غذاهایی که سرفه‌های کرونایی را کم می‌کند

لزوم مصرف ویتامین دی در ماه برای بزرگسالان، مصرف بی‌اندازه تخم مرغ و احتمال افزایش ابتلا به دیابت، غذاهایی مفید برای کاهش سرفه‌های کرونایی، خواص جالب پوست نارنگی و راه‌های درمان بی‌اشتهایی عصبی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بر مصرف ماهیانه یک قرص ۵۰ هزار واحدی ویتامین D در بزرگسالان ۱۸ سال تأکید کرد.

زهرا عبداللهی در این نامه نوشت: همه گیری کووید ۱۹ و اثرات ویرانگر آن در کنار شرایط داخلی کشور (تورم و شوک‌های اقتصادی) خطر افزایش ناامنی غذایی و بروز مشکلات تغذیه‌ای از جمله اشکال مختلف سوءتغذیه و کمبود ریزمغذی‌ها که با تضعیف سیستم ایمنی بدن شانس ابتلاء و شدت بیماری کووید ۱۹ را بیشتر می‌کند.

وی خطاب به معاونان بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت: ارتباط بین مکمل ویتامین D و پیشگیری و کنترل بیماری کووید ۱۹ متأسفانه اطلاعاتی بر خلاف بخشنامه معاون وزیر بهداشت در شبکه‌های رسمی صد و سیما و شبکه‌های مجازی ارائه و سبب سردرگمی مردم شده است، با توجه به سوالات مکرر کارشناسان تغذیه، دستور فرمائید به نحو مقتضی اطلاع رسانی شده و همه برنامه‌های مکمل یاری همچنان بر اساس دستورالعمل کشوری اجرا شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، تأکید کرد: در آموزش‌های مجازی به کارکنان بهداشتی درمانی و مصاحبه‌های علمی از طریق صدا و سیما و شبکه‌های مجازی نیز بر مصرف ماهیانه یک عدد پرل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D در بزرگسالان ۱۸ سال به بالا تاکید می‌شود.

راه‌های درمان بی‌اشتهایی عصبی

بی اشتهایی عصبی، معروف به بی‌اشتهایی، اختلال در خوردن است که منجر به کاهش وزن شدید می‌شود. علت دقیق بی‌اشتهایی عصبی ناشناخته است، اما اعتقاد بر این است که اختلال برگرفته از ترکیب محرک‌های احساسی، روانی، اجتماعی و جسمی است و ژنتیک و هورمون منجر به توسعه آن می‌شوند. یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای بی‌اشتهایی سیر است. سیر به عنوان محرک اشتهای طبیعی وارد عمل می‌شود و به ترشح آنزیم‌های پاک کننده سیستم گوارش کمک می‌کند.

زنجبیل ماده غذایی ساده و اثربخش دیگری برای درمان بی‌اشتهایی است. زنجبیل اشتها را تحریک می‌کند؛ بنابراین وعده‌های غذایی خود را فراموش نمی‌کنید. همچنین می‌تواند به صورت اثربخش اعصاب شما را آرام نموده و استرس و اضطراب را کاهش بدهد.

میوه‌های تازه از قبیل پرتقال به صورت اثربخش با تحریک اشتهای شما بی‌اشتهایی را درمان می‌کنند. پرتقال منجر به افزایش سلامت دستگاه گوارش نیز می‌شود. پاکسازی سیستم گوارش مهم است، در حالی که بدون آن شما احساس گرسنگی نمی‌کنید. علاوه بر این، بوی نشاط بخش پرتقال و پوست پرتقال منجر به آرامش اعصاب شده و با اضطراب و افسردگی می‌جنگد.

نعناع اشتهاآور طبیعی است، از این رو جهت درمان بی‌اشتهایی می‌توانید از آن استفاده کنید. طعم عالی، متمایز و عطر جذاب منجر به بهبود اشتها می‌شود. علاوه بر این استرس عاطفی را تسکین می‌دهد.

مطالعه چاپ شده سال ۲۰۰۱ در مجله اختلال در غذا خوردن نشان داد که ماساژ درمانی دو بار در هفته علائم بی‌اشتهایی را کاهش می‌دهد؛ سطوح استرس و اضطراب را پائین‌تر می‌آورد. همچنین سطوح دوپامین و نوراپی نفرین را افزایش می‌دهد. همین موضوع تصویر سالم‌تر و مثبت‌تری از بدن را خلق می‌کند.

مصرف بی‌اندازه تخم‌مرغ و احتمال افزایش ابتلاء به دیابت

در این مطالعه محققان دانشگاه "ساوت" استرالیا به بررسی مصرف تخم‌مرغ در نمونه گسترده‌ای از افراد بزرگسال چینی برآمدند. نتایج نشان داد افرادی که به طور منظم روزانه یک تخم مرغ یا بیشتر مصرف می‌کنند (معادل ۵۰ گرم) ریسک دیابت در آنها ۶۰ درصد افزایش می‌یابد. به گفته محققان، رژیم غذایی یک فاکتور مهم و شناخته شده در شروع دیابت نوع ۲ است از این رو شناسایی طیف وسیعی از فاکتورهای رژیمی از تأثیرگذار بر شیوع روبه افزایش این بیماری مهم است.

