بهترین موادغذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن چیست؟

سیستم ایمنی بدن مهم‌ترین سپر دفاعی برای مقابله با بیماری‌هاست و تقویت آن نقش بسزایی در حفظ سلامتی ایفا می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با توجه به نقش چشمگیر سیستم ایمنی بدن در حفظ سلامتی انسان، محصولات بسیاری برای تقویت آن در داروخانه‌ها یافت می‌شود. سلامت این سیستم هم‌چون سایر ارگان‌های بدن ارتباط مستقیمی با معده دارد و شواهد بسیاری مبنی بر نقش مصرف مواد غذایی بر تقویت سیستم ایمنی بدن وجود دارد. در ادامه شما را با بهترین مواد غذایی برای تقویت آن آشنا می‌کنیم:

زنجبیل

محبوبیت زنجبیل بیشتر به دلیل طعم دوست‌داشتنی و تندی که به غذاهای آسیایی می‌دهد و یا به دلیل تأثیری است که در رفع حالت تهوع دارد. این ریشه گیاهی منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌هاست و تفت دادن آن با غذاهای سرخ‌شدنی و یا افزودن زنجبیل به عنوان چاشنی به چای، می‌تواند سهم بسزایی در تقویت سیستم ایمنی بدن داشته باشد.

انار

مصریان باستان از این میوه خوش آب و رنگ برای درمان عفونت‌ها بهره می‌گرفتند. تحقیقات مدرن نیز نشان می‌دهد که مصرف این میوه به هر شکلی به بدن کمک می‌کند تا با باکتری‌ها و انواع مختلف ویروس‌ها از جمله آنفلوآنزا مبارزه کند.

سوپ مرغ

سوپ مرغ خانگی نقش بسزایی در کاهش علائم بیماری‌ها دارد و در درمان سرماخوردگی کمک می‌کند. از سوی دیگر در این خوراک نوعی ماده شیمیایی وجود دارد که از بدن در برابر ابتلا به ویروس آنفلوآنزا محافظت می‌کند.

سیر

سیر به عنوان یکی از افزودنی‌های اصلی غذایی در اکثر نقاط دنیا، ماده‌ای فراتر از عطر و طعم دهنده محسوب می‌شود و به دلیل توانایی بالایی که در مبارزه با باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها دارد، نقش بسزایی در مبارزه بدن با عفونت‌های پوستی ایفا می‌کند و می‌تواند در کاهش کلسترول بدن کمک کند. البته دریافت این خواص تنها به استفاده از گیاه سیر وابسته است و پودر آن خاصیت درمانی چندانی ندارد.

کلم بروکلی

بروکلی یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود و مواد مغذی بسیار زیادی برای محافظت از بدن در برابر آسیب‌ها دارد. این گیاه دارای ویتامین‌های A ،C و آنتی‌اکسیدان گلوتاتیون است و مصرف آن همراه مقداری پنیر کم‌چرب در کنار هر نوع غذا می‌تواند برای سلامت افراد بسیار موثر باشد.

سیب‌زمینی شیرین

این ماده غذایی هم‌چون هویج منبعی غنی از بتاکاروتن محسوب می‌شود و با تبدیل شدن به ویتامین A در بدن، نقش موثری در پیشگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد دارد. بنابراین مصرف سیب‌زمینی شیرین علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند روند پیری را بهبود بخشد.

چای

مصرف چای در هر نوع سیاه، سبز یا سفید، مقدار زیادی از پلی‌فنول‌ها و فلاونوئیدهای ضد بیماری را وارد بدن می‌کند. این آنتی‌اکسیدان‌ها به مقابله با آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد بدن می‌پردازند و آن‌ها را از بین می‌برند.

اسفناج

این گیاه سرشار از مواد مغذی بسیار غنی و فوق‌العاده نظیر فولات است که برای ساختن سلول‌های جدید و ترمیم DNA به بدن کمک می‌کند. همچنین اسفناج منبع غنی فیبر و انواع آنتی‌اکسیدان‌ها از جمله ویتامین C است و مصرف خام یا نیمه پخته آن بیشترین فواید را برای بدن دارد.

ماست کم‌چرب

پروبیوتیک‌های موجود در ماست و سایر محصولات تخمیر شده، نقش چشمگیری در کاهش شدت سرماخوردگی دارد. علاوه بر این با توجه به احتمال بالای ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا در افرادی با کمبود ویتامین D، مصرف ماست‌هایی با این افزودنی برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مؤثر است.

جوانه گندم

جوانه گندم منبعی غنی از مواد مغذی و روشی عالی برای دریافت روی، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های گروه B است. مصرف این ماده غذایی ترکیب مناسبی از فیبر، پروتئین و چربی‌های سالم دارد و می‌توان در موارد لازم به جای آن از آرد گندم بهره برد.

هندوانه

هندوانه میوه‌ای آبدار، خوش‌طعم و سرشار از آنتی‌اکسیدان گلوتاتیون است که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت‌ها کمک کند. مصرف گوشت این میوه که در نزدیکی پوسته آن قرار دارد مقدار بیشتری از این آنتی‌اکسیدان را در اختیار بدن قرار می‌دهد.

صدف خوراکی

صدف خوراکی سرشار از روی (زینک) بوده و دارای خواص لازم برای تقویت بدن برای مقابله با ویروس‌هاست. دلیل این توانایی احتمالاً خاصیت روی در ایجاد و فعال‌سازی گلبول‌های سفید خون به‌عنوان پاسخ‌دهندگان ایمنی بدن است. این ماده در ترمیم زخم‌های بدن نیز به سیستم ایمنی کمک می‌کند.

قارچ‌

قارچ‌ها منابع غنی ماده معدنی سلنیوم، ویتامین‌های گروه B، ریبوفلاوین و نیاسین است و از آنجایی که پایین بودن سلنیوم در بدن احتمال ابتلا به آنفلوآنزای شدید را بالا می‌برد و ریبوفلاوین و نیاسین نقش بسزایی درتقویت سیستم ایمنی سالم دارد، مصرف قارچ برای محافظت از بدن در برابر بیماری‌ها بسیار مهم است.

کد خبر 448920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • الیاس ساردوئی نسب US ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    0 0
    عالی بود. ممنون
  • بهار IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    0 0
    عالی دست مریزاد