چند درصد افراد در برابر کرونا ویروس ایمن هستند؟

دانشیار ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: زمان ایجاد ایمنی جمعی برای هر ویروس، بر اساس سرعت و توانایی انتشار و میزان پیشروی آن در هر جامعه، متفاوت است.

بهزاد خوانساری نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در بعضی کشورها کرونا ویروس ۴۰ درصد جمعیت را درگیر کرده است، در حالی که در بعضی دیگر از کشورها مثل کره جنوبی به دلیل اعمال سیاست‌های سختگیرانه حتی یک دهم جمعیت نیز آلوده نشده است.

دانشیار ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: برای ایجاد ایمنی جمعی، چه به واسطه واکسن و چه به واسطه عفونت طبیعی، در حدود ۶۵ درصد از افراد جامعه باید نسبت به ویروس ایمن شوند.

خوانساری نژاد با بیان اینکه این ایمنی هم به واسطه عفونت طبیعی و هم به دلیل تزریق واکسن اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: اگر تا زمان رسیدن واکسن به کشور به محدوده ۶۰ درصد ایمنی به واسطه عفونت طبیعی نزدیک شویم، چرخه انتقال ویروس خود به خود کم می‌شود و ویروس به راحتی در بین افراد چرخش نمی‌کند.

وی ادامه داد: زمانی که ویروس از یک فرد به فردی دیگر منتقل می‌شود، چنانچه نفر دوم به ویروس مبتلا شده باشد، چرخه تکثیر ویروس از بین می‌رود. با این حال در نظر داشتن زمان رسیدن به ایمنی جمعی نیز مهم است.

دانشیار ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی اراک یادآور شد: در بعضی شهرهای کشور ما حدود ۴۰ درصد از مردم به ویروس مبتلا شده‌اند و با در دسترس قرار گرفتن واکسن داخلی یا واردات واکسن‌هایی از خارج کشور، زمان رسیدن به ایمنی جمعی مشخص می‌شود.

خوانساری نژاد اضافه کرد: آنچه در حال حاضر اتفاق افتاده این است که میزان ابتلا و مرگ و میر بیماران کرونایی رو به کاهش است. برخی افراد علت این روند کاهشی را اعمال محدودیت‌ها می‌دانند و برخی معتقد هستند که ویروس درصد زیادی از مردم را درگیر کرده است و به سختی منتشر می‌شود. برخی دیگر از کارشناسان نیز هر دو روند را موثر می‌دانند.

وی تاکید کرد: طی چند هفته پیش رو مشخص می‌شود که آیا دوباره به پیک بیماری بازمی‌گردیم یا به سمت ایمنی و مقاوم شدن خواهیم رفت.

دانشیار ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در حال حاضر باید از اجرای سیاست‌های شتاب زده جلوگیری کرد و اقدامات مقدماتی جهت تولید و سفارش واکسن را انجام داد تا طی چند هفته آینده مشخص شود برای چه گروه‌هایی به واکسن نیاز داریم.

خوانساری نژاد با تاکید بر اینکه هفته‌های پیش رو هفته‌های سرنوشت ساز، تصمیم ساز و مهمی است، یادآور شد: این احتمال وجود دارد که قبل از آمدن واکسن به واسطه ایمنی طبیعی، جامعه مقاوم شده باشد، اما باز هم باید در نظر داشت که تا چه میزان در جامعه مقاومت ایجاد شده است تا بتوان برای واردات یا ساخت واکسن برنامه‌ریزی درستی کرد.

وی افزود: البته فرصتی نیز برای ما وجود دارد تا به نتایج کارآمدی واکسن‌ها در ایجاد ایمنی در سایر کشورها توجه کرده و از بین چندین شرکت تولید کننده، واکسن مورد نظر را انتخاب کنیم. امیدوار هستیم تا آن زمان واکسن داخلی نیز به کمک بیاید تا نیاز کشور را به واکسن برطرف کند.

کد خبر 461648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.