چهار سبزی برای سلامت و جوان‌سازی بانوان

خوراکی‌های موثر در خلق و خوی منفی افراد، چای و ارتباط آن با کاهش وزن، خواص درمانی ادویه‌های هندی، آشنایی با معجزه عسل و لیمو و چهار سبزی برای سلامت و جوان‌سازی بانوان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص تغذیه با انتشار یک مقابله موادغذایی که مصرف آن‌ها بر روحیه و خلق و خوی افراد تأثیر منفی می‌گذارد را معرفی کرده و اظهار کرد: مصرف برخی موادغذایی بر خلق و خوی شما تاثیرگذاشته و بداخلاقتان می‌کند.

النا سولوماتینا، افزود: قند در درجه اول می‌تواند بر وضعیت عاطفی تأثیر بدی بگذارد. به محض اینکه مقدار زیادی قند مصرف شود بدن شروع به ترشح انسولین فراوان می‌کند. سطح گلوکز در جریان خون به سرعت پایین می‌آید و فرد احساس خستگی می‌کند و آماده است از همه دنیا متنفر باشد. با تحریک پذیری و بدخلقی می‌توانید تشخیص دهید که فرد قند زیادی مصرف کرده است.

وی بیان کرد: اول از همه، چنین جهشی می‌تواند در افرادی که غالباً از قندهای ساده استفاده می‌کنند (شیرینی و شکر) بیشتر مشاهده شود. یکی دیگر از مواد غذایی که منجر به بدتر شدن خلق و خو خواهد شد غذاهای حاوی چربی‌های ترانس است. بیسکویت، کیک، نان و مارگارین می‌توانند باعث ایجاد روحیه بد شوند، زیرا غشای سلول و رشته‌های عصبی را از بین می‌برند.

درباره معجزه عسل و لیمو بیشتر بدانیم

عسل و لیمو از جمله خوراکی‌هایی هستند که هر یک به دلیل خواص متعدد و ویژه خود مورد توجه بسیاری از متخصصان تغذیه قرار گرفته‌اند. هم عسل و هم لیمو دارای خواص ضد باکتری و آنتی اکسیدانی هستند، در نتیجه مصرف آن‌ها موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. همچنین ترکیب عسل و آبلیمو می‌تواند به کاهش وزن و افزایش سلامت پوست و مو کمک کند. از دیگر خواص معجون عسل و لیموترش می‌توان به جلوگیری از یبوست، کاهش التهابات دستگاه ادراری، تصفیه کبد از سموم، حفظ تناسب اندام و وزن ایده آل، کمک به پوست برای کلاژن سازی و درخشش آن و بهبود سلامت قلب اشاره کرد.

اگر می‌خواهید قلبی سالم با ضربانی منظم داشته باشید به هیچ عنوان نوشیدن آبلیمو عسل را فراموش نکنید. این ترکیب معجزه آسا با تنظیم فشار خون یکی از اصلی‌ترین تهدیدکننده‌های سلامت قلب را خنثی می‌کند. علاوه بر این، به دلیل قدرت پاک سازی که دارد مانع از بسته شدن و گرفتگی شریان‌های اصلی قلب می‌شود. آبلیمو و عسل هر دو برای سلامت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید هستند. لیمو دارای مقادیر فراوانی ویتامین C است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و عسل نیز دارای آنزیم‌ها و دیگر ترکیباتی است که می‌تواند از بدن شما در برابر آنفلوانزا و سرماخوردگی محافظت کند. نوشیدن مرتب این مخلوط می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی، بدن را به خصوص در زمستان تقویت کند.

این نوشیدنی حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدان قوی است که می‌تواند با رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه کرده و از انواع بیماری‌ها پیشگیری کند. نوشیدن آبلیمو و عسل یکی از بهترین راه‌های طبیعی موجود برای داشتن پوستی شفاف بدون به کار گیری ابزارهای آرایشی است. لیمو ویتامین C لازم را برای فرآوری کلاژن فراهم می‌کند، کلاژن نوعی بافت پیوندی مهم است که به استحکام و جوان ماندن پوست کمک می‌کند. بسیاری از ترکیبات موجود در عسل نیز به شادابی پوست کمک می‌کنند و سرانجام پوستی سالم، جوان و شفاف خواهید داشت. شربت لیمو عسل، در مراقبت از عفونت گلو فوق العاده است. در واقع عسل با خواص خود، زخم را بهبود می‌بخشد و می‌تواند گلودرد را تسکین دهد. لیمو در ترکیب با عسل در برابر عفونت‌ها بسیار مفید کار می‌کند.

