فواید مصرف ویتامین D در دوران بارداری چیست؟

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که مصرف ویتامین D در دوران بارداری خطر ابتلا به فشار خون بالا را در میان کودکان تازه متولد شده کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پره اکلامپسی (Pre- eclampsia) یکی از عوارض دوران بارداری است که با فشار خون بالا و وجود پروتئین در ادرار تشخیص داده می‌شود. این بیماری که دلیل اصلی مرگ و میر زنان باردار است می‌تواند به سکته مغزی، نارسایی عضوی از بدن، مرده‌زایی یا زایمان زودرس منجر شود. محققان معتقد هستند که دو تا هشت درصد زنان باردار بر اثر بیماری پره اکلامپسی جان خود را از دست می‌دهند. زنان چاق بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

اگر زنان باردار به این عارضه دچار شوند احتمال اینکه فرزندان آن‌ها در دوران بزرگسالی به فشار خون بالا مبتلا شوند بسیار زیاد است. گروهی از محققان به منظور بررسی تاثیر مصرف ویتامین D بر زنان باردار مبتلا به فشار خون بالا، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها داده‌های سلامت ۷۵۴ زن باردار را ارزیابی و اطلاعات به دست آمده در مورد پره اکلامپسی در دوران بارداری، نمونه خون از بند ناف نوزاد هنگام تولد و فشار خون کودکان از سن سه تا ۱۸ سال را بررسی کردند.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد که تقریباً ۱۰ درصد زنان شرکت‌ کننده در این مطالعه به پره اکلامپس مبتلا بودند. محققان با بررسی میزان ویتامین D موجود در خون بند ناف نوزادان متوجه شدند نوزادان متولد شده از زنان مبتلا به پره اکلامپسی که کمترین مقدار ویتامین D در خون بند ناف آن‌ها وجود داشت بیشتر از دیگر نوزادان به فشار خون بالا مبتلا شدند.

به عبارت دیگر فشار خون نوزادانی که سطح ویتامین D موجود در خون بند ناف آن‌ها زیاد بود و مادران آن‌ها به پره اکلامپسی مبتلا بودند تفاوتی با فشار خون دیگر نوزادان نداشت؛ بنابراین پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که مصرف ویتامین D در دوران بارداری خطر ابتلا به فشار خون بالا را در میان کودکان تازه متولد شده کاهش می‌دهد.

نتایج این مطالعه در مجله JAMA Network Open منتشر شده است.

کد خبر 448442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.