رژیم غذایی گیاهخواری با گروه خونی افراد ارتباط دارد؟

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که هیچ ارتباطی بین رژیم غذایی و گروه خونی وجود ندارد و رژیم‌های غذایی بر پایه گیاهان برای همه افراد مناسب است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ورزش‌کردن و پیروی از رژیم غذایی مناسب، یکی از رازهای سلامت افراد است. نتایج چندین مطالعه که پیش از این انجام شده است، نشان می‌دهد افراد دارای گروه خونی A، بیشتر از دیگران از فواید رژیم غذایی گیاهخواری بهره می‌برند، اما شواهد کافی در این باره وجود ندارد و محققان معتقد هستند که رژیم غذایی گیاهخواری برای همه افراد مفید است.

گروهی از محققان به منظور بررسی ارتباط بین رژیم غذایی گیاهخواری و گروه خونی افراد، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، داده‌های سلامت ۲۴۴ مرد و زن ۲۸ تا ۴۰ سال را ارزیابی کردند. هیچ کدام از این افراد به دیابت مبتلا نبودند و از رژیم غذایی گیاهخواری پیروی نمی‌کردند.

محققان این افراد را به دو گروه تقسیم کردند: از گروه اول خواسته شد از رژیم غذایی گیاهخواری کم چرب پیروی کنند، در حالی که گروه دوم، رژیم غذایی معمولی خود را ادامه دادند. محققان از هر دو گروه خواستند به طور منظم ورزش کنند. افراد شرکت کننده در مطالعه به محققان اعلام کردند که طی ۱۶ هفته کدام مواد غذایی را مصرف کردند.

پژوهشگران فاکتورهای مختلف از جمله وزن و سطح کلسترول بد (LDL) افراد را در آغاز و پایان مطالعه بررسی کردند. علاوه بر این گروه خونی شرکت کنندگان نیز در نظر گرفته شد. در آغاز مطالعه، وزن بدن و سطح کلسترول بد (LDL) افرادی که گروه خونی A داشتند بیشتر از دیگران بود. در حالی که این دو فاکتور در بین افرادی با گروه خونی O از همه کمتر بود.

پس از گذشت ۱۶ هفته از آغاز مطالعه، هیچ تفاوت معناداری بین وزن افراد در گروه‌های خونی مختلف مشاهده نشد. افراد با گروه خونی A تقریباً ۵.۷ کیلوگرم وزن خود را از دست دادند، در حالی که افراد با گروه‌های خونی دیگر تقریباً هفت کیلوگرم کاهش وزن داشتند.

علاوه بر این محققان متوجه شدند سطح کلسترول بد (LDL) در بدن افراد با گروه‌های خونی مختلف، تفاوت معناداری ندارد. به طوری که سطح LDL در بدن افرادی با گروه خونی A حدود ۱۷ میلی گرم کاهش پیدا کرد. این میزان برای گروه‌های دیگر تقریباً ۱۸.۳ میلی گرم بود.

بنابراین پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که هیچ ارتباطی بین گروه خونی افراد و رژیم غذایی گیاهخواری وجود ندارد و فقط گروه خاصی از افراد از فواید این نوع رژیم بهره نمی‌برند، بلکه رژیم غذایی گیاهخواری برای همه افراد و با هر گروه خونی مفید است. همچنین پیروی کردن از رژیم غذایی گیاهخواری، خطر ابتلا به چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

نتایج این مطالعه در مجله Academy of Nutrition and Dietetics منتشر شده است.

کد خبر 461309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.