آیا مصرف ترشی چاق کننده است؟

رژیم غذایی پرجرب عامل بیماری‌های التهابی روده، شیوه کاهش کالری روزانه، گیاهی موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن، مصرف ترشی و بروز چاقی و خواص درمانی آبغوره را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) تقریباً ۱۱ درصد از افراد در سراسر جهان را درگیر می‌کند. این بیماری با تکرر درد شکم، نفخ و تغییر در عادات روده‌ای تظاهر می‌یابد. اخیراً مطالعه‌ای روی گروهی از بیماران مبتلا به این سندرم صورت گرفته است؛ این مطالعه شامل ۴۳ فرد سالم و ۴۹ بیمار بزرگسال مبتلا به IBS بوده است. محققان، کالپروتکتین مدفوعی شرکت‌کنندگان که نوعی نشانگر التهابی روده است را اندازه‌گیری کردند. محققان دریافتند که همه شرکت‌کنندگانی که رژیم غذایی پرچرب مصرف و از آنتی بیوتیک استفاده کرده‌اند، نسبت به افرادی که رژیم غذایی کم چربی دارند و سابقه جدیدی در مصرف آنتی بیوتیک ندارند در معرض خطر بیشتر سندرم روده تحریک‌پذیر و بیماری‌های التهابی روده قرار گرفته‌اند. افرادی که میزان بالای چربی در رژیم غذایی خود مصرف می‌کردند ۲.۸ برابر بیشتر از افراد دارای رژیم غذایی کم‌چرب در معرض بیماری‌های التهابی روده قرار داشتند و احتمال بروز بیماری‌های التهابی روده در افراد مصرف‌کننده آنتی‌بیوتیک ۳.۹ برابر بیش از افرادی بود که اخیراً آنتی‌بیوتیک مصرف نکرده بودند. آندریاس باوملر، یکی از پژوهشگران این تحقیق، اظهار کرد: نتایج مطالعه ما نشان داد که سابقه مصرف آنتی بیوتیک و رژیم غذایی پرچرب، با بیشترین خطر ابتلاء به بیماری‌های التهابی روده (که در این تحقیق تحت عنوان pre-IBD تعریف شده‌اند) همراه است. البته ما هنوز نمی‌دانیم که عوامل محیطی تا چه حد می‌توانند بر بروز این مشکل، اثر هم‌افزایی داشته باشند. این مطالعه همچنین تأثیر رژیم غذایی پرچرب و مصرف آنتی بیوتیک‌ها بر روی سلول‌های موجود در روده موش‌ها را مورد آزمایش قرار داد؛ مشخص شد که رژیم غذایی پرچرب و استفاده از آنتی بیوتیک‌ها باعث مختل کردن کار میتوکندری سلول و ایجاد اختلال در سوزاندن اکسیژن در سلول‌ها شد. این اختلال باعث کاهش مصرف اکسیژن سلول و منجر به نشت اکسیژن به روده می‌شود. باکتری‌های مفید بدن در محیط‌هایی که اکسیژن کمی دارند رشد می‌کنند. سطح اکسیژن بالاتر در روده باعث عدم تعادل در باکتری‌های مفید دستگاه گوارش و در نتیجه موجب التهاب می‌شود...

