اصلی‌ترین مواد غذایی برای درمان آرتروز/ مضرات و خواص آب کرفس

اهمیت تغذیه دانش آموزان، اصلی‌ترین مواد غذایی برای درمان آرتروز، خوردن غذاهای فرآوری شده و پیری زودرس، روش‌هایی فوق‌العاده برای کم کردن اشتها و مضرات و خواص آب کرفس را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص تغذیه، اظهار کرد: مصرف میان وعده‌های غذایی به تأمین مواد مغذی، ویتامین‌ها و بخشی از انرژی مصرفی افراد کمک می‌کند و فرصتی فراهم می‌آورد تا قند خون بدن تنظیم و رفع گرسنگی شود.

آرزو حقیقیان، درباره اهمیت وعده‌های غذایی دانش آموزان، گفت: مصرف وعده‌های غذایی بسیار اهمیت دارد و تا حد ممکن نباید حذف شوند. چرا که گاهی به دلایل مختلف عجله داشتن برای رسیدن به کار، استرس و عدم زمان کافی، وعده صبحانه حذف می‌شود. در صورتی که شروع روز با وعده صبحانه است که از مهمترین وعده‌های غذایی محسوب می‌شود و بهتر است یک صبحانه کامل صرف کنیم.

وی افزود: البته زمان صرف وعده‌های غذایی نکته مهمی است که باید سعی کنیم به صورت منظم، برنامه‌ای برای صرف آن داشته باشیم. یعنی در ساعات مشخصی از روز سعی کنیم غذای خود را مصرف کنیم و اگر در محل کار نمی‌توانیم وعده کامل غذایی مان را مصرف کنیم، به همراه داشتن یک لقمه کوچک می‌تواند به ما کمک کند.

مدیر اجرایی آموزش دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی، تصریح کرد: شرایط کرونا که دیگر در محیط‌های کاری رستوران‌ها فعال نیستند، بهتر است حتماً غذای خانگی همراه داشته باشیم. همچنین در شرایط خاص کنونی به مصرف بسیاری ویتامین‌ها، املاح و میان وعده‌ها توجه کنیم.

حقیقیان تاکید کرد: حدود ۳۰ درصد انرژی روزانه را باید از صبحانه، ۴۰ درصد از ناهار و میزان کمتری از شام دریافت کنیم. بنابراین حذف یک وعده غذایی باعث می‌شود تا با افت قند خون مواجهه شویم و حجم غذای مصرفی در وعده غذایی بعدی افزایش یابد.

وی در ادامه درباره میان وعده‌های غذایی، گفت: ضروری است که میان وعده‌های غذایی به صورت روزانه در برنامه غذایی خود بگنجانیم. چرا که اهمیت میان وعده‌های غذایی کمتر از سایر وعده‌های غذایی نیست.

حقیقیان درباره مصرف نوشیدن آب، اظهار کرد: توصیه می‌شود آب به همراه غذا نوشیده نشود و بهتر است ۴۵ دقیقه قبل از غذا و نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه بعد از غذا نوشیده شود. توصیه می‌شود به دلیل ممانعت از استقرار ویروس کرونا در دهان و گلو، از خشک شدن دهان جلوگیری و مصرف آب در طول شبانه روز صورت گیرد.

مضرات و خواص آب کرفس

کرفس حاوی باعث کاهش کلسترول بد (LDL) در جریان خون می‌شود. آب کرفس منبع عالی بسیاری از مواد مغذی از جمله کلسیم، پتاسیم و ویتامین‌های A، C و K است. آب کرفس کلسترول را کاهش می‌دهد. آب کرفس یک ضد التهاب طبیعی است. این ماده حاوی پلی استیلن است که باعث کاهش درد مزمن مفاصل، نقرس و روماتیسم می‌شود. نه تنها بدن را آرام می‌کند بلکه اعتقاد بر این است که اعصاب را نیز با خاصیت آرامش بخش آرام می‌کند.

آب کرفس فشار خون را کاهش می‌دهد … آب کرفس به کبد کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که کرفس به کاهش چربی در کبد کمک می‌کند. مواد مغذی موجود در کرفس از کبد محافظت می‌کند و در واقع به کبد در تولید آنزیم‌هایی کمک می‌کند که چربی و سموم را از بدن بیرون می‌کنند.

آب کرفس با افزایش گردش خون در روده، هضم را بهبود می‌بخشد. برای یبوست، نفخ، پف کردگی و نگهداری آب در بدن مفید است، به عنوان یک ملین ملایم، طبیعی و ادرارآور عمل می‌کند. آب کرفس با عفونت مبارزه می‌کند. آب کرفس حاوی آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد سرطان است.

