هشت خوراکی برای تقویت گردش خون

نوشیدنی سبز برای نابودی چربی‌ها، رژیم غذایی DASH و بهبود فشار خون، قهوه و خواص فراوان آن، سه ماده غذایی برای حفظ جوانی پوست و هشت خوراکی برای تقویت گردش خون را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، درمان با آب میوه‌ها و سبزیجات روز به روز جایگاه خود را در رژیم‌های لاغری باز می‌کند. این قبیل نوشیدنی‌ها علاوه بر دارا بودن خواص لاغری برای سلامت عمومی بدن نیز مفید هستند. ترکیب کردن چند میوه، سبزیجات و برخی ادویه‌ها در یک نوشیدنی واحد باعث تجمع مواد مغذی ضروری می‌شود که برای بهبود عملکرد متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن لازم هستند. با این حال مهم است که بدانید چه موادی را با هم ترکیب کنید تا چربی بیشتری بسوزانید و وزن کم کنید.

نوشیدنی طبیعی از سیب، خیار و زنجبیل تهیه می‌شود و سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که عناصر ضروری در هر برنامه‌ی غذایی محسوب می‌شوند. این ترکیبات علاوه بر خواص فوق العاده‌ای که برای سلامتی دارند در جوار همدیگر به لاغری کمک زیادی می‌کنند. مصرف روزانه‌ی سیب و به خصوص سیب سبز برای بهبود سلامتی فوق العاده است. این میوه‌ی کم کالری و کم چرب سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر است.

سیب به دلیل دارا بودن همین ترکیبات مفید به طور مؤثری روی متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن و هضم مواد غذایی تأثیر می‌گذارد. فیبرهای موجود در سیب جزو فعال‌ترین ترکیبات این میوه هستند که به هضم بهتر مواد غذایی و همچنین ایجاد احساس سیری بدون دریافت کالری زیاد کمک می‌کنند. سیب همچنین به مقابله با احتباس آب و کلسترول بد خون کمک می‌کند. اکثر مردم از اثرات این دو مشکل روی وزن بی اطلاع هستند. خوشبختانه این میوه می‌تواند به حل این دو مشکل کمک کرده و شما را به اندام مورد علاقه تان برساند. خیار از میزان زیادی آب تشکیل شده است. به همین دلیل نیز به لاغر شدن در عین سلامتی کمک می‌کند.

آب یکی از مایعات باارزشی است که باعث فعال شدن سوخت و ساز بدن می‌شود و با حفظ آن به سوزاندن کالری‌های دریافتی کمک می‌کند. این میوه همچنین منبع فلاوونوئیدها، مواد معدنی و دیگر مواد مغذی مهم و ضروری است که به سم زدایی از بدن و کاهش وزن کمک می‌کنند. زنجبیل خواص فوق العاده‌ای دارد که به چند شیوه به کاهش وزن کمک می‌کند. اول اینکه این ریشه‌ی پرخاصیت قدرت کاهش التهاب و حساسیت بدن به گلوکز را دارد. باید بدانید که این دو عامل مانع از سوزاندن کالری می‌شود.

علاوه بر این، زنجبیل باعث ایجاد احساس سیری می‌شود در نتیجه شما از زیاده روی و پرخوری روزانه در امان می‌مانید. از این‌ها گذشته، زنجبیل خواص گوارشی دارد. یعنی اینکه باعث تحریک ترشحات معده شده، عضلات روده‌ها را تقویت می‌کند و حرکات آن‌ها را بالا می‌برد. متخصصان بر این عقیده هستند که ترکیبات موجود در زنجبیل مانند ژینژرول و شوگائول، باعث تحریک متابولیسم، افزایش انرژی سوزی و سوزاندن هر چه بیشتری چربی‌ها می‌شوند.

رژیم غذایی DASH و بهبود فشار خون

رژیم غذایی DASH رژیم غذایی سالم برای کنترل و جلوگیری از فشار خون بالا است. حتی اگر فشار خون بالا نداشته باشید، همچنان برای شما سودمند است. این رژیم غذایی به کاهش وزن کمک می‌کند، چون به شما روش درست غذا خوردن را نشان می‌دهد. در این رژیم غذایی شما از خوردن منع نمی‌شوید. دستورات این رژیم در بر گیرنده مقدار زیادی سبزیجات، میوه و محصولات لبنی کم‌چرب است و کمک می‌کند که از طریق کاهش مصرف غذاهای پرچرب و شیرین، کلسترول و چربی خون کاهش یابد.