آیا مصرف ترشی چاق کننده است؟

ترشی به عنوان چاشنی جدا نشدنی غذاهای ایرانی معرفی می‌شود و مصرف آن علاوه بر طعم خوشایند معایبی هم در پی دارد. بیشتر افراد عادت دارند در کنار وعده غذایی خود یک کاسه ماست، سالاد یا ترشی مصرف کنند. مصرف این چاشنی بسیار رایج جزو جدا نشدنی سفره‌ها محسوب می‌شود. در تهیه ترشیجات به دلیل اینکه از میوه و سبزی‌های خام بدون نیاز به حرارت استفاده می‌کنند، خواص تغذیه‌ای آن‌ها کمی حفظ می‌شود اما در تهیه ترشی‌هایی که نمک بسیار استفاده می‌شود این خواص هم از بین می‌رود. نمک و سرکه در ترشی از موارد مهمی هستند که بر سلامت بدن و سیستم ایمنی تأثیرگذار می‌گذارند. سیر ترشی دارای طبعی گرم است، برای بیماری‌های قلبی_عروقی و فشار خون مفید است، اما به شرطی که این ترشی خانگی باشد و هرچه قدمت بیشتری داشته باشد خواص درمانی آن هم بیشتر خواهد بود. ترشیجات حاوی اسید فروکتوز (قند) هستند که در طولانی مدت مصرف آن باعث چاقی می‌شود البته باور اینکه مصرف ترشی، چربی خون را کاهش می‌دهد، باوری غلط است. ترشی هم مانند مربا باعث افزایش اشتها و در نهایت پر خوری می‌شود، که این عامل مهمی در چاق شدن افراد است. اگر چاق هستید و می‌خواهید وزن خود را پایین بیاورید، بهتر است در مصرف ترشی دقت کنید؛ اما در صورتی که دچار کمبود وزن هستید، می‌توانید در کنار غذا ترشی مصرف کنید، زیرا ترشی اشتها را زیاد می‌کند. باید به این نکته هم توجه داشت که مصرف ترشی مانند سرکه و آب لیمو همراه با ماست باعث می‌شود بدن شما کلسیم جذب نکند همچنین باعث شدید شدن دفع کلسیم از کلیه و بعد از آن سبب افزایش بیماری‌های کلیوی و مفصلی خواهد شد همچنین باید افزود که مصرف ترشی در شب باعث دفع بیشتر کلسیم و در نهایت باعث پوکی استخوان می‌شود. این موضوع که مصرف ترشی به سم زدایی کبد و صفرا و افزایش سوخت و ساز بدن کمک می‌کند تا حدی درست است، اما نکته مهم این است که مصرف بیش از حد آن احتمال مبتلا شدن به سرطان معده را افزایش می‌دهد؛ افرادی که سو هاضمه یا روده تحریک پذیر دارند باید از خوردن ترشی پرهیز کنند. مصرف بیش از حد ترشیجات باعث حواس پرتی و کند شدن حافظه و به دلیل داشتن طبع سرد باعث سردی مغز می‌شوند؛ اگر کم خونی دارید بهتر است از مصرف ترشی تا جایی که می‌توانید پرهیز کنید، زیرا ترشیجات خون سازی را کاهش می‌دهد؛ از دیگر مضرات ترشی می‌توان به فشار خون، تشدید بیماری‌های قلبی_عروقی و تشدید آرتروز در سنین بالا اشاره کرد همچنین مصرف زیاد آن کبد را به سمت چرب شدن می‌برد. اگر بلغمی مزاج هستید و ترشی مصرف می‌کنید، به این نکته توجه کنید که در کل دو مزاج گرم و سرد وجود دارد که مزاج گرم به دو دسته دموی و صفراوی و مزاج سرد به دو دسته بلغمی و سوداوی تقسیم می‌شوند. بلغمی‌ها مزاجی سردتر دارند و با توجه به اینکه مزاج سرکه سرد و خشک است؛ سردی ترشیجات افراد بلغمی را دچار حالت سستی، کرختی و افسردگی می‌کند. مصرف ترشی به خانم‌ها توصیه نمی‌شود، ترشیجات در خانم‌ها باعث قاعدگی‌های نامنظم و دردناک می‌شود.

