مصرف روزانه بلوبری و پیشگیری از بیماری‌های قلبی/خواص جادویی روغن زیتون

تاثیر مصرف کاهو بر درمان بی خوابی، خواص جادویی روغن زیتون بر سلامتی، طبع گلابی سرد است یا گرم، فواید خواص لیموترش و مصرف روزانه بلوبری و پیشگیری از بیماری‌های قلبی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، متخصص طب سنتی درباره تأثیر خوراکی‌ها برای خواب راحت‌تر، اظهار کرد: یکی از اصول شش گانه و مهم در طب سنتی ایران خواب و بیداری است که مدیریت صحیح آن در حفظ و ارتقا سلامتی نقش مهمی دارد؛ بنابراین خواب باید از نظر کمی و کیفی شرایط مناسبی داشته باشد.

محمدرضا حاجی حیدری، افزود: مدت زمان خواب برای افراد بالغ حدود ۶ تا ۸ ساعت است که معمولاً افراد گرم مزاج به خواب کمتر و سرد مزاج‌ها به خواب بیشتری نیاز دارند، گرچه کیفیت و عمق خواب دارای اهمیت ویژه‌ای است.

وی تصریح کرد: کاهو، بادام، بنفشه، گل گاوزبان و سنبل الطیب برای درمان بی خوابی مناسب هستند، یکی از علل مهم بی خوابی در طب سنتی ایران کاهش رطوبت طبیعی مغز است که معمولاً این عامل به دنبال کم خوابی و بیداری‌های طولانی و مزمن و رعایت نکردن زمان مناسب خواب و دیر خوابیدن در شب اتفاق می‌افتد.

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه یکی از گیاهان دارویی و خواب آور کاهو است، اضافه کرد: در طب سنتی ایران کاهو دارای مزاج سرد و تر است که مصرف آن در شب می‌تواند خواب مناسبی برای افراد و کسانی که از بی خوابی رنج می‌برند، به ارمغان بیاورد.

وی اظهار کرد: بادرنجبویه دارای مزاج گرم و خشک است که مصرف یک فنجان از دمنوش آن علاوه بر کاهش اضطراب و استرس اثر خواب آور خوبی نیز خواهد داشت. برای افرادی که خواب سبک و منقطع دارند مصرف دمنوش گل بنفشه یا استفاده موضعی از روغن آن روی پیشانی و داخل بینی علاوه بر خواب آور بودن عمق و کیفیت خواب را افزایش می‌دهد.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: بوییدن نوعی بابونه به نام اقحوان یا بابونه گاوی اثر خواب آوری دارد، داشتن خواب مناسب از نظر کمی و کیفی یکی از اصول مهم جهت پیشگیری و درمان در طب سنتی است.

خواص لیموترش

لیمو ترش نه تنها میوه طعم داری است که می‌تواند طعم غذا را تغییر دهد، بلکه خواص شگفت آور بسیاری برای زیبایی پوست صورت و بدن هم دارد. یعنی این میوه مملو از ویتامین سی می‌تواند پوست صورت تان را درخشان کند، لک‌ها را برطرف نماید، سرعت پیدایش علامت‌های پیری را کاهش دهد، و در مجموع بسیاری از بیماری‌ها و ناراحتی‌های پوستی را رفع کند. لایه برداری به تنفس دوباره پوست و زیبایی و شفافیت آن بسیار کمک می‌کند.

راه‌ها و ماده‌های بسیاری برای لایه برداری پوست وجود دارد که اثرات فراوانی بر زیبایی پوست دارند. ولی در این بین استفاده از ماسک‌های خانگی به علت استفاده از مواد طبیعی بسیار برای پوست مفیدتر و مطمین‌تر است. زمانی که ماسک را خودتان در منزل تهیه می‌کنید از سلامت و کیفیت مواد تشکیل دهنده آن مطمئن هستید و بهتر می‌توانید پوستتان را تغذیه کنید. عسل خواص مرطوب کنندگی برای پوست دارد و هنگامی که با لیمو ترکیب شود، پوست را نرم و روشن می‌کند.

