چگونه از روماتیسم مفصلی پیشگیری کنیم؟

عادت‌های سالم مانند داشتن رژیم غذایی مناسب، ورزش کردن، انجام تمرینات فیزیوتراپی و ترک سیگار می‌تواند به پیشگیری و درمان آرتریت روماتوئید کمک بکند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مصرف غذاهای سالم برای مفاصل بسیار مفید است، اما به درمان آرتریت روماتوئید کمکی نمی‌کند. به منظور پیشگیری از ابتلاء به این بیماری افراد باید غلات، سبزیجات، میوه‌ها، ماهی و دیگر پروتئین‌های کم چرب را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. همچنین بعضی مواد غذایی مانند روغن ماهی، آجیل و چای می‌تواند به کاهش التهاب مفاصل کمک کند. بهتر است این بیماران از مصرف قند، چربی‌های اشباع شده و دیگر مواد غذایی که سلامت انسان را به خطر می‌اندازد، دوری کنند. در ادامه شما را با عادت‌های سالم برای پیشگیری و درمان آرتریت روماتوئید آشنا می‌کنیم:

ورزش کردن

ورزش کردن علاوه بر بهبود حرکت بدن، به تقویت عضلات و ماهیچه‌ها نیز کمک می‌کند. مفاصل انسان با کاهش وزن کمتر تحت فشار و استرس قرار می‌گیرند؛ بنابراین ورزش کردن می‌تواند در این زمینه مؤثر واقع شود. بهتر است افراد ورزش‌هایی مانند ایروبیک، آمادگی جسمانی و انعطاف پذیری را انجام دهند. فیزیوتراپیست یا مربی با تجربه می‌تواند تمرینات مناسبی را برای پیشگیری و درمان روماتیسم مفصلی به افراد آموزش دهد.

استراحت کردن

همانطور که ورزش کردن از اهمیت زیادی برخوردار است، آرامش داشتن و استراحت کردن نیز به همان میزان برای پیشگیری و درمان این بیماری مهم است. آرتریت روماتوئید ممکن است باعث خستگی شما شود؛ بنابراین نباید بیش از توان خود در طول روز فعال باشید، زمانی که لازم است استراحت کنید و در آرامش باشید و حداقل هشت ساعت خواب شبانه داشته باشید. چرت‌های کوتاه در طول روز نیز می‌تواند به افزایش انرژی شما کمک کند. حتی چندین جلسه فیزیوتراپی نیز می‌تواند برای درمان آرتریت روماتوئید مفید باشد. فیزیوتراپیست تمرین‌های ساده را به شما آموزش می‌دهد تا عضلات خود را قوی‌تر کنید.

ترک سیگار

سیگار کشیدن باعث می‌شود علائم بیماری آرتریت روماتوئید وخیم‌تر شود. علاوه بر این مصرف سیگار می‌تواند درمان دارویی افراد را با مشکل مواجه کند؛ بنابراین بهتر است سیگار کشیدن را ترک کنید؛ هرچند که کار بسیار دشواری به نظر برسد و به تلاش زیادی نیاز داشته باشد. پزشک می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

کمپرس گرم و سرد

با تغییر دما می‌توان به تسکین درد مفاصل کمک کرد. برای بهبود روماتیسم مفصلی در وان آب گرم دراز بکشید، دوش آب گرم بگیرید و از کیسه‌های آب گرم یا حوله گرم برای قسمت‌های حساس مفاصل استفاده کنید. علاوه بر این می‌توان از کمپرس یخ و آب سرد برای تسکین قسمت‌های داغ شده مفاصل استفاده کرد.

در مورد بیماری خود صحبت کنید

صحبت کردن در مورد آرتریت روماتوئید ممکن است بسیار دشوار باشد، اما بهتر است آن را امتحان کنید. در صورتی که روز بدی را گذرانده‌اید یا تمایل دارید به جای رفتن به رستوران در منزل غذا بخورید، با نزدیکان خود در مورد این موضوع صحبت کنید. زمانی که شما در مورد مشکلات خود با اعضای خانواده یا دوستان صحبت کنید، آن‌ها شرایط شما را درک کرده و به شما کمک خواهند کرد.

کد خبر 437788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.