سس تند بخوریم یا نخوریم؟

غذاهای معجزه آسا در مقابل ویروس کرونا، سس تند بخوریم یا نخوریم، خواص گل سرخ و فواید دارویی آن، لزوم مصرف نان سبوس دار و ارتباط قلب سالم با مواد غذایی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تقویت سیستم ایمنی بدن یکی از راه‌های مهم محافظت بیشتر از بدن در مقابل بیماری‌ها به خصوص کرونا است. با مصرف غذاهای غنی از مواد مغذی که در اینجا شرح داده شده است و رفتارهای سالم غذایی می‌توانید به خود و خانواده‌یتان کمک کنید که سیستم ایمنی قوی‌تری داشته باشید.

مواد مغذی زیر در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارند و در انواع غذاها یافت می‌شود: بتا کاروتن در غذاهای گیاهی مانند میوه‌ها و سبزی‌های زرد و قرمز و نارنجی و سبز تیره، اسفناج، هویج، انبه، کلم بروکلی و گوجه فرنگی، کدو حلوایی، آلو ف زرد آلو خرمالو ، گرمک ، فلفل دلمه‌ای. غذاهای سرشار از ویتامین C شامل مرکبات، انواع توت‌ها، خربزه، گوجه فرنگی، کیوی ، فلفل و کلم بروکلی و انواع کلم. ویتامین D که منبع اصلی آن نور خورشید است و در ماهی‌های چرب، زرده تخم مرغ و در شیر و سایر مواد غذایی غنی شده با ویتامین D نیز یافت می‌شود.

روی از منابع حیوانی مانند گوشت و غذاهای دریایی و شیر و لبنیات بهتر جذب می‌شود. اما در منابع گیاهی مانند جوانه گندم، حبوبات و آجیل نیز وجود دارد. آهن که میزان جذب آن در منابع حیوانی مانند انواع گوشت بیشتر است ولی در منابع گیاهی مانند حبوبات، انجیر، تخم شربتی، جگر، مغزها و خشکبار، خرما، توت خشک و برگه‌های میوه مثل برگه زرد آلو نیز وجود دارد. برای افزایش میزان جذب آهن در منابع گیاهی بهتر است همراه با ویتامین C که به طور طبیعی در سبزی و میوه‌ها وجود دارد مصرف شود. پروبیوتیک ها باکتری‌های خوبی هستند که سلامتی را تقویت می‌کنند. درحال حاضر محصولات حاوی پروبیوتیک مثل ماست، پنیر و دوغ حاوی این ماده در بازار موجود است. پروتئین را از دو منبع حیوانی (کیفیت بالا) مثل شیر، ماست، پنیر، تخم مرغ، گوشت، مرغ، غذاهای دریایی و گیاهی مانند، آجیل، دانه‌ها و حبوبات می‌توان تأمین کرد.

سس تند بخوریم یا نخوریم؟

غذاهای تند از آن چیزهایی هستند که یا دوستشان دارید یا از آن‌ها متنفرید و معمولاً حد وسطی وجود ندارد (البته ما معتقدیم که وجود دارد). با مواد زیادی می‌توان غذا را تند کرد، اما یکی از راحت‌ترین راه‌ها اضافه کردن سس تند است. حتی در حین پخت و پز و قبل از حاضر شدن غذا می‌توانید به آن سس تند اضافه کنید. مانند همه مواد غذایی، سس تند هم می‌تواند در کوتاه مدت و میان مدت تأثیر زیادی روی بدن و سلامتی شما داشته باشد. تأثیرات گوارشی، افزایش انرژی، افزایش طول عمر و خیلی چیزهای دیگر.

در ادامه با کتاب کاله همراه باشید تا ببینیم سس تند با بدن شما چه می‌کند. اگر تا حالا یک فلفل چیلی خیلی تند را امتحان کرده باشید یا بیش از حد سس تند به غذایتان اضافه کرده باشید متوجه شده‌اید که زبانتان موقتاً در معرض بعضی از دردها قرار می‌گیرد. وقتی کمی از چیزی مانند سس تند که دارای ادویه است می‌خورید بدن شما شروع به گرمازایی می‌کند و طی این فرآیند دمای درونی بدن شما افزایش می‌یابد. به محض اینکه در زبانتان احساس سوزش کنید سیستم نگرانی‌تان به آن پاسخ می‌دهد و از بقیه قسمت‌های بدن برای حل آن کمک می‌گیرد و در نتیجه، اندورفین‌ها که باعث خوشحالیتان می‌شوند را آزاد می‌کند.

اندورفین‌ها آزاد می‌شوند تا به شما برای مقابله با درد کمک کنند.. اگر همیشه مقداری سس تند استفاده می‌کنید حتماً متوجه شده‌اید که بعد از خوردن آن ضربان قلب شما کمی تندتر از قبل می‌شود. پس از خوردن سس تند مقدار خونی که به معده می‌رسد افزایش می‌یابد و این باعث افزایش ضربان قلب نیز می‌شود و گردش خون در تمام بدن تجدید می‌شود و به هضم بهتر و سریع‌تر غذا کمک می‌کند. همه این‌ها در ازای خوردن مقداری تندی اتفاق می‌افتد. بعد از خوردن سس تند دهان (و بینی) شما شروع به ترشح می‌کند.

