نوشابه و خطرات اسید فسفریک موجود در آن برای سلامت انسان

پیشگیری از آلزایمر با تغذیه سالم، لزوم خوردن کدو تنبل برای عینکی‌ها، نوشابه و خطرات اسید فسفریک موجود در آن برای سلامت انسان، تاثیر مصرف پروتئین بر تولید آنتی بادی کرونا و خواص باور نکردنی نعناع را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص تغذیه در خصوص تغذیه سالم برای جلوگیری از ابتلاء به بیماری آلزایمر، اظهار کرد: تغذیه سالم و عدم مصرف غذاهای پرچرب از جمله موارد ضروری برای جلوگیری از بروز آلزایمر است. متأسفانه بیماری آلزایمر یکی از بیماری‌های آزاردهنده هم برای بیمار و هم اطرافیان است که تا به حال علت دقیق بروز آن و همچنین راه‌های درمان و پیشگیری از بروز آن مشخص نشده است اما مشکلات سیستم عصبی علاوه بر شرایط زندگی فرد می‌تواند از جمله عوامل بروز این بیماری باشد.

احمدرضا درستی با بیان اینکه مصرف مواد غذایی غیر سالم یا سمی همچنین تغذیه ناسالم از عوامل بروز بیماری آلزایمر است، اضافه کرد: برای مثال استفاده از ظروف آلومینیومی برای طبخ غذا و یا نگهداری غذا به خصوص مواد غذایی ترش در این ظروف از جمله عوامل خطرناک برای سیستم عصبی است.

وی تصریح کرد: در موارد دیگر بیماری‌های سیستم مغز و اعصاب مانند صرع که به سبب بیماری نمی‌توانند گلوکز را به خوبی مصرف کنند برای تأمین انرژی مجبور به استفاده از غذاهای چرب هستند همچنین افرادی که رژیم‌های کتوژنیک را برای لاغری مناسب می‌دانند به سبب مصرف بیش از اندازه غذاهای چرب در معرض تولید کتون بیش از اندازه در بدن هستند و خود را در خطر ابتلاء به آلزایمر قرار می‌دهند.

درستی بیان کرد: صرف نظر از جنبه‌های روحی و روانی زندگی فرد رعایت رژیم غذایی متعادل، مصرف غذای سالم، عدم مصرف غذای سرخ کردنی می‌تواند تا حد زیادی از بروز بیماری آلزایمر جلوگیری کند.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه اینکه مصرف غذاهایی با چربی بالا می‌توانند سلول‌های مغزی را اکسید کنند، گفت: مصرف غذای سالم حاوی آنتی اکسیدان مثل سبزیجات، میوه‌ها، آلوی سیاه، انگور، انار، هویج، کلم‌های رنگی، لبو و گوجه فرنگی از لطمه سلول‌های مغزی به سبب استفاده از غذاهای چرب کمک جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت بعدی مصرف اسیدهای چرب و امگا ۳ است که به میزان زیادی سبب تقویت سلول‌های عصبی مغز می‌شوند بنابراین مصرف ماهی و یا مکمل‌های امگا ۳ علاوه بر جلوگیری از آسیب سلول‌های عصبی مغز در درمان بیماری‌هایی مانند افسردگی، ام اس و صرع مؤثر است.

درستی خاطرنشان کرد: بنابراین مصرف غذای مناسب و کافی، سبزیجات، روغن زیتون و عدم مصرف فست فود و غذاهای پرچرب از جمله عواملی است که برای جلوگیری از بروز آلزایمر می‌توان نام برد همچنین استفاده از رژیم مدیترانه‌ای که طول عمر را زیاد می‌کند می‌تواند از آسیب سلول‌های عصبی مغز جلوگیری کند.

این متخصص تغذیه درباره تغذیه مناسب برای یک فرد مبتلا به آلزایمر، گفت: متأسفانه افرادی که مبتلا به آلزایمر هستند برای غذا خوردن و حتی بلع با مشکلات فراوانی روبه رو هستند و در موارد پیشرفته‌تر احساس گرسنگی و تشنگی را نیز از دست می‌دهند و در معرض سو تغذیه هستند بنابراین نگهداری از این افراد توسط یک فرد سالم به منظور دریافت مواد غذایی مناسبی که ذکر شد از جمله نکات مهم و ضروری است

تأثیر مصرف پروتئین بر تولید آنتی بادی کرونا

افرادی که واکسن کرونا دریافت می‌کنند باید بر مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین با کیفیت بالا تمرکز کنند. دانشمند روس تاکید کرد افرادی که واکسن کرونا می‌زنند باید مواد غذایی غنی از پروتئین مصرف کنند، زیرا میزان ناکافی پروتئین می‌تواند بر تولید آنتی بادی کرونا تأثیر منفی داشته باشد.