مصرف روزانه بلوبری و پیشگیری از بیماری‌های قلبی

محققان دانشگاه ایست آنجلیا انگلستان در تحقیقی به بررسی تأثیرات مصرف روزانه بلوبری در ۱۳۸ فرد چاق و دارای اضافه وزن مبتلا به سندروم متابولیک پرداختند. این افراد در رده سنی ۵۰ تا ۷۵ سال قرار داشتند. «آدین کاسیدی» سرپرست تیم تحقیق، در این باره، اظهار کرد: مطالعات قبلی نشان داده‌اند که افرادی که به طور مرتب بلوبری مصرف می‌کنند، با کاهش ریسک ابتلاء به مشکلاتی نظیر دیابت نوع دو و بیماری قلبی عروقی مواجه هستند. بلوبری حاوی مقادیر بالا ترکیبات طبیعی موسوم به آنتوسیانین ها است، فلاوونوئیدهای که مسئول رنگ قرمز و آبی در میوه‌ها هستند.

تیم تحقیق دریافت مصرف روزانه ۱۵۰ گرم بلوبری ریسک بیماری قلبی عروقی را بین ۱۲ تا ۱۵ درصد کاهش می‌دهد. به گفته محققان، پیام ساده و قابل توجه این تحقیق این است که مصرف روزانه یک فنجان بلوبری (۱۵۰ گرم) موجب بهبود سلامت قلب و عروق می‌شود. محققان همچنین دریافتند مصرف روزانه نصف فنجان بلوبری (۷۵ گرم) دارای چنین فایده‌ای نبود.

طبع گلابی سرد است یا گرم؟

گلابی میوه سرشار از پتاسیم ویتامین‌ها و مواد معدنی است که با بیش از ۱۲۰ نوع و درنگ‌های سبز، زرد، قهوه‌ای، قرمز و با ترکیبی از این‌ها در ایران قابل برداشت است. میوه گلابی که در زبان فارسی شرقی به نام " ناک" و در گذشته تحت عنوان اَمرود و یا اَرمود از آن یاد می‌شد در ایران جزو میوه‌های تابستانی محسوب می‌شود.

میوه گلابی در محدوده رنگ‌های سبز، زرد، قهوه‌ای، قرمز یا ترکیبی از این رنگ‌ها وجود دارد. این میوه زیبا سرشار از پتاسیم، ویتامین‌ها و مواد معدنی است و به صورت پخته، کمپوت شده یا خام مصرف می‌شود. دانه گلابی همانند دانه بِه برای انسان خطرناک است.

طبع گلابی سرد و خشک است که مصرف ان دمای بدن را کاهش داده و رطوبت بدن را می‌گیرد، به عبارتی گلابی سر مابخش جسم است، بنابراین افرادی که طبع سرد و خشکی دارند برای هماهنگ کردن طبیعت گلابی با طبع بدن خود باید این میوه را با عسل، هل، دارچین، زیره، زنجبیل و رازیانه میل کنند. میوه گلابی برای افرادی با طبع گرم و تَر مناسب است و به هنگام مصرف هیچ مشکلی برای این دسته از افراد پیش نمی‌آید.

گلابی به دلیل داشتن مقادیر بالای مس، فیبر و ویتامین‌های C و K از رشد سلول‌های سرطانی چون سرطان روده بزرگ و سینه جلوگیری می‌کند. فیبر بالای موجود در گلابی موجب تنظیم و کنترل کلسترول خون شده و به همین دلیل ابتلاء به بیماری‌های قلبی و سکته قلبی را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. افزایش حرکات روده‌ای، بهبود هضم و جلوگیری از پیدایش پولیپ روده به دلیل وجود فیبر نامحلول در میوه گلابی از دیگر خواص مصرف این میوه زرد است.