کرفس حاوی یک فلاونوئید به نام آپیژنین است که نشان داده سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد. آب کرفس بسیار مغذی است. کرفس حاوی مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری مانند فولات، پتاسیم، ویتامین B۶، ویتامین K و ویتامین C. یک نوشیدنی عالی برای پوست است.

خوردن غذاهای فرآوری شده و پیری زودرس

بر اساس تحقیقات جدید ارائه شده در کنگره چاقی اروپا و بین المللی ۲۰۲۰، غذاهای بسیار فرآوری شده و مملو از چربی، نمک، شکر و نشاسته می‌توانند انسان را دچار پیری زودرس کند. خوردن حداقل سه وعده غذای فرآوری شده در روز با تلومرهای کوتاه‌تر، ساختارهای کروموزومی که پیری بیولوژیکی را نشان می‌دهد، مرتبط است و این با خطر بالاتر بیماری مزمن مرتبط است.

غذاهای فرآوری شده با خطر بیشتری برای بیماری طولانی مدت در ارتباط هستند. تلومرها به تثبیت کروموزوم‌ها و DNA ما کمک می‌کنند. با افزایش سن، سلول‌ها تقسیم می‌شوند و تلومرها کوتاه می‌شوند. استرس، التهاب و رژیم غذایی نامناسب می‌تواند این روند پیری را تسریع کند.

تلومرهای کوتاه‌تر با خطر بیشتر بیماری‌های وابسته به سن مانند سرطان و دیابت نوع دو در ارتباط هستند. محققان همچنین دریافتند که غذاهای فوق العاده فرآوری شده با مواردی مانند افسردگی (به ویژه در افرادی که ورزش نمی‌کنند)، فشار خون بالا و چاقی در ارتباط هستند. و شواهد گسترده قبلی برای ارتباط مواد غذایی فرآوری شده با عواقب ضعیف سلامتی وجود دارد. بدیهی است که الگوی غذایی مخالف، یک رژیم غذایی سرشار از غذای ناخواسته، با پیری سریع‌تر مرتبط است.

روش‌هایی فوق‌العاده برای کم کردن اشتها

بهترین راه برای کاهش وزن، کم کردن اشتها و جلوگیری از پرخوری است. برای کنترل اشتهایتان می‌توانید از این راه‌های ساده و کاملاً عملی استفاده کنید کم کردن اشتها با خواب کافی یکی از روش‌ها است. محرومیت از خواب توازن برخی از هورمون‌های بدن مثل گرلین (هورمون بالا برنده اشتها) و لپتین (هورمون پایین آورنده اشتها) را برهم می‌زند. به همین دلیل گفته می‌شود که افراد بزرگسال باید در شبانه روز حداقل هفت ساعت خواب مفید داشته باشند.

کاهش اشتها با استفاده از فیبر و پروتئین در وعده‌های غذایی نیز امکان پذیر است. اگر در خانه تان تنوع کمتری از تنقلات را نگهداری کنید کمتر هم به خوردن این گونه مواد علاقه پیدا می‌کنید. تحقیقات نشان داده است که هرچه تنوع مواد غذایی انتخابی بیشتر باشد، اشتهای شما نیز بیشتر خواهد شد. وقتی برای خوردن شام به رستوران می‌روید، در محلی بنشینید که از نور کافی برخوردار باشد. این به آن دلیل است که وقتی در یک محیط روشن غذا می‌خورید، کالری کمتری مصرف خواهید کرد.

در چنین شرایطی حواستان بیشتر به خودتان و چیزهایی که می‌خورید هست. اما در گوشه تاریک رستوران، شاید هر چیزی که با دستتان برخورد کند را توی دهانتان بگذارید. کم کردن اشتها با بازی فکری امکان پذیر است. غذای خود را در بشقاب‌های کوچک سرو کنید و به این طریق حتی مقدار کمی غذا، خیلی زیاد به نظر خواهد آمد.

اصلی‌ترین مواد غذایی برای درمان آرتروز

آرتروز بیماری مفاصل است یا اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم مشکل غضروف‌هاست. در واقع این بیماری متابولیسم استخوانی را به هم می‌زند. برای همین هم باید هر آنچه باعث تقویت استخوان‌ها می‌شود را بدانیم. برای کسی که با مشکل آرتروز مواجه است کلسیم ارزش بالایی دارد. زمانی که کلسیم با ویتامین C همراه می‌شود می‌تواند دردهای آرتروز زانو و پا را تسکین دهد.