گیاهی مؤثر در تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از خوردنی‌هایی که به منظور تقویت سیستم ایمنی گنجاندن آن در رژیم غذایی توصیه می‌شود، گیاه "علف لیمو" است. در دوران همه گیری بیماری کووید -۱۹ بیش از گذشته بر اهمیت تقویت سیستم ایمنی تاکید شده است. یکی از بهترین روش‌ها برای حفظ سلامتی، مصرف غذاهای سالم و داشتن رژیم غذایی مفید است که سرشار از مواد مغذی مورد نیاز بدن باشد. مصرف مواد غذایی سالم و مغذی نه تنها به بدن کمک می‌کند تا بهترین عملکرد را داشته باشد بلکه از خطر ابتلاء به بیماری‌ها نیز می‌کاهد. علف لیمو گیاهی است که اغلب از برگ‌ها و روغن آن برای تولید دارو استفاده می‌شود. این گیاه به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی شناخته شده است که هر دوی این خواص به حفظ سلامت بدن و جلوگیری از ابتلاء به بیماری‌ها کمک می‌کند. نتایج برخی از مطالعاتی که در گذشته انجام گرفته نشان می‌دهد این گیاه می‌تواند باکتری‌های عامل پوسیدگی دندان را از بین برده و مانع از خرابی دندان شود. علاوه بر این، بررسی‌ها حاکی از آن است که این گیاه باعث بهبود هضم غذا می‌شود و همچنین به تحریک میزان متابولیسم بدن کمک می‌کند.

خواص درمانی آبغوره

آبغوره دارای خواص بی شمار و مفید برای سلامتی است، از جمله کمک به هضم غذا، کنترل وزن، مصرف به عنوان منبع ویتامین C و بسیاری موارد دیگر که با نوشیدن اندکی از این نوشیدنی به آن دست خواهید یافت. همچنین برخی از بیماری‌ها با این نوشیدنی ترش مزه و گوارا درمان می‌شود. آبغوره خاصیت اشتهاآور و قابل هضم دارد که باعث رفع اختلالات روده و معده می‌شود. استفاده از آبغوره به دلیل خواص ضد یبوست آن در ضد عفونی کردن روده توصیه می‌شود. در درمان کرم روده و تقویت معده، مصرف آش آبغوره به همراه زیره سیاه به مدت پنج روز توصیه شده است. البته در این مدت نباید غذاهای سنگیمپن مصرف کنید. در طب سنتی قرقره کردن آبغوره برای درمان ورم گلو بسیار عالی است. همچنین آبغوره برای درمان ورم مخاط دهان و نرمی لثه نیز مفید است. یکی از خواص دارویی آبغوره پیشگیری از انواع سرطان‌ها است. آبغوره باعث کاهش فشار خون و افزایش کلسترول خوب بدن می‌شود. مصرف آبغوره تأثیرات آتروژنیک عامل ذخیره لیپید، آتروما و تجمع کلسیم در عروق را خنثی می‌کند. همچنین غوره از فیبرینوژن و ضایعات آترواسکلروتیک نیز جلوگیری می‌کند. پتاسیم یک ماده معدنی بسیار مفید برای درمان درد سیاتیک و مشکلات ناحیه کمر و ناراحتی‌های رماتیسمی است و آبغوره دارای پتاسیم بسیار است. علاوه بر این مصرف آبغوره باعث درمان رماتیسم و کاهش پادرد و سایر ناراحتی‌های عضلانی و مفصلی نیز می‌شود. آبغوره با افزایش اسید معده باعث هضم بهتر غذاهای چرب و سنگین می‌شود. برخی از افراد دارای اضافه وزن در رژیم خود مصرف آبغوره به صورت ناشتا را قرار می‌دهند. آبغوره به خاطر ترکیبات ضد عفونی کننده، پاک کننده معده و روده است و در دفع کرم روده نیز بسیار مؤثر است. برای حفظ تعادل PH پوست در حالت اسیدی می‌توان از خواص دارویی ماست ترش و سایر ترشی‌های طبیعی مثل آبلیمو، خواص دارویی، آبغوره و غیره استفاده کرد.

چگونه کالری روزانه را کاهش دهیم؟

کاهش وزن امروزه به یک معضل اساسی در جامعه تبدیل شده است و بسیاری از افراد به منظور کاهش وزن یا لاغری ممکن است بسیاری از راه‌های خطرناک و طاقت فرسا مانند ریسک انجام عمل جراحی، گرسنگی‌های طولانی مدت، نوشیدن آب زیاد بدون مصرف غذاهای سالم و … را امتحان کرده باشند، اما نه تنها از آن نتیجه ندیده‌اند بلکه احتمال زیادی دارد تا به مشکلات و بیماری‌های خطرناک مبتلا شده باشند. متخصصان تغذیه در سراسر جهان مهم‌ترین عامل کاهش وزن را کم‌تر کردن مصرف خوراکی یا مواد غذایی می‌دانند، شما هم اگر قصد کاهش وزن یا لاغری دارید، حتماً مطالب زیر را بخوانید.