محققان در این تحقیق متوجه شدند مصرف طولانی مدت و زیاد تخم مرغ (بیش از ۳۸ گرم در روز) خطر دیابت را حدود ۲۵ درصد افزایش می‌دهد. همچنین افرادی که به طور منظم بیش از ۵۰ گرم تخم مرغ (معادل یک تخم مرغ در روز) مصرف می‌کنند احتمال ابتلاء به دیابت در آنها ۶۰ درصد افزایش می‌یابد. محققان متوجه شدند این تأثیر در زنان مشهودتر از مردان است. پژوهشگران معتقدند باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

خواص جالب پوست نارنگی

میوه پرخاصیت نارنگی سرد و تر، مفرح قلب، رافع خفقان و فرونشاننده لهیب معده و کبد، مسکن اعصاب و برای کلیه بیماران مفید است. پوست آن نیز برای درمان و سلامت بدن بسیار مؤثر و زیبایی را تضمین می‌کند. در ادامه چند خاصیت پوست نارنگی را مرور می‌کنیم. پوست نارنگی از بیماری قلبی پیشگیری می‌کند. از پوست سبزرنگ این میوه برای درمان فشار خون پایین و التهاب استفاده می‌شود. جویدن پوست نارنگی کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و اثر آن همانند داروهای شیمیایی است که البته عوارض آن را ندارد.

آنزیم‌های موجود در سلول‌های سرطانی از طریق ترکیبی به نام Q۴۰ موجود در پوست نارنگی از بین می‌رود. آنتی اکسیدان پوست نارنگی ۲۰ برابر میوه نارنگی است. بر اساس طب چینی، پوست نارنگی اختلالات طحال و ریه را برطرف می‌کند. مصرف پوست میوه نارنگی ناراحتی‌های عصبی، افسردگی، استرس و اختلالات مربوط به خواب را برطرف می‌کند. بیشتر اختلالات گوارشی را می‌توان با استفاده از پوست نارنگی برطرف کرد همچنین نفخ و حالت تهوع را برطرف می‌کند.

غذاهایی مفید برای کاهش سرفه‌های کرونایی

متخصص و مدرس طب ایرانی با اشاره به اینکه میل کردن میوه عناب که از میوه‌های بومی استان است، در روند درمان کرونا مؤثر است، اظهار کرد: گفت: خوردن کدو حلوایی پخته شده، حریره بادام، پوره عناب و سیب، می‌تواند میزان سرفه‌های خشک را در بیماری کرونا کاهش دهد.

مریم نواب‌زاده، اضافه کرد: در میان مبتلایان به کرونا ویروس در بعضی افراد علائم سردی غالب است و در برخی علائم گرمی و به علاوه علائم روزهای ابتدایی با روزهای بعدی متفاوت است.

وی با تاکید بر اینکه طب سنتی توصیه‌هایی دارد که دوره بیماری را کوتاه‌تر می‌کند یا عارضه‌ها کم‌تر می‌شود، گفت: در روزهای اول ابتلاء به ویروس‌های تنفسی معمولاً علائم حرارت مانند داغی بدن، داغی سر و صورت، سرخ شدن صورت و چشم‌ها، ته گلو، تورم گلو و همچنین خارش در نواحی سر و صورت و چشم و گوش بارز است.

این متخصص و مدرس طب ایرانی، خاطرنشان کرد: در این مرحله مصرف گرمی‌جات به خصوص در افراد با مزاج گرم باید محدود شوند؛ چه بسا با مصرف این مواد علائم انرژی هم به علائم کرونا اضافه شوند و سیستم ایمنی و بدن شخص تحریک شده و مشکل چند برابر شود.

نواب‌زاده ادامه داد: در این مرحله مصرف مواد رو به خنکی در این افراد توصیه می‌شود؛ مانند آب پرتقال، لیموشیرین، گریپ فروت، گل پنیرک، گل بنفشه و گل ختمی در آب جوش و صاف شده مصرف شود. همچنین تخم‌هایی مانند تخم خرفه، کاهو، خیار، گشنیز و اسفناج طبعی خنک دارند و می‌توانند به صورت جوشانده مصرف شوند، انار شیرین نیز در فاز حاد و التهابی مفید است.

نواب زاده با اشاره به اینکه طب ایرانی راهکارهایی دارد که سرفه‌های خشک را التیام می‌بخشد، اظهار کرد: باید از خوردن انواع شوری‌ها، سرخ کردنی‌ها، ترشی‌ها، ادویه و آجیل شور پرهیز کرد.

این متخصص و مدرس طب ایرانی با بیان اینکه افراد در طول دوره بیماری از خوردن لبنیات پرهیز کنند چراکه این لبنیات، ترشحات و مایعات بدن را اسیدی و غلیظ می‌کند، اضافه کرد: افراد لازم است در دوره درگیری آنفولانزا، کرونا و سرماخوردگی مایعات گرم مصرف کنند و غذاهایی که اثر نرم کنندگی داشته و باعث می‌شوند مایعات بدن جبران شود، نیز باید میل شود.

نواب‌زاده بیان کرد: خوردن کدو حلوایی پخته شده، حریره بادام، پوره عناب و سیب، بخور آب جوش و بخور گرم و مکیدن نبات می‌تواند میزان سرفه‌های خشک را در بیماری کرونا کاهش دهد.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از یک سری بذرها و دانه‌های لعاب‌دار نیز به تسکین سرفه‌ها کمک می‌کند، تصریح کرد: مکیدن ریشه شیرین بیان به شکل دمنوش یا جوشانده نیز البته برای افرادی که فشار خون بالا نداشته باشند، توصیه می‌شود. دم کرده ختمی و عناب و آویشن و دم کرده انجیر با زوفا ضدسرفه‌های خوبی هستند، افراد می‌توانند با بهره‌گیری از اصول طب سنتی با استفاده از ویژگی‌های بدنی خود به مقابله با ویروس‌ها بروند.

کد خبر 456073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.