این رژیم برنامه تغذیه‌ای کاملاً امنی برای همه است. این رژیم غذایی چیز دشواری نیست و برای همه افراد، مناسب و قابل استفاده است. در درازمدت می‌تواند برای درمان بیماران مبتلا به فشار خون بالا، کمک کننده باشد. رعایت این رژیم مشکل نیست، ولی بایستی تغییراتی را در برنامه غذایی فعلی خود اعمال کنید. برای روزهای اول، شاید کمی سخت به نظرتان برسد، ولی بعد از مدتی کوتاه، تغییرات خود را بر روی شما نشان می‌دهد. برنامه غذایی شما دریافت روزانه ۲۰۰۰ کالری انرژی است. البته مصرف این مقدار کالری بستگی به میزان فعالیت روزانه، جنسیت و شرایط بدنی شما نیز، دارد.

یکی از مهم‌ترین نکات مد نظر این رژیم، کاهش سدیم مصرفی روزانه است. مصرف بیش از حد نمک باعث می‌شود که مایعات در بدن شما تجمع پیدا کند و ورم کنید. این امر باعث می‌شود که به قلب، فشار اضافه‌تری وارد گردد. غلات سبوس دار مصرف کنید. از مصرف سبزیجات غافل نشوید. خوردن میوه را فراموش نکنید. ماست بخورید. در رژیم غذایی DASH، می‌توان گوشت قرمز مصرف کرد، فقط باید بدون چربی و یا کم‌چرب باشد. گوشت سرشار از پروتئین و منیزیم است. مرغ پوست کنده، گوشت بوقلمون، شتر مرغ، میگو و ماهی‌ها هم در این لیست قرار دارند.

آجیل و حبوبات سرشار از منیزیم، پروتئین و فیبر می‌باشند. گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که به کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. آجیل را حدود ۵ واحد در طول هفته مصرف کنید. با رژیم غذایی DASH مصرف چربی و روغن را به دو تا سه واحد در روز محدود می‌کنید. سعی کنید مصرف شیرینی‌جات، کمتر از پنج واحد در طول یک هفته باشد. یکی دیگر از مواد مورد نیاز بدن، پتاسیم است. سعی کنید که از این ماده معدنی، در رژیم غذایی خود استفاده نمائید، چون پتاسیم به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

سه ماده غذایی برای حفظ جوانی پوست

به عقیده دانشمندان برخی محصولات غذایی من جمله گیاهان و سبزیجات و عدم خوردن گوشت قرمز، به حفظ جوانی پوست کمک می‌کند. برای پرهیز از خریدن کرم‌های گران قیمت بهتر است تغذیه خود را برای حفظ جوانی پوست بهتر کرد. آب برای حفظ حیات و همین‌طور انجام عمل تعریق و دفع سموم از بدن بسیار مفید است. با آب مواد لازم برای تشکیل سلول‌های پوست، حتماً به پوست منتقل شود، چون بدن دیگر دچار کمبود آب نخواهد بود.

آوکادو هم سرشار از آنتی‌اکسیدانی به نام ویتامین C. است و به محافظت از پوست در برابر پیری کمک می‌کند. البته آووکادو چربی‌های ضروری هم دارد. این چربی‌ها کوهی از کلاژن با ساختار پروتئینی می‌سازند که برای حفظ خاصیت ارتجاعی پوست لازم است. روپی اوزلا، دانشمند مؤسسه اشر در دانشگاه ادینبورگ، خوردن برخی مواد غذایی برای جوان نگه داشتن پوست را توصیه می‌کند. به گفته این دانشمند، لازم است از خوردن غذاهای پر آهن به ویژه گوشت قرمز (گوشت گاو و گوسفند) پرهیز کرد، که می‌تواند منجر به تغییرات چشمگیر در برزو علائم پیری در انسان شود.