هوایی که در آن نفس می‌کشیم، نوشیدنی‌هایی که می‌نوشیم و غذاهایی که می‌خوریم، ما را در معرض مواد شیمیایی و سموم گوناگونی قرار می‌دهند. گرچه بدن مان به طور طبیعی از ما در برابر این تهدیدها محافظت می‌کند، اما بد نیست ما هم با راهکارهای طبیعی این حفاظت را تقویت کنیم. آبلیمو و عسل در این راه به ما کمک می‌کند. لیمو عملکرد سم زدایی کبد را افزایش می‌دهد؛ عسل نیز، همانطور که گفته شد، یک ضد میکروب و ضدعفونی کننده‌ی طبیعی است.

اگر احساس خستگی و ناراحتی می‌کنید، از مخلوط عسل و لیمو استفاده کنید. عسل موجود در آن به عنوان انرژی دهنده بدون کالری عمل می‌کند. لیمو آنزیم‌هایی را که باعث درست هضم شدن غذا می‌شود فعال می‌کند و علاوه بر آن، بوی لیمو آرام بخشی طبیعی به حساب می‌آید. با مصرف این نوشیدنی به طور ناشتا به تمامی سیستم لنفاوی آبرسانی می‌شود و این امر علاوه بر رفع علائم یاد شده، سیستم ایمنی بدن را نیز بهبود می‌بخشد.

در کاهش وزن، بدن نباید از خواص عسل و آبلیمو غافل شد. یکی از ویژگی‌های این ترکیب این است که یک چربی سوز بسیار مفید است، یکی از مواد مؤثر لیمو که به مقداری در عسل هم یافت می‌شود ویتامین C است که درچربی سوزی به خوبی عمل می‌کند. به همین دلیل به ورزشکارانی که تمایل به کاهش وزن دارند پیشنهاد می‌شود پس از ورزش و حتی در استراحت از ویتامین C غافل نباشند. علاوه بر این در ترکیب عسل و آبلیمو فیبر پکتین وجود دارد، پکتین یکی از مواد مؤثر در مهار اشتهاست به همین دلیل توصیه می‌شود در ابتدای صبح به صورت ناشتا این ترکیب مفید را استفاده کنید تا در طول روز احساس گرسنگی کمتری کنید و به این ترتیب با کاهش وزن روبه رو می‌شوید.

خواص درمانی ادویه‌های هندی

غذاهای هندی به خاطر تنوع در طعم و استفاده از ادویه‌های مختلف در آن‌ها در جهان محبوبیت خاصی دارند. در هندوستان ادویه‌ها نه تنها برای طعم بخشیدن به غذا بلکه به دلیل فواید بسیاری که برای سلامتی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. ادویه آنقوزه بسیار تند و تیز و قوی است. این ادویه در مقدار بسیار اندک هم می‌تواند طعم دهان شما را عوض کند. شاید برای بار اول عطر این ادویه کمی زننده باشد. آنقوزه برای سیستم گوارش مفید است و مصرف اصلی آن برای کمک به هضم غذا است، اما برای تسکین دادن نفخ شکم و سرماخوردگی نوزادان نیز استفاده می‌شود.

دارچین دارای طعم خاصی است، چیزی بین شیرینی خفیف و تندی. دارچین به گوارش غذا و همین‌طور کاهش کلسترول و قند خون کمک می‌کند. همین طور برای التیام دادن به سرماخوردگی و حالت تهوع نیز مفید است. هل که به آن Elaichi نیز می‌گویند دو نوع سبز و سیاه دارد. هل از بوی رفع بد دهان، سو هاضمه و حالت تهوع کمک می‌کند، موجب افزایش اشتها می‌شود و هنگام افسردگی نشاط آور است. از هل می‌توان به عنوان عامل ادرارآور برای دفع بهتر ادرار و خلط آور برای بیرون آوردن خلط از ریه‌ها استفاده کرد.

ادویه میخک کاملاً طعمی تند و خاصیت ضد باکتری و ضد عفونی دارد. از دوران قدیم در هندوستان برای التیام بخشیدن به دندان درد و در تهیه درمان‌های خانگی از این گیاه استفاده می‌شده است. امروزه در تهیه خمیر دندان‌های مختلفی از میخک به عنوان یکی از عناصر تشکیل دهنده استفاده می‌شود. علاوه بر افزودن طعم و تندی به غذا، فلفل سیاه به عمل گوارش یاری می‌دهد، محرک، اشتها آور و خلط آور است و در تسکین اعصاب بسیار مؤثر است. ترکیب فلفل سیاه و عسل می‌تواند یک درمان خانگی بسیار خوب باشد.