"الکساندر گینتزبرگ"، رئیس مؤسسه تحقیقاتی دولتی "گامالیا" که واکسن ضد کرونای اسپوتنیک وی را تولید کرده است، گفت: میزان پروتئین مصرفی فرد تأثیر زیادی بر میزان تولید آنتی بادی دارد. تولید آنتی بادی فرآیندی است که انرژی زیادی مصرف می‌کند، در نتیجه میزان مصرف گوشت و نه چربی، تأثیر جدی بر این روند دارد.

این دانشمند روس بیان کرد: افرادی که واکسن کرونا دریافت می‌کنند باید بر مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین با کیفیت بالا تمرکز کنند. میزان مواد غذایی غنی از پروتئین در یک کشور نه تنها نشان دهنده میزان ثروت آن کشور است، بلکه نشان می‌دهد میزان مصونیت مردم آن کشور تا چه حد بالاست.

به گفته "گینتزبرگ"، مصرف الکل و استرس ازجمله مواردی است که به اعتقاد این دانشمند بر تولید آنتی بادی تأثیر منفی می‌گذارد. هرگونه تنش می‌تواند آنتی بادی‌ها را تضعیف کند.

خواص باور نکردنی نعناع

علاوه بر طعم فوق‌العاده نعنا، این گیاه دارای خواص بی‌نظیری برای سلامتی بدن است که از آن جمله می‌توان به بهبود هضم غذا، کمک به کاهش وزن، تسکین حالت تهوع، افسردگی، خستگی و بی حالی، و سردرد اشاره کرد همچنین از نعنا به عنوان یک گیاه دارویی در درمان آسم، از دست دادن حافظه و مشکلات پوستی استفاده می‌شود.

دانشمندان می‌گویند نعنا یکی از گیاهانی است که برای تمدد اعصاب و رفع گرفتگی بینی بسیار مفید است. تحقیقات متعدد آزمایشگاهی نشان داده است مصرف نعنا می‌تواند علائم بیماری سرماخوردگی و آنفلوآنزا فصلی را تسکین دهد. آلرژی فصلی و تب یونجه سالانه میلیون‌ها نفر را درگیر می‌کند. عصاره گرفته شده

از برگ نعنا می‌تواند باعث کاهش ترشح برخی مواد شیمیایی خاص در بدن شود که همین امر جلوی تشدید علائم تب یونجه و آلرژی را می‌گیرد. نعنا همچنین دارای خواص اشتهاآور و تسهیل کننده روند گوارش است. عطر این گیاه به ترشح بیشتر بزاق کمک می‌کند. بزاق خود حاوی آنزیم‌های هضم کننده غذا است، در نتیجه مصرف نعنا در بهبود کارکرد دستگاه گوارش تأثیر گذار است. تحقیقات در سال ۲۰۱۳ نشان داد نعنا می‌تواند باعث تسکین علائم بیماری سندرم روده تحریک پذیر شود. همچنین منتول موجود در نعنا باعث تسکین اسهال می‌شود.

مادرانی که به نوزادان خود شیر می‌دهند می‌توانند برای جلوگیری از خشکی و دردناک شدن نوک سینه از روغن نعنا استفاده کنند. همچنین تحقیقات نشان داده است عصاره نعنا برای پاکسازی پوست و جلوگیری از خارش بسیار مفید است. عصاره این گیاه می‌تواند علائم مربوط به آکنه پوست را مرتفع کند.
تحقیقاتی در سال ۲۰۰۳ نشان داده است مصرف نعنا می‌تواند به تلاش افراد برای کاهش وزن کمک کند. مصرف این گیاه باعث تحریک ترشح آنزیم‌های گوارشی و جذب مناسب غذا می‌شود.