این محقق معتقد است که شما باید غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان، کلاژن، مواد معدنی و ضد التهاب بخورید که باعث جوانسازی بدن و بهبود عملکرد بدن شما می‌شود. اوزلا، تاکید کرد: باید به تغذیه سالم ایمان داشت: به طور عمده گیاهان، چربی‌های با کیفیت (آجیل و دانه)، خوردن غذاهای پر فیبر و غذاهای کامل، غذاهای غیر فرآوری شده باید در برنامه هفتگی شما باشد.

قهوه و خواص فراوان آن

در حقیقت قهوه یک نوشیدنی واقعاً سالم است. این نوشیدنی، سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و مواد غذایی مفیدی است که می‌توانند در بهبود سلامتی شما مؤثر باشد. قهوه باعث می‌شود کمتر احساس خستگی کنید و هوشیاری شما را بالا می‌برد. این خاصیت به دلیل وجود یک ماده محرک در قهوه به نام کافئین است که در واقع، رایج‌ترین ماده روان‌گردان در دنیا است.

قهوه می‌تواند اثرات چربی سوزی داشته باشد کافئین یکی از معدود مواد طبیعی است که خاصیت چربی‌سوزی آن، در عمل، اثبات شده است. مطالعات متعدد نشان می‌دهد کافئین می‌تواند میزان سوخت و ساز بدن را ۳ تا ۱۱ درصد بالا ببرد. مطالعات دیگر حاکی از آن است که کافئین دقیقاً می‌تواند چربی‌سوزی را به اندازه ۱۰ درصد در افراد چاق و ۲۹ درصد در افراد لاغر، افزایش دهد. هرچند، این امکان وجود دارد که با مصرف طولانی‌مدت قهوه، این اثرات کم شود. مطالعات مشاهده‌ای بسیاری نشان می‌دهد خطر ابتلاء به دیابت نوع دو در کسانی که قهوه مصرف می‌کنند، بسیار پایین است.

دیابت نوع ۲ یک بیماری جدی است که حدود ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر دنیا به آن مبتلا هستند. بیماری آلزایمر رایج‌ترین نوع اختلال عملکرد مغزی و دلیل عمده زوال عقل در سراسر دنیا است. معمولاً افراد بالای ۶۵ سال به این بیماری مبتلا می‌شوند. متأسفانه، هیچ درمان شناخته شده‌ای برای آلزایمر وجود ندارد. با وجود این، کارهای زیادی را می‌توان برای پیشگیری از این بیماری انجام داد از جمله، تغذیه سالم و ورزش، اما نوشیدن قهوه هم می‌تواند به طور شگفت‌آوری مؤثر باشد.

پارکینسون دومین بیماری رایج در حوزه عملکرد مغز است. خطر ابتلاء به این بیماری در قهوه‌خورها، تا ۶۰ درصد پایین‌تر است. ثابت شده است که قهوه می‌تواند در برابر سیروز، از کبد محافظت کند. کسانی که هر روز ۴ فنجان یا بیشتر قهوه می‌نوشند، ۸۰ درصد کمتر در معرض این بیماری هستند. قهوه ضد افسردگی شادی آور است. قهوه‌خورها کمتر دچار برخی از انواع سرطان می‌شوند قهوه منجر به بیماری‌های قلبی نمی‌شود و می‌تواند خطر سکته را کاهش دهد قهوه می‌تواند سبب افزایش عمر شود.

هشت خوراکی برای تقویت گردش خون

خون از طریق سیستم گردش خون در سراسر بدن ما جریان می‌یابد. بر همین اساس، مواد مغذی و اکسیژن به سلول‌ها رسیده و امکان حذف مواد زائد فراهم می‌شود. در ادامه با برخی خوراکی‌ها که می‌توانند به بهبود گردش خون کمک کنند، بیشتر آشنا می‌شویم.

لیمو ترش

مرکبات سرشار از ویتامین C هستند که برای تولید کلاژن و الاستین ضروری است. این دو ماده پروتئینی به شکل گیری دیواره مویرگی کمک می‌کنند. نوشیدن آبلیمو هنگام صبح روش خوبی برای بهبود گردش خون است.

