلوید در حالی که نقش بر زمین شده و پلیس زانویش را روی گردن او فشار می‌دهد، آمریکا را در شوک فرو برد و آتش خشم و اعتراضات را در این کشور شعله‌ور کرد.

کد خبر 464492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.