احتمالاً با آب ریزش بینی بعد از خوردن سس تند مواجه شده‌اید، اما شاید با ترشح بزاق آشنایی کامل نداشته باشید. اتفاقی که می‌افتد این است که غدد بزاقی شما در تلاش برای تولید بزاق کافی برای پاک کردن کپسایسین موجود روی زبان‌تان، بیش فعال می‌شوند. اگر سوزش معده دارید یکی از چیزهایی که باید از خوردن آن اجتناب کنید غذاهای تند است.

هر چند که این برای همه اتفاق نمی‌افتد، اما بعضی مردم بعد از خوردن سس تند دچار گرفتگی شکم می‌شوند. فلفل قرمز و چیلی باعث از بین رفتن گرفتگی می‌شوند. اگر می‌خواهید چند کیلوگرم وزن کم کنید، چه بهتر که سس تند را به برنامه غذایی‌تان اضافه کنید. اگر سال‌ها است که سس تند می‌خورید این طبیعتاً به کاهش فشار خونتان کمک می‌کند. کپسایسین موجود در سس تند به خوبی در جلوگیری از رشد غدد سرطانی به پروستات کمک می‌کند. خوردن سس تند به طولانی شدن عمر شما کمک می‌کند.

خواص گل سرخ و فواید دارویی آن

گل سرخ به عنوان گیاه زینتی شناخته می‌شود، محصولاتی که از این گل به دست می‌آید شامل گلاب، اسانس و گلبرگ خشک شده است. یکی از محصولات گل سرخ گلاب آن می‌باشد که آرامش بخش است و باعث تسکین اعصاب می‌شود. یکی دیگر از محصولات آن اسانس به دست آمده از گل سرخ بشمار می‌رود که دارای فلاونوئیدها، تانن، آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های E,A,B3,C,D است. از فواید مهم گل سرخ می‌توان به محافظت از پوست بدن اشاره کرد.

از این گل همچنین در صنایع عطر سازی استفاده می‌شود. گل سرخ دارای خاصیت درمانی بیشماری است که برای بهره بردن بیشتر از فواید آن بهتر است آن را با چای سبز مخلوط کنید. درمان افسردگی یکی دیگر از فواید گل سرخ است که از اهمیت ویژه ای برخورداراست. گل سرخ همچنین نشاط آور است. به همین دلیل است که مورد توجه متخصصین طب سنتی قرار گرفته است.

اسانس یا روغن به دست آمده از این گیاه باعث می‌شود بیمار به تدریج با افسردگی مقابله کرده و آن را پشت سر گذارد. یکی دیگر از فواید دارویی گل سرخ برای خانم‌ها، بوییدن عطر روغن آن و استفاده از بخور گل سرخ خشک شده است که باعث می‌شود دوره‌های قاعدگی خانم‌ها تنظیم شود.

علاوه بر تنظیم عادات ماهانه از روغن و اسانس این گل برای درمان اختلال‌های دوران بارداری استفاده می‌شود. چای و دمنوش گل سرخ دارای ویتامین‌های B1، B2 و K، بتاکاروتن، بیوفلاونوئیدها، تانن ها و پکتین است که در نتیجه سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و باعث کاهش التهاب و مقابله با عفونت‌های ویروسی می‌شود، همچنین وجود ویتامین C در این گیاه سبب مبارزه با خلط سینه و گلو می‌شود و به بهبود بیماری‌های تنفسی کمک می‌کند.

استفاده از چای گل سرخ کمک شگفت انگیزی به تسکین دستگاه عصبی می‌کند و در واقع باعث درمان بی خوابی و خستگی می‌شود بنابراین بعد از یک روز کاری طولانی که با استرس بوده است به منظور دریافت انرژی دوباره می‌توانید یک فنجان چای گل سرخ بنوشید. در فصل سرما مشکلات تنفسی ناشی سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار شایع می‌شود بنابراین بهتر است به منظور مقابله با این مشکل در روزهای سرد از نوشیدنی گل سرخ استفاده کنید. اگر تمایل به لاغری دارید می‌توانید از دمنوش این داروی گیاهی استفاده کنید. دمنوش گل سرخ به دلیل داشتن خاصیت دیورتیک سبب افزایش حجم ادرار می‌شود و در نتیجه باعث بهبود عملکرد کلیه‌ها خواهد شد بنابراین از دیگر فواید باورنکردنی گل سرخ می‌توان به پاکسازی کبد و کیسه صفرا اشاره کرد.