مصرف مقداری از پوست این میوه نیز می‌تواند حتی فواید آن را افزایش دهد زیرا بر محتوای آنتی اکسیدانی آن می‌افزاید. اگر لیمو ترش بیش از حد برای شما اسیدی است می‌توانید از آن به عنوان چاشنی سالاد استفاده کنید. آنتی اکسیدان های موجود در این میوه به کاهش اکسیداسیون لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) کمک می‌کند که ممکن است با کاهش خطر تشکیل پلاک‌های آتروما (فیبری-چربی) مرتبط باشد.

زردچوبه

مطالعات نشان داده اند که زردچوبه از خواص ضد التهاب برخوردار است. این ماده غذایی به واسطه اثر آنتی اکسیدانی خود می‌تواند به بهبود گردش خون کمک کند. آنتی اکسیدان های موجود در زردچوبه می‌توانند رادیکال‌های آزاد، مولکول‌های مضر که می‌توانند به سلول‌های سالم بدن آسیب وارد کنند، و سموم در بدن را خنثی کنند.

زنجبیل

مصرف منظم زنجبیل می‌تواند به رقیق شدن خون و در نتیجه افزایش سطوح انرژی و تقویت گردش خون کمک کند. متخصصان تغذیه مصرف روزانه زنجبیل چه به صورت تازه یا پودر را توصیه کرده اند. شما می‌توانید زنجبیل را به سس‌ها، کرم‌های گیاهی و دمنوش ها اضافه کنید.

دانه‌های آفتابگردان

دانه‌های آفتابگردان افزون بر تأمین اسیدهای چرب مفید، سرشار از ویتامین E نیز هستند. این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی نیز محسوب می‌شود. مصرف یک قاشق غذاخوری از دانه‌های آفتابگردان در روز می‌تواند به تأمین مقدار مصرف توصیه شده روزانه ویتامین E کمک کرده و همچنین سلامت گردش خون را بهبود ببخشد. همچنین، اسیدهای چرب امگا -۳ موجود در دانه‌های آفتابگردان به کاهش التهاب کمک می‌کنند، از این رو، خطر ابتلاء به بیماری قلبی‌عروقی کاهش می‌یابد.

سیر

این ماده غذایی از خواص ضد لخته شدن خون برخوردار است و می‌تواند به گردش خون بهتر و پیشگیری از تشکیل لخته‌های خون کمک کند. سیر همانند پیاز می‌تواند به بهبود گردش خون کمک کند. برای کسب بیشترین فواید سلامت از سیر می‌توانید یک حبه از آن را به صورت خام در روز مصرف کنید. از این طریق، اینولین، ماده فعال موجود در سیر کمتر تخریب می‌شود.

آب

نوشیدن آب فراوان روش خوبی برای تقویت سلامت گردش خون و همچنین دیگر عملکردهای بدن است. آب به حذف سموم از بدن کمک می‌کند که بی شک سلامت گردش خون را بهبود بخشیده و از تشکیل لخته‌های خون پیشگیری می‌کند. نوشیدن شش تا هشت لیوان آب در روز برای هیدراته نگه داشتن بدن توصیه شده است. تأمین آب مورد نیاز بدن به انتقال راحت مواد مغذی ضروری به اندام‌ها و بافت‌ها کمک می‌کند.

گردو

گردو منبع خوبی برای ویتامین B۳ است که به بهبود گردش خون کمک می‌کند. افزون بر این، اسیدهای چرب مفید موجود در گردو به کاهش کلسترول و التهاب در دستگاه گردش خون کمک می‌کنند.

گوجه فرنگی، هندوانه و طالبی

ا ین مواد غذایی حاوی لیکوپن، یک آنتی اکسیدان قوی، هستند که گردش خون را تحریک می‌کند و از مشکلات قلبی و همچنین اکسیداسیون لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) پیشگیری می‌کند. همچنین، گوجه فرنگی به پیشگیری از بیماری‌های عروقی مانند آترواسکلروز کمک می‌کند و از تشکیل چربی در خون پیشگیری می‌کند. توصیه‌های دیگر برای بهبود گردش خوندنبال کردن یک رژیم غذایی سالم، یک برنامه ورزشی منظم و مصرف فراوان آب به تقویت سلامت دستگاه گردش خون کمک می‌کنند.

کد خبر 436214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.