شنبلیله در حالت خام بسیار تلخ است، اما خواص درمانی بسیار زیادی دارد. این گیاه به تصفیه خون کمک می‌کند، می‌تواند به عنوان عامل ضد یبوست در پاکسازی معده استفاده شود، به سوخت و ساز بدن کمک می‌کند و در رفع بسیاری از مشکلات پوستی مؤثر است. زردچوبه دارای خاصیت ضد عفونی و ضد التهاب است و می‌تواند زخم‌ها و کبودی‌های جزئی را درمان کند. استفاده مقدار کمی زردچوبه در غذا به طور روزانه بروز آلزایمر را به تعویق می‌اندازد. قدرت زردچوبه در درمان بیماران سرطانی مورد مطالعه است.

زعفران ادویه‌ای گران قیمت است، اما در ابعاد وسیعی مصرف می‌شود و یک منبع خوب آنتی اکسیدان است. زعفران برای سلامت قلب نیز مفید است. دانه‌های رازیانه حاوی پتاسیوم، فیبر و ویتامین C هستند. رازیانه خاصیت ضد اسپاسم دارد و در نوزادان و کودکان به از بین بردن کولیک کمک می‌کند.

چای و ارتباط آن با کاهش وزن

چای یک نوشیدنی محبوب در جهان است که به تأمین آب مورد نیاز بدن کمک می‌کند، عطر و طعم خوبی دارد و با توجه به گیاهی که برای آماده کردن آن استفاده شده است می‌تواند سطوح انرژی بدن را افزایش داده یا به خوابی آرام کمک کند. اما آیا چای می‌تواند به کاهش وزن نیز کمک کند.

اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید، چای نه تنها یک جایگزین بدون کالری برای برخی نوشیدنی‌های شیرین و پر کالری محسوب می‌شود، بلکه دارای ویژگی‌هایی است که می‌تواند به کاهش اشتها، پشتیبانی از متابولیسم و در نهایت تحقق اهداف کاهش وزن شما کمک کند.

البته چای یک نوشیدنی جادویی نیست که به تنهایی موجب کاهش وزن شود، بلکه می‌توان آن را پشتیبانی برای یک رژیم غذایی متعادل و رژیم ورزشی در نظر گرفت. توجه به سیگنال‌های که بدن در زمان گرسنگی ارائه می‌کند و خوردن غذا یا میان وعده برای فرو نشاندن این احساس اهمیت دارد. اما گاهی اوقات، احساسی دیگر را با گرسنگی اشتباه می‌گیرند. این امکان وجود دارد که شما تشنه یا بی حوصله باشید و این احساس را با گرسنگی اشتباه گرفته و برای خوردن تنقلات وسوسه شوید.

نوشیدن یک لیوان چای گرم می‌تواند با این شرایط مقابله کرده و به تقویت احساس سیری کمک کند. زمانی که سوخت درست را در اختیار بدن خود قرار می‌دهید، احتمال احساس گرسنگی بین وعده‌های غذایی نیز کاهش می‌یابد. نوشیدن یک لیوان چای روش خوبی برای تشخیص این است که به واقع گرسنه هستید یا بدن به دلایل دیگری این احساس را در شما ایجاد کرده است.

برخی انواع چای توانایی خود در افزایش متابولیسم بدن را نشان داده‌اند. با افزایش سن، آهنگ متابولیسم بدن به طور طبیعی کند می‌شود، اما زمانی که سوخت مورد نیاز بدن را به درستی تأمین کنید، امکان احیای متابولیسم بدن نیز وجود دارد. به طور خاص، چای سبز یکی از گزینه‌هایی است که در این زمینه بسیار توصیه شده است. این چای سرشار از کافئین و آنتی اکسیدان کاتچین است که هر دو می‌توانند نرخ متابولیک را افزایش دهند، از این رو، به سوزاندن کالری بیشتر در طول روز کمک می‌کنند.