فواید دارویی گل سرخ عبارتند از: پیشگیری و درمان چین و چروک صورت، مهمترین فواید گل سرخ برای درمان تب، گلو درد، آبریزش بینی و گرفتگی‌های دستگاه تنفسی، سم زدایی بدن، درمان عفونت دستگاه گوارش، تسکین درد در دوره عادت ماهانه، حفاظت از معده و کبد، توسعه گردش خون، کمک در هضم غذا، دارای تأثیرات ملین و درمان یبوست، کاهش چربی‌های اضافه بدن، درمان، مشکلات بی خوابی، کاهش خستگی بدن، درمان قاعدگی نامنظم و درمان نازایی، درمان اسهال، درمان آکنه، حفاظت از منافذ مسدود پوست، تسکین درد در پاها و کمر، حفظ سلامت رحم، درمان انواع زخم‌ها، درمان تپش شدید قلب، درمان سل، چشم درد، کبودی و کشیدگی عضلات و کلسترول بالا است.

ارتباط قلب سالم با مواد غذایی

طبق نتایج یک مطالعه جدید، مصرف بیش از حد زیاد مواد قندی و شکر می‌تواند موجب تجمع چربی در اطراف قلب و شکم شود. «سو یون یی»، سرپرست تیم تحقیق در دانشگاه مینه‌سوتا آمریکا، در این بارهه اظهار کرد: «وقتی که ما بیش از اندازه مواد قندی مصرف می‌کنیم میزان اضافی آن تبدیل به چربی شده و ذخیره می‌شود. این بافت چربی مستقرشده در اطراف قلب و اطراف شکم موجب آزادشدن مواد شیمیایی ای در بدن می‌شود که می‌تواند برای سلامت قلب مضر باشد.» در این مطالعه، محققان مصرف بلندمدت نوشیدنی‌های قندی (نظیر نوشابه‌های گازدار) و موادخوراکی حاوی قندهای افزودنی (مانند غذاهای فراوری شده) و ارتباط شأن را با ذخایر چربی در اطراف قلب و سایر اعضا بررسی کردند. این مطالعه شامل بیش از ۳۰۰۰ فرد جوان سالم بود. یافته‌ها نشان داد مصرف مقادیر بیشتر نوشیدنی‌های قندی و موادقندی افزودنی در طول یک دوره ۲۰ ساله با انباشت چربی بیشتر در اطراف اعضای بدن مرتبط است. از سوی دیگر، رسوبات چربی با ریسک بالاتر بیماری قلبی و دیابت مرتبط است.

لزوم مصرف نان سبوس دار

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به اینکه فیبر موجود در نان سبوس دار برای رفع گرفتگی روده و یبوست مفید است، اظهار کرد: به علاوه این مواد جز مواد غذایی مطلوب باکتری‌های روده هستند که علیه امراض میکروبی روده عمل کرده، سیستم ایمنی بدن را فعال می‌کنند، همچنین می‌توانند کلسترول و مواد سمی حاصل از تجزیه مواد غذایی را جذب کند.

امام بخش قائدی، اضافه کرد: پژوهش‌ها نشان داده که مردم کشورهایی که رژیم غذایی غنی از فیبر دارند مقاومت بیشتری نسبت به انواع سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های دستگاه گوارش از خود نشان می‌دهند و بر عکس کشورهایی که مصرف غلات تصفیه شده و نان‌های سفید، انواع نوشابه‌ها و آبمیوه‌های صنعتی در آنها زیاد بوده یا به عبارت ساده‌تر مصرف فیبر مواد غذایی آنها کم است، بیشتر به بیماری‌هایی چون انواع سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی و عفونت‌های روده‌ای دچار می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل ایجاد یبوست به ویژه در مناطق صنعتی و شهری، عدم دریافت کافی از مواد غذایی حاوی فیبر نظیر میوه‌ها، سبزی‌ها، دانه‌های کامل، غلات و حبوبات است، این افراد کمتر از ۱۰ گرم فیبر در روز دریافت کرده و همین امر باعث یبوست در آنها می‌شود. اضافه کردن ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر در رژیم غذایی روزانه می‌تواند به رفع مشکل یبوست کمک شایانی کند.

قائدی تصریح کرد: فیبر در دستگاه گوارش هضم و جذب نمی‌شود، مدفوع مخلوط با فیبر مقدار زیادی آب جذب می‌کند و بر خلاف مدفوع بدون فیبر، خیلی سریع‌تر در روده حرکت کرده و زودتر خارج می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، خاطرنشان کرد: در گذشته محققان تصور می‌کردند که تنها فیبر نامحلول در آب که بیشتر در دانه‌های کامل گندم وجود دارد برای رفع یبوست مؤثر است، اما امروزه عقیده بر این است که هر دو نوع فیبر هم محلول و هم نامحلول، برای رفع یبوست و کمک به سهولت دفع مؤثر است، پس استفاده بیشتر از میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات کامل و حبوبات به ویژه نان سبوس دار که حاوی فیبر زیادی هستند، بهترین درمان یبوست است.

کد خبر 434514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.