همچنین این آنزیم‌ها می‌توانند مولکول‌های چربی را شکسته و به انرژی تبدیل کنند. افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند می‌توانند نوشیدنی‌های حاوی نعنا بدون شکر استفاده کنند. یک لیوان دمنوش نعنا هیچ کالری ندارد، اما یک لیوان نوشابه ۱۵۰ کالری انرژی وارد بدن می‌کند.

از دیگر خواص مصرف نعنا می‌توان به تقویت حافظه، سلامت دهان و دندان، تسکین حالت تهوع، سردرد و استرس اشاره کرد. با روش‌های متنوعی می‌توان نعنا را به رژیم غذایی اضافه کرد. این گیاه را می‌توانید به صورت تازه و یا خشک شده مصرف کنید. با این کار، علاوه بر لذت مصرف یک غذای معطر، خواص بی نظیر آن را برای بدن خود به ارمغان بیاورید.

عینکی‌ها کدو تنبل بخورند

دبیر انجمن تغذیه البرز، اظهار کرد: کدو تنبل یکی از سالم‌ترین سبزیجاتی است که مواد فعال بیولوژیکی آن به از بین بردن کلسترول بد خون، بهبود تعادل نمک آب و به عملکرد منظم قلب کمک می‌کند.

زهرا احدی با بیان تأثیر کدو تنبل بر کیفیت بینایی افراد، اضافه کرد: خوردن کدوتنبل می‌تواند تأثیر مفیدی بر کیفیت بینایی داشته باشد و از رشد سلول‌های سرطانی نیز جلوگیری کند.

وی تصریح کرد: کدو تنبل خاصیت بتاکاروتنی دارد که در بدن انسان به ویتامین A تبدیل می‌شود. استفاده از کدو تنبل نه تنها رشد و نمو بدن را کنترل می‌کند بلکه می‌تواند بینایی چشم را در سطح مناسب حفظ کند.

دبیر انجمن تغذیه البرز، خاطرنشان کرد: کدو تنبل یک آنتی اکسیدان طبیعی دارد که بدن را در برابر تأثیرات محیطی تهاجمی محافظت می‌کند. این صیفی حاوی مقدار زیادی نمک آهن، روی، مس و فسفر است و می‌تواند عملکرد روده را در صورت یبوست بهبود می‌بخشد.

نوشابه و خطرات اسید فسفریک موجود در آن برای سلامت انسان

نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های انرژی‌زا از محصولات پر فروش در جهان هستند. به عنوان مثال، هر شهروند آمریکا سالانه حدود ۴۵ گالن نوشابه مصرف می‌کند. در حقیقت، مردم بیش از این که آب بنوشند، نوشابه مصرف می‌کنند که می‌تواند به مشکلات سلامت قابل توجهی منجر شود. نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های انرژی‌زا نه تنها استخوان‌های انسان را تخریب می‌کنند، بلکه تقریباً به هر عضوی از بدن آسیب می‌رسانند.

خطرات اسید فسفریک در نوشابه

در مطالعه پوکی استخوان "فرامینگهام"، تراکم معدنی استخوان (BMD) در ۱,۴۱۳ زن و ۱,۱۲۵ مرد اندازه‌گیری شد. رژیم غذایی مصرفی این افراد با استفاده از پرسشنامه‌هایی که در اختیار آنها قرار گرفته بود، بررسی شده و برای تراکم معدنی استخوان، سن، قند، انرژی مصرفی، امتیاز فعالیت بدنی، سیگار کشیدن، مصرف الکل، کل کلسیم مصرفی، کل ویتامین D مصرفی، کافئین دریافتی از منابع غیر نوشابه، و برای زنان استفاده از استروژن و وضعیت یائسگی تنظیم شد.

پژوهشگران دریافتند که مصرف روزانه نوشابه کولا با کاهش چشمگیر تراکم معدنی استخوان در زنان مرتبط بوده که به طور معمول در مقایسه با مردان هرچه بیشتر مستعد تحلیل رفتن استخوان به واسطه تفاوت‌های هورمونی بین دو جنسیت هستند. این اتفاق رخ می‌دهد، گفته شده است که اسید فسفریک موجود در نوشابه کولا موجب خارج شدن کلسیم از استخوان می‌شود یا میزان بیش از حد فسفر مانع از جذب کلسیم می‌شود.