مصرف سالادهای کامل

سالادهای کامل سالادهایی هستند که باید آن‌ها را در وعده‌هایی غذایی به منظور پر کردن حجم معده مصرف کرد. برخی افراد به اشتباه در زمان مصرف سالاد از سس‌های فراوان استفاده می‌کنند که همین عامل باعث افزایش وزن، چرب شدن کبد، ورم معده، اختلال در دستگاه گوارش و … خواهد شد. اگر قصد کاهش وزن دارید از سبزیجات لاغر کننده‌ای مانند هویج، کاهو، خیار، کلم، گوجه و… استفاده کنید و حجم معده خود را با آن‌ها پر کنید تا شاهد اضافه وزن زیاد در خود نباشید.

آب بیشتری بنوشید

برخی از افراد به اشتباه عقیده دارند که نوشیدن روزانه ۸ لیوان آب می‌تواند میزان آب دریافتی بدن شأن را تأمین کند، اما به عقیده متخصصان تغذیه، افراد باید یک لیتر آب در طول روز بنوشند و در کنار آن چای، قهوه، نسکافه و … را فراموش نکنند. تقریباً بیشتر افراد در زمان گرسنگی به مصرف غذا روی می‌آورند، اما به این فکر کنید که ممکن است ذهن شما در آن لحظه تشنه باشد و به علت عدم آگاهی شما را به مصرف غذا سوق دهد؛ بنابراین نوشیدن زیاد آب به طور روزانه را در اولویت قرار داده تا حجم معده تان با غذاهای اضافی پر نشود و به راحتی بتوانید وزن خود را کاهش دهید.

نان و برنج کمتر بخورید

مصرف بیش از اندازه غلاتی مانند نان و برنج علاوه بر چاقی و اضافه وزن می‌تواند باعث بروز بیماری‌های خطرناک از قبیل مرض قند، کبد چرب، بیماری قلبی شود؛ بنابراین در مصرف آن حد تعادل را رعایت کنید تا بتوانید به راحتی وزن خود را کاهش دهید. مهم‌ترین عامل چاقی یا اضافه وزن، مصرف سیب‌زمینی، برنج و نان نیست، ولی مصرف بیش از حد آن می‌تواند چاقی را به همراه داشته باشد، لازم است افراد در کنار این موارد از خوردن سبزیجات، میوه‌جات و لبنیات که دارای انرژی بیشتری هستند، مصرف کنند.

به آرامی غذا بخورید

شاید جز آن دسته از افرادی باشید که به علت مشغله فکری زیاد یا پر بودن وقت خود از مصرف غذا غافل بمانید یا به تند خوردن آن بپردازید، اما باید بدانید که انجام این کار شما را چاق می‌کند؛ بنابراین بهتر است حدود ۲۰ دقیقه برای غذا خوردن خود وقت بگذارید و آن را به آرامی بجوید.

هر روز ورزش کنید

متخصصان مدعی این موضوع هستند که نیمی از افراد جهان فعالیت بدنی کافی ندارند و بیماری‌های گوناگون از چمله چافی یا اضافه وزن از عدم تحرک کافی ناشی می‌شود؛ بنابراین اگر قصد کاهش وزن دارید حتماً روزانه حدود نیم ساعت الی یک ساعت به ورزش بپردازید و از انجام فعالیت بدنی غافل نشوید.
مهم‌ترین عامل در کاهش وزن و لاغری یا پیشگیری از چاقی، داشتن یک برنامه تغذیه‌ای مناسب است که شما را در مصرف بهتر غذا کمک می‌کند و باعث می‌شود بدن تان عملکرد بهتری داشته باشد؛ بنابراین از همین امروز با قرار دادن یک برنامه مناسب از شر اضافه وزن خلاص شوید.

کد خبر 434036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.