اگر به طور مرتب نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه‌های گازدار، نوشیدنی‌های انرژی‌زا یا دیگر انواع نوشیدنی‌های شیرین را مصرف می‌کنید، نوشیدن چای به جای آنها می‌تواند کمک زیادی در به نتیجه رسیدن تلاش‌های کاهش وزن شما بکند. تا زمانی که یک شیرین کننده مانند شکر یا شیر به چای اضافه نکنید، یک نوشیدنی بدون کالری در اختیار خواهید داشت و اگر در تلاش برای کاهش چربی بدن و میزان مصرف قند خود هستید، چای جایگزینی بسیار خوب برای نوشیدنی‌های شیرین و پر کالری محسوب می‌شود.

اگر به اینکه نفخ در تلاش‌های کاهش وزن شما اختلال ایجاد می‌کند، مشکوک هستید، چای قاصدک به عنوان یک ادرارآور طبیعی می‌تواند بازی را به سود شما تغییر دهد. با خلاص شدن از مایع اضافه موجود در بدن، ظاهری لاغرتر خواهید یافت. چای قاصدک دارای ویژگی‌هایی است که می‌توانند به کاهش وزن آبی بدن کمک کند. همچنین، این چای می‌تواند به سمزدایی کبد کمک کند. زمانی که کبد عملکرد مطلوب خود را ارائه می‌کند، مواد مغذی به طور موثرتری جذب بدن شده و این شرایط می‌تواند به تقویت متابولیسم منجر شود.

در صورت مصرف هر گونه دارو، پیش از مصرف چای قاصدک با پزشک خود مشورت کنید زیرا این گیاه می‌تواند با برخی آنتی بیوتیک ها و داروهای دیگر، به ویژه آنهایی که در کبد تجزیه می‌شوند، تداخل ایجاد کند. چای لیمو نیز می‌تواند یک گزینه خوب دیگر برای از بین بردن نفخ باشد. این چای حاوی دی-لیمونن است که این آنتی اکسیدان به واسطه آثار ادرارآور خود شناخته شده است.

چای سبز حاوی کاتچینی به نام اپی‌گالو کاتچین گالات است که به واسطه آثار ضد التهاب، پشتیبانی از متابولیسم سالم و همچنین پتانسیل کاهش ذخیره چربی در بدن شناخته شده است. به طور کلی، آنتی اکسیدان های موجود در چای می‌توانند با کاهش استرس اکسیداتیو از سلامت متابولیک پشتیبانی کنند. افزون بر این، آنها می‌توانند به حفظ سطوح متعادل قند خون کمک کنند که برای کنترل ذخیره چربی مفید است.

چای سبز و به طور خاص پودر ماتچا سرشار از اپی‌گالو کاتچین گالات است، از این رو، نوشیدن آن به جای قهوه هنگام صبح یا بعد از ظهر می‌تواند انتخاب خوبی برای کمک به کاهش ذخیره چربی و وزن باشد. اپی‌گالو کاتچین گالات که به نظر می‌رسد در جلوگیری از تشکیل سلول‌های چربی جدید نقش دارد، ممکن است اشتها را نیز کاهش دهد. به نظر می‌رسد اپی‌گالو کاتچین گالات و آنتی اکسیدان های دیگر از روند ریکاوری پس از ورزش پشتیبانی کرده و می‌توانند به احساس هوشیاری بیشتر کمک کنند که برای فعال باقی ماندن و انجام ورزش اهمیت دارد.

چای سفید یکی دیگر از گزینه‌هایی است که در این زمینه می‌توانید مد نظر قرار دهید. این چای نه تنها سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است، بلکه مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۹ نشان داد که چای سفید می‌تواند از تشکیل سلول‌های چربی جدید جلوگیری کرده و همچنین تجزیه چربی را نیز تقویت می‌کند.

زمانی که بی تعادلی‌های هورمونی وجود دارند، کاهش وزن به ویژه با افزایش سن بسیار دشوارتر می‌شود. چای‌های گیاهی می‌توانند به متعادل کردن سطوح هورمون‌ها کمک کرده و بر همین اساس، کاهش وزن را تسهیل کنند. چای رویبوس یکی از نمونه‌هایی است که برخی شواهد کارایی آن در زمینه چربی سوزی را نشان داده‌اند. ریبوس سرشار از آسپالاتین است که مطالعات نشان داده‌اند این فلاونوئید می‌تواند هورمون‌های استرس که می‌توانند موجب افزایش گرسنگی و ذخیره چربی شوند را کاهش دهد.