خواص جادویی روغن زیتون برای سلامتی

روغن زیتون به سلطان روغن‌های گیاهی معروف است و قدمت آن به هزاران هزار سال می‌رسد، از روغن زیتون علاوه بر پخت و پز، در تهیه مواد آرایشی و بهداشتی، صابون، صنایع دارویی، سوخت برای چراغ‌های قدیمی استفاده می‌کنند. مصرف یک قاشق روغن زیتون در روز از بروز بسیاری از مشکلات جسمی جلوگیری می‌کند. در طب اسلامی نیز به خوردن روغن زیتون توصیه شده است

روغن زیتون از ابتلاء به بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. نوعی آنتی اکسیدان در روغن زیتون وجود دارد که سلول‌های قرمز خون را از صدمه دیدن محافظت می‌کند. روغن زیتون تنها روغنی است که معده می‌تواند بسیار خوب آن را تحمل کند. روغن زیتون عملکرد محافظتی برای معده داشته و این ارگان را از زخم و التهاب محافظت می‌کند. روغن همچنین از تشکیل سنگ‌های صفراوی جلوگیری می‌کند.

روغن زیتون به دلیل داشتن انواع اسیدهای چرب اشباع نشده کلسترول خون را کاهش می‌دهد و از لخته شدن خون جلوگیری کند. مصرف روغن زیتون میزان قند خون و انسولین را متعادل می‌کند. خوردن روغن زیتون قبل از غذا از بروز زخم معده جلوگیری می‌کند. مصرف روزانه یک یا دو قاشق غذاخوری روغن زیتون به همراه لیمو یا قهوه از بروز یبوست به خصوص در روده‌های آسیب دیده جلوگیری می‌کند.

روغن زیتون که دارای چربی‌های غیر اشباع است می‌تواند خطر ابتلاء به افسردگی را کاهش دهد. روغن زیتون حاوی مقادیر زیادی اسید اولئیک است که این اسید خطر ابتلاء به برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. چربی‌های موجود در روغن زیتون از بدن در برابر بیماری دیابت نوع دوم، محافظت می‌کنند و افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع دوم، با مصرف این روغن می‌توانند از پیشرفت بیماری جلوگیری کنند.

متخصصان تغذیه معتقدند که مصرف روغن زیتون برای کاهش وزن بسیار مؤثر است. خوردن روزانه یک قاشق غذاخوری روغن زیتون می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، این اثرات به علت قدرت جاذب اسید چرب موجود در روغن زیتون یعنی اولئیک اسید باشد که باعث کاهش اشتها در افراد می‌شود. اما توجه داشته باشید که مصرف زیاد روغن زیتون به هیچ وجه توصیه نمی‌شود زیرا خوردن بیش از یک قاشق روغن زیتون در روز علاوه بر اینکه کالری مصرفی را افزایش می‌دهد می‌تواند منجر به اسهال شود.

اگر می‌خواهید طبیعی‌ترین و بهترین کرم و ماده آرایشی را برای طراوت پوست خود انتخاب کنید، می‌توانید روغن زیتون به پوست خود بمالید. روغن زیتون به علت خواص زیادی که برای پوست دارد روغن زیبایی می‌نامند زیرا اسیدهای چرب روغن زیتون سلول‌ها را به صورت یکدست در کنار هم قرار داده و موجب ساخت عروق بیشتر در کنار سلول‌های پوستی می‌شود. افزایش خون رسانی به این سلول‌ها، پوست را صاف‌تر و درخشنده‌تر می‌کند. روغن زیتون از خشکی پوست جلوگیری کرده و رطوبت کافی را به پوست می‌رساند.

روغن زیتون خواص فوق العاده ای برای مو دارد و امروزه از آن در ساخت بسیاری از شامپوها، روغن‌های حمام، لوسیون ها، صابون‌ها، روغن‌های ماساژ و روغن‌های ناخن و حتی برای درمان بیماری‌های ناخن از روغن زیتون استفاده می‌شود. روغن زیتون حاوی مقادیر بالای ویتامین‌های آ، ای و آنتی اکسیدان می‌باشد که باعث می‌شود که موها نرم و شفاف شوند. مصرف روغن زیتون در دوران بارداری سبب رشد بیشتر نوزاد می‌شود. ویتامین ای موجود در روغن زیتون به رشد نوزاد کمک می‌کند و شیر مادر را افزایش می‌دهد.

کد خبر 441467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.