توجه داشته باشید برای جذب حداکثری کلسیم حتماً لازم نیست که به میزان زیادی شیر و محصولات لبنی پر چرب میل کنید. بدون شک ماست و پنیر به خصوص پنیر تهیه شده از شیر بز می‌تواند کمک کننده باشد. اما با این حال ماهی ساردین، بادام، کشمش، خانواده کلم‌ها مانند کلم بروکسل، بروکلی، کلم چینی، کلم برگ و برخی از آب‌های معدنی نیز منبع کلسیم هستند. نکته قوت این مواد غذایی در این است که بر خلاف شیر علاوه بر کلسیم حاوی مواد مغذی دیگری هستند که برای بدن مفید است. به عنوان مثال باید بدانید که ۱۰۰ گرم کلم چینی به اندازه یک لیوان شیر کلسیم دارد. اما همین ۱۰۰ گرم کلم حاوی آنتی‌اکسیدان نیز می‌باشد.

برای تسکین درد مفاصل باید علاوه بر جذب کلسیم و ویتامین C به فکر تأمین پتاسیم مورد نیاز بدنتان نیز باشید. پتاسیم به میزان قابل توجهی در میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد. باید بدانید که این ماده معدنی جلوی از بین رفتن کلسیم را می‌گیرد و حالت اسیدی بدن را خنثی می‌کند. ویتامین D و ویتامین K نیز به جذب و حفظ کلسیم در استخوان‌ها کمک زیادی می‌کند.

درمان آرتروز با میوه و سبزیجات

سبزیجات و میوه‌ها ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای سلامت استخوان‌ها را تأمین می‌کنند. اما مصرف میوه و سبزیجات یک خاصیت خوب دیگری هم دارد: وجود آنتی‌اکسیدان‌ها. آنتی‌اکسیدان‌ها باعث خنثی شدن رادیکال‌های آزاد می‌شود. این مولکول‌های موذی به سلول‌ها آسیب می‌رساند و باعث بروز پیری زودهنگام آن‌ها می‌شود. به عقیده متخصصان زمانی که مفاصل دردناک می‌شود تعداد رادیکال‌های آزاد زیاد شده است. برای خنثی کردن این رادیکال‌های آزاد باید آنتی‌اکسیدان‌های زیادی جذب کنید. یعنی باید ویتامین C، ویتامین E، کاروتنوئیدها و پولی فنول‌های زیادی دریافت کنید. این آنتی‌اکسیدان‌ها در میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، دانه‌ها و مغزهای روغنی وجود دارد.

تأثیر امگا سه در درمان آرتروز

با وجود اینکه برخی از چربی‌ها مسئول اصلی بروز التهاب در بدن هستند، اما با این وجود چربی‌های مفید دیگری هم هستند که به جنگ التهاب‌ها می‌روند. برای این کار باید یک تعادل درست بین امگا ۶‌ها و امگا ۳ بدنتان ایجاد کنید. کار چندان سختی نیست. برای آشپزی از روغن زیتون استفاده کنید و برای چاشنی غذاها از روغن کلزا. تا جایی که می‌توانید مصرف چربی‌های اشباع شده مانند کره، محصولات لبنی پرچرب، گوشت‌های چرب را کاهش داده و ماهی‌های چرب سرشار از امگا ۳ میل کنید. امگا ۳‌ها در ماهی‌هایی مانند ماهی ساردین، تن، ماهی آزاد، ماکرو و … وجود دارد. توصیه می‌کنیم هر هفته دو تا سه مرتبه ماهی میل کنید و از مصرف آجیل و تخم کتان هم غافل نباشید. در عوض مصرف روغن آفتابگردان، روغن ذرت و روغن هسته انگور را محدود کنید.

تأثیر اضافه وزن بر بیماری آرترزو

مفاصل و به ویژه پاها و زانوها بیشترین آسیب را از اضافه وزن و چاقی می‌بینند. باید بدانید که با هر یک کیلو وزن اضافه پاهای ما ۵ کیلو وزن بیشتری تحمل می‌کنند. این بار اضافی نیز باعث سرعت‌گرفتن تخریب غضروف‌ها می‌شوند و این‌گونه می‌شود که هنگام راه رفتن احساس درد می‌کنید. اگر اضافه وزن دارید حتماً به فکر کاهش وزن باشید. توصیه می‌کنیم مصرف مواد غذایی حاوی آرد و شیرین مانند نان بدون سبوس، غلات آماده صبحانه، سیب زمینی و شیرینی‌جات را کاهش دهید. در عوض میوه و سبزیجات و پروتئین‌های گیاهی (سویا، حبوبات) بیشتری میل کنید. یادتان باشد روزانه یک و نیم لیتر آب بنوشید.

کد خبر 442558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.