کافئین موجود در نوشابه‌ها، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، و قهوه نیز به نظر می‌رسد تحلیل رفتن استخوان‌ها در زنان را تسریع می‌کند. این گونه فرض شده است که کافئین در جذب کلسیم تداخل ایجاد کرده و به دفع این ماده معدنی از طریق ادرار منجر می‌شود. اسید فسفریک در بسیاری از غذاها وجود دارد اما میزان بیش از حد آن اغلب به مشکلات کلیوی و قلبی، تحلیل رفتن عضلات، و پوکی استخوان منجر می‌شود.

اگر با مشکلات جذب مواد مغذی مانند روده نشت‌پذیر مواجه باشید، به پوکی استخوان یا دیگر اختلالات مرتبط با استخوان مبتلا باشید، یا بیش از ۵۰ سال سن داشته باشید، بهترین گزینه پرهیز از مصرف نوشابه است. این کار می‌تواند شما را از خطراتی که این قبیل نوشیدنی‌ها برای بدن انسان ایجاد می‌کنند، محافظت کند. از جمله نوشیدنی‌هایی که باید از آنها پرهیز کنید، عبارتند از

- نوشابه‌های گازدار

- نوشیدنی‌های انرژی‌زا

- نوشیدنی‌های ورزشی

- نوشیدنی‌های چای سرد بطری شده

- نوشیدنی‌های قهوه بطری شده

دیگر خطرات مصرف این قبیل نوشیدنی‌ها

افزون بر تضعیف استخوان‌ها و افزایش خطر ابتلاء به پوکی استخوان، نوشابه‌های گازدار دارای برخی جنبه‌های منفی دیگر نیز هستند. آنها نه تنها می‌توانند موجب افزایش وزن شوند، بلکه می‌توانند خطر ابتلاء به برخی بیماری‌ها مانند سرطان و کبد چرب را نیز افزایش دهند.

افزایش چربی

نوشابه‌های گازدار می‌توانند موجب افزایش چربی احشایی (چربی اطراف شکم) شوند که می‌تواند اطراف اندام‌های داخلی بدن را فرا گرفته و خطر بیماری قلبی را افزایش دهد. نوشیدن یک نوشابه گازدار در روز می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری کبد چرب، چربی اسکلتی، و سطوح بیشتر تری گلیسیرید را افزایش دهد.

سرطان

رنگ کاراملی موجود در بسیاری از نوشابه‌های گازدار می‌تواند حاوی دو آلاینده به نام‌های ۲- متیل ایمیدازول و ۴- متیل ایمیدازول باشد که مشخص شده است هر دو می‌توانند موجب سرطان شوند.

پوسیدگی دندان

نوشابه‌های گازدار می‌توانند آسیب جدی به مینای دندان‌ها وارد کرده و خطر پوسیدگی دندان‌ها را افزایش دهند. واکنش آسیب رسان می‌تواند ۲۰ دقیقه پس از هر جرعه طول بکشد، از این رو، مصرف این نوشیدنی می‌تواند برای سلامت دهان و دندان بسیار مضر باشد. بیماری کبد چرب. زمانی که به میزان زیاد نوشابه‌های گازدار مصرف می‌کنید فروکتوز مصنوعی موجود در آنها می‌تواند به کبد آسیب برساند. فروکتوز به چربی تبدیل شده به تدریج میزان چربی ذخیره شده در کبد افزایش می‌یابد و در نهایت به بیماری کبد چربی غیر الکلی منجر می‌شود.

دیابت نوع دو

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که نوشیدن یک قوطی نوشابه گازدار در روز با افزایش خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ پیوند خورده است.

زوال عقل

مصرف میزان زیاد نوشابه گازدار می‌تواند حافظه و توانایی‌های تصمیم گیری را مختل کند و به شرایطی مانند بیماری آلزایمر منجر شود. همچنین، سطوح بالاتر گلوکز با افزایش خطر ابتلاء به زوال عقل پیوند خورده است.

نوشیدنی‌های جایگزین

اگر قصد دارید مصرف نوشابه‌های گازدار را کنار گذاشته یا با هوس مصرف این نوشیدنی‌ها مقابله کنید، مصرف گزینه‌های سالم‌تر مانند آب گازدار ساده یا کامبوچا را مد نظر قرار دهید. همچنین، شما می‌توانید نوشیدنی‌های طبیعی شیرین یا آب طعم‌دار شده با تکه‌های میوه و گیاهان دارویی را مصرف کنید.

کد خبر 464300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.