کافئین موجود در برخی انواع چای از جلمه سبز، سیاه، و یربا ماته، می‌تواند به افزایش سطوح انرژی و انگیزه کمک کند، از این رو، نوشیدن آن ممکن است به کالری سوزی بیشتر در زمان فعالیت بدنی به واسطه تلاش بیشتر شما منجر شود. حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد تا کافئین به حداکثر میزان خود در جریان خون رسیده و به طور کلی اثر آن برای سه تا پنج ساعت دوام می‌آورد.

چهار سبزی برای سلامت و جوان‌سازی بانوان

معمولاً تمام خانم‌ها دوست دارند جوان بمانند و پوست و متابولیسم بدن شأن فرسوده نشود. تمام این شرایط تنها در صورتی فراهم می‌شود که تغذیه صحیحی داشته باشید. با خوردن میوه‌ها، ناخواسته آنتی‌اکسیدان‌هایی را وارد بدن‌مان می‌کنیم که بهتر از هر دارویی می‌توانند ما را در برابر ابتلاء به بیماری‌های مزمن محافظت کنند. در باره سبزی‌ها هم همین‌طور است. چهار سبزی که باعث سلامت و جوان‌سازی خانم‌ها می‌شود، عبارتند از:

کلم پیچ

کلم‌ها به خصوص کلم پیچ سرشار از ویتامین C، ویتامین A و اسید فولیک است و دارای عناصری مثل گوگرد، فسفر و کلسیم است. فولات موجود در کلم برای زنان باردار بسیار مفید است و مانع بروز نواقص سیستم عصبی جنین می‌شود. همچنین فولات در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی مفید است. از این رو افرادی که یک بار دچار سکته شده‌اند خیلی خوب است که مرتب کلم مصرف کنند. از مهم‌ترین خواص این خانواده می‌توان به تأثیر آن‌ها در پیشگیری از سرطان اشاره کرد. کلم پیچ به کاهش فشار خون هم کمک می‌کند.

چغندر

چغندر به دلیل داشتن مقدار زیادی آنتی اکسیدان برای درد مفاصل و نقرس مفید است و فسفر، کلسیم، گوگرد، ید، آهن و مس و همچنین عناصر بسیار کمیابی مثل روبیدیوم و کاسیوم در آن وجود دارد. کربوهیدرات، کمی پروتئین و ویتامین‌هایی، چون B۱ و B۲، نیاسین، B۶، B۱۲ و C نیز در آن موجود است. شیره چغندر سیستم گردش خون را بهبود می‌بخشد و به عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند. چغندر به جذب غذا و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن به حفظ سلامت عمومی بدن و سلامت سلول‌های بدن کمک می‌کند.

فلفل دلمه‌ای

تحقیقات نشان داده که ویتامین C و بتاکاروتن فراوان موجود در فلفل دلمه‌ای می‌تواند از بروز بسیاری سرطان‌ها جلوگیری کند، زیرا این دو ماده مغذی جزو آنتی اکسیدان‌های قوی هستند. جالب است بدانید که هر قدر این فلفل‌ها رنگی‌تر (زرد و قرمز) باشند، بتاکاروتن بیشتری دارند.

تحقیقات نشان داده است که کپساسین به عنوان فعال‌ترین عنصر موجود در فلفل، سبب کاهش میزان کلسترول خون و کاهش شدت سیگنال‌های درد در بدن می‌شود. این ماده همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی (که سلول‌های شما را از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند) و ضدباکتریایی نیز دارد. اسید فولیک (فولات) که یکی از ویتامین‌های گروه B است، باعث کاهش ماده‌ای به نام هموسیستئین در خون می‌شود.

هموسیستئین در صورت افزایش بیش از حد می‌تواند باعث تخریب رگ‌های خونی و افزایش احتمال سکته قلبی شود. فیبر موجود در این سبزی می‌تواند کلسترول خون را که عامل دیگری برای ابتلاء به حمله قلبی و سکته است، کاهش دهد.

ذرت

ذرت دارای ارزش غذایی فراوانی است و غذای خوبی برای پیشگیری از سرطان است. کلسترول خون را پایین می‌آورد و برای درمان اگزما و بیماری‌های پوستی مفید است. تحقیقات علمی در باره خواص درمانی ذرت نشان می‌دهد این دانه گیاهی دارای مواد شیمیایی معروف به مهارکننده‌های پرونتاز است و رژیم غذایی ذرت شیرین نظیر سایر دانه‌ها مانند برنج و حبوبات در کاهش نرخ مرگ و میر بر اثر سرطان کولون و سرطان پستان بسیار مؤثر است.

کد